Breadboardje pakken! En die Multicrap in de openhaard smijten ...
(En wellicht moet je iets met je timestep gaan doen)

Die hang ik zelfs zwevend aan mekaar, dat is het probleem zo niet, maar normaal zou je met multisim toch genoeg moeten kunnen simuleren hé
Zijn er nog anderen die wat meer kunnen vertellen of die anti-parrallelle diode over alle leds samen nu goed is of niet nodig ?
[Bericht gewijzigd door on4cet op (32%)]
Op 8 april 2008 09:56:01 schreef on4cet:
OK, hier een poging :Eerst de screenshot zonder de Elco ingekoppeld, dit lijkt me redelijk normaal, en ook de spanningsval over de led lijkt me hier in orde met 3,4 volt ...
Hier is echter de Elco toegevoegd, en krijg ik ineens heel andere waarden, waarbij zelfs de 3,4volt van de led ruim overschreden wordt ...
[afbeelding]Kan iemand me trouwens uitleggen hoe het komt dat ik aan een spanning van 33 volt kom met een voeding van 24 volt ? Of komt dit door dat je 24Volt nominaal hebt, en de scope de top-spanning meet (vermoedelijk wel) ...
Je doet nu iets over wat weken geleden al is verworpen, zie mijn scoopbeelden.
Nogmaals: De diode boven de FET zetten en een 10uF elco vanaf de D van de FET naar de gnd.
En geen weerstand gebruiken!
Op 24 maart 2008 23:25:00 schreef Henry S.:
[...]
20Vtt rimpel over de schakeling, maar 0,0 over de leds, met dank aan de stroombron.
-geen geknipper
-hogere lichtopbrengst: ~12mA door de led.*weerstand weglaten.
*Bruggelijkrichter is overbodig, enkelzijdig gelijkrichten is efficient genoeg en mag zelfs met een 1N4148.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (17%)]
Ik zal het zo dadelijk nog eens proberen op die manier, maar iemand had hier gepost dat die diode voor de fet geen fluit uitmaakte
Citaat : De serie diode staat "bovenaan" maar dat maakt voor de werking geen Flaus aus.
Daarom, maar ik zal het eens proberen ...
Wat met het volgende wordt tegengesproken en door mij en nu ook door on4cet geconstateerd is:
Op 8 april 2008 08:01:50 schreef rew:
Als de LED en de diode "reverse" belast wordt, gaat hun "I0" meespelen. Normaal is die ontzettend klein, en dus niet van belang. Maar als je twee diodes in serie zet, en bij een is ie behoorlijk groter (maar mischien nog steeds ontzettend klein) dan krijgt die andere het grootste deel van de spanning te verduren.Dus: Plan A. Die diode moet niet in serie met de LED, maar antiparallel (dus de geleidende richting de andere kant op als de led). Probleem: Mogelijk blaas je zo de FET op: Die ziet bij de helft van de AC cycle een geleiding.
Plan B: Je zet de anti parallelle diode er bij. Zo kan de reverse spanning over de led nooit groter dan zo'n 0.6V worden.
Plan C: diode boven de FET en de gelijkgerichte spanning afvlakken. Probleem opgelost.
Heb ik weken terug al bewezen.
Hartelijk bedankt voor het geduld, wat niet evident moet geweest zijn ... 't resultaat zal in ieder geval mooi zijn !