Oef, klinkt eng. Doel: Jonge dames redden uit donkere, bosrijke gebieden?

Red verdwaalde jonkvrouwen in nood? :p
maarja ik ga nu lekker slapen. gister niet kunnen slapen dus nog heel wat in te halen!

hoi mensen

ik zie dat het onderwerp vrij oud is
ik heb alles gelezen

zelf ben ik aan het knutselen met 2
AEG 6914 buisjes om hier een draagbare
IR verekijker van te maken

als lichtbron een 50 watt lamp met
IR glas er voor (legerspul)

Op 12 augustus 2007 15:03:19 schreef roadrunner3:
hoi mensen

ik zie dat het onderwerp vrij oud is
ik heb alles gelezen

zelf ben ik aan het knutselen met 2
AEG 6914 buisjes om hier een draagbare
IR verekijker van te maken

als lichtbron een 50 watt lamp met
IR glas er voor (legerspul)

50Watt? Amai !!
Dan zijn mijn 100mW aan ledjes verwaarloosbaar :p

Ik heb mijn licht opgestoken bij deze discussie en bedacht een short cut vanwege mijn gebrekkige electronica kennis.
Ben reeds in bezit van een Russische restlichtversterker waarvan het rendement mij zwaar tegenvalt terwijl het beeld goed scherp is.
Het probleem moet op te lossen zijn met een betere buis.

Is het aannemelijk dat het uitwisselen van de buis met het exemplaar "Philips xx1080" een verbetering zal geven zonder dat ik de electronica hoef aan te passen. Dan kom ik toe met het schuiven van de reeds aanwezige componenten.

Na het lezen van dit alles vraag ik mij nog steeds af hoe het rendement van de tot stand gekomen apparaten is en of er een verbetering te behalen is. N.l. nu heb ik ook een goed beeld mbv kaarslicht.
De focusseerspanning kan mijn probleem worden.

Het mechanische gedeelte is geen probleem.
Veel dank, Nightcrawler in hart en nieren.

Hoeveel kilo Volt komt er uit die Rus? Met 15 kV zit je goed, de focuseer spanning is een paar honderd volt, kan je misschien met een spanningsdeler maken.

De eerste generatie buizen zijn inderdaad meer infrarood licht versterkers, bij TL of licht van spaarlampen zijn ze vrijwel niets waard, misschien zijn ze daarom gedumpt? De laatste generatie buizen doen het al bij zwak sterrenlicht.

Als je met het licht van één kaarsje, je hele woonkamer kan "verlichten", is een Philips buis geen verbetering. Of ik moet een hele slechte hebben!

Ook naar aanleiding van de informatie van Bron was ik hier al bang voor. Versterking van de xx1080 buis is ongeveer 1000x. Het vroegere type ongeveer 100x. Met het verrekenen van de verhoudingen van het daglichtgaatje de groote van het objectief en het verlies kom ik ergens in de buurt tussen die waarden als eindrendement. Zeer empirisch.
De verbetering zal dan te halen moeten zijn uit de beeldkwaliteit van de buis en de iets grotere afmeting van het phosforschermpje.
Als de te behalen verbetering klein is kom ik hier waarscheinlijk pas aan toe als er surplus 2+ buizen te koop zijn. St Juttemus.
Veel dank voor de gegeven informatie.

na wat ge ex met gen 0
buisjes waren de resultaten toch bedroevend

tot ik aan een partij GEN II MX 9644 ITT
buizen met ingebouwde voeding kon komen

daar zijn mooie nachtkijkers uit ontstaan
met 2 aa batt of een lipo cell als voeding

zie fotos

http://picasaweb.google.nl/mtgreets/AlbumZonderTitel?authkey=MK5hA9ZSd…

Nice nice :)

Wat heb je hier allemaal aan elkaar geknoopt?

Ik ben eigenlijk wel een beetje nieuwsgierig over de manier waarop je je lenzen bevestigt aan het buisje. Bij mij is dat namelijk een zeer zwak punt... Ik heb dat gedaan met behulp van een zwart gespoten PVC buisje.
Afbeelding

erg goede resultaten! Als je nog 1 van die buisjes over hebt ben ik geinteresseerd om er 1 over nemen van u! Ik werk nog steeds met mijn oude buisjes maar deze hebben alleen een fatsoenlijk rendement dmv van een ir laser uit een oude dvd brander. :)

de mx 9644 zit in een kunstof huls
met scroefdraad die dan weer in een stalen huls word gedraaid
de lens zit mer p draad geschroefd
ik gebruik veel spul van oude foto cameraas
en alles word dan vastgegoten met kunsthars

ook lichtgevoelige fotolenzen zijn prima
te gebruiken bv praktica spul

de mx 9644 is niet de goedkoopste oplossing
maar door af en toe eens een kijker te kunnen verkopen
kom ik aardig uit de kosten

losse buizen heb ik niet in de verkoop
of hij moet niet meer voldoen bv wat plekjes of spots
om er een verkoopbare kijker van te maken

slechte buizen met te veel branduren herken je aan
dat ze minder contrast hebben (wazig beeld)

@TK en HV,

Het zijn ook altijd de weer zelfden!!!

(Schaduw op je pad ...)

73
Eat

;) :D

Wie zouden er anders het meest actief moeten zijn in dit topic Rd12 ^^ en het is nou eenmaal onze interesse he ;)

Op 21 april 2008 16:33:39 schreef roadrunner3:

ook lichtgevoelige fotolenzen zijn prima
te gebruiken bv praktica spul
losse buizen heb ik niet in de verkoop
of hij moet niet meer voldoen bv wat plekjes of spots
om er een verkoopbare kijker van te maken

slechte buizen met te veel branduren herken je aan
dat ze minder contrast hebben (wazig beeld)

Ik weet niet hoe erg de spots zijn op die buizen maar ik kan best met een paar ingebrande spots leven :), als je nog van dat soort buizen over hebt zou je me dan een email kunnen sturen? mijn email is "rogier [at] pckennis [punt] net" .

[Bericht gewijzigd door Technokiddy op (75%)]

Wat heb je hier allemaal aan elkaar geknoopt?
dit is een nachtkijker met een 220 mm telezoomlens
met ervoor een tele converter die de zaak in totaal op 440mm brengtdit is ongeveer 9keer vergroting

omdat het venster waar het beeld verschijnd
25 mm groot is heb je al een aardig beeld
ik gebruik dan nog een loepglaasje van 2maal vergroting
deze zijn vaak te vinden in van de oude 8mm
filmcameraas

de mx 9644 buizen hebben nog enkele leuke
eigenschappen
ze schakelen uit bij overbelichting
en de gain is automatick
de manuel gain gebruik ik niet
deze verbind ik door zodat alleen de auto gain werkt

de lipo cellen en lader zijn van die uitvan die oplaadbare
cigarette
deze zijn 5volt met een potti regel ik ze dan af op 3volt

[Bericht gewijzigd door roadrunner3 op (16%)]

Ik ben samen met nog iemand op CO bezig om een nachtkijker te maken van de xx 1080
We hebben alle 2 al die buis liggen en we kwamen deze site tegen:
http://www.abex.co.uk/sales/optical/night_vision/intensifiers/xx1080_2…

Nu hebben we gemaild met de vraag of hij ze ook die voeding los kopen die erbij zit.
Laatste foto rechts onderin.

Als je alles besteld 2 buizen voeding kost het 80 euro met verzend kosten erbij.

Dat is bijzonder duur en daarom vroegen we of hij ook alleen de voeding verkoopt maar dat doen hij helaas niet omdat iedereen dat al wil.

Nu is de vraag of iemand van jullie weet waar wij zo'n voeding kunnen bestellen, de letters zijn net te klein om te lezen op de foto.

We hebben zelf al wat gezocht, google, yahoo, ebay maar dat levert niks ok

Ik hoop dat iemand ons hiermee verder kan helpen.

Mooi resultaat Roadrunner. Uitgaande van de prestaties van de buis en de ABC en tuinverlichting mag het nog veel donkerder worden.

Ik kwam toevallig deze buisjes tegen:

http://www.baco-army-goods.nl/product_365.html

Ze zouden mogelijk 'spots' kunnen hebben.

Maar wat zijn spots precies, een soort van inbrandpunten/beschadigingen van de buis?

Op 4 mei 2008 18:28:43 schreef Piet elektro:
Ik kwam toevallig deze buisjes tegen:

http://www.baco-army-goods.nl/product_365.html

Ze zouden mogelijk 'spots' kunnen hebben.

Maar wat zijn spots precies, een soort van inbrandpunten/beschadigingen van de buis?

Ah dat is de xx1080 daarmee zijn ik en Lithium aan de slag gegaan. De zogenaamde spots moet je maar zien als "dode pixels" ofwel ingebrande plekken. Omdat er wel eens feller licht wordt versterkt naar het scherm dan verstanding wordt het fosfor te heet en verbrand het. Dit blijft dan over als zwarte puntjes die niet meer oplichten. Bij de ene buis is het erger dan bij de andere maar voor huis tuin en keuken gebruik doen ze over het algemeen altijd wat ze moeten doen :)

P.S.
Ik ben net weer terug van vakantie, maar ik ben dus de 2de persoon die op zoek is naar de officieele voedingen van de xx1080. de website waar Lithium al naar verwees weigerd het serienummer van de PSU door te geven en los verkopen doen ze niet. Ze willen alles alleen in combinatie verkopen met een buis voor totaal 90euro inc verzendkosten. daarvoor krijg je dan 1 buis +voeding. Beetje er duur enzo :P

Het waren toch 2 buizen?

Ik heb op andere fora ook al wat gevraagd maar tot nu toe weet niemand waar je ze kan kopen :(

Als iemand ons kan helpen heel erg graag!

Het is 1 buis+voeding een 2de buis is optioneel los te verkrijgen en de voeding kan ook maximaal 2 buizen aan.

Zonde, ik dacht dat er in de mail stond dat het 2 buizen waren.
Moet zeggen voor 90 euro is dat wel heel erg veel!

@Lithium

Die voeding van bij Abex voor die XX1080 buisjes heb ik wat gegevens gevonden.
Merk=Varo inc.
Part number = High voltage power supply part. 73
hopelijk heb je hier iets aan .

Bedankt voor de info!

Vreemd want de voeding is de orginele voeding van Philips usfa...
Heb je een linkje?