Wounded in Action Part 3.

Dit topic is gesloten

klein is fijn

Moderator

Op 16 maart 2008 23:50:33 schreef Paul-RT:
De sleutel 13 heeft een schapmschot

Verbazend, dat een van de zeldzame keren dan een klein sleuteltje 13 het wint van een 650A zekering.

Maar als je hand op de plek was waar de kortsluiting/vlamboog plaatsvond, heb je dan geen brandwonden op je hand? om misschien last van het verdampte koper op je hand (uitslag ofzo).

ff me multimeter opruimen

TSJAKKA multimeterpen in me duim.. bloeden als een rund..

nadeel van echte meetpennen zijn dus scherp :P

Op 17 maart 2008 00:27:19 schreef Jeffman:
Maar als je hand op de plek was waar de kortsluiting/vlamboog plaatsvond, heb je dan geen brandwonden op je hand? om misschien last van het verdampte koper op je hand (uitslag ofzo).

De filmpjes die ik zag van kortgesloten schakelkasten bij de KEMA waren zo spectaculair dat 't me verbaast dat-ie 't nog kan navertellen..

@willtoyo: gescheurde en bolle batterijen komen wel is meer voor. Heb zelf al is de eer gehad om een reeks 45Ah te kunnen voortrollen.

Enfin, eigenlijk mag je van geluk spreken dat ze gescheurd is. Ontploffen is hierna uitgesloten (de gassen kunnen namelijk ontsnappen) Ontploffende batterijen komen haast uitsluitend voor bij verstopte ventielen (bij gesloten lood) en/of door slecht onderhoud (bij vooral dan open lood)

Waarom zwelt een batterij dan?
1) Veroudering: door sulfatering van de platen intern komt er extra druk op de plastieken omhulling die dus de uitzetting veroorzaken.
2) Als je zegt dat de batterij gloeiend heet stond denk ik meteen aan "sneeuwbaleffect", meestal veroorzaakt door kapotte lader (heb je deze gecontroleerd)
Wat gebeurt er? bij stijgende temperatuur moet de laad/floatspanning omlaag gebracht worden. Werkt die regeling niet meer naar behoren dan gaat er meer stroom beginnen vloeien => meer warmteontwikkeling => nog meer stroom => etc... defecte batterij is dan schuld van de lader, kans is groot dat je daar dan binnenkort terug staat.
Stel dat jullie lader zo'n regeling niet heeft (wat kan) dan is waarschijnlijk de temperatuur in het lokaal hoog opgelopen door bvb een kapotte airco. Defecte batterij is dan schuld van de klant.

Koen

The path of excess leeds to the tower of wisdom (W. Blake)

Me maatje achter mij bij meet techniek.

Scoop niet gelift van de aarde, en dan je draadjes ff in het stopcontact steken. Leeraar stond naast mij ff wat uitleggen. Blauwe vonken sprongen me over de schouders. En wat doet de leeraar? Hij gaat zeuren dat je niet met banane stekkertjes zonder beschermhuls mag meten bij spanningen hoger als zoveel volt.

Leeraar weer weg, scoop dood, mega zwarte plek op de tafel......

Maar goed de scoop stond later stuk te zijn op de plank, en leeraar weet nog niet waarvan. :D

Componenten zijn gevuld met rook... Is het er uit dan werkt het niet meer.

Het viel de docent ook niet op dat opeens (de helft van) het lokaal spanningsloos was :o?

zonder prutsen kom je nergens!

Op 17 maart 2008 11:41:23 schreef Piet elektro:
Het viel de docent ook niet op dat opeens (de helft van) het lokaal spanningsloos was :o?

Nee x) Elke tafel is voorzien van een spanningsbron. Deze schakeld dus uit, en dan gaat niet het hele lokaar. Het zal dus vaker voorkomen dat alleen een tafel afslaat, en niet de hele groep.

(BTW het enige slachtoffer was de scoop)

Componenten zijn gevuld met rook... Is het er uit dan werkt het niet meer.

Ah ja kijk zo hoort het, even snel die zwarte vlek van de tafel zien te krijgen en een eventuele brandlucht het lokaal uit zien te verdrijven.
En fluit fluit fluit niets aan het handje ;)

Moet je eens kijken of je die scoop mee kan krijgen voor thuis :)

zonder prutsen kom je nergens!

Op 17 maart 2008 00:04:38 schreef Sine:
Hadden ze voor dat soort geintjes geen geisoleerd gereedschap uitgevonden ?

Als er --voor dat handig gereedschap bestond-- onder spanning aan een LS-verdeelbord moest gewerkt worden, werden er altijd massa's (droge!) dweilen bijgesleept. Dweilen over de voedingslatten, dweilen over de nabijgelegen vertrekken, dweilen rond de sleutel, ... En dat alles stevig vastgetape'd uiteraard.
"Spannend" was dat wel... :-)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Hmm... Dweilen zonder kraan open

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Ik had laatst ook nog een mooi item voor wounded in Action:

Kreeg een print van iemand met de mededeling dat hij niet werkte. Ik deze ingeschakeld met een spanningsbron, en inderdaad hij werkte niet.

Direct weer van de spanning gehaald en eens naar gekeken, maar ik kon helaas niets vinden. Dus ik dacht nog een keer insteken en nameten. Toen ik heb weer instak zag ik een klein rookpluimpje. Omdat ik niet zag dat waar dit pluimpje vanaf kwam ging ik met mijn gezicht wat dichter bij de print hangen... En ja hoor: kaboem zei de elco.

Ik schrok er hard van want ik voelde het aan mijn neus... Toen ik naar de spiegel liep zag ik dat ik inderdaad tot bloedens toe geraakt was. Gelukkig niks ernstigs alleen een klein schaafwondje...

In theory there's no diffrence between theory and practice, in practice there is!

beter daar dan in je oog. dat kan je maar 2x doen...

@Paul-RT: enorme mazzel heb je gehad. voordat een 650A zekering flitst heeft er bij kostsluiting heel wat meer gelopen dan die 650A...

Heb zo een x gestaan bij een kast waar toen een paar 150A traag modellen uitklapten toen de motor tijdens het inschakelen doorbrande. 150.. hm, 75KW motortje, zware fan aanloop, kan dus ook meer zijn geweest... Maar het effect was in iedergeval wel dusdanig dat we in het vervolg even achter de deur gingen staan en belden dat ze hem vanuit het systeem wilden inschakelen. ABBkast bleef inelkaar maar dat gevoel hadden we op dat moment dus niet...

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Op 17 maart 2008 09:21:44 schreef pompopom:
@willtoyo: gescheurde en bolle batterijen komen wel is meer voor. Heb zelf al is de eer gehad om een reeks 45Ah te kunnen voortrollen.

Enfin, eigenlijk mag je van geluk spreken dat ze gescheurd is. Ontploffen is hierna uitgesloten (de gassen kunnen namelijk ontsnappen) Ontploffende batterijen komen haast uitsluitend voor bij verstopte ventielen (bij gesloten lood) en/of door slecht onderhoud (bij vooral dan open lood)

Waarom zwelt een batterij dan?
1) Veroudering: door sulfatering van de platen intern komt er extra druk op de plastieken omhulling die dus de uitzetting veroorzaken.

Waarschijnlijk is alles gebeurd door veroudering van de accu. De accu is namelijk voor zover ik heb kunnen nagaan 6 á 7 jaar oud, die accu heeft z'n beste tijd wel gehad. De accu wordt continue door druppelladen op capaciteit gehouden. En dat dan al 6 á 7 jaar lang continue aan de spanning. De accu wordt alleen belast tijdens een accutest en dat gebeurt als het systeem wordt ingeschakeld. En dat zal lang niet elke dag gebeuren. (sommige mensen hebben wel een inbraaksysteem hangen, alleen dat gebruiken ze niet.) En de accu wordt belast bij een stroomuitval, dan draait het systeem op de accu

2) Als je zegt dat de batterij gloeiend heet stond denk ik meteen aan "sneeuwbaleffect", meestal veroorzaakt door kapotte lader (heb je deze gecontroleerd)

Wat er voor een lader inzit weet ik niet, lader zit geintegreerd op de print van de alarmcentrale. Als ik de lader zou moeten vervangen moet ik de hele centrale vervangen. Wat met het type alarmcentrale dat daar zit gewoon een dag tijd kost. En het is een particuliere klant die gaat daar niet vrolijk van worden als wij daar de hele dag aan het klussen zijn. Wat denk je wat dat voor een kosten voor de klant met zich meebrengt?

Wat gebeurt er? bij stijgende temperatuur moet de laad/floatspanning omlaag gebracht worden. Werkt die regeling niet meer naar behoren dan gaat er meer stroom beginnen vloeien => meer warmteontwikkeling => nog meer stroom => etc... defecte batterij is dan schuld van de lader, kans is groot dat je daar dan binnenkort terug staat.

Denk dat dat wel meevalt. (hoop het niet althans).

Stel dat jullie lader zo'n regeling niet heeft (wat kan) dan is waarschijnlijk de temperatuur in het lokaal hoog opgelopen door bvb een kapotte airco. Defecte batterij is dan schuld van de klant.

temperatuur is wel stabiel waar de alarmcentrale hangt, namelijk in de meterkast. En het is een woonhuis, daar maakt het niet zoveel uit. De temperatuur in een woonhuis is altijd wel stabiel. Zoals ik al zei waarschijnlijk is veroudering van de accu.

Maak me niet gek, ik ben al gek.
elmowww

Golden Member

Niet zozeer wounded, maar wel stom.

Heb gisteren een bestelling PCB`s binnen gehad, die erg veel haast hadden. (en leverancier leverde 2 weken te laat :(). Gisteren prototype geassembleerd, en een microcontroller besteld die ik in het verkeerde jasje besteld had.

Tijdens het overwerken vanavond kom ik er in een testopstelling achter dat die microcontroller een te klein geheugen heeft! Moet ik nog eens gaan bestellen, en kan ik morgen alsnog niet leveren :(

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

Lekker aan je bureautje zitten solderen, je hoort geluid van je e-mail, rolt naar achter om bij de pc te komen (halve meter), de stoel pakt je snoer van de bout mee, gevolg: brandplek in je been van 4 cm lang met een afdruk van mijn mooie boutje (had korte broek aan...), oh en een versmolten stuk kunststof erbij...

als kleiner kind van 9:
Ledje in stopcontact, om te testen.
Batterijen werken toch beter.

Twee nog niet ontladen "Goldcaps" en oude condensatoren (uit een oude CRT gesloopt, in totaal 1100 uF) plaatsen in een circuitje met een stel potmeters, ictje en leds, ledjes gaven zegmaar even licht.

Braaf aan het meten met de scoop, grr waarom wil het nu niet! en dan ook nog die stomme coax kabel die maar niet zo wil liggen zoals jij wil. Zou zoek het dan ook maar uit stom ding, gooi hem aan de kant iets te hard, vrije val richting de grond. En jawel meet punt eerst:

http://members.chello.nl/d.bokma2/forum/probekrom.JPG

Kan een keer gebeuren, maar waarom bij mij twee keer deze week? Ok, leuk jij kan heen buigen, dus je kan ook weer terug buigen, helaas hij brak af. Wordt tijd dat ik die dingen op voorraad neem.

Eerste Wounded in Action voor meet apparatuur?

Geen dagen toevoegen aan het leven, maar leven toevoegen aan de dagen.

Op 16 maart 2008 23:50:33 schreef Paul-RT:

Resultaat: 1 zekering van 650 ampere stuk. En door de vlamboog een 2e fase mee-gegaan.
De sleutel 13 heeft een schapmschot

Ongeloveloos , jij moet heel veel mazzel hebben gehad.;)

een kennis van mij heeft op die manier een keer HEEL de IKEA in eindhoven in het donker gezet.
Hij kreeg in het brandwondencentrum wel een nieuw behangetje op zijn gezicht en op zijn hand.
En je kan nog steeds zien waar z'n horloge zat.
Het gebruikte gereedschap was niet meer terug te vinden.

?

Heb ik ook eens wat ...

Zit ik van't weekend lekker te frezen met m'n Colinbus Profiler, in plexi.
Hangt er een "braam" aan m'n freesje. Ik denk "hmm, moet ik snel verwijderen, voor het ding zichzelf 'opstopt', dus tijdens het frezen zelf, even met de vinger tegen de draaiende frees duwen (heb ik al honderden keren gedaan).
Gaat op dat moment de frees naar beneden om op een andere plaats verder te frezen ...
Ineens ...

Auw, wat een pijn, en héé, waarom ziet m'n werkstuk rood ?
Had ik door de nagel van m'n wijsvinger gefreesd, ik kan nog altijd maar typen met 9 vingers nu :-(

groeten,
Kris

https://www.digitalplayground.be - Where fun meets technology ...
If you want to succeed, double your failure rate.

Vanmiddag 4 meter hoog op ladder aan het solderen, valt er een tinspetter op m'n vinger. En de ladder stond al niet al te stevig.....

Ik ben maar even op een stoel met een kop koffie gaan zitten.

Maak me niet gek, ik ben al gek.

Klassieker: Punt wisselen van de soldeerbout. Hete punt in het bakje gezet, nieuwe punt pakken. Kan er niet goed bij... psssst!

En een gevalletje NOT wounded in action: Wat gebeurt er als je de GND en de +5V van de USB connector verkeerdom doet op je FTDI-232RL bordje? Dan werkt het niet..... Puntje paaltje... Niks aan de hand met het chipje! Niet te geloven.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

euhm ja daar zorgt je pc wel voor de usb poort heeft een stroombegrenzing

die dat tegen heeft gehouden
of je bordje heeft netjes een ompoolbeveiling

[Bericht gewijzigd door timmie op dinsdag 15 april 2008 16:27:38 (35%)

niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide

Ja, Een diode die gaat geleiden als ie verkeerdom wordt aangesloten werkt, toch? Die zit parasitair in de FT323RL gemonteerd.... :-) Ja de computer liep iets te miepen over "overcurrent on port ..."

P.S. Ik heb ook USB hubjes die gewoon een "2.1A 5V DC" voedingkje hebben. En dat zit toch echt met draadjes naar de 5V op de 4 stekkertjes.

[Bericht gewijzigd door rew op dinsdag 15 april 2008 16:47:07 (27%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

ja die hubjes ken ik ook
die liggen in het grote ronde magazijn.

niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide

Dit topic is gesloten