ontwerptips en domme fouten

Dit topic is gesloten

Op 23 april 2008 16:39:17 schreef GJ_:
[...]
Wie dat bedacht heeft verdient een schop onder z'n achterste. 230V en RS232 in 1 kabel is niet chique.[...]Natuurlijk horen bazen wel in de nek te hijgen. Wacht maar tot je zelf met personeel te maken krijgt ;-)

Tja, het is niet echt netjes, maar in die situatie was dat wel het meest practische. Aan die kabel zat een grote connector, omdat de printer / applicator bij het schoonmaken verwijderd moet kunnen worden. Om dan 4 kabels (230VAC voeding, 24VDC voeding, RS232 en digitale I/O) in die ene connector te zetten, of het ding met 4 losse connectors aan te sluiten is ook niet echt practisch.

Het mooiste zou natuurlijk zijn als je die printer met laagspanning kon voeden, maar dat ging niet. Daarom maar gewoon alles door 1 multikabel getrokken (1 of 1.5mm2 geloof ik). Werkt al een jaar of 5 zonder problemen.
Je kunt ook multikabels kopen waar verschillende soorten kabels in zitten, voor voeding en datacom bijvoorbeeld.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Een paar losse van mij:

- Ringkerntrafo vastzetten in een los actief luidsprekertje door de ring stevig vast te binden aan de kast met blank koperdraad. -> Kortsluitwikkeling, het duurde even voor we het door hadden.

- Gare multikabel weer een beetje op orde maken, connectoren er opnieuw aan gezet: Kanaal zes en negen doen het bij testen niet ... vreemd ? Verwisseling snel gevonden, maar het leek echt goed :+

- 4p minidin connectoren gebruikt voor mijn led-lampions omdat er lokaal weinig anders snel te krijgen was. Vervelend om aan kabels te zetten en zo stuk. (volgende keer RJ11 proberen. Het geheel hangt op een meter of vijf, van mijn hoogtevrees ben ik inmiddels wel af ;)

- Een gestabiliseerde 15V aansluiten op een schakeling met een voeding bestaande uit twee 12 V zeners. - de voeding won.

Op 23 april 2008 20:40:59 schreef Aart:
...
- Ringkerntrafo vastzetten in een los actief luidsprekertje door de ring stevig vast te binden aan de kast met blank koperdraad. -> Kortsluitwikkeling, het duurde even voor we het door hadden.
...

Haha, dat is wel een instinker zeg! Goed om te onthouden, dat lijkt me iets waar je niet echt bij nadenkt als je het doet.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
free_electron

Silicon Member

Op 23 april 2008 20:14:02 schreef MAH:
[...] Ja, er wordt droge lucht op gezet. werkt keurig. het werkte weer wel wanneer ik een andere plak eronder legte.. Ik zal, als ik tijd heb morgen, nog eens een poging doen en dan de lucht er harder op zetten. Ik kan me niet voorstellen dat dat het probleem is geweest want vocht zie je altijd gelijk door de microscoop heen.. Bovendien ging het om een 'enorme' diode (400*600u) en die zou natuurlijk gewoon zo lek moeten zijn als een vergiet met extra grote gaten.

over die layer-kwestie: dat is weer een mooie! een voor in t boek.. echt mensen die niet weten waar t over gaat...
moet je dat soort mensen eens vragen wat de doen als een 230 motor de verkeerde kant opdraait.. stekker omdraaien :9

je zet je lichtbron toch wel af he ? naakte diodes op ene chip zijn lichtgevoelig als de pest. tis voldoende dat er een vlieg langs passeert en ze trippen al...

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

- Gare multikabel weer een beetje op orde maken, connectoren er opnieuw aan gezet: Kanaal zes en negen doen het bij testen niet ... vreemd ? Verwisseling snel gevonden, maar het leek echt goed

Haha. Dat had ik pas weer een keertje met 12 en 21....Het begint al te wennen. De eerste keer heb ik me rot gezocht.

Op 24 april 2008 00:26:16 schreef free_electron:
[...]je zet je lichtbron toch wel af he ? naakte diodes op ene chip zijn lichtgevoelig als de pest. tis voldoende dat er een vlieg langs passeert en ze trippen al...

jaja, alles netjes volgens het boekje. met lichtbron aan vliegen ze gelijk een paar ordes omhoog dus dat merk je gelijk. vandaag overgens nog een poging gedaan maar t resultaat was dat hij bij -40 een 1,6pico minder lekte dan bij -10 (onmogelijk!). we hebben het maar laten rusten want het is mogelijk dat ze er splits oid op hebben uitgevoerd maar dat was niet meer terug te vinden. Eerst dacht ik nog aan een extreme vorm van Trap-assistedTunneling maar daarmee is dit niet te verklaren. dus morgen eens de meetopstelling verder aan de tand voelen en/door verder te gaan op een recentere pannekoek.
overgens is de airco daar ook op hol geslagen dus zat ik vanmiddag in een ruimte van ruim28 graden te meten. ook niet erg lekker voor de apparatuur. luchtvochtigheid overgens geen probleem..
maar we zakken offtopic..

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Anoniem

vandaag:

Een geetst printje willen solderen

elektuur heeft bij 1 component vergeten om een holes te maken. De component staat wel getekend op de componentopdruk, maar niet op de lay-out.

Als ik wil solderen zie ik dat ie dus ook niet geboord is.

het dingetje moet zaterdag getest worden, terwijl ik pas maandag de laatste gaatjes kan boren

1 zeer domme fout is als je zonet aan het genieten bent van al je werk, een fusebit disable reset aanzetten :/

't schaap is de preut af, meestal vooralleer het spel hespe is! (of in het AN: Meestal zal het eerst mislukken voor alleer het lukt..)

Een VFO buffertrapje met 2N5179 en 2N2222A wilde maar niet werken. Diverse 2N2222A's gewisseld want na die tor hield het RF signaal op. Na uren zoeken bleek dat er twee uitvoeringen van deze transistor bestaan waarin collector en emitter omgedraaid zijn. Laat ik nu net een datasheet van het andere model van internet geplukt hebben !!!

Turbokeu

Golden Member

Op 24 april 2008 21:39:43 schreef stefsky:het dingetje moet zaterdag getest worden, terwijl ik pas maandag de laatste gaatjes kan boren

Ik zie echt het probleem niet.
Waarom soldeer je het component gewoonweg niet op de koperzijde? (zoals een SMD)
Als het een IC is, pootjes verbinden met draadjes, is goed genoeg om te testen.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Dat, maar je kunt als je de print goed klemt met een dun staalboortje toch ook aan de slag?
Wel in een dremel oid uiteraard :).

Informaticus die wat in elkaar probeert te draaien...
free_electron

Silicon Member

Op 24 april 2008 18:59:03 schreef MAH:
[...]
jaja, alles netjes volgens het boekje. met lichtbron aan vliegen ze gelijk een paar ordes omhoog dus dat merk je gelijk.

Welk soort passivatie ligt er op ? SOG ? of iets anders ?
Ga je via een TAP binnen of zit je te proben met naalden ?

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Over ontwerp/produktiefout gesproken.
Ik maakte jaren geleden eens een dubbelzijdig printje, kon in de slot van een 8086computer gestoken worden op een uitbreidingsslot van het moederbord.
Het was een PC die al wat jaren meedraaide maar waar ik destijds veel op leerde.

Printje geëtst, bestukt, plug and play.... Van werken was geen sprake, en het duurde niet lang of er flink wat rook verscheen. Aan de reuk wist ik al snel dat het over smeltende IC behuizingen ging. Het groene ledje van de PC zelf deed wat raar en ging tenslotte uit.

Met het zweet op het voorhoofd, vloekend en met trillende handjes gaan zoeken wat er mis was.
Bleek dat de top en bottomlayer beide gewoon verkeerd om op de print belicht waren, dus zowat alles zat in spiegelbeeld aangesloten, de voeding van ICs incluis.

Om toch nog te kunnen testen heb ik her en der nog wat moeten veranderen en het straffe van de zaak was dat de PC het nog deed, en de print erin werkt. Maar daar heb ik dan achteraf een juist model van gemaakt.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
free_electron

Silicon Member

Op 24 april 2008 21:41:37 schreef Scheef_schaap:
1 zeer domme fout is als je zonet aan het genieten bent van al je werk, een fusebit disable reset aanzetten :/

welke kak-processor staat er nu in godsnaam toe om zijn reset af te snijden. laat me raden .. een van die PIC of AVR rommeldinges zeker ?

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

avr een atmega48(die van de tandarts free)

niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide

Op 23 april 2008 00:27:05 schreef Sine:

Heb ook zo eens iet voorgehad met het bouwen van die 400W labovoeding van Elektuur 2*40V/5A, idd. met trafodimmer

AAaarghl ... niet DAT kreng.

Na uren knoeien om het kreng werkend te krijgen, maar twee lekken ( van elektuur ) en zelf nog het eea gevonden te hebben werkte het kreng nog niet zoals het hoorde, het enige wat die schakeling goed deed was trafo's warm stoken.

Het lineare gedeelte is prima, de rest heb ik er af gezaagd :P

Hehee, ik weet het jongen, daar hadden ze een ferme kameel geschoten. Ik had het op de duur redelijk onder controle maar dat heeft flink wat tijd en energie gekost.
Ik heb die printen en heleboel hier trouwens nog ergens liggen, als er ooit nog eens tijd is...

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

op het werk: grote E kast gemonteerd op machine, waar later een grote rolleband voor wordt geplaatst, zodat kast niet meer open kan. geweldig gepland!!
zelf: IC invoegen omdat je de goede niet in de Librarie staat. Renamen, en verder vergeten.
totdat je de print etst en achterkomt dat ze niet pincompatibel zijn.
Led verkeerdom tekenen, print met opdruk, en dan maar denken de voeding in niet OK.

KIS!!: Keep It Simple

Op 24 april 2008 22:42:38 schreef free_electron:
[...]Welk soort passivatie ligt er op ? SOG ? of iets anders ?
Ga je via een TAP binnen of zit je te proben met naalden ?

proben via naalden op bonpads. Meen een P+N. dus zeer eenvoudig ding van 400*600u. (geen hnw, vreemde inplants e.d.)
bij dit proces ligt er nog geen afdekking op.
verandering van de droge lucht gaf geen beter resulaat. Verder gister geen tijd meer gehad voor extra metingen op andere plak. Zal maandag dus nog eens kijken. Maar we hadden voor deze plak gekozen omdat hier extreem grote modules opzitte en de meetapparatuur bij 0.1pA het moeilijk begint te krijgen. de grootste structuur hierna is 320*240u en dus een stuk kleiner, waardoor minder lek en de apparatuur bij 25c al problemen krijgt.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Op 24 april 2008 22:44:16 schreef free_electron:
welke kak-processor staat er nu in godsnaam toe om zijn reset af te snijden. laat me raden .. een van die PIC of AVR rommeldinges zeker ?

Verkeerde been uit bed, vriendin weggelopen, auto stuk, weer rood op de bank, weer niet meer vrije dagen dit jaar, domme fout gemaakt (toch nog on-topic)? Misschien kunnen we je helpen, gooi het maar in de groep.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
free_electron

Silicon Member

Op 26 april 2008 12:16:02 schreef flipflop:
[...]
Verkeerde been uit bed, vriendin weggelopen, auto stuk, weer rood op de bank, weer niet meer vrije dagen dit jaar, domme fout gemaakt (toch nog on-topic)? Misschien kunnen we je helpen, gooi het maar in de groep.

Man wat ben jij ene pechvogel >:)

neen even serieus . Das toch stom om een chip te maken waarvan je de reset kan afsnijden ... Zo had je vroeger ook CPLD's waarvan je de programmeerinterface kon afsnijden ... Dat was ook gek. Voor ontwikkeling is dat krankzinnig. Oops twerkt niet . vuilbak ...

Ik heb het paar maand terug voorgehad met een ARM7. somige pinnen van de GPIO hebben dubbele functie : Chip select voor extern memory.
Je configt de memory controller als EMI. en dan zet je de GPIO als inputs.... amr blokkeert. hij is toegang tot memory kwijt. voor mij is dat ene design fout. Dat controle woord voor EMI moet voorrang hebben op het GPIO control register. Nu moet ik telkens and/or constructies doen en verspilt de cpu tijd aan iets wat helemaal niet nodig was.
Vooral als je dat een ganse dag kost eer je je je dat realiseert ... ( en je ondertussen je code al 50 keer gestript en hercompileerd hebt en er 2 logic analysers aan je bord hangen ) en als ze het nu nog duidelijk in de datasheet hadden gezet ... in de EMI sectie. maar neen tstaat in kleine lettertjes alleen in de GPIO sectie...

Dergelijke dingen werken op mijn zenuwen.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

domme fout, Ontkoppel condensatoren van 100nF vergeten te plaatsen bij een LM317 en LM337. De voeding doet het nog, tot je bij een te lage spanning wat stroom trekt dan word ze onstabiel. En maak nooit tijd om de voeding open te doen:s

Op 26 april 2008 12:16:02 schreef flipflop:
Verkeerde been uit bed, vriendin weggelopen, auto stuk, weer rood op de bank, weer niet meer vrije dagen dit jaar, domme fout gemaakt (toch nog on-topic)? Misschien kunnen we je helpen, gooi het maar in de groep.

Hehehe, meestal komt een ongeluk niet alleen, maar is het één het gevolg van het ander:
Met het JUISTE been uit het VERKEERDE bed gestapt, daardoor vriendin weg, auto is ook stuk, je kan hare niet meer gebruiken, je komt in het rood op de bank omdat zij het geld had, en je vrije dagen raken op omdat je die auto ergens moet gaan laten maken en een andere vriendin moet gaan zoeken... >:)

Op 26 april 2008 14:52:40 schreef free_electron:
...Je configt de memory controller als EMI. en dan zet je de GPIO als inputs.... amr blokkeert. hij is toegang tot memory kwijt. voor mij is dat ene design fout.
Vooral als je dat een ganse dag kost eer je je je dat realiseert ... ( en je ondertussen je code al 50 keer gestript en hercompileerd hebt en er 2 logic analysers aan je bord hangen ) en als ze het nu nog duidelijk in de datasheet hadden gezet ... in de EMI sectie. maar neen tstaat in kleine lettertjes alleen in de GPIO sectie...

Dergelijke dingen werken op mijn zenuwen.

Ik heb dat ook eens meegemaakt, ook zo'n dubbel gebruik van IOlijnen op een AtmelAVR, ik weet het niet juist meer maar ze werden ook gebruikt dacht ik voor JTAG, stonden ook zo ingesteld, maar eer je daarachter komt waarom je IO's niet werken, of ik kon dat ding niet flashen, ik weet het al niet meer. Dat zijn inderdaad zéér frustrerende momenten, waarop je soms toch in jezelf mompelt van waarom ben ik in godsnaam met electronica begonnen.

Dat ebt wel weer weg, en ik moet zeggen dat ik verder voor de rest weinig slecht over Atmel µC kan zeggen.
In het algemeen zie je in de praktijk soms wel hiaten ja, en dan denk je dat ze er tijdens het ontwerp een Stevie Wonder aangezet hebben.

- - big bang - -

edit: ze vroegen eens aan Stevie Wonder of hij het niet erg vond dat hij blind was. "Euhh, tja, neen, eigenlijk niet zo erg" antwoorde hij, "tis al van kleins af aan, daarom, maar als ze nu moesten zeggen dat ik bvb. een zwarte geweest was, dat zou ik véél erger gevonden hebben"... ;-)

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
free_electron

Silicon Member

Op 26 april 2008 15:38:41 schreef big bang:
[...]

Hehehe, meestal komt een ongeluk niet alleen, maar is het één het gevolg van het ander:
Met het JUISTE been uit het VERKEERDE bed gestapt, daardoor vriendin weg, auto is ook stuk, je kan hare niet meer gebruiken, je komt in het rood op de bank omdat zij het geld had, en je vrije dagen raken op omdat je die auto ergens moet gaan laten maken en een andere vriendin moet gaan zoeken... >:)

Beste is geen vriendin. meer geld vrij voor de hobby :p

en met deze is het FEEEEEEEST !!!!!!

code:



   *             *              *                *
*       *                 *            *             *
   *             *           *                *
     11     000000    000000    000000    000000   *
*  1111    000  000  000  000  000  000  000  000      *
     11    00    00  00    00  00    00  00    00
  *  11    00    00  00    00  00    00  00    00  *
     11    00    00  00    00  00    00  00    00
     11    00    00  00    00  00    00  00    00  *  *
 * 111111   000000    000000    000000    000000
         *             *        *                  *
   *             *         *             *

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Wel potver, dat was het.... :-)
Ik wil de eerste zijn om erop te reageren: Proficiat!

Himp Himp Himp, Hoera!!!!
Op naar de 20k hé jongen, daartegen hang ik misschien tegen de 5k.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Op 26 april 2008 15:50:37 schreef free_electron:
Beste is geen vriendin. meer geld vrij voor de hobby :p

Oei, da's wel een heel ernstig geval!

Even over dat afsnijden van de programmeer interface van de CPLD. Daar is natuurlijk wel een goede reden voor om dat te doen. Ik ga er vanuit dat je dat zelf ook snapt.
Ook dat voorbeeld van de EMI/GPIO is niet een heel rare design keuze, maar het moet uiteraard wel gedocumenteerd zijn. Dat laatste is het foute van de fabrikant en niet de functie zelf. My 2 cents.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Dit topic is gesloten