Hallo CO-ers,
Dan eens een project van mij en mn vriend. Het was voor ons PWS (profielwerkstuk havo). Het aantal uur wat voor het PWS stond was 40-80 uur. Dit is wat hoger uitgevallen, maar dan heb je ook wat. Het is een radiografische grasmaaier.
Een aantal foto's:
Totale aanzicht
Achterkant
De elastieken zijn ervoor om de ketting strak te houden en omdat je de tandwielen nooit helemaal zuiver krijgt in het midden (dan kan de ketting iets langer worden). Ook viel het heel erg tegen de ketting er op te houden. Gelukkig werkt dit nu goed (niet helemaal geluidloos). Dit kwam vooral omdat het tandwiel op het wiel vastgezet moest worden en bij het kleine tandwiel een groot gat gedicht moest worden, om een klein gat te kunnen maken. Aandrijving zijn 2 ruitenwissermotors.
Je ziet ook de hoofdschakelaar met de oplaadpunten. Ook zitten daar de zwevende hoofdzekeringen in. Aan de alustripjes zitten 2 ledjes.
voorkant
De voorkant. De glimmende plaat doet dienst als koelplaat voor de BUZ's en diodes van de motorregeling. Ook zitten hier 2 leds op voor de voorlichtjes.
elektronicakast
elektronica
2 motorregelingen en de Opto-Mos van Erelce. Wanneer hij door de bocht gaat, wordt doormiddel van een relais een andere potmeter ingeschakeld, waardoor 1 wiel langzamer gaat draaien en dan een bocht maakt.
filmpje
(verhoudingen kloppen niet helemaal in het filmpje).
De snelheid is ongeveer 1,6 km/h. Met een snellere stand gaat hij harder, maar is minder sterk.
Dinsdag hebben we een presentatie op school, waar we ons verhaal kunnen doen en een demostratietje geven.
Voorlopig is hij klaar (ivm examen en tentamens), maar er zijn nog een aantal verbeterpunten.
Zoals jullie kunnen zien, werkt de maaier zelf nog niet. Er zit namelijk nog geen benzinemotor op. De ruitenwissermotors (12 V) zijn net sterk genoeg zonder benzinemotor. Met het gewicht van de motor en dan op een gazon, zijn ze te zwak. Vrachtwagenruitenwissermotor's zijn deze sterker?
En een benzinemotor (4-takt) zal deze gaan storen op de ontvanger (27 mhz)?
Dan moet er nog wat elektronica aangepast worden, de ontvanger stoort nog een klein beetje (zie topic), maar is nu minder door de aarde. De vermogenselektronica moet toch gescheiden worden van de signaal elektronica en de vermogenselektronica moet dichterbij de motors. Ook moeten de stuurrelais vervangen worden door transistors. Je gebruikt de relais namelijk vaak.
Bedankt voor degene die ons mee hebben geholpen. In het bijzonder willen we Erelce bedanken voor het ontwerpen + ondersteunen met de Opto-Mos.
Corné