[Robotica] Show je robot!

Op 26 september 2007 14:33:45 schreef uZion:
[...]

Maar kon je geen echte wielen gebruiken van bv. modelbouw. Want ik zie dat de wielen ook niet helemaal rond geschuurd zijn.

klopt idd niet helemaal mooi rond, maar wou graag alles zelf maken en ik heb jammer genoeg geen draaibank:'(

mischien geefk hem ook nog wel een likje verf ja, maar moet zowieso nog even afwerken

Huidig project: Hexapod

Op 26 september 2007 16:21:53 schreef tralala:
[...]

klopt idd niet helemaal mooi rond, maar wou graag alles zelf maken en ik heb jammer genoeg geen draaibank:'(

mischien geefk hem ook nog wel een likje verf ja, maar moet zowieso nog even afwerken

een draaibank is hier niet voor nodig hoor, om (houten/plastiek) wielen te maken kun je evengoed een klokboor gebruiken, en die vind je soms wel eens in de 1€/2€ bakken bij de gamma/karwei/brico/...
je zit dan wel met een gat in het midden, maar dit kan soms wel handig zijn

http://www.uploadarchief.net/files/download/klokboor.jpg

edit: eventjes een fototje gezet zodat iedereen weet waar ik het over heb)

[Bericht gewijzigd door roelvh op woensdag 26 september 2007 17:22:20 (12%)

Master Industriële Wetenschappen: Elektronica-ICT

is idd goeie oplossing ik zou dan alleen zitten met dat gat wat te groot was, m'n asje was ong 2mm en volgens mij zijn de gaten meestel groter

Huidig project: Hexapod

Ronde dingen, zoals wielen, gaan ook wel mooi met een decoupeerzaag of figuurzaag. Netjes aftekenen met een passer/touwtje en zagen maar. Daarna eerst schuren met schuurpapier op een blokje en daarna afwerken met alleen papier. (bijna) Perfect rond en een gat grote in het midden na keuze!

//Project Quadrocopter 2.0 in progress //dsESC4x //PIC32Flight
Huidig project: Hexapod

Mooi gedaan Djjeroen,

Een optie kan je wel toevoegen, en dit is inplaats dat hij onmoeizaam rondrijdt, dat hij ook een keertje stil staat en misschien alleen rondt draait om de omgeving te kennen. Want anders lijkt hij niets anders dan de goedkope botsauto (kinder speelgoed) die je in de winkel koopt.
Dit geldt ook als hij een muur tegenkomt. Dan hoeft hij niet meteen of altijd te draaien. Hij kan rustig eerst een opstakel bestuderen en dan mischien verder gaan. Dat maakt je robot meer interesant. Dan kan je ook zelfs aan jou toeschouwers vertellen dat de robot bezig is aan het berekenen. Wat ook leuk zou zijn dat als hij tegen een muur/ opstakel komt dan wacht hij even, straal een laser straal uit dan verder.

mvgr uzion

Even the smartest computer on earth would make a dog seems brilliant by comparison!

moet ook nog komen maar dit is vast begin ben nog lang niet klaar.

//Project Quadrocopter 2.0 in progress //dsESC4x //PIC32Flight

Op 1 oktober 2007 15:20:21 schreef DJJeroen:
moet ook nog komen maar dit is vast begin ben nog lang niet klaar.

Wat ga je meer opzetten of doen??

Even the smartest computer on earth would make a dog seems brilliant by comparison!

kleur herkening posistie bijhouden draadloze met andere botjes als die komen.

//Project Quadrocopter 2.0 in progress //dsESC4x //PIC32Flight

Op 1 oktober 2007 15:24:02 schreef DJJeroen:
kleur herkening posistie bijhouden draadloze met andere botjes als die komen.

Leuk en fijn !!
succes

mvgr uzion

Even the smartest computer on earth would make a dog seems brilliant by comparison!

Hallo iedereen,

Ik ben binnenkort van plan om een robot te maken die zelf de weg uit een doolhof vindt. hij is nog vol in ontwikkeling. ik ben ook nog met school bezig (gymnasium).
heb nog helemaal geen onderdelen alleen een idee in mijn hoofd. het idee is om drie IR-sensors erop te zetten en die dan via een PIC besturen. wie heeft een idee wat voor PIC ik hier voor kan gebruiken? Heb al een H-brug gevonden op dit forum (zie topic H-brug van mij).

vipsie

@Vipsie
Ik zou een pic nemen die door de meeste ontwikkel IDE's of de IDE die jij wil gaan gebruiken ondersteund wordt als je de IDE in demo mode hebt geinstalleerd.
bv 16f877(a) of 16F628A o.i.d.

Ligt er ook net aan wat je budget is.
Beetje google kan ook geen kwaad denk ik.

Ik heb nog een (persoonlijke) vraag over een robot van een paar pagina's terug,
ik zou namelijk graag het (print)board/schema willen hebben van de robot van robbertbd.

http://www.circuitsonline.net/forum/view/30178/7

Ik ben zelf ook bezig met een robot, en ik vraag me af,
hoe hij de afstand (met de potmeters) instelt.

Eagle Eye

.

hallo

voor schema's en printplaat layouten zou ik even op mijn andere pc moeten zoeken. de potmeters zitten gewoon in serie met de led's.

als je zelf een robot wilt bouwen is het het leukste om zelf sensors te bouwen. en je moet natuurlijk met microcontrollers om kunnen gaan om de robot te kunnen besturen. google maar is naar robot sensors sonar enzo. er is onlangs een elektuur uit gekomen over robot's. dat was de laatste halfgeleider gids dacht ik. mischien kan je die nog downloaden op elektor.nl. staan een hoop leuke dingen in.

Robbert

robotica rules :D

Hoi robbert,

Ik heb nog een aantal specifieke vragen, om dit topic niet verder te "vervuilen",
lijkt me het het handigst verder te praten via de mail.
Helaas staat deze niet in je profiel, zou je mij even een mailtje kunnen sturen ?
Of eventueel hem op dit forum kunnen posten ? (met [a] ipv @ uiteraard)

Eagle Eye

.

filmpje van minibot nu met kleuren sensor, hij is geprogrammeerd als hij rood of blauw object recht voorzich ziet stopt hij totdat hij niks meer ziet.

Moet alleen de led vervangen heb nu een led van vishay 2.2 lumen @50mA, heb philips Lumiled rebel besteld 80 lumen @ 350mA. Zodat ik betere meting kan doen.

Filmpje

//Project Quadrocopter 2.0 in progress //dsESC4x //PIC32Flight

hm, 3gp? telefoonfilpje zeker?
kan je het niet omzetten in iets dat iedereen kan afspelen?

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

yep telefoon filmpje, is gewoon met quicktime te bekijken

//Project Quadrocopter 2.0 in progress //dsESC4x //PIC32Flight

Gaaf jeroen, begrijp ik uit het filmpje dat hij niet altijd op de goede manier reageert?

LED there be light

jawel alleen als hij niet recht op het object afrijdt en de middelste IR sensor dus niks zien en links of rechts wel dan draait hij.

Dit was maar een simpel test, wil dadelijk zo morgen als hij bijvoorbeeld een object ziet moet hij er naar toe rijden, en dan kleur meten als goede kleur is er langs blijven rijden. En als hij hem dan kwijt is weer gaan zoeken.

//Project Quadrocopter 2.0 in progress //dsESC4x //PIC32Flight
//Project Quadrocopter 2.0 in progress //dsESC4x //PIC32Flight

Nieuw Filmpje

Voor meer "nieuwe" filmpjes en foto's

Moet alleen nog een manier vinden dat de robot zodra hij een object ziet zich beter positioneert, recht voor het object

[Bericht gewijzigd door Jeroen13 op dinsdag 22 januari 2008 15:34:51 (23%)

//Project Quadrocopter 2.0 in progress //dsESC4x //PIC32Flight

mijn eerste poot van m'n robot:

filmpje!

dit is nog de eerste poot, uiteindelijk komen er vier poten op. Als ik de rest ook af heb zal ik dat ook even posten.

Huidig project: Hexapod