Als de buis geen inwendige schaalverdeling heeft, kun je die wat draaien in zijn ophanging (ronde buis).
guido007
als ge het weet is het niet moeilijk
Op 7 mei 2008 20:39:13 schreef KT88:
Als de buis geen inwendige schaalverdeling heeft, kun je die wat draaien in zijn ophanging (ronde buis).
Helaas is een rechthoekige buis heb ik nu pas gemerkt.
Als ik de potmeter volledig links draai ong 0,5 cm schuin,en volledig rechts 3,5 cm schuin.
[Bericht gewijzigd door guido007 op (16%)]
Dan is er ook nog de mogelijkheid dat er een afbuigspoel zit voor de trace rotation, dat heeft 1 van mijn Philips scoops althans wel.
Die spoel kan t.o.v. de buis ook nog verdraaid worden.
Met de trace rotation in het midden de spoel verdraaien totdat de lijn weer recht staat.
guido007
@KT88
Die afbuigspoel zit die aan de achterkant van de buis?
Sorry voor deze vraag maar ken er niet zo veel van.
guido007
OK,
bedankt ga dat morgen proberen.
Nog een vraagje,als ik die spoel verdraai moet de scope toch aanstaan niet?
Jawel, anders zie je niet wat je doet. Rotatiepotmeter in de middenstand en de spoel verdraaien totdat je lijn zo goed als horizontaal is.
De uiteindelijke correctie kan dan met de rot. potmeter, correctie is toch afhankelijk van de plaats van de scoop en de apparatuur er omheen.
Op 7 mei 2008 21:16:35 schreef Henry S.:
Jawel, anders zie je niet wat je doet. Rotatiepotmeter in de middenstand en de spoel verdraaien totdat je lijn zo goed als horizontaal is.
...
Kom je daar zo bij dan? De CRT zit toch in een mu-metalen afschermhuls.
Anders even Fred101 mailen, die heeft er ook een PM3233 met de complete manual.
Bij mij zit de spoel op de plaats waar de hals dikker wordt, en daar zit bij de Dynatek de ik heb geen mu-metaal. Zal per scoop verschillen, maar dat is de plaats waar de spoel hoort te zitten, misschien idd achter mu-metaal...
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (20%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Mijn oude Telequipment scope had een hele simpele manier van instellen: De ronde CRT had op de achterzijde van de behuizing twee plastic 'vinnen', welke aan de buis vastzaten. Hiermee kon je de buis gewoon fysiek draaien... 
guido007
Bij mijn Philips zit de buis volledig afgeschermd.
Spijtig staat Fred101 zijn email niet iz zijn profiel.
Heb vandaag alles een beetje schoongemaakt zat wel zeer veel stof in de scope.Maar probleem blijft hetzelfde.
Sorry voor het blijmaken met een dode mus.
Fred!!!! (die zit in HF), even wakker gemaakt dmv een mailtje.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Hoi, ik ben weer wakker, ik heb het manual maar niet als pdf en ook nog geen scanner werkend. (wel al in huis maar nog niet aangesloten). Wat moet ik opzoeken dan kijk ik even want ik weet niet veel van scopen behalve dat ze meer kunnen dan ik.
Trace rotation zit er op. Het is R813 en zit aan een beugeltje rechtsopzij(achter boven) naast de voet van de buis.
depress auto (SK10) en beam selector switch A (SK14).
Set AC-0-DC op 0
Centre time-base line en adjust met R813
Fred
[Bericht gewijzigd door fred101 op (32%)]
Om de beeldbuis zit een spoel, hoe kan de TS daarbij?
Deze spoel is tbv de 'trace rotation' dus als je daar info over hebt.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (40%)]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Volgens het manual is het een potmeter alleen lijkt het ding op de foto nog niet in de verte op de foto's in mijn manual.
Fred
guido007
Op 8 mei 2008 23:12:18 schreef fred101:
Trace rotation zit er op. Het is R813 en zit aan een beugeltje rechtsopzij(achter boven) naast de voet van de buis.
depress auto (SK10) en beam selector switch A (SK14).
Set AC-0-DC op 0
Centre time-base line en adjust met R813Fred
Dank Fred voor de reactie.Trace pot had ik reeds gevonden,maar geeft geen verbetering.Henry en Hugo hebben voorgesteld om de spoel om de buis proberen te verdraaien,maar hoe kom ik daarbij? Buis is volledig afgeschermd.
rbeckers
Overleden
Zonder manual en schema is dit lastig.
Als de spoel rond de buis te moeilijk benaderbaar is, helpt mischien het verhogen van de stroom door die spoel. Dus het aanpassen van de schakeling bij de trace pot.
In het schema van de PM3212 is de schakeling rond de trace rotation pot erg eenvoudig.
Kan bij mijn scope geen horizontale lijn bekomen.
De lijn loopt ong 1 cm af van rechts naar links.
Zou het kunnen dat de beeldbuis verdraaid is?
En zo ja kan ik die gewoon terug verdraaien?
Het lijkt me sterk dat een apparaat met vierkante buis (dus electrische rotation, niet "verdraai de buis en zet 'm vast"), onder normale omstandigheden zo'n afwijking heeft.
Ik vermoed daarom een defect, wellicht in het trace rotation circuit. Dat zou ook verklaren waarom je 'm niet meer goed kunt zetten.
Meten dus, en niet draaien. Ik verwacht dat je na het vinden van het defect zult ontdekken dat de oude instelling de goede was.
Zo'n trace rotation potmeter zit tussen de +X en -X met de loper op de Y versterker; zet je 'm in de middenstand gebeurt er niets, draai je 'm naar +X dan zal Y omhoog gaan als X omhoog gaat, enz. Wat zou er gebeuren als een van de twee (+X, -X) los zit, gebroken potmeter of zo iets?
Geert Jan
rbeckers
Overleden
Bij de PM3212 stuurt de trace pot twee transistors, BC548C en BC558B, die de trace rotation coil van stroom voorzien.

guido007
Ziet er naar uit dat ik ergens een schema moet zien te vinden.
Had 4 scopes hou ik toch wel de slechte voor mij zeker.
Maarja was de enigste met Engelse beschrijving.
guido007
Scope werkt
.
Was inderdaad niet zo ingewikkeld zoals uit het schema van rbeckers blijkt.Was een afgebroken pootje van een weerstand die hoog boven de print uitstak,waarschijnlijk al eens hersteld geweest.
Dank aan allen voor de hulp.