Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
En voor mij is het toch wel erg ver weg...
Heeft eigenlijk nou iemand een goed schema wat ik kan bouwen?(3de poging;))
Verder wil ik graag weten hoeveel windingen een middengolfspoel heeft, dan kan ik er zelf een maken.
Laten we dan de meeting uit stellen tot juni, kruis maar alvast de vrije zaterdagen aan!
@NijnoPiet AKA Miffa,
Zoek eens op, met Google: DC ontvanger of DC receiver.
Allicht dat je iets vindt! Bespreek hier je vondst.
Middengolf spoel, met Q~250:
Prototype van "Den Aether Snuiver", een rechtuit zonder terugkoppeling en met SRPP HF fet versterker.
Neem een plastic buis (D=2,5cm-3,5cm), die van mijn spoel is van een buis vitamine C bruistabletten.
Zaag daar een stuk af, houdt ongeveer 10cm over.
Wikkel daar een winding of 100 dun geïsoleerd draad om heen.
Prik/boor aan het uiteinde wat gaatjes om het draad mee vast te zetten, presto!
electro_freakz
Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Wat is het voordeel van zo'n mat ? Zijn ze een beetje stevig (ik bedoel je wil het houten blad van mijn tafel niet zien dat zit vol met groeven en gaten, even ontvangertje ronddraaien en je kunt het zaagsel opvegen terwijl ik, zoals je weet, alleen met SMD werk)
Vanmiddag even de AVO CT38 nagekeken, het Watt/AC bereik deed het dan weer wel en dan weer niet, bleek een los contactje te zijn, heerlijk als het zo simpel blijkt. Gelijk maar even alle schakelaars gereinigd.
Ook even het weerstandbereik van alle meters eens vergeleken.
Ik heb een 200 ohm meet-weerstand.
Deze is bij mijn fluke 199,9, de snoeren kortgesloten geven 0,1 ohm aan dus dat is 199,8
De Voltcraft scope meter maakt er 202,7 ohm van. Snoeren 0 ohm.
Mijn LCR meter (2 cijfers achter de komma) geeft 200 ohm aan, geen snoer
De AVO excact 200 ohm (die heeft natuurlijk geen cijfers achter de komma en de snoeren nul je uit.
Mijn Heathkit vtvm maakt er 197 ohm van (valt me tegen)
Hoe verder richting de zomer-vakanties hoe moeilijker de zaterdagen voor mij worden om vrij te nemen. Mei is voor mij prima op de eerste week na verder zal ik mijn best doen, 7 juni heeft onze club in ieder geval een Velddag.
Fred
Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
NijnoPiet AKA Miffa, 't wordt steeds leuker...
Ik heb eens wat zitten zoeken naar een dc ontvanger en er vallen mij twee dingen op. Namelijk:
1) Er zit altijd een IC in.
2) Ze zijn voor de 40 of de 80m band. Dat zijn toch beide amateurs-banden? Je kan er dus geen reguliere zenders mee ontvangen?
NijnoPiet is mijn vinding, maar Miffa kwam je zelf mee ... Toen je naar zee ging!
Ok, kijk deze dan:
http://www.noding.com/la8ak/c21.htm
Reguliere (omroep?) stations ontvangen met een DC ontvanger is geen pretje ...
Spraak gaat nog net, maar muziek wordt al snel een soort valse satans mis. 
Ook als je VFO heel erg stabiel is, zal je al snel last krijgen van een soort hele diepe fading, dat komt door de onvermidelijke fase verschillen tussen je VFO en de ontvangen zender.
Ik zag dat met de trein van Grûnn naar Amersfoort al 2h38m reistijd is ... Misschien kan je onderweg 'overstappen' en met Henry meerijden?
@overigen,
Misschien is het beter met data te komen wanneer je wel kan!

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op (52%)]
Pietdepiet
Welke van al die schema's raad jij nou aan?
Er staan simpele tussen, zoals: FIG 5, maar ook schema's met meer componenten zoals de bovenste.
Nou werkt de bovenste op de 20/30/40m band en die andere alleen op 7MHz, wat als ik mijn niet vergis 40m is, toch?
Ik weet sowieso niet wat boeiende banden zijn om naar te luisteren?
FIG. 5 is de VFO en die hoort bij de bovenste!
De bovenste is een DC ontvanger voor de 20 en 40 meter band.
En wat leuk is om te luisteren? Geen idee wat jij leuk vindt!
Ik vind het leuk om op de korte golf te luisteren en dan juist in delen waar het op dat moment wat stiller is ... Soms hoor je daar vreemde zaken! Kwestie van leren luisteren en goed zoeken.
Amateur banden altijd leuk? Soms, bepaalde 'rondes' zijn soms erg interessant en soms steek je daar veel van op.
De meeste 'gesprekken' zij gewoon maar verbindingen om het maken van een verbinding, hoe ik daar over denk? Daar laat ik mij niet over uit, de mensen die mij wat beter kennen weten dat wel ...

Pietdepiet
Aaah, ik snap hem, die schematjes eronder zijn uitgelegde delen van het ''hoofdschem''.
Wat bedoel je met vreemde dingen?
Vreemde zaken:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/55908/1
http://www.aa5tb.com/recordings.html
Vooral deze:
http://www.aa5tb.com/sig04.html
Deze hoor ik in de zomer vaak op de 20m band.
rbeckers
Overleden
Op 19 april 2008 21:00:56 schreef Rd12tf:
http://www.aa5tb.com/sig04.html
Deze hoor ik in de zomer vaak op de 20m band.
Ik ook! Geen idee wat het is. Ik dacht dat er iets lokaals kapot aan het gaan was ofzo. Maar het bleef maar zo; en op vakantie 1200 km verderop waren ze er nog steeds. 
Ah! Dacht ik eerst ook! Een TV die uitgezet wordt of zo, maar die Texaan ontvangt ze dus ook, en jij.
Het verhaal van die Texaan, dat het aardmagnetisch veld een soort 'drilpudding' wordt door een protonen bombardement vind ik wat sterk ... Maar wie weet! (het)
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op de lange golf ook veel leuks gehoord, ga die B41 nog missen denk ik.
B.beckers, Het is een weerstand die qua leeftijd perfect bij de rest van mijn shack past en er staat 200 ohm op geschilderd dus geen idee. Ik bedoelde met meetweerstand meer dat ik die gebruikte om te meten hoeveel die meters onderling verschillen. Niet zo heel veel dus maar ik had ze liever eenduidig gezien. Ik ga er van uit dat mijn Fluke nu het betrouwbaarst is en de AVO het ooit was (en misschien nog steeds is) Die AVO is echt heel erg mooi.Jammer dat ik de orginele meetsnoeren, verlengkabel voor HF probe (die je ook niet zomaar even maakt) en externe shunts niet heb. Hij kan zelfs Watt meten.

Ik kan iedere zaterdag in mei, juni misschien, ligt aan drukte op de zaak, is dan voor ons hoogseizoen.
Als Zondag makkelijker is en Den Bosch geen probleem (industrieterrein, parkeren voor de deur en vlak bij centraal station) kan het bij mij op de zaak, ruimte zat maar geen apparatuur. www.camping-wintersport.nl
Fred
Laatste creatie, een 80m reg ontvanger met ECL80 en EF80 op laagspanning (50V).
Loopt van 3.490 tot 3.825 MHz over het hele bereik van de afstem C.
Dit is een werkend prototype voor het nieuwe afdelingsproject van PI4RAZ, de uiteindelijke versie komt in een zeer speciale behuizing.
Voedingstrafo: 220V-2x12V met Villard schakeling voor de 50V. De buisjes staan in serie op de 12V.
Uitgangstrafo: een ringkern 220V - 2x6V waarvan één 6V wikkeling voor de LS wordt gebuikt.
Als audioversterker voor een MP3-speler doet ie het ook niet verkeerd.
fred101
Golden Member
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Zo, daar zijn weer mooie dingen gebouwd!!
Over de data: Schijnbaar kan de zondag ook; dus ik zal even een aantal data opschrijven:
Ik heb volgens mij nog niets gepland staan; maar in die weekenden. Ben niet zo'n vooruitplanner 
10-5
11-5
17-5
18-5
24-5
25-5
31-5
1-6
7-6
8-6
14-6
15-6
21-6
22-6
Als iedereen steeds het lijstje quote; en bij iedere datum zijn naam zet, als ie NIET kan. Dan zien we zo wat de meest geschikte datum is.
De onderstaande weekenden kan ik niet.
10-5 11-5 17-5 18-5 24-5 25-5 31-5 1-6 7-6 HUGO 8-6 HUGO 14-6 15-6 21-6 HUGO 22-6 HUGO
@fred101. zie je mailbox.
Als Zondag makkelijker is en Den Bosch geen probleem (industrieterrein, parkeren voor de deur en vlak bij centraal station) kan het bij mij op de zaak, [...]
[...]Over de data: Schijnbaar kan de zondag ook.[...]
Ok ... Laat het mij bijtijds weten wat het gaat worden: Baarn of Den Bosch.
Dan weet ik (voor de tweede keer
) of ik daar nog moeite in moet steken.
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Nouja, ik hoorde dat jij, Eat, op zaterdag ruimte had, en fred op zondag. Dus in principe kunnen beide dagen. Het lijkt me handig om eerst een inventarisatie te maken van wie wanneer kan.
Ik geloof dat de agenda's van mensen zo vol zitten, dat we de plaats vooral laten afhangen van het aantal mensen dat kan opdagen; en dat reistijd niet de doorslag geeft. Maar goed, als jullie anders vinden, dan moet je dat vooral zeggen.
Hoe sneller iedereen het lijstje heeft ingevuld; hoe sneller we kunnen beslissen.
fred101
Golden Member
Eat, het is niet dat ik het liever bij mij hou, en ik waardeer dat je die moeite doet maar meer omdat ik de bui al zag hangen dat dadelijk de helft maar kan. Als nu blijkt dat bijn iedereen zaterdag kan dan is er niets aan de hand maar het zou zonde zijn als het niet doorgaat vanwege de datum. Baarn is in ieder geval een stuk centraler en bij mij is er wel ruimte zat maar niet echt handig qua voorzieningen het is nu eenmaal een magazijn/skiwerkplaats. Dus alleen een werkbank/tafel en eventueel campingstoeltjes.
Fred
Als ik het zo lees zijn de "voorzieningen" bij Eat een stuk beter (logisch, automatiseren gaat niet zonder koffie
) Daar komt bij dat ik een voorkeur heb voor de zaterdag, maar zondag niet uitsluit.
Ik zal snel het lijstje met de data dat ik niet kan invullen maar eerst even m'n agenda zoeken.