Heb je de transistor al losgesoldeerd en doorgemeten?

Edit:
De transistor is dus defect. Een vervangende moet wel te vinden zijn.

Heb je Tektronix een email gestuurd ivm de 455?

[Bericht gewijzigd door rbeckers op (55%)]

ik heb hem ook losgehad echter ook dan kom ik niet op hogere waarden dan 0,1V

1 > 2 = 0,09V
1 > 3 = 0,09V
2 > 1 = 0,09V
2 > 3 = 0V
3 > 1 = 0,09V
3 > 2 = 0V

http://img293.imageshack.us/img293/884/151042601kf2.jpg

151-0426-01 is het nr van tektronix welke daar zit.

[Bericht gewijzigd door veenie op (28%)]

http://www.onsemi.com/pub_link/Collateral/D44H-D.PDF

ik denk dat deze eventueel zou moeten kunnen 44h11?

NPN
HFE 60
To-220
Imax 10A
50Mhz max

*kuch lees net dat het een 44H11 family is 8-) kwam hem zelf tegen door te zoeken maar goed :P nu nog zien of ik hem ergens kan bestellen behalve farnell

[Bericht gewijzigd door veenie op (34%)]

Je bent de max. spanning Vceo=80V vergeten.
Het beste is de transistor te vervangen door een van hetzelde type. Lukt dat niet dan kun je een vervanger zoeken:

http://www.fairchildsemi.com/crossref/crossrefSearch.do

Bestel er meer dan een want oorzaak van het defect is nog niet bekend. Vervang de jumper bij L558 (tijdelijk) door een 0.5A smeltveiligheid. In het bijna identieke schema van de 456M uit 1981 zit die (wel 0.25A) er op de plaats van de jumper.

@rbeckers.

de D44H11 is de zelfde.. zie tabel welke ik van tektronix gekregen heb.

ik heb deze reeds bij conrad besteld deze heeft hem.

max 80V staat ook in de datasheet.

heb er 2 besteld.

ik vat even niet waar de smeltzekerheid precies geplaatst dient te worden?

Collector-Emitter Voltage
D44H8, D45H8
D44H11, D45H11
VCEO
60
80
Vdc

[Bericht gewijzigd door veenie op (12%)]

Op 14 april 2008 15:52:39 schreef veenie:

151-0426-01 is het nr van tektronix welke daar zit.

Ik heb op het werk nog een bende spareparts van tek. liggen. Zal woensdag eens kijken of deze er ook tussen zit.

ik verwacht trouwens dat de GE 7813 (D44H11). eigenlijk puur door ouderdom is gesneuveld.. aangezien het niet gekoeld is.. en compleet geen smelt brand of andere rare dingen laat zien?

Post maandag 7 april 2008 22:04:31. Wit keramisch geval ziet als jumper uit. Als de weerstand ervan 0 ohm is, kun je er een smeltveiligheid voor zetten.

Transistor kan ook door een te hoge spannings(piek) sneuvelen. Als bijv. aan de secundaire kant van de trafo een condensator defect is, kan die transistor al defect raken.

de enigste elco die zo te zien op dit schema zit aangesloten is die zilveren direct er onder? de 8,2mF.

@driessens als u dit component toevallig ook heeft zou ik die graag ook willen vervangen.

--------------EDIT--------------

Sinds het verwijderen van Q552 is de kortsluiting wel weg.

[Bericht gewijzigd door veenie op (20%)]

Geen sluiting achter Q552?

@veenie, Helaas deze componenten zitten er niet tussen :(.

oke jammer ik hoop dat het vervangen het voldoende oplost. ik hoop eerdaags de spullen van conrad te krijgen

sluiting is met het plaatsen van de nieuwe d44h11 verdwenen :D

we gaan eerdaags als ik hem weer geheel gemonteerd heb zien of die het weer wilt doen!

oke er is een andere oorzaak.. ik hoorde wat tikken?? toen schoot de zekering er weer uit.

dit kwam pas voor toen de stekkers van de behuizing waren aangesloten.. daarvoor was er niets aan de hand.

dus de storing moet gevonden worden in de transistors op de koelplaat vermoed ik.

Q746 Q736 en Q768.

echter snap ik niet hoe deze gekoppeld kunnen zijn aan de andere componenten.

de vervangen IC GE7813 werd in zeer korte tijd gloeiend heet. dus hij is wel slachtoffer van de storing.

Q736 Q746 Q768 meet niets behalve vanaf pin 3.

3 -> 2 = 0,55
3 -> 1 = 0,55

alle 3 dus gelijk

behalve dat heb ik ook nog een 4de connector aangesloten deze loopt met een connector naar de ring die op de buis gemonteer wordt normaal gesproken.

[Bericht gewijzigd door veenie op (20%)]

Meet je zonder de stekkers (in ieder geval zonder crt board aan te sluiten) wel de juiste voedingsspanningen? Heb je een zekering gemonteerd zoals geadviseerd?
Het probleem kan in de trafo zitten die Q552 aanstuurt, of achter de trafo. Advies is trafo doormeten en componenten die achter de trafo TS550 zitten, controleren. Let wel op de hoge spanningen!
Als je een tweede scoop kunt gebruiken kun je die trafo beter meten. Kleine sinus, 1V, over pen 4-5 zetten en op de andere wikkelingen de golfvorm bekijken.

lange tijd ff druk gehad. nog steeds wel maar heb scope nodig dus weer ff aan het klotengeweest.

ik heb reeds weer een nieuwe d44h11 geplaatst. alles goed tot dat ik Q746 aansloot POF d44h11 eruit en de zekering trekt krom. je hoort de d44h11 echt klikken? uit mekaar spatten intern ofzo. iig een dikke over rush current waarschijnlijk wat hem opblaast.

zou q746 defect zijn?

opdruk is 839 M (motorola?) 034900

Q746 zit tevens op de achterplaat (koeling) en wordt gemonteerd op het bord vlak naast de 2 zekering tussen de 2 grote elcos (zilveren en met afdek kap)

[Bericht gewijzigd door veenie op (16%)]

Q746 zit in het voedingsgedeelte. Eerst de de voeding in orde maken, spanningen meten en testen, en dan pas verder gaan. Q746 levert +5V bij minder dan 1A.

ja maar daar ontbreken mij de gegevens van dat is het probleem. ik heb geen duidelijke schema's de 465 is toch dusdanig anders dan de 455...

dus als iemand me kan vertellen waar ik dat dan kan vinden?

*is er iemand die hier tijd voor heeft mij te helpen met het opsporen van het probleem? ik heb al de nodige 44d11 besteld staan dus kan er aardig wat verspelen maar zou graag de oorzaak weten.

ik kan eventueel reizen.

[Bericht gewijzigd door veenie op (36%)]

De 465M (let op de M !) is bijna hetzelfde. Een compleet schema van de 455 is niet of erg moeilik te vinden.

Maar dat verandert niets aan de methode van foutzoeken/oplossen. Eerst moeten alle voedingsspanningen kloppen binnen de door de fabrikant gestelde waarde. Zowel de spanningen als de daarop aanwezige rimpel.

Aangezien de 44d11 (Q552) defekt raakt, zit er een sluiting achter die Q552.

ik kan dat niet meten voordat de zekering eruit klapt. dat is al het probleem.

Sluiting opzoeken en stroom begrenzen.

mijn regelbare voedingen gaan niet hoger dan 25V.

Die heb je niet nodig, stroom in de voedingsschakeling beperken met een weerstand (van groot naar kleiner, je merkt het vanzelf). En vooral die sluiting lokaliseren, en daar is geen voeding voor nodig, hoogstens als hulpmiddeltje en niet om je componenten steeds op te roken.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (16%)]

Heb ook dezelfde storing in deze tektronix 455 scoop. Bij mij zat het in de secundaire zijde van de lijntransformator. (+95V jumper verwijderd, en toen oke). Ik onderzoek morgen verder waar het precies in het 95V circuit fout zit.