Ik heb vanavond de Murphy bij Adri geinstalleerd maar dat viel zwaar tegen vond ik. Bij mij hoorde ik echt een zee van zenders, maar daar hoor je alleen maar keihard het zelfde geluid als wat ik hoorde met de halogeen lamp naast de open ontvanger en wat middengolf. De miniwhip deed ook niets op de lange golf. Iemand een idee voor een goede antenne daar. Hij heeft nu een 5m draad op het balkon gespannen maar dat lijkt eerder een QRM mgneet. Ook had ik geen idee wat de noise blanker voor nut had, dat knopje deed niets bij mij (ook niet op mijn andere sets) maar in zo'n flat hoor je het wel en dat ding doet het echt indrukwekkend. Je kunt de QRM echt zeker 70% wegdraaien, helaas daarmee het signaal ook met zo'n kort draadje. Ik heb nog gemeten van de week, er staat 1Vtt op mijn dipool :-) op dit draadje is het niet eens meetbaar.

Eat: ik beloof nu plechtig , ik zal geen grapjes meer over QRM maken (hoop ik), dit is namelijk zo triest en minstens 100x zo erg als ik dacht dat het was. Als dit mijn eerste kennismaking met de korte/lange golf zou zijn geweest was ik denk ik nooit zendamateur geworden. Dit was echt een enorme kater. Adri was gelukkig wel blij maar die weet niet beter, liet zijn andere lange golf radio horen waar hij altijd op luisterde en dat was volgens mij nog beroerder

Maar om het op te lossen (anders dan de andere flatbewoners laten uitzetten of van de stroom af te snijden)

Ik zat aan een magloop te denken maar voor de lange golf wordt dat nog al een constructie met veel bijschakel C's

Een ferrietantenne met actieve versterking met preselectie en HPF vanaf 15KHz. Vind ik wel elegant

Een raamantenne werd genoemd. Een kruis met flink wat wikkelingen en varco maar dat is volgens mij dan gewoon een loop.

Eat had een antenne meen ik me uit eerdere topics. Een soort kruis met KKK achtige uitstraling.

Tjalling kwam nog langs, op zijn Forum www.pe1rqm.nl zijn we met een spectrum analyser bezig. Hij had nog wat Elco's voor me (formaat jampot) en een tektronics frequentieteller. Daar ben ik wel heel blij mee. De gene die ik nu heb (zelfbouw) is stokdoof maar deze niet. Een stukje draad eraan en dat bij een oscilator houden is al voldoende.

Fred

Op 21 april 2008 00:31:18 schreef fred101:
[...]
Eat: ik beloof nu plechtig , ik zal geen grapjes meer over QRM maken (hoop ik), dit is namelijk zo triest en minstens 100x zo erg als ik dacht dat het was. Als dit mijn eerste kennismaking met de korte/lange golf zou zijn geweest was ik denk ik nooit zendamateur geworden. Dit was echt een enorme kater.
[...]
Eat had een antenne meen ik me uit eerdere topics. Een soort kruis met KKK achtige uitstraling.
[...]
Fred

QRM is inderdaad niet leuk, het is hier bijvoorbeeld zo erg dat tussen 18h00 en 0h00 de 160/80/40m, vrijwel onbruikbaar is. Ook mijn favoriete 6m band is vergeven van de piepjes en ruisachtige signalen en het lijkt alleen maar erger te worden! Er wordt steeds meer zogenaamde CE en CE! gekeurde troep verkocht?

Misschien is het "leuk" de QRM op te nemen en hier te laten horen en zien (Spectran/Speclab).

Die KKK antenne (AKA Staf van Azatoth) is een aperiodische raamantenne, zoiets zou je bij Adri kunnen testen. Maak er dan een breedband versterkertje achter want zo een antenne geeft een hoop verzwakking!
Doe Adri de groeten!

CE = chinese export

Hoe neem ik QRM op met spectran, en ik neem aan dat je bij adri bedoeld en niet bij mij.

Hoe maak je die antenne van jou. Een breedbandversterker zal wel lukken. Dat is dat ding uit die mini-whip ook.

Fred

Die varicap-mixer is toch maar een vreemd ding om af te regelen. Als je m niet goed afregeld, dan is het een ramp; het ruist enorm, en het draaien aan de preselectie trekt de VFO sterk mee. Maar als je m dan na veel moeite goed hebt gekregen, dan is de ruis bijna weg en wordt de VFO ook niet meer meegetrokken.

Je kunt gewoon een magloop maken met 30 windingen ofzo. Moet je even uitrekenen wat het goede aantal is. Ik heb met mijn magloop een signaal dat een paar dB zachter is, en QRM die nog maar net boven het ruisniveau van me ontvanger uitkomt. Toevallig gister nog mee zitten experimenteren.

Op die lage frequenties wordt de QRM steeds erger. Onder de 150kHz is het dan ook gewoon legaal om heel veel troep uit te zenden. Mogen H-velden zijn van dacht ik max. 72dBuA/m op 10m van het apparaat. Tja, dan blijft er weinig meer over van de zenders.

Als je breedband wil, dan zou ik voor een frietantenne gaan. Omdat dat ding zo klein is pakken de windingen geen E-veld op. 30 windingen, en dan een simpel transistortrapje. Neem een trapje in gemeenschappelijke basisschakeling; dan sluit je waarschijnlijk mooi aan op de zeer lage uitgangsimpedantie van de spoel. (je moet zelf maar ff uitrekenen wat die impedantie dan ongeveer is).

Je kan ook meer-aderig afgeschermd snoer nemen, de draadjes zo doorverbinden dat het een spoel wordt en de afscherming maar aan één kant aansluiten en de afscherming niet naar de andere zijde door laten lopen, anders is het een kortgesloten winding.
Zo krijg je een raam dat alleen de magnetische component ontvangt.

Op 21 april 2008 10:00:16 schreef fred101:
Hoe neem ik QRM op met spectran, en ik neem aan dat je bij adri bedoeld en niet bij mij.

Kabeltje maken met potmeter, van hoofdtelefoon uitgang ontvanger naar 'line-in' van de PC. Uiteraard bij Adri! Jij bent niet gezegend met dat spul ...

@(Z) Stuur je de mixer niet te sterk in?

Dat meeraderige gebeuren snap ik niet helemaal. Ik pak bv 6 aderig draad. Maak er een hoepel/raam van en dan verbind ik die draadjes "in serie" door zodat het een zes winding spoel wordt. Wat doe ik met het begin en einde. Net als een magloop een varco er overheen ? Maar dan heb ik nog een derde aansluiting begrijp ik. De afscherming welke je aan een kant ergens op aansluit. Laatste vraag: hoe koppel je het signaal uit.

Wat is het voordeel van dit tov bv 30 windingen zoals roeland doet.

Eat, als ik de antenne ga plaatsen zal ik een meting met spectran doen.

Fred

Het verschil is de afscherming, die houdt het elektrisch veld tegen.
De uiteinden kan je aan een varco koppelen, maar je hem ook aperiodisch gebruiken i.c.m. een geschikte breedband verterker, het is dan de magnetische tegenhanger van de actieve antenne, zoals de miniwhip.

Maar ik heb dan drie aansluitingen. Het begin en eind van de spoel, en de afscherming. Gaat een draad van de spoel samen via een varco naar massa van de versterker en de andere naar de ingang of gaat de varco parallel over de spoel, de afscherming naar de massa van de versterker.

Aperiodisch moet ik nog eens opzoeken.

Fred

Afscherming aan één kant van de "spoel", aansluiten.
/e Of de afscherming aan beide zijden en de afscherming in het midden van de kabel onderbreken.
Aperiodisch is NIET afgestemd!

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op (36%)]

@EAT: Die varicapmixer stuur je niet zo snel te sterk in. Sterke middengolfzenders, zoals arrow, of 747, geven nog steeds geen intermodulatie.
Ik heb nu een extra torretje achter de loop hangen. En dat is wel beter. Nu is de ruis uit de loop netjes een 17dB sterker dan de ruis in de ontvanger zelf.
(tenminste, als de PC aanstaat; da's ook een enorme stoorzender; ik moest meteen het volume terugdraaien toe ik m aanzette)

De ruismetingen zijn dus met PC aan; en in de praktijk heb ik dus wat minder ruis dan dat. (al staat de PC goedbeschouwd eigenlijk bijna de hele dag aan :'( )

Gemeten tijdens het ontvangen van een klein draaggolfje:
Loop met tor: Ruis=-28dB; Signaal=-10dB
Draadantenne op dak: Ruis: -26dB; Signaal -18dB;
Niets aangesloten: -45dB ruis
Dus signaal/ruis is zo'n 10dB beter met de loop.

tis dus een periodische loop. (afgestemd dus)

Scheelt toch meer dan een S punt aan ruis. En een afgestemde loop geeft natuurlijk wel een veel hogere spanning af.

/e Geeft meer spanning dan een aperiodische loop!

Die magloop geeft veel minder signaal af; maar met dat extra torretje wordt dat dan weer gecompenseerd. Het is natuurlijk wel zo dat je het signaal uit een afgestemde magloop zonder veel problemen mag versterken; terwijl je het signaal uit een langdraad maar beter niet versterkt. Dat laatste is vragen om problemen.

@fred101: Elektuur heeft een aantal jaren geleden 3 x een
HF-Special uitgegeven,daar staan verschillende loops in beschreven,ook afgeschermde loops met een "gap" in het midden.Mss dat iemand dat voor je zou kunnen copieren.
Er worden ook div.coax-loops met meerdere windingen beschreven,maar dat is meer voor de LG dacht ik.
Edit\even gegoogled op "Shielded Loop "
http://www.io.com/~n5fc/loop_ant.html
http://users.netonecom.net/~swordman/Radio/shloopant.htm

[Bericht gewijzigd door Hubie op (17%)]

@Hubie: Ik zoek ook een antenne voor de lange golf.

Ik zal eens gaan rekenen. Aperiodisch lijkt me in Adri's geval het makkelijkst. Ik zat te denken aan een aperiodische loop, dan een voorversterker met eerst een FET en dan een tor met een 600 ohm uitgang. (de murphy heeft een hoogohmige antenne ingang) met een high pass filter op de ingang. Een inschakelbaar bandpass filter er tussen.

Fred

@Eat
Die spoel van jou, kan ik daar gewoon draad voor gebruiken dat ik ooit uit een motortje heb gesloopt? Heeft draaddikte eigenlijk effect?

/ Beetje offtopic
Ik was al van plan om in de vakantie een labvoeding te maken. Hierover heb ik een aantal vragen. Als eerste heb ik begrepen dat de paneelmeters (Van dickbest) een aparte trafo moeten hebben. Moeten ze beide een aparte -dus in totaal 3 trafo's- of samen een aparte -dus in totaal 2 trafo's-?
Ook zit ik met die koelblokken. Die zijn vrij duur, dus ik heb eens naar goedkopere zitten zoeken, marktplaats, dickbest e.d. maar bij heel veel staat er niet bij hoeveel K/W ze zijn. Kijk maar bij deze en op marktplaats staat het er eigenlijk nooit bij.
Ook vraag ik me af of het goed te doen is op experimenteerprint.

Of 3 trafo's, waarvan 2 tbv paneelmeters. Of 2 trafo's maar dan moel wel de trafo tbv paneelmeters twee gescheiden wikkelingen hebben.

Dit is zeker te doen op gaatjesprint.
Je kunt bijv. bij Conrad een koellichaam uitzoeken met ong. dezelfde afmetingen waarvan de K/W waarde wel bekend is.

Nijntje, wat ben je van plan te gaan voeden. Bij Baco zag ik laatst een leuke voeding staan voor ik meen nog geen 2 tientjes. Als de inhoud niks zou zijn heb je in ieder geval heel goedkoop een kast, koelblok, trafo en meters.Als ik er niet al genoeg had, dan had ik er een gekocht.
Ik heb diverse voedingen zelfs tot 30A en tot 2000V maar meestal gebruik ik een zelfgebouwde groot maar lelijk uitziend geval met grote oude paneelmeter. Deze heb ik gemaakt van twee trafo's en heeft 4 uitgangen. 1x diverse wisselspanningen, 1x diezelfde uitgangen maar dan gelijkgericht en afgevlakt door een elco maat jampot.
Dan een 1-27V en 1-15V met LM317. Van deze kan ik de plus en min aan elkaar koppelen en dan heb ik een voeding voor opamps (+, 0, -). De LM's zitten op een oud koelelement uit een peltier-koelbox.
Verder hoeft het niet zo moeilijk of je moet met heel gevoelige electronica aan de gang gaan.

Eat, gij zijt bedankt, ik dacht even een KKK antenne te maken, Kruis van twee leuke stukjes hardhout, 80 gaatjes van 4mm erin en toen begon de ellende. Dat takke eind draad moet door al die gaatjes heen. Ik ben zeker 3 uur bezig geweest en nu heb ik pas 20 windingen en mijn draad is op. (dat is 50 meter installatie draad).
Ga het eerst eens hiermee proberen voor ik verder ga met de tweede 50 meter.

Fred

De KKK is af. En ik moet zeggen, het werkt als een speer. Zonder varco is hij knalhard van 100KHz tot 30MHz, met varco kan ik het signaalnivo verhogen maar de storing ook, maar ik kan oo de ruis bijna wegdraaien en dan kun je heel zachte signalen toch nemen.
Echt QRM filtert hij er niet uit denk ik. Ik heb een antenne aan de halogeenspot gehangen en dat is te veel. Het signaal nivo van die KKK is zo hoog dat ik de RF gain een stuk moet dichtdraaien anders vervormt hij.
Hij is op sommige banden (hogere) zelfs harder als mijn dipool. De Murphy heeft natuurlijk wel een hoogohmige ingang en mijn dipool is 50 ohm.
Ik ga nu nog eens dat draden pakket in alufolie wikkelen en dan 1 kant aan aarde.

Fred

Op 21 april 2008 22:00:31 schreef Pietdepiet:
@Eat
Die spoel van jou, kan ik daar gewoon draad voor gebruiken dat ik ooit uit een motortje heb gesloopt? Heeft draaddikte eigenlijk effect?
[...]

Draad maakt niet zoveel uit voor een HT&K (huis, tuin en keuken-) MG spoel, neem het niet te dun. Iets van 0.2-1.0mm diameter is goed.

@Fred101
Mooi! Dankzij de grote inspanning van het boren en friemelen met draad, heb je een a-loop gemaakt met betrekkelijk weinig parasitaire capaciteit.
Mijn KKK antenne is gemaakt van computer bandkabel en heeft maar zes windingen, doet het echter prima op de middengolf.

Dat jouw model zo goed presteert, verbaast mij niet zo veel, het is gewoon de magnetische tegenhanger van de elektrische-probe antenne AKA actieve antenne.

Afschermen, zal het ruis niveau zeker nog wat verder omlaag brengen.

Gemeten: signaal nivo zonder qrm-lamp:KKK -13dB
Dipool: 0 dB QRM onhoorbaar ook met halogeen-antenne
Met halogeem QRM bron:
Dipool blijft 0dB, KKK met varco bereik:-13 tot +1dB

Loop is 0,6 ohm weerstand, 550uH. Geen idee hoe ik de capaciteit kan meten. Niet direct over de spoel neem ik aan (hij geeft dan 45uF aan)

Ga hem afschermen en ook als test aan de symetrische tuner hangen ipv de varco.

Fred

Je kunt de resonantiefrequentie bepalen, er dan 100pF bij hangen en dan weer de resonantiefrequentie bepalen. Daaruit weet je dan wat er oorspronkelijk aan capaciteit was (even goochelen met formules).
Als je nu weet wat je er zelf aan hebt hangen, is de rest dus eigen capaciteit van de spoel.
Overigens kun je dan meteen ook de zelfinductie van de spoel uitrekenen. Die is soms anders dan wat een L meter aangeeft, omdat die geen rekening kan houden met het effect van de eigen capaciteit.

Dat wordt toch lastig. Met een vaste C er aan weet ik dus wat de waarde van de spoel incl paracitaire C is. De spoelwaarde zoals de meter dat meet klopt dus waarschijnlijk niet en dan weet ik nog niets, dat zijn te veel onbekenden denk ik. Mnanagal zou ik eens kunnen proberen.
Niet dat dat belangrijk is maar het is toch leuk te weten waarom iets werkt en dat rekenkundig te "bewijzen" dat maakt het weer makkelijker dingen aan te passen. Voor iemand die altijd een hekel aan rekenen had moet ik zeggen dat ik het jammer vind dat ik bij wiskunde nooit zo goed heb opgelet.

Zweetvoetje: hoe heb jij die metingen gedaan.
Eat: dit is geen actieve antenne, dat wilde ik er van maken maar dat wordt te veel van het goede denk ik. Blijkbaar gaat er niets boven veel koper in de lucht en dit is dus 50m wat ook nog eens een hogere impedantie heeft als een dipool. Ben benieuwd wat dat bij jou doet, als je nog wat van dat lintkabel hebt maak dan ook eens 20 windingen bij 50 meter draad. Dan ben ik erg benieuwd.

Ander idee is om een koperen buis te buigen (een dikke) en daar dan 20 windingen door te maken. deze open aan de onderkant waar dan de spoeleinden uit komen. Een kant aan aan aarde, dan heb je een super afscherming.

Alleen hoe werkt dat met afscherming en waarom aan 1 kant vast ? De afscherming is 1 winding welke een veld veroorzaakt in de 20 windingen welke als trafo werken en he spanning 20x vergroten. Is dat het idee ?

Wat zou er gebeuren als je gewoon een enorme luchtspoel maakt. bv 50m draad op een stuk rioolpijp. Werkt dat ook zo.

FET: wat zou er gebeuren als ik de KKK antenne (een grote luchtspoel dus) aan de atu hang. Dan komt hij parallel over een rolspoel met een C is serie met elk spoeleind, dan een stroombalun en coax naar de set. Dan wordt het een symetrische loop.

Fred

[Bericht gewijzigd door fred101 op (49%)]

O, gij ongelovige. Een voorbeeld dan maar.

Stel: de kring L en C (beiden onbekend) resoneert op 1,53 MHz.
Met 100 pF parallel resoneert hij op 0,97 MHz.

Frequentieverhouding: 1,577; het kwadraat is: 2,489

Je weet nu dus dat (C + 100pF)/C = 2,489
Ofwel 100pF/C = 1,489

En dus C = 67,2 pF.
Nu kun je met de resonantieformule ook L berekenen.

/e: Wat een 'spoel' opvangt aan RF vermogen hangt af van zijn doorsnee (en eventueel het kernmateriaal).
Alle luchtspoelen van dezelfde doorsnee vangen dus evenveel vermogen uit het veld van de zender op. Het aantal windingen heeft daar niets mee te maken. Dat bepaalt alleen de impedantie van de antenne.
De spanning kan dus wel hoger worden als je meer windingen toepast, maar het beschikbare vermogen niet. Alleen je aanpassing verandert.

Ik zou gewoon een raamantenne zonder afstemming (zonder eigen frquentie = zonder eigen periode = aperiodisch), maar met versterking maken.

Uiteraard kun je iedere raamantenne aan een ATU hangen, als je wilt. Maar voor de S/N maakt dat niet uit (tenzij het signaal anders te laag is voor de ontvanger).

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op (52%)]

Op 22 april 2008 10:33:25 schreef Frederick E. Terman:
O, gij ongelovige. Een voorbeeld dan maar.

/e: Wat een 'spoel' opvangt aan RF vermogen hangt af van zijn doorsnee (en eventueel het kernmateriaal).
Alle luchtspoelen van dezelfde doorsnee vangen dus evenveel vermogen uit het veld van de zender op. Het aantal windingen heeft daar niets mee te maken. Dat bepaalt alleen de impedantie van de antenne.
De spanning kan dus wel hoger worden als je meer windingen toepast, maar het beschikbare vermogen niet. Alleen je aanpassing verandert.

.

Dat ongelovige wist je al lang :-)

Dat stukje info maakt een hoop duidelijk bij mij.
Las ook een leuk stukje over ingangskringen. Wat ik er uit begreep en daardoor door-bedacht: Er staat een RF signaal op een antenne. Dat stuur je naar een inkoppelspoel naar aarde gekoppeld aan een afgestemde kring. Die afgestemde parallelkring heeft een hoge impedantie. Deze transformeert naar de primaire wikkeling. Deze vormt een weerstand naar aarde voor de RF spanning maar geen weerstand voor hele lage frequenties . Daardoor gaat er minder stroom naar aarde en wordt de spanning hoger aan de hete kant van koppelspoel (vermogen blijft dus gelijk en dat deel miste ik). Die spanning wordt getransformeerd in impedantie en spanning. Dat merkte ik ook bij de Murphy. Na de eerste trafo, met de buizen uit, was er al een hogere spanning als op de ingang.

Daarop voorbordurend heb ik het volgende gedaan. Een stukje draad, aan het eind een 10K weerstand, deze weerstand naar massa. Nu komen alle frequenties dus even hard door want de spanningsval is voor alle frequenties gelijk (aperiodisch zeg maar), dan vanaf de hete kant een draadje naar de antenne ingang en parallel daaraan een afgestemde kring naar aarde. De eerste testen waren best veelbelovend maar vanwege het ontbreken van diepgaande kennis en genoeg QRM wat lastig om objectief te bekijken. Het idee is om zo een bepaalde storende frequentie bij de bron direct af te voeren.

fred