Show your projects! Part 7.

Dit topic is gesloten

@Ewout: ziet er keurig uit. En als je niet zo thuis bent in de elektronica dan lijkt het mij geen probleem om (de juiste) (sloop)-onderdelen aan elkaar te maken. Eigenlijk weet je er dus toch wel wát van, want volgens mij klopt het prima zo. En Ik zie liever dit, dan mensen met de vraag 'waar moet de stroom en waar de speaker' die dan vervolgens aan een zelfbouw 100W versterker willen beginnen ;)

If you want to succeed, double your failure rate.

Dank voor het goede commentaar, laat ik het zo stellen:

Zover als jullie zijn zal ik nooit komen maar proberen en hier en daar aansleutelen om daar wat weer wat van te leren kan nooit kwaad.

elmowww

Golden Member

Zo, kan ik eindelijk ook eens een hobbyprojectje tonen. Heaal kan ik niet alle leuke projecten van mn werk showen...

Dit is een hobbyprojectje voor een mevrouw om te helpen met tellen voor haar insulinedosis. Ze kan de kleine cijfers op de injectiepen niet lezen.

http://www.eje-electronics.nl/circuitsonline/IMGP1502_t.JPG

http://www.eje-electronics.nl/circuitsonline/IMGP1509_t.JPG

http://www.eje-electronics.nl/circuitsonline/IMGP1511_t.JPG

http://www.eje-electronics.nl/circuitsonline/IMGP1513_t.JPG

http://www.eje-electronics.nl/circuitsonline/IMGP1517_t.JPG

http://www.eje-electronics.nl/circuitsonline/IMGP1515_t.JPG

http://www.eje-electronics.nl/circuitsonline/IMGP1516_t.JPG

Zal nog even wat uitleg geven:
Behuizing uit alu 1,5mm gezet en 3mm gekleurd doorzichtig acrylaat. Aan het alu zijn spacers gelijmd waarmee de zijkanten vast gezet worden.

Laadelektronica zit geintegreerd, tellen gebeurd mbv een PIC microcontroller die de uitgestuurde Graycode van de pen bijhoudt, en controleerd of de pen aangekoppeld en in de juiste stad staat. Batterijvoltagemonitor zit er ook op.

[Bericht gewijzigd door elmowww op donderdag 6 maart 2008 17:36:44 (21%)

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "

Als je dat niet kunt lezen weet ik het ook niet meer :+
Hoe lees je de prikpen in? of hoe werkt het precies?

[Bericht gewijzigd door Technojunk op donderdag 6 maart 2008 17:35:18 (14%)

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje
elmowww

Golden Member

De pen is een gemodificeerde OptiClick pen van Sanofi Avensus. Deze heeft intern 3 kleine contactjes zitten,daarvoor een gemodificeerde print ontworpen die de conacten naar buiten brengt.

Inside van de pen:
http://www.eje-electronics.nl/circuitsonline/IMGP1519.JPG
24.0x10.0x0.8mm

Er zit zeer strenge controle op de ingangssignalen, één fout en het display schiet op een foutmelding.

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
Henry S.

Moderator

Op 6 maart 2008 17:34:11 schreef Technojunk:
Als je dat niet kunt lezen weet ik het ook niet meer :+
Hoe lees je de prikpen in? of hoe werkt het precies?

Helaas gaat suikerziekte vaak samen met staar en andere ernstige oogaandoeningen...

Mooi project elmowww, ook commercieel gezien.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
elmowww

Golden Member

Ik heb ook contact met de leverancier van de pen gehad, en die vonden het ook een goed idee (idee komt niet van mij hoor).

Wat het geval is bij suikerziekte, is dat er vaak al tijden lang suikerziekte is zonder dat het opgemerkt wordt. Hoge bloeddruk is een gevolg van suikerziekte en hoge bloeddruk is funest voor je ogen. Vandaar dat veel diabetici geen steek voor ogen zien.

Commercieel zou het inderdaad een interessant product zijn, maar dan moet er wel eea veranderen, bijvoorbeeld de draadverbinding met het apparaat, want dat is niet heel raktisch, en draadjes zijn uit ;) Maar in de en is zeker te weinig ruimte beschikbaar om een goede zender in te stoppen die het tellen voor zijn rekening neemt.

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

Op 6 maart 2008 17:55:40 schreef Henry S.:
[...]
Helaas gaat suikerziekte vaak samen met staar en andere ernstige oogaandoeningen...

Mooi project elmowww, ook commercieel gezien.

Weet het, mijn oma heeft het ook..

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

Insulinepennen geven toch een klikje als de knop verdraaid, dat is speciaal voor blinden en slechtzienden. Neemt niet weg dat dit een mooie oplossing is.

Ik kan het weten want ik gebruik vier keer per dag en al 15 jaar lang een insulinepen.

Doordat de suikeropname in het bloed niet bepaald optimaal is bij diabetici raken op de duur de bloedvaten verstopt en dat begint met de ogen, daar zitten namelijk de kleinste bloedvaatjes.

Maak me niet gek, ik ben al gek.

Heeft mijn oma nog geen last van, ze heeft het nu toch al 30 á 40 jaar..

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 6 maart 2008 18:38:39 (79%)

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje
elmowww

Golden Member

Klikt inderdaad wel, maar mevrouw heeft ook moeite met het tellen van de klikjes. Vandaar ;)

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

Zou een acoustische koppeling tussen pen en reuze-display geen haalbare zaak zijn? Of is dat niet betrouwbaar genoeg?

Knap dingetje, overigens. Heb je een "zuinige" manier toegepast om het display te laten oplichten?

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
elmowww

Golden Member

Op 6 maart 2008 18:33:19 schreef pros:
Zou een acoustische koppeling tussen pen en reuze-display geen haalbare zaak zijn? Of is dat niet betrouwbaar genoeg?

Knap dingetje, overigens. Heb je een "zuinige" manier toegepast om het display te laten oplichten?

Tis wel een idee ja, betrouwbaarheid lijkt me op het eerste gezicht niet hoog genoeg: 1 gemist klikje --> dosis hoger dan weergave.

Displays zijn gemultiplext, ik zou ze zo zuinig kunnen maken als ik wil. (Behalve dan dat het ding niet zn eigen power management is, en lineaire regelaars gebruikt zijn etc.)

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

1 gemist klikje --> dosis hoger dan weergave.

Daar vrees ik ook voor - of een deur die dichtslaat en als "klik" geteld wordt. Het menselijk oor is nu eenmaal heel wat selectiever dan een microfoontje/versterkertje/filtertje. En een complete DSP inbouwen lijkt me te veel van het goede...

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

En je hebt zelf ook nog de "tactile" feedback van het knopje zelf, die je wel voelt als je de knop in je handen hebt. Maar iemand die alleen kan luisteren zal er zelf ook snel naast zitten.

Ach, over een paar jaar kosten die laser beamers ook niks.. kan je de dosis op de muur projecteren.

Of zo'n projectieklokje (die het tegen de muur aanschijnt) vermaken, en dan heb je je tekst ook wat groter.

Hallo CO-ers,

Dan eens een project van mij en mn vriend. Het was voor ons PWS (profielwerkstuk havo). Het aantal uur wat voor het PWS stond was 40-80 uur. Dit is wat hoger uitgevallen, maar dan heb je ook wat. Het is een radiografische grasmaaier.

Een aantal foto's:

Totale aanzicht

Achterkant

De elastieken zijn ervoor om de ketting strak te houden en omdat je de tandwielen nooit helemaal zuiver krijgt in het midden (dan kan de ketting iets langer worden). Ook viel het heel erg tegen de ketting er op te houden. Gelukkig werkt dit nu goed (niet helemaal geluidloos). Dit kwam vooral omdat het tandwiel op het wiel vastgezet moest worden en bij het kleine tandwiel een groot gat gedicht moest worden, om een klein gat te kunnen maken. Aandrijving zijn 2 ruitenwissermotors.

Je ziet ook de hoofdschakelaar met de oplaadpunten. Ook zitten daar de zwevende hoofdzekeringen in. Aan de alustripjes zitten 2 ledjes.

voorkant

De voorkant. De glimmende plaat doet dienst als koelplaat voor de BUZ's en diodes van de motorregeling. Ook zitten hier 2 leds op voor de voorlichtjes.

elektronicakast

elektronica

2 motorregelingen en de Opto-Mos van Erelce. Wanneer hij door de bocht gaat, wordt doormiddel van een relais een andere potmeter ingeschakeld, waardoor 1 wiel langzamer gaat draaien en dan een bocht maakt.

filmpje

(verhoudingen kloppen niet helemaal in het filmpje).
De snelheid is ongeveer 1,6 km/h. Met een snellere stand gaat hij harder, maar is minder sterk.

Dinsdag hebben we een presentatie op school, waar we ons verhaal kunnen doen en een demostratietje geven.
Voorlopig is hij klaar (ivm examen en tentamens), maar er zijn nog een aantal verbeterpunten.
Zoals jullie kunnen zien, werkt de maaier zelf nog niet. Er zit namelijk nog geen benzinemotor op. De ruitenwissermotors (12 V) zijn net sterk genoeg zonder benzinemotor. Met het gewicht van de motor en dan op een gazon, zijn ze te zwak. Vrachtwagenruitenwissermotor's zijn deze sterker?
En een benzinemotor (4-takt) zal deze gaan storen op de ontvanger (27 mhz)?

Dan moet er nog wat elektronica aangepast worden, de ontvanger stoort nog een klein beetje (zie topic), maar is nu minder door de aarde. De vermogenselektronica moet toch gescheiden worden van de signaal elektronica en de vermogenselektronica moet dichterbij de motors. Ook moeten de stuurrelais vervangen worden door transistors. Je gebruikt de relais namelijk vaak.

Bedankt voor degene die ons mee hebben geholpen. In het bijzonder willen we Erelce bedanken voor het ontwerpen + ondersteunen met de Opto-Mos.

Corné

Mooi, Corné. Het doet me onmiddelijk aan Guust Flater denken. En dat is beslist positief bedoelt!

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Leuk,

Een vrachtwagen werkt met 24V, daar heb je dus weinig aan. Of een benzinemotortje stoort weet ik niet, dat zul je moeten uitproberen ik denk niet dat het veel zal storen. En anders moet je een en ander afschermen.

Hoe wil je de benzinemotor schakelen? ik neem aan dat je die niet continue wilt laten draaien.

Maak me niet gek, ik ben al gek.

Benzinemotor voordat je begint, aantrekken. Als je klaar bent stop zetten (met hand). Dus gewoon continue laten draaien.
Maar als ik nog een accu in serrie zet, zal een ruitenwissermotor van een vrachtwagen sterker zijn? (hoe stroom trekken deze dingen / of zijn afgezekerd?)

Hoeveel stroom die motortjes trekken weet ik niet.
Maar je kunt een ruitenwissermotortje gebruiken als startmotor, kun je op afstand de benzinemotor starten. Als je wilt stoppen haal je gewoon de spanning van de bougie af.

Maak me niet gek, ik ben al gek.

Leuke lego afstandsbediening ;)
Heb die auto ook nog liggen hier.

Slim verzonnen ziet er leuk uit!

[Bericht gewijzigd door Lithium op zaterdag 8 maart 2008 13:08:35 (21%)

Zeg me wat je nodig hebt en ik zal je vertellen hoe je zonder kunt

Heb ook eindelijk weer iets gemaakt.

Heb een simpele lamp gemaakt voor mijn zus d'r nieuwe huis...

Een holle houten blok genomen, je ziet er niets bijzonders aan, behalve de drie punaises bovenop.
http://home.planet.nl/~benadski/CO/Img00013.jpg

Er zit een 3W warm witte LED in (had ook 1W mogen zijn, deze draait hier op slechts 100mA).
http://home.planet.nl/~benadski/CO/Img00014.jpg

De drie punaises zijn de bediening, verbindt je met je vinger de middelste en de rechtse dan laadt de condensator op waardoor de spanning op de gate van de logic MOSFET toeneemt en de LED langzaam aan gaat (je kunt dus ook dimmen door vroegtijdig los te laten!). Doe je je vinger tussen de linker en de middelste punaise, dan gaat de LED weer langzaam uit! :) Supersimpel, energiezuinig (geen ruststroom in uitstand) en mooi!
http://home.planet.nl/~benadski/CO/Img00015.jpg

En het volledige schema!
http://home.planet.nl/~benadski/CO/SimDim.GIF

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

ziet er leuk uit!
heb je eigenlijk iets van een schema ofzo?

[Bericht gewijzigd door electro_freakz op zaterdag 8 maart 2008 13:54:09 (55%)

Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "

Dit topic is gesloten