hoe kan ik zo goedkoop mogelijk een stroom meting doen met een PIC16F676.

ik kan een shunt plaatsen. maar die heeft 2 meetpennen nodig in dat geval? en de spanning bedraagt maar enkele mV.

het is voor een regelbare voeding.

iemand een voorbeeld hiervoor?

Als't niet zo nauwkeurig moet zijn met de AD-conversie gebruikt in de picbasic cursus op picbasic.nl denk ik? Iemand die dit kan staven ?

Als het de bedoeling is op die manier een regellus te maken voor een voeding, raad ik je deze methode af.

Als het enkel om te meten is, kan het geen kwaad.

De shunt in serie met de belasting.
over de shunt zet je een meetversterker.
De versterking moet zoveel bedragen, dat het signaal binnen het conversiebereik ligt van de AD-omzetter van de PIC/ATmega-controller.

als de PIC16F676 , een a/d converter (heb ik niet nagezocht) heeft maak je een spannings deler ,met weerstanden das erg goedkoop ,maar onnauwkeurig.
gebruik je die shuntweerstand, dan zal de nauwkeurigheid toenemen , alleen je bereik moet je van tevoren bepalen

Verschillende mogelijkheden;

- Shunt in de high side. Door de weerstand groter te nemen vergroot je het meetbereik. Nadeel is dan ook een groter spanningsverlies op je voeding.

- Shunt in de high side met diffentieel versterker.
Zoek maar eens een site met opamp basics op, en zoek naar een differtial amp of verschilversterker.
Nadeel is dat je opamp het volledige spanningsbereik van je voeding aan moet kunnen, of je moet hem een aparte voeding geven.

- Shunt in de low side met differentiaal versterker.
Zie ik eigenlijk geen nadelen in.
1 poot ligt netjes aan GND en je kan je spanningsbereik netjes binnen de 5V range houden.

Bij die lage meetspanningen ontkom je er niet aan een rail-to-rail opamp erbij te nemen. Deze versterkt de spanning over de shuntweerstand. Anders krijg je een erg lage resolutie.
Voor mijn mini-labvoeding heb ik 2 PIC-DVM's gemaakt.
1 voor de spanning en 1 voor de stroom. In de Amperemeter zit IC4 'erbij geplakt'.
schemaatje.

economisch met pixels omgaan???

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (90%)]

wat doen jullie allemaal moeilijk zeg: gewoon apparaat aansturen met de PIC. Als hij meer trekt dan de PIC mag leveren zal hij vanzelf bezwijken . De tijdduur is een maat voor de hoeveelheid stroom :)

@TS: maak je vrag iets duidelijker ook met je toepassing namelijk

misschien kan de stroom helemaal neit ind e GND zeker neit als je kleien stroompjes meet IVM de offset error.

differentiaalmeting kan niet met een normale mega, weet nei of een PIC dit kan.

succes met puzzelen.

Op 17 maart 2008 18:38:06 schreef veenie:
hoe kan ik zo goedkoop mogelijk een stroom meting doen met een PIC16F676.

ik kan een shunt plaatsen. maar die heeft 2 meetpennen nodig in dat geval? en de spanning bedraagt maar enkele mV.

het is voor een regelbare voeding.

iemand een voorbeeld hiervoor?

meet display dus ;)

0 - 5A

Op 19 maart 2008 15:56:34 schreef stekkerjack2:
Dit is wel heel erg klein

Ben me van geen kwaad bewust :)
Bij mij komt 'ie keurig schermvullend tevoorschijn.
Nou heb ik hem opnieuw in het uploadarchief gezet met 600px en ziet hij bij mij precies hetzelfde eruit.
PC's, PC's...:r maar het zal ongetwijfeld aan mij liggen.
Is hij nu groter bij jullie?

wel iets *2x.. maar nog steeds niet goed te lezen..

Dan nog maar een keer wat proberen, ik moet dit toch ooit eens onder de knie kunnen krijgen..
Schema PIC-DVM Uploadarchief: niet geschaald.

das wel weer overdreven :P

probeer is gewoon 800x600...

Schema PIC-DVM Uploadarchief: "schalen breedte 600px" :7
Is ie nou goed? Bij mij is deze juist te klein/slecht leesbaar.

En hoe is deze? (Sorry voor de topicvervuiling)

[Bericht gewijzigd door Zonnepaneeltje op (42%)]

je hebt de 600 aan de verkeerde kant gezet...

je had waar je nu 600 hebt ingevuld 800 moeten zetten..

afbeelding max maximaal 15" monitor zijn dat is

800 pixels breed, 600 hoog.

Ga maar eens kijken in 't uploadarchief ;)
Het is "600px" of niets...:P

Op 19 maart 2008 18:59:39 schreef Zonnepaneeltje:
Ga maar eens kijken in 't uploadarchief ;)
Het is "600px" of niets...:P

hoe bedoel je?

welk programma gebruik je?

www.imageshack.us

kan je ze automatisch laten resizen.

wel graag onderste link gebruiken en de [img] tag zelf toevoegen.

welk programma gebruik je?

www.uploadarchief.net

Die "imageschack" ga ik dus *niet* gebruiken, die valt bij mij in de categorie commerciele shit.
Ten eerste verdenk ik ze ervan dat ze m'n emailadres zullen gaan misbruiken. Ten tweede : hoe lang blijft een plaatje daar staan?
Ik vind het jammer dat oude topics op CO min of meer onleesbaar/waardeloos worden doordat schema's 'verdwijnen'.