guido007
als ge het weet is het niet moeilijk
Hallo,
Kan bij mijn scope geen horizontale lijn bekomen.
De lijn loopt ong 1 cm af van rechts naar links.
Zou het kunnen dat de beeldbuis verdraaid is?
En zo ja kan ik die gewoon terug verdraaien?
klein is fijn
Moderator
rbeckers
Overleden
Sommige scopes hebben een trace rotate aan de voorkant zitten.
Welk type scope?
Edit: 3 reacties binnen 30s!
[Bericht gewijzigd door rbeckers op (17%)]
guido007
guido007
Hm zelfde probleem ... PM3218 van Philips. Deze discussie volg ik op de voet ... toevallig niets te maken met slope ofzo? (ook maar amateurtje met een scope op de moment)
edit: zeker geen poging tot topickaap 
[Bericht gewijzigd door gitaarstudentje op (11%)]
Ik heb hier een PM3240.
Daar zit de trace rotation potmeter aan de zijkant, ONDER het bovendeksel, links naast de KSB.
Dus ik zou zeggen, schroef 'm eens open.
Achterop kijken bij sommige scoops kan ook geen kwaad.
guido007
@ jerdijk
Dat was een goede tip.Is bij mij achteraan in de behuizing een klein gaatje en dat is de rotation potmeter.
HELAAS kan ik enkel afregelen naar slechter dus meer diagonaal.
@gitaarstudentje
Moet bij Uw scope ook te vinden zijn,staat helemaal niets bij is enkel gaatje in de behuizing met daarachter instelschroefje.
[Bericht gewijzigd door guido007 op (28%)]
Als de buis geen inwendige schaalverdeling heeft, kun je die wat draaien in zijn ophanging (ronde buis).
guido007
Op 7 mei 2008 20:39:13 schreef KT88:
Als de buis geen inwendige schaalverdeling heeft, kun je die wat draaien in zijn ophanging (ronde buis).
Helaas is een rechthoekige buis heb ik nu pas gemerkt.
Als ik de potmeter volledig links draai ong 0,5 cm schuin,en volledig rechts 3,5 cm schuin.
[Bericht gewijzigd door guido007 op (16%)]
Dan is er ook nog de mogelijkheid dat er een afbuigspoel zit voor de trace rotation, dat heeft 1 van mijn Philips scoops althans wel.
Die spoel kan t.o.v. de buis ook nog verdraaid worden.
Met de trace rotation in het midden de spoel verdraaien totdat de lijn weer recht staat.
guido007
@KT88
Die afbuigspoel zit die aan de achterkant van de buis?
Sorry voor deze vraag maar ken er niet zo veel van.
guido007
OK,
bedankt ga dat morgen proberen.
Nog een vraagje,als ik die spoel verdraai moet de scope toch aanstaan niet?
Jawel, anders zie je niet wat je doet. Rotatiepotmeter in de middenstand en de spoel verdraaien totdat je lijn zo goed als horizontaal is.
De uiteindelijke correctie kan dan met de rot. potmeter, correctie is toch afhankelijk van de plaats van de scoop en de apparatuur er omheen.
Op 7 mei 2008 21:16:35 schreef Henry S.:
Jawel, anders zie je niet wat je doet. Rotatiepotmeter in de middenstand en de spoel verdraaien totdat je lijn zo goed als horizontaal is.
...
Kom je daar zo bij dan? De CRT zit toch in een mu-metalen afschermhuls.
Anders even Fred101 mailen, die heeft er ook een PM3233 met de complete manual.
Bij mij zit de spoel op de plaats waar de hals dikker wordt, en daar zit bij de Dynatek de ik heb geen mu-metaal. Zal per scoop verschillen, maar dat is de plaats waar de spoel hoort te zitten, misschien idd achter mu-metaal...
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (20%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Mijn oude Telequipment scope had een hele simpele manier van instellen: De ronde CRT had op de achterzijde van de behuizing twee plastic 'vinnen', welke aan de buis vastzaten. Hiermee kon je de buis gewoon fysiek draaien... 
guido007
Bij mijn Philips zit de buis volledig afgeschermd.
Spijtig staat Fred101 zijn email niet iz zijn profiel.
Heb vandaag alles een beetje schoongemaakt zat wel zeer veel stof in de scope.Maar probleem blijft hetzelfde.
Sorry voor het blijmaken met een dode mus.
Fred!!!! (die zit in HF), even wakker gemaakt dmv een mailtje.
Je zoekt je suf...