rbeckers
Overleden
Warm worden is bij hoge spanningen niet het grootste probleem, dat is doorslag/overslag.
Hangt heel erg van de constructie en mogelijke beschadigingen af wat voor een maximale spanning een weerstand mag hebben. Ook de tijdsduur en de vorm van de spanning hebben invloed.
http://www.vishay.com/docs/31036/hvwmvw.pdf
http://www.vishay.com/docs/52014/hts.pdf
http://www.vishay.com/docs/20000/geninfo.pdf
Bij oude weerstanden treedt een verslechtering op van de eigenschappen. Dit gaat wel veel langzamer dan bij elco's
.
Voor de BVM kun je idd een hf probe maken.
Fred, kijk eens of deze link voor jou ook werkt:
http://www.mods.dk/_maNuals83g5/yaesu/FT-225RD_Schematic@656.pdf
Als je 10 000V probeert te meten met een spanningsdeler met 9M, 900k, etc., dan moet die deler wel een totaal van 100W opeten..
Dus nog afgezien van de maximale spanning over de weerstanden.
rbeckers
Overleden
Ach ja, te weinig nullen gebruikt
, tnx.
10W zou bij meten aan voedingen nog wel kunnen (als je genoeg serieweerstanden gebruikt om de spanning per weerstand aannemelijk te houden).
Maar zo'n echte probe is beter, ook kwa nauwkeurigheid.
Ah, ik dacht al, er wordt nergens naar gevraagd voor het downloaden, maar ik ben inderdaad (gratis) lid.
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
1000+V moet je toch meten dmv de elektrische velden? Dat vereist een heel ander soort meter dan een draaispoelmeter. Compleet anders.
Voor mijn 2kringer ga ik nou voor 2xEF95 voor de HF; ECC83 wunderhorn, mixer (wat is een goede dubbeldiode?) ECC83 (audio voorversterker), EL84, en een EZ81 gelijkrichter.
Alles werkend op zo'n 100-150V. (afh. van de trafo die ik kan krijgen)
Eventueel nog een afstemoog erbij, voor de leuk.
Ik neem aan dat een EL84 op 100V nog wel een paar honderd mW geeft.
Dit zijn geloof ik niet echt zeldzame buisjes, die ik zonder moeite zou moeten kunnen kopen. Klopt dat?
Is het nou eigenlijk lastig om dergelijke trafo's te vinden op zo'n beurs? Ik kan voor de audio natuurlijk gewoon een 230-6V trafo nemen, maar liefst wel een echte audiotrafo. En een 80V trafo zal wel lastig zijn. Maar 2x12V trafo's moeten wel te vinden zijn, voor weinig geld, en als het moet zet ik er gewoon 4 in serie. (spanningsverdubbelaar met buisdioden lijkt me niet zo'n succes, en is ook een beetje duur)
rbeckers
Overleden
EL84, ECC83 zijn veel gebruikt en kom je vaak, ook nieuw, tegen.
1000V of meer kun je op diverse manieren meten. Met een HV probe en een 10Mohm multimeter kun je gemakkelijk tot 25kV meten.
Trafo's is altijd een gok wat er aangeboden wordt. Je kunt natuurijk ook een 230V-110V trafo (geen verhuistrafo) gebruiken of 230v-2x30v.
Audio trafo's zijn moeilijker te vinden.
Dit kleine meetpennetje gebruik ik voor de iets hogere spanningen:

Er zit een weerstandje van 0.99 Giga ohm in.
Audio trafo's zijn inderdaad lastig om aan te komen.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ha, ha, FET maakt het zelfde rekenfoutje als ik gisteren.
Bedankt voor dat schema, ik heb nogwel gezocht op mods.dk maar er gewoon overheen gekeken denk ik.
Aangezien er nu een echte orginele heathkit naar mij toe komt hoef ik niets te bouwen en weet ik zeker dat het allemaal veilig is. Nu dus een HF en HV probe maken. Een RF weet ik, die heb ik al een voor aan de scoop. Die had ik een en die heeft roeland voor me aangepast en verbouwd toen hij hier was. Die maak ik dan wel nog een voor de BVM. Maar ik moet nog even zoeken naar hoe een hV probe in elkaar zit. (Waarschijnlijk zal ik nooit boven de 2000V uitkomen want anders wordt het allemaal veel te complex met isolaties en componenten, een FTdx loopt ook op 700V dus daar kun je al een boel mee)
Kent iemand een RP3 buizentester die kan ik voor 100 euro een kopen. Heb ik daar wat aan of is dat voor het hele oude werk.
Fred
Mooi proobje, daarmee mat ik in vroeger tijden de naversnellingsspanning van monitoren (toen ze nog van die grote glazen dingen hadden; waarom waren die zo zwaar? Er zat toch vacuum in?
)
In een museum zag ik eens een elektrostatische voltmeter. Dat leek in gebruik op een soort weegschaaltje. Door verschillende gewichtjes te plaatsen kon je van 50V tot 10kV meten. En dan had je nog de kwadrantvoltmeter (Kelvin?)...
Is dit hem FET?
http://www.xs4all.nl/~aobauer/kelvin.htm
Meer "oermetingen":
http://www.xs4all.nl/~aobauer/nieuwe_pagina_3.htm
//edit:
Nee! Dit is de kwadranten meter:
http://www.xs4all.nl/~aobauer/vier_kwadranten_foto.htm
En eindelijk begrijp ik woord "hartfilmpje" volledig:
http://www.xs4all.nl/~aobauer/boulittecardiograaf.htm
Leuke site!!!
[Bericht gewijzigd door Rd12tf op (22%)]
Prachtig, prachtig (snik). Hoe vind je dat toch weer zo gauw allemaal.
De meteojongens en -meisjes) meten de potentiaal van de lucht (in de hoop onweeersbuien aan te zien komen) met een soortgelijke meter, alleen daar draaien de vaantjes in de rondte, tussen andere die stilstaan.
Een kleine lading wekt zo een meetbare wisselspanning op.
Net als bij een condensatormicrofoon dus eigenlijk, maar hier is de beweging bekend en de 'voeding' de te meten grootheid, in plaats van andersom, als het ware...
rbeckers
Overleden
Mooie meetapparatuur!
Zo zie je dat zonder processor toch goed kunt meten.
Je had natuurlijk wel meer kennis nodig om te kunnen meten.
Tegenwoordig kan iedereen een digitale multimeter kopen en een waarde op een display te krijgen.
Oude HF meetapparatuur, bijv. Lecherlijn, is ook mooi. Soms meer door de eenvoud van het principe dan door het meetapparaat.
Hier begint het allemaal, vreselijk veel informatie, zelf de handleiding van de Enigma vind je daar!
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
fred101
Golden Member
Gaat hard als ik van iedereen gouden tips krijg. Bij deze de eer aan de grote hellehond. Morgen ga ik bij iemand wat spulletjes halen. Een murphy b41 (5 euro !!!!), een B-101 peilontvanger met alles er op en eraan, een bc221 (een of andere meter of tester), misschien een R107 opknapper (50 euro) en nog wat buisjes (hij had er een paar duizend) en trafo's enzo. Hij moet wat ruimte maken. Moet nu echt de shack gaan verbouwen. Ach als het te veel word heb ik altijd nog een geisoleerde garage van 6x10m met twee etages, toilet en warm en koud water waar ik altijd aan auto's bezig was toen mijn rug nog meewerkte. Kan ik ook een leuke shack van maken voor het zware spul.
Fred
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Nou, ik ben nou dus bezig met het bouwen van de lineaire versterker voor me zender. Bij gebrek aan middel-vermogens HF-torren ben ik maar even bezig met bc547's. Geïnspireerd op dit schema: http://web.telia.com/~u85920178/tx/qrp-hf1.htm
Wat een vreemd ding is het toch. Hij is eigenlijk best mooi frequentie-lineair. Maar het vreemde is dat ie bij hogere frequentie eerder gaat clippen dan bij lagere frequenties. Tot zo'n 10MHz gaat het allemaal wel lekker, maar bij 30MHz clipt ie al bij heel weinig signaal. Zal wel te maken hebben met (parasitaire) capaciteiten die worden ontladen door weerstanden.
Ik ga toch maar 2n3866's halen.
Nou ben ik toch wel benieuwd of die gast van dat schema nou ook 500mW uit bc547's heeft weten te trekken op 30MHz. Nouja, met meer trapjes versterking kom ik er misschien ook wel. Maar ik vind de gain per trap wat tegenvallen.
Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
@Henry
Ik heb zojuist jouw schema gebouwd, maar daarbij mijn enige 250 ohm potmeter gemold. Die is volgens het schema voor het volume. Dat kan ik ook wel regelen met mijn versterker. Maar wat is nou een redelijke waarde die ik als tijdelijke weerstand kan gebruiken?
Offtopic: Wij hebben zo'n oude tv zonder afstandsbediening. Het volume stel je in met een potmeter, die is helaas ongeveer dood (Geluidsniveau slingert heen en weer als je de pot verdraait over het stuk wat vaak gebruikt wordt). Nu heb ik de tv opengehaalt, maar meteen al geconcludeert dat je echt niet bij die potmeter kan komen -moet je ongeveer alles eruit schroeven, en daar het ik geen zin in-. Mijn vraag, heeft het nou zin om via de voorkant, dus langs het knopje, er wat contactspray in te spuiten?
[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (49%)]
Op 9 maart 2008 16:22:21 schreef Pietdepiet:
@HenryIk heb zojuist jouw schema gebouwd, maar daarbij mijn enige 250 ohm potmeter gemold. Die is volgens het schema voor het volume. Dat kan ik ook wel regelen met mijn versterker. Maar wat is nou een redelijke waarde die ik als tijdelijke weerstand kan gebruiken?
Max 1k potmeter
Offtopic: Wij hebben zo'n oude tv zonder afstandsbediening. Het volume stel je in met een potmeter, die is helaas ongeveer dood (Geluidsniveau slingert heen en weer als je de pot verdraait over het stuk wat vaak gebruikt wordt). Nu heb ik de tv opengehaalt, maar meteen al geconcludeert dat je echt niet bij die potmeter kan komen -moet je ongeveer alles eruit schroeven, en daar het ik geen zin in-. Mijn vraag, heeft het nou zin om via de voorkant, dus langs het knopje, er wat contactspray in te spuiten?
Weinig kans op succes.
Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Uiteraard werkt hij niet, dus hierbij geef ik even de spanningen. Ik hoor helemaal niks: als ik de versterker helemaal opendraai, hoor een hele lichte ruis.
Spanningen
(Alles is gemeten tov. de min in volts)
Plek | Gemeten | Moet zijn
-----------------------------------------------------------
+ Batterij | 10,00 | 09,00
B tor1 | 00,62 | 00,66
C tor1 | 01,50 | 01,60
E tor1 | 00,00 | 00,00
B tor2 ==> Zie 'C tor1'
C tor2 | 06,20 | 05,00
E tor2 | 00,81 | 01,00
B tor3 ==> Zie 'C tor2'
C tor3 | 10,00 | 10,00
E tor3 | 05,50 | 04,30
C tor2 en E tor3 kloppen dus niet...
Ik heb alle torren getest, door ze in mijn MM in de hFE meetstand te meten. Ze leken mij goed, de BC549C hadden een hFE van 530 en 600, en vergeleken met de DS leek me dat wel te kloppen. Ik weet alleen niet of dit betekent dat ze goed zijn. Ik heb namelijk eerst de eerste tor verkeerd aangesloten:(, ik heb namelijk zijn emitter aan de + ipv de - gehangen. De BC547 heb ik gewoon even vervangen...
Pietdepiet
Ja, over die van Henry
Op 9 maart 2008 19:02:03 schreef Rd12tf:
Is "die van Henry" soms van Gyulia?
Geen idee, maar het schijnt niet op het forum te mogen...
[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (58%)]
Hoe kom je aan 10V? logisch dat alle spanningen dan wat hoger liggen.
Zet de 250k pot eerst in het midden, daarna rustig verdraaien tot de radio begint te gillen.
Met je vinger op A of B kan je duidelijk horen als brom.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (15%)]