10V? Iets te enthousiaste 9V batterij...

Als ik mijn vinger (ik weet niet waar A en B zijn) op de varco(maakt niet uit welke kant) of de 250K pot houd, wordt ik doofgebromd...

En dat gillen, dat is net het probleem. Hij wil niet gillen...

Dan zijn de torren goed (A en B staan op het schema).

Alles verder goed gecontroleerd, D1 goed aangesloten, spoel en varco goed?

Hee ik heb signaal...

2 probleempjes alleen, hij gaat niet gillen, er gebeurt niet veel als ik aan de 250K pot draai. En mijn versterker wordt zwaar overstuurt, en het volume regelen met de 1K pot werkt ook niet...

Ik moet het volume van mijn versterker ongeveer op nul zetten...

Edit: dat signaal heb ik verzwakt door een ietwat minder enthousiaste 9V batterij te gebruiken, die geeft zo'n 8V

[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (17%)]

Er wordt weer lekker gebouwd, Zweetvoetje gaat eindelijk aan de buizen zag ik. Leuk !!
Als een batterij meer dan 10V geeft zou ik eens je multimeter met een paar andere vergelijken. Heb er een keer een gezien die bij 12V maar iets van 10V aangaf.

Ik ben net klaar met uitladen. Ik ben in het buizen walhalla geweest. Nog nooit zoveel spul bij elkaar gezien. Echt iedere kamer stond vol. Mijn aankopen/schenkingen:
-Een Bendix R101A/ARN6 met jampotantenne
-een Murphy B41 met wat optisch werk
-een marconi CT402 MK2 signaalgenerator nr 18 AM/FM (erg groot ding en werkend, hij zei tot 200MHz
-een Adler frequentiemeter FR-4/u met ingebouwd scoopje, nog geen idee wat het precies is maar het is groot en ziet er erg leuk uit met vreselijk veel knoppen en hij doet het. Met calibratietabellen.
- AVO multimeter CT38, niet echt een zakmodelletje moet gerepareerd worden maar voor 2 euro mag je niet klagen.
- nieuw in doos een 2x3 banks varco met vertraging en fijnafstelling per bank, grote plaatafstand. Groot geval
- een enorme 2x500V trafo (250mA, 7A gloeistroom) een enorme 250V voeding (zonder de buisjes) en een gewone kleine 250V trafo zoals ik op een audioversterker gebruik met gelijkrichterbuis op chassisje.
- Wat slooprinten (zender van een grc3030 en een andere eindtrap) ook een doosje losse HF buizen oa een nieuwe CV428.
-een heel grappig zwart met leer bekleed koffertje met daarin een zweischleifen impulsschreiber, geen idee wat het is maar het is een schattig ding. Zit een rolletje papier op. Alles is duits maar het label is de nederlandse standaard electra mij (model AW.SK.30U13A) Hij is ooit van Fritjof geweest dus die zal het wel weten.

Kortom ik heb weer even wat te doen :-)

Fred
-

Neuh, mijn MM is denk ik wel goed, uit een 7812 komt volgens dat ding 11.95, dus dat klopt wel redelijk..

Het is een oplaadbare batterij, volgens mij zit het hem daar in...

Hij is niet dom, onze voorzanger :-)

Fred

Dat niet gillen, kan dat komen doordat alle dingen op het breadboard vrij lange poten hebben? ik denk dat er in totaal misschien wel een halve meter aan pootjes en verbindingen in zit...

Ook heb ik ipv 220pF 240 gebruikt.

220pF ipv 240pF maakt niet uit. Condensatoren zijn niet erg nauwkeurig.
Lange draden zijn bij HF werk, antennes daargelaten, niet verstandig.

Ik ben net klaar met uitladen. Ik ben in het buizen walhalla geweest.

Fred, je bent toch niet aan het smokkelen/voordringen ;)
Rosmalen is pas volgende week hoor!

Je kunt voorlopig vooruit, ben benieuwd wat er allemaal gebouwd gaat worden. Succes.

Op 9 maart 2008 20:02:14 schreef Pietdepiet:
Ik moet het volume van mijn versterker ongeveer op nul zetten...

Er komt ook behoorlijk veel signaal uit, je kan verzwakken met 10k+1k in serie en dan over de 1k het signaal aftappen.

Op 9 maart 2008 21:30:52 schreef Pietdepiet:
Dat niet gillen, kan dat komen doordat alle dingen op het breadboard vrij lange poten hebben? ik denk dat er in totaal misschien wel een halve meter aan pootjes en verbindingen in zit...

Dat is wel erg veel ruimte, maar ondanks dat zou het toch moeten werken. Anders even zwevend op een stukje print bouwen.

Ga eerst die AVO werkend maken die kan namelijk ook Watt en dB meten en is gewoon erg mooi. Dan een ander chassisdeel aan die marconimeetzender, daar zit zo'n racal achtige netplug op dan kan die mooi gebruikt worden (220MHz, AM en FM modulatie), zo'n ding miste ik het hardst. De frequentiemeter is als het goed gebruiksklaar en het scoopje lijkt om de modulatie te bekijken, er zit ook een luidspeaker in. En dan me verdiepen in die peilontvanger want dat is een bouwpakket en voor Adri even die B41 klaarmaken.

Nu nog een keer een wobbulator, spectrumanalyser of netwerkanalyser en dan kom ik wel een eind denk ik :-)

Mans wat die man allemaal had staan, en aan onderdelen had liggen.... Kreeg een aantal buisjes mee (HF) die uit een verhuisdoos vol losse buizen kwamen, verder een hele kast vol buisjes in dozen. Er stond een zender met 4 buizen zo groot als melkflessen. Zo'n vliegtuigzender met van die "lego"knoppen, verder een hoeveelheid legersets (vel luchtmacht), een ontvanger uit een tank welke ongeveer een meter lang was. hij had een kast vol trafo's. Een kamer was shack, een was voor soldeerwerk, nog een als opslag en ook de zolder en garage vol.
Fred

Ik heb alleen maar gaatjes print, dus dat wordt hem ook niet, ik ga wel eens op het breadboard met kortere pootjes werken...

Gaatjesprint is ook geen probleem, MG is nog steeds relatief laag wat HF betreft.

Middengolf gaat perfect op breadboard. Boven de 10-15MHz gaat het pas wat minder worden. Maar het is met een beetje moeite zelfs ook mogelijk om ene FM-bug op breadboard te maken.

Pfoeh! Middengolf? Een beetje spinazie etende vleermuis hoort je antenne op 1km afstand 'brommen'!

;)

Op 9 maart 2008 23:21:29 schreef fred101:Mans wat die man allemaal had staan, en aan onderdelen had liggen.... hij had een kast vol trafo's. Een kamer was shack, een was voor soldeerwerk, nog een als opslag en ook de zolder en garage vol.

Klinkt als een "vrouwloos" huishouden. Een verstokte vrijgezel, of weduwnaar ;(

Er stond een zender met 4 buizen zo groot als melkflessen.

Dat klinkt als een BC-191. Tegenwoordig nog steeds gewild. Zie plaatje (tnx. pa3esy)

http://www.pa3esy.nl/military/us/air/BC191/voorkant-open.jpg

Zo'n vliegtuigzender met van die "lego" knoppen...

Dat is de T1154, Engels WWII uit Avro Lancaster. Vraag Frithjof maar eens, die kan er veel over vertellen. Hoort ook een ontvanger bij R1155.

Een ontvanger uit een tank welke ongeveer een meter lang was

Misschien een BC-653.

Die bc191 klopt inderdaad, maar het was niet vrouwloos hoor. Die tankontvanger was goen en zag er anders uit. Zaten polsdikke kabels tussen dat ding en een soort voedingskast. Leek een soort genetisch gemanipuleerde GCR3030

Ben vanavond met de marconi en adler bezig geweest. De marconi eerst via de variac en gloeilamp opgestart, dat was geen probleem, lamp bleef netjes uit. Later direct op het net en die werkt. Geen idee of hij goed werkt maar er komt signaal uit als ik de scoop eraan hang en hij reageert op alle knoppen. Nu nog uitzoeken hoe hij werkt. Er zitten heel veel in en uitgangen op. oa IF in en uit met een IF amp "aan/uit" schakelaar en externe modulatie ingangen.

De adler (bendix ?) frequentiemeter is een ander verhaal. Een beauty van binnen. Ziet er uit als nieuw en gebouwd voor de eeuwigheid. Alleen ging de gloeilamp vanaf een 80V zachtjes branden en bij meer volt steeds harder. Toen de voeding er uit gehaald en die aangesloten. Het zelfde verhaal alleen nu begint hij pas bij 100V te gloeien. Er slaat dus een elco door denk ik. Er zit aan de HV (bij 100VAC is dat al 600VDC een condensator/elco van 0.1mF bij 1500VDC. Die heb ik los gehaald en aan de C-tester gehangen. Hij liet 250V wissel door en bij DC gaf hij even een flitsje. Nu kan het best zijn dat deze bij 400V pas doorslaat natuurlijk. Kan ik daar een 100nF 1500V condensator voor nemen of moet het een elco zijn. Dan zitten er nog 3 grote 90mF (dat is neem ik aan uF) bij 400VDC elco's. Deze hebben twee aansluitingen. Een plus en min (staat er op). Deze gaat na een paar minuten wel minder gloeien maar niet uit. Ik meet ook een weerstand van 4M tussen de behuizing en de minpool. Dat zou oneindig moeten zijn of 0 ohm als het huis min is. Ik denk dus dat deze defect. (de rest nog niet geprobeerd. Als ik de voeding aan heb meet ik over die elco's ook helemaal geen spanning (5 a 6V hooguit). Ik vermoed dus dat de spanning via de weerstand van de elco naar massa loopt. Er zitten van 230VAC binnenkomst nog voor de schakelaar naar chassis ook twee C's. Zouden die ook fout kunnen zijn.

Fred

@fred: die C'tjes bij binnenkomst van het apparaat kunnen ook best kapot zijn. Ik heb dergelijke dingen al wel vaker kapot gehad.
Hoe groot is de 'netspanning' na de lamp? Als zo'n condensatortje kapot gaat, dan is dat vaak een behoorlijke sluiting. Zou je niet veel meer overhouden.

Misschien is het een idee om een lampje in serie met de elco in te solderen. Als ie korstsluiting geeft, dan gaat het (fiets)lampje branden. (hoogstwaarschijnlijk slechts een flitsje :P)

Nog een vraagje: Wat voor buizen-diodes kan ik het beste toepassen als detector/gebalanceerde mixer? (dubbeldiode)
Ik denk dat een EZ81 niet de bedoeling is? :P
(ben begonnen met verlanglijstje voor rosmalen)

Ik heb nu die ontvanger helemaal overnieuw gebouwd, en nu hoor ik een brom, met lage frequentie, een beetje een 'rrrrrrr' geluid dus. Ik heb even met mijn multimeter gemeten, er blijkt 11V~ op de uitgang te staan en 6V=.

Het gebrom verdwijnt op een gegeven moment, als je aan de 1K pot draait, als je aan de 250K draait, klinkt het alleen een beetje anders. Als de brom niet meer te horen is, meet mijn mm nog wel 11V~ en 6V= spanning.

Ik heb de ingangs Ctjes vervangen door 5nF 1000V, Die waren in ieder geval niet goed. Nu begint de lamp heel erg zachtjes te gloeien bij 200V (bijna niet te zien)
De Ctjes zijn echter bruine lego blokjes met de opdruk micagold en zes rondjes erop. De bovenste drie op een pijl gedrukt en zijn zwart-bruin-zwart
De onderste drie zijn van links naar rechts zwart-zwart-rood. Ik meet 5n maar ze slaan bij 100V al door. Zelfs met de multimeter meet ik al een doorgang.

Fred

Vaak zijn dat soort C'tjes wel 100n of groter.

Maar komt er nou al signaal uit?

@Piet: zonder schema kan ik je niet helpen...

Hij doet het. Nog even uitvogelen hoe en wat maar het werkt. in het calibratieboek blijkt ook een handleiding te zitten. Is best ingewikkeld. Grappig zo'n scoopje, als je goed afstemd ontstaat er een soort circel, zit ook een soort knipperend neonlampje op wat ook zerobeat aangeeft.

De Voeding van de murphy lijkt ook goed. Best handig zo'n variac met gloeilamp er voor.

De kleurcode van de Ctjes betekende 1nF, die zitten er nu ook in samen met een nieuwe 400V elco.

Vandaag de buis Voltmeter binnen die ik had gekocht nav de tip van Mans. Keurig ding met boek erbij en probes. Ziet er uit als nieuw, zit geen krasje op.

Fred
Fred

1000 pF inderdaad, mica. (hoeft geen zilver-mica te zijn).
Het zilver in oude zilvermica's gaat uiteindelijk bolletjes vormen (het 'migreert') en uiteindelijk gaan ze stuk.
http://www.tpub.com/neets/book2/32NE0176.GIF

Dank u, gelijk uitgeprint aangezien al die apparaten vol met die bruine dingen zitten. Moet ik die echt allemaal vervangen of gewoon wachten tot de aardlek er uit klapt (zit op mijn buro, heb een zekeringskast met aardlek gemonteerd, daarachter 15 stopcontacten met hoofdschakelaar en nog 3 met een gloeilamp en schakelaar er tussen.)

Nu heb ik twee buisvoltmeters, leuk dacht ik kan ik mooi in stijl in die oude dingen meten maar dat gaat dus niet. Er moet dan een scheidingstrafo tussen :-( waarom bouwen ze die niet direct in. Zodra ik de aardklem aan het chassis hang springt de aardlek om, heb ik met de scoop ook wel eens gehad, ik meen dat ik toen de stekker heb omgedraaid. Bestaan 1:1 scheidingstrafo's nog en waar moet ik op letten (hoe veel Ampere moet zo'n ding kunnen.) Ik neem aan dat het het beste is om er een te nemen waar het te testen object aangaat. Daar zijn aardige stroom slurpers bij (een murphy trekt iets van 8A meen ik te hebben gelezen).

Is er nog een ander veilig alternatief ?

Fred