ontwerptips en domme fouten

Dit topic is gesloten

Over domme praktijktoestanden gesproken: ze brachten eens een Tig lastoestel binnen op het werk voor servicing.

Wij: Wat is het probleem?
Klant: euh, start niet meer op.
Wij: hoezo?
Klant: ik denk dat daar iets serieus mis mee is...
Wij: vertel...
Klant: wel, als je hem insteekt gebeurt er nog niks, maar van zodra je hem inschakelt, knalt de automaat van 20A waar hij is op aangesloten eruit.
Klant vertrekt.

Toestel wordt opengedaan, eerst wat rondkijken, speuren naar brandmerken die al direct onraad verraaden. Niks te zien. We kunnen dat ding niet rechtstreeks aansluiten om wat te gaan rondmeten, dus een lampbelasting in serie met voeding. Gaat vol aan als netschakelaar ingezet wordt.

Weette wat probleem was? Men had dubbelpolige netschakelaar vervangen, maar inkomende fase én nul op één kontakt gezet, en de 2 vertrekkende draden naar toestel op ander kontakt.
Zo dus:

code:



F -----------|         -------------
             |         |
             |         |             
net in        \        \        naar toestel
               \        \         
             o         o
             |         |
N ------------         --------------

Dat zijn er dan die zelf aan een toestel liggen te kl#ten, en dan het niet meer zien zitten.
Aaaarrrrg, ge zou ze afschieten....

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

whaha
die vind ik wel heel mooi gevonden
eerst zelf klooien en dan toch maar even weg brengen

niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide

Op 29 april 2008 22:31:30 schreef big bang:

code:



F -----------|         -------------
             |         |
             |         |             
net in        \        \        naar toestel
               \        \         
             o         o
             |         |
N ------------         --------------

Dat is een bekende, ik heb wel eens iemand gezien die een labvoeding had gemaakt waar de aan/uit schakelaar op een dergelijke manier was aangesloten :). Dat was trouwens een enkelpolige schakelaar, misschien had hij het als noodschakelaar bedacht.

Mja is dan 1 van de 2 einden loshalen niet iets slimmer?
Nu fikt de schakelaar af als hij minder stroom kan hebben dan zekering van het apparaat\groep.

Informaticus die wat in elkaar probeert te draaien...
free_electron

Silicon Member

Op 29 april 2008 22:31:30 schreef big bang:
Aaaarrrrg, ge zou ze afschieten....

- - big bang - -

inderdaad. dergelijk gasten kleef je beter tegen een muur... dan kunne ze geen kwaad meer doen.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Sine

Moderator

Och dat is toch standaard ...

Als ze het zelf vernaggelt hebben denk je toch niet dat ze je dat gaan vertellen ?

Dat laten ze je zelf ontdekken, of als je een uur aan iets zit stunten komen ze met de opmerking ohja .. ik heb wel ....

GRRRRR

Evarist

Golden Member

Ooit een TV gezien, waar de klant de draden van de netschakelaar had doorverbonden. Ook de resetcontacten van de µproc waren op het net aangesloten. TV naar de filistijnen natuurlijk.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Das pas wat ik noem, een harde reset... :-) LOL

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Anoniem

als je zelfs dat niet kan, moet je je toestel dicht laten.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op vrijdag 2 mei 2008 13:23:36 (75%)

Omg; volgens mij iets verkeerd gegaan bij een gelijkrichter brug;

4x snelle diodes in to220 uitvoering, daarachter 2x 4700uF 63v afvlakking en als trafo een amplimo 2x22v 225va

Komt er uit de elco voor de negatieve rail flink wat rook :x

het leek wel een stoomtrein!

Gelukkig had ik de stekker er snel uit...

en op de positieve rail staat gewoon normaal spanning (elco is nog aan het leeglopen)...

en problem found;

een snelle blik leert me dat de minpolen van de elco's naar elkaar gericht staan, dat kan natuurlijk nooit!

De elco voor de negatieve rail zit dus verkeerd om...

Hoe kun je zo'n fout maken!

[Bericht gewijzigd door Joey op maandag 5 mei 2008 12:40:45 (21%)

Elco wel goed om gemonteerd? Bij je negatieve rail moet de + van je elco aan de GND...

Nee dus :P

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Op 5 mei 2008 12:41:10 schreef Tommyboy:
Elco wel goed om gemonteerd? Bij je negatieve rail moet de + van je elco aan de GND...

Nee dus :P

Stomme i dat ik 2x dezelfde gelijkrichter heb (ook 2 trafo's) en dus bij allebei verkeerd om heb gedaan (gelukkig testte ik er maar 1 tegelijk).

en natuurlijk geen andere elco's meer liggen; kost weer een knaak :(

Lucky Luke

Golden Member

EEPROM aan PIC16F628A, waarom werkt het nou niet? zoeken... zoeken...

WP (write protect enable) hangt aan de +, moet aan de -.

9V batterij leeg, lader pakken, lader aan voeding hangen, voeding doet het niet (die voeding waar je een geladen elco in moet solderen voor het handige 2 button aan-uit knopje). elco dus leeg omdat ik een map op de aan knop had gelegd... Geen nood, adaptor pakken. Stopcontact zoeken. Hmm, kan wel in dit verlengsnoer, alleen zit die stekker in de weg. Nog denkend aan het project waar de batterij voor nodig is en niet aan waar de stekker van is de stekker er uit getrokken -> PC valt uit...

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Dat heb ik mezelf anders geleerd:

Pak de te verwijderen stekker met een hand vast.
Met de andere hand pak je het snoer, en trekt het strak, om te zien
waar die vandaan komt/naartoe gaat.
Als je er dan zeker van bent, dat je de correcte stekker te pakken hebt,
trek je hem eruit.

(Tijdens het straktrekken de stekker steeds vast houden, anders grijp
je na het checken per ongeluk ernaast, heb je alsnog de verkeerde te
pakken)

Vers van de pers: zojuist een uur aan het zoeken geweest waarom een DDS (AD9835) zijn ding niet wou doen. Veel kon er niet misgaan: enkele weken terug had ik het ding al in een projectje gebruikt, en dat liep direct als een trein. Printje was een tikkeltje gewijzigd, maar niet noemenswaardig. En ik kon gewoon de software van het vorige project gebruiken voor een eerste test.

De DDS reageerde wel op de sturing (stroomverbruik liep flink terug als ik hem in de slaap-modus zette), maar aan de uitgang was niet de minste rimpel te bespeuren.
Afin, na een uur zoeken naar kortsluitingen en/of onderbrekingen kwam ik tot de vaststelling dat ik weerstand v/d FS-ADJUST en de ontkoppel-C v/d REFIN/REFOUT met mekaar verwisseld had... :-)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Lucky Luke

Golden Member

Zelfde EEPROM, andere fout.

wat werkt er niet aan

code:

 BusOut %10100110, %0000000000000011, [180] 

?
Geen flauw idee, maar als ik

code:


dim adress as word
adress = %0000000000000011
BusOut %10100110, adress, [180]

doe, dan werkt het opeens wél!

(hier heb ik 3 dagen naar lopen zoeken, potverdorie. Oja, het is voor een GPS datalogger achtig iets, wat op 20 mei met een CanSat mee moet... Dan schiet je wel ff in de stress als iets niet werkt zoals het hoort.)

EDIT: het vreemde is, dat bij een read (busin) het wel werkt met een constante als adress!

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Frederick E. Terman

Honourable Member

Een kennis (nee eerlijk, ik was het zelf niet) stuurde een net gekochte 2e hands zendontvanger terug naar de winkel omdat er op zenden geen vermogen uit wenste te komen.
Na anderhalve week een grote doos: transceiver was gerepareerd. Officiëel bonnetje bovenop apparaat: "bedrading hoogspanningsvoeding gerepareerd, 40 minuten, garantie".

Aangezet, afgestemd, zenden, hoi! Hij doet het. Doos wegruimen. Wat ligt daar onderin? Nog een heel klein briefje.
"Old man, nu heb ik U nog gematst, maar wilt U in het vervolg zelf het schermroosterschakelaartje (achterop, zie het handboek) op "aan" zetten? De monteur."

(bij dit model kon men op die manier de eindtrap buiten werking stellen als alleen de stuurspanning benodigd was, voor een aparte converter bijvoorbeeld)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

hahaha indd! bekende! (kenwood hybride hf transciever)
Ook nog wel eens rot gezocht, waarom ik geen zendvermogen had, zelfde verhaal, schakelaar uit.....
bas

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 11 mei 2008 23:39:54 (74%)

HF door me brain!

ooit al eens een teken vergeten in een programma

ook uren zoeken

PE2BAS
bprosman

Golden Member

Verschillende versies van je programma in verschillende subdirectories. Aanpassingen gedaan die niet blijken te werken, na een tijdje er achter komen dat je upload routine nog steeds de .HEX file pakt uit de "oude" directory :-(

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
klein is fijn

Moderator

Door zo'n topic ga je wel twijfelen. Het routen van een printje gaat vanavond behoorlijk smooth, dus ik zit me al weer af te vragen welke blunder ik over het hoofd heb gezien..

bprosman

Golden Member

Toch wel minstens 1 component in spiegelbeeld KIF ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
klein is fijn

Moderator

Jaaaa, een weerstand. :+

Kom net een elco tegen die met z'n vierkante pad aan de min hangt. Even omdraaien voordat ik de handel verkeerd op de print soldeer. Pinaanduiding is handig op je PCB, maar dan moet het wel goed staan. Normaal heeft de kathode van een diode of LED een vierkant pad. Sommige fabrikanten doen het echter spontaan andersom.

Alles klopt, tot de uitzondering de regel bevestigd.
Das idd. zo, hier zijn er ook al leds gestorven die door de schuld van hun 'verkeerde' behuizing/korte poot ineens een te grote sperspanning zien.

Voortaan niet meer te lui om er even een diodetester/multimeter bij te pakken om te zien in welke richting ze licht geven.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

ehm.... net een van mijn projecten proberen in te bouwen. (dat is bij mij al heel wat , kom meestal niet verder dan de test versie)

blijkt het lcd op zijn kop te zitten. alles is zo ingebouwd dat het lcd direct op het controler bord prikt. eens zien hoe ik dit oplos

edit: en dan zitten de montage punten op dat ding ook nog niet eens symetrisch

[Bericht gewijzigd door Jan klaasen op maandag 12 mei 2008 20:55:27 (13%)

Dit topic is gesloten