ontwerptips en domme fouten

Dit topic is gesloten

Henry S.

Moderator

Op 21 april 2008 23:59:12 schreef thevel:
[...]
Jaja, dat snap ik, maar 100-200VA is toch wel redelijk zwaar.

De primaire wikkelingen waren iig dik genoeg om niet meteen te gaan roken, trafo leeft nog.

Op 22 april 2008 00:29:43 schreef H-Lab:
Ik ben ook veel voorzichtiger geworden, ontladen van elco's is een standaard handeling geworden, (verstand komt met de jaren! echt waar)

En even nameten, spanning loopt na het ontladen weer op.

*Tellertje gebouwd, in een kastje gezet, getest en afgewerkt.
Deksel dicht en 10-20 min later 'pok'. Elco verkeerd om.

*Iemand aanwijzen waar een scheurtje in een cascade zit, tv nog aan, 'tjak', vinger te dicht bij.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 22 april 2008 12:53:31 schreef DC2PCC:

Dat probleem heb ik ook ens gehad, een collega was aan het zoeken naar een storing op z'n bordje die slechts af en toe voorkwam, moest een HW-bug zijn, maar wat.
Het stoorsignaal was een spike die op een of ander langzaam digitaal signaal stond, gemeten met een 1GS digitaal oscilloscoop van (toen nog) HP.

Dus na Trektopnix, LeCrap is er nu dus ook Ach-ellende...

Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand
trix

Golden Member

in industriele instalaties word weleens multikabel gebruikt (b.v. 34 aderig), waar de aders met cijfers verticaal gecodeerd zijn.
dan lijkt ader 12 heel veel op ader 21.

garant voor uren zoekpkezier :)

eigenwijs = ook wijs

@trix dat soort ongein vangen we hier af door de aders door te piepen

aan een kant van de kabel 2 kroko's met een diode ertussen
1 kant aan een draad die we niet meer los halen de rest kan je dan wisselen.

niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide
klein is fijn

Moderator

Ah, dan ken ik.. Ik had vrolijk 200Ω (201) SMD weerstanden naar iemand opgestuurd ipv 1kΩ (102). Na een keer goed kijken met de loep zag ik het verschil pas. Probleem was dat ze al aangekomen waren..

GJ_

Moderator

Op 22 april 2008 20:30:46 schreef trix:..dan lijkt ader 12 heel veel op ader 21.

Dat zijn de leukere vergissinkjes ja.
@timmie: doorpiepen???? Man wat een werk. Hier beginnen we gewoon met de hoogste nummers terug te werken, dan kan het niet fout. Ze liggen netjes naast elkaar. Als ik iemand zie die alles wil nameten mag ie dat in zn eigen tijd gaan doen. ;-)

Henry S.

Moderator

Doorpiepen... http://plaatjes.kg-uitdaging.nl/zwaai.gif dat doet niemand.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
trix

Golden Member

vooral als de kabel netjes is aangestript dan kan je de aders herkennen omdat ze op volgorde in de kabel zitten, dit is ook makelijk als de kabel wat ouder is en er vaker aan gewerkt is, omdat de opdruk vrij snel vervaagd/verdwijnt

eigenwijs = ook wijs

Eens aan de stok gehad met een toestel op het werk 'dat het niet meer deed'. Industriëel toestel met een afstandsbediening. Joystick indrukken en er gebeurt niets was de uitleg.

Multimeter op de vijsjes van een binnenste schroefconnector, joystick ingedrukt, spanning komt op en toestel werkt blijkbaar wel. Teruggegeven.

5 min. later brengen ze het terug: heeft gewerkt maar nu niet meer. Terug multimeter op vijsjes van klemmen, joystick bediend, spanning komt op en toestel werkt toch wel. Wie houdt wie voor de gek? Teruggegeven.

5min. later weer hetzelfde. Eerst joystick bediend, toestel werkt inderdaad niet. Multimeter op die connector, toestel werkt ineens wel. Aha!! Even aan draden getrokken, zat er ene los doordat het vijsje niet goed vaststond. Maar als je dat onwetend met je multimeterpen vastdrukt werkt dat natuurlijk even wel voor 5 min.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Even snel een schakelingetje proberen op je breadbord en vergeten dat er nog een witte led aangesloten staat|:( Gebeurt hopelijk niet vaak meer.

Lucky Luke

Golden Member

dubbelzijdig printje, met grondvlak. Haardun ( nagenoeg onzichtbaar) spoortje tin tussen de voeding en het grondvlak. Was alleen onder een bepaalde hoek zichtbaar.

(sensorboard van de CanSat en voor wie het weten wil: probleem is opgelost, maar het was wel lang (2 dagen) zoeken)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 21 april 2008 23:18:58 schreef Henry S.:
Niet op de manier die free bedoelt: kortsluitwikkeling.

Is me nooit overkomen, wel twee 110V wikkelingen in antiserie gezet... Het kamerlicht werd flauwer...

Heb ook zo eens iet voorgehad met het bouwen van die 400W labovoeding van Elektuur 2*40V/5A, idd. met trafodimmer.

Er was wat misgegaan met het ontsteken van die triac TIC263, dat ding onstak door een fout op willekeurige tijdstippen, de trafokern maakte een akelig geluid en de kamerverlichting ging met pulsen half uit. Van beneden riepen ze dat de TV uitgevallen was. Dipje op het net....

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Pas nog met een trafo waarop de sticker met aansluitgegevens een halve slag was gedraaid. Daardoor had ik de 230V aangesloten op secundaire zijde. Het was ineens donker toen ik de trafo aansloot. Gelukkig was de automaat sneller dan de trafo wikkeling en had ik de secundaire (in werkelijkheid primaire) zijde nog niet aangesloten. Het was me ook niet direct duidelijk wat de oorzaak was. Uiteindelijk de trafo doorgemeten en daaruit bleek dat de primaire en secundaire niet overeen kwamen met de opdruk van de sticker.

t is alweer even geleden..
probleem met PICsoftware. door het uitlezen dan een ds1307 kom je erachter of dat ding in stop staat(na een reset).
Het kwam er iedergeval opneer dat hij na de instelroutine(dummy start 12:00:00) waar hij heen ging met een GOTO en die routine eindigde met een RETURN. Stack was leeg dus bleef lekker staan waar die stond. na het loshalen van de voeding deed hij het braaf... of niet..

Soms bleef er net wat restspanning in het circuit achter en was de RTC nog niet gereset en de PIC dus wel. vervolgens staat hij niet meer in stop en doet alles het braaf. Of spanning eraf, erop en weer hetzelfde probleem. Zelfs hulp van internationale fora erbij en niemand zag het probleem... totdat ik mezelf na 2 weken voor me kop kon slaan... (bijna Wounded I A).

Deze week weer een leuke: lekmetingen over temperatuur. op 150, 85 & 25 graden gebeurt er precies wat je verwacht. mooie temperatuursschaling erin, netjes constand. totdat je onder de 25 graden komt en er van de temperatuursschaling niks meer over is.... Wat moet je dan geloven. niet-fisisch gedrag van je component(kan dus niet), je meetopstelling(geconteroleerd: klopt), manier van meten(op ander gelijkwaardig component: klopt ook).. We zijn er nog niet uit..

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Het verhaal van de eidtrap waar ik zo "fijn" de elco bij vast pakte had enkele weken later nog een staartje!
We zitten, mijn vrouw en ik, rustig te luisteren naar een nieuwe LP die we die middag net hadden gekocht, plotseling een enorme klap en een hoop gesis met een rookwolk in de hoek van de kamer, (en stank)
Een tin druppel tegen het plafond en een rokende elco.
De werkspanning van een elco is niet de max. spanning kwam ik toen achter.
Vandaar dat er later twee elco's in serie in gezet zijn met een spannings deler er over die tevens als bleeders fungeerde.
Na die tijd heb ik altijd de elco spanning ruim boven de voedingsspanning gekozen 1 keer was genoeg.

Een buizeneindtrap dat is het.
Sine

Moderator

Op 22 april 2008 22:12:01 schreef big bang:
[...]
Heb ook zo eens iet voorgehad met het bouwen van die 400W labovoeding van Elektuur 2*40V/5A, idd. met trafodimmer.

AAaarghl ... niet DAT kreng.

Na uren knoeien om het kreng werkend te krijgen, maar twee lekken ( van elektuur ) en zelf nog het eea gevonden te hebben werkte het kreng nog niet zoals het hoorde, het enige wat die schakeling goed deed was trafo's warm stoken.

Het lineare gedeelte is prima, de rest heb ik er af gezaagd :P

[Bericht gewijzigd door Sine op woensdag 23 april 2008 00:31:13 (27%)

Arco

Special Member

Heb eens een tijd gezocht naar een probleem in een apparaat met 16x2 LCD display.
Omdat het bepaalde type niet meer leverbaar was moest er een ander merk in. Werd kokend heet. Na lang zoeken bleek dat de displays (een met 14 pinnen op rij) in 2 uitvoeringen bestaan:
De ene heeft pin 1 links en de andere rechts... http://www.planetsmilies.com/smilies/mad/mad0214.gif

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 22 april 2008 20:30:46 schreef trix:
in industriele instalaties word weleens multikabel gebruikt (b.v. 34 aderig), waar de aders met cijfers verticaal gecodeerd zijn.
dan lijkt ader 12 heel veel op ader 21.

garant voor uren zoekpkezier :)

Ja, ook ooit gehad... ader 13 was voor de seriële communicatie van een printer, ader 31 was de 230V fase...

Les geleerd: nooit je baas kabels aan laten sluiten bij een nieuwe machine, die kun je beter in de koffiekamer parkeren ;-)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
KT88

Overleden

Bazen horen op kantoor druk te doen en niet op de werkplek in jouw nek te hijgen. ;)

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -
GJ_

Moderator

Op 23 april 2008 16:02:36 schreef SparkyGSX:
Ja, ook ooit gehad... ader 13 was voor de seriële communicatie van een printer, ader 31 was de 230V fase..

Wie dat bedacht heeft verdient een schop onder z'n achterste. 230V en RS232 in 1 kabel is niet chique.

Op 23 april 2008 16:04:32 schreef KT88:
Bazen horen op kantoor druk te doen en niet op de werkplek in jouw nek te hijgen. ;)

Natuurlijk horen bazen wel in de nek te hijgen. Wacht maar tot je zelf met personeel te maken krijgt ;-)

[Bericht gewijzigd door GJ_ op woensdag 23 april 2008 16:40:37 (31%)

free_electron

Silicon Member

Op 23 april 2008 16:04:32 schreef KT88:
Bazen horen op kantoor druk te doen en niet op de werkplek in jouw nek te hijgen. ;)

grote manager : moet naar conferentie. wil absoluiut met concorde want zijn tijd is kostbaar. andere mensen ( 3 anderen ) moeten met gewoon vliegtuig. topman komt 3 uur eerder aan dan de anderen in JFK ... en zat dan te wachten op de anderen omdat hij het adres niet wist...
Zelfde clown moet demo geven van een groot systeem. systeem staat opgesteld

code:


[systeem]---[stekkerblok]----[snoer]---=    [stopcontact op muur]

de grote demo was ; je stop het in het stopcontact en het werkt vanzelf binnen de paar seconden

klant komt :

code:


                       -----------------
                      |                 |
[systeem]---[stekkerblok]----[snoer]----    [stopcontact op muur]

haal eens ene technieker. er is iets mis met de demo....

neen twas niet waar ik nu werk.

Marketing mensen moet je weghouden bij technische meetings. Ik word in ene meeting gehaald om uitleg te geven bij de pcb voor een bepaalde chip.Klant heeft problemen dat er zoveel ontkoppeling nodig is en of we layout niet kunnen tunen. Marketing man die aanwezig is stelt de volgende vraag ; jullie hbben toch ene 4 lagen rpint / klop... waarom plaats je alleen componenten op 2 van de 4 lagen ? als je nou de componenten ene beetje verdeelt over de lagen...

dan ga je door de grond natuurlijk...

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
free_electron

Silicon Member

Op 22 april 2008 23:19:48 schreef MAH:

Deze week weer een leuke: lekmetingen over temperatuur. op 150, 85 & 25 graden gebeurt er precies wat je verwacht. mooie temperatuursschaling erin, netjes constand. totdat je onder de 25 graden komt en er van de temperatuursschaling niks meer over is.... Wat moet je dan geloven. niet-fisisch gedrag van je component(kan dus niet), je meetopstelling(geconteroleerd: klopt), manier van meten(op ander gelijkwaardig component: klopt ook).. We zijn er nog niet uit..

je gebruikt toch droge lucht ? wat is het dauwpunt van je lucht ? volgens mij krijg je condens in je systeem. water geleidt. ijs niet ...

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Op 22 april 2008 20:37:54 schreef GJ_:
[...]
Dat zijn de leukere vergissinkjes ja.
@timmie: doorpiepen???? Man wat een werk. Hier beginnen we gewoon met de hoogste nummers terug te werken, dan kan het niet fout. Ze liggen netjes naast elkaar. Als ik iemand zie die alles wil nameten mag ie dat in zn eigen tijd gaan doen. ;-)

dat doe ik natuurlijk niet zelf dat laat ik degene doen die de fout maakt.ik mag gelukkig zeggen dat het mij nog niet is overkomen om een kabel fout te solderen
ik doe het net zoals jullie

niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide

Op 23 april 2008 16:46:30 schreef free_electron:
[...]je gebruikt toch droge lucht ? wat is het dauwpunt van je lucht ? volgens mij krijg je condens in je systeem. water geleidt. ijs niet ...

Ja, er wordt droge lucht op gezet. werkt keurig. het werkte weer wel wanneer ik een andere plak eronder legte.. Ik zal, als ik tijd heb morgen, nog eens een poging doen en dan de lucht er harder op zetten. Ik kan me niet voorstellen dat dat het probleem is geweest want vocht zie je altijd gelijk door de microscoop heen.. Bovendien ging het om een 'enorme' diode (400*600u) en die zou natuurlijk gewoon zo lek moeten zijn als een vergiet met extra grote gaten.

over die layer-kwestie: dat is weer een mooie! een voor in t boek.. echt mensen die niet weten waar t over gaat...
moet je dat soort mensen eens vragen wat de doen als een 230 motor de verkeerde kant opdraait.. stekker omdraaien :9

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Henry S.

Moderator

Net een (gelukkig oude) probe opgeblazen met HV, kortsluiting. Zat op de anode van een per ongeluk oscillerende buis.

Note to self: Bij het uitzoeken van de tegenkoppeling niet op de anode meten.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Dit topic is gesloten