Nieuws is vandaag pas bekend geraakt.
Vorige zondag is Morgan Sparks overleden op 91 jarige leeftijd.

Sparks is de vader van de junction transistor (de transistor zoals we hem nu kennen en gebruiken )
Hij heeft ook meegewerkt aan de ontwikkeling van de Tantalium condensator ( en nog een aantal anderen , maar die zijn nooit doorgebroken )

Het transistor effect werdt in 1947 ontdekt door Bardeen,Brattain en Shockley. Die transistoren waren puntcontact.

Het was pas in 1951 dat Sparks het idee had om een depositie process en dopeerprocess ( toevoegen van onzuiverheden aan een puur kristal ) een transistor te 'groeien'. In December van het zelfde jaar kon Bell labs met succes dergelijke transitor produceren.

http://www.nytimes.com/2008/05/08/us/08sparks.html?partner=rssnyt&…

Wat een vreselijk toepasselijke naam...

Aan de beste man: sper in vrede, bij alle transistoren die naar de eeuwige elektronen jachtvelden zijn gegaan...

Zonder deze meneer hadden we de stap van de transistor overgeslagen en waren meteen aan de FET e.d. begonnen.
Dan hadden op dit moment de computers op tientallen gigahertzen gelopen met honderden gigabytes aan geheugen.

;-)

Op 8 mei 2008 16:32:11 schreef SparkyGSX:
Wat een vreselijk toepasselijke naam...

je bedoelt die van de poster tussen de onze. :)

Op 8 mei 2008 16:33:41 schreef fzwart:
Zonder deze meneer hadden we de stap van de transistor overgeslagen en waren meteen aan de FET e.d. begonnen.
Dan hadden op dit moment de computers op tientallen gigahertzen gelopen met honderden gigabytes aan geheugen.

;-)

zonder deze meneer waren fets onmogelijk geweest ! je kan geen fet maken met puntcontact techniek !

das net wat Sparks uitgevonden heeft : de depositie techniek.

Op 8 mei 2008 16:48:33 schreef free_electron:
[...]
zonder deze meneer waren fets onmogelijk geweest ! je kan geen fet maken met puntcontact techniek !

Toch blijft het interessant om te filosoferen over welke richting het op gegaan zou zijn als een, al dan cruciale, uitvinding niet gedaan zou zijn.

Dat was een 'Bright spark'.
Moge hij tot silicium vergaan en wedergeboren worden in zijn eigen creaties.

Edit: Bedtime reading: http://semiconductormuseum.com/Museum_Index.htm

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (26%)]

Op 8 mei 2008 19:46:01 schreef Henry S.:

heel mooi!

Die tantaliumcondensatoren had hij w.m.b.mogen vergeten,ik heb hier een ontvanger die vol zit met die rotdingen (defect dus),ook in het verleden heb ik slechte ervaringen met die @#$%^-dingen.;)

Op 8 mei 2008 19:46:01 schreef Henry S.:

[mierenneukmodus]
Dan zal hij toch eerst een aantal kernfussies moeten ondergaan, afaik bestaat een mens vooral uit N,C,H,P en O verbindingen, met nog wat Na, K, Fe en andere metalen daar bij... maar Si?
[/mierenneukmodus]

Hij heeft wel veel betekend voor de elektronika zoals wij die nu kennen met alle mogelijkheden.
Ik begin nu wat meer thuis te raken in de divice-fisica en ik moet zeggen dat je dan opeens een stuk meer snapt van waarom dingen werken zoals ze werken.

Hij heeft vast veel eer gehad van zijn uitvinding en in iedergeval neit aan het succes ten onder gegaan zoals dat nog wel eens wil gebeuren bij mucici. Hij heeft het in iedergeval kunnen meemaken wat hij in gang heeft gezet.

ashes to ashes , dust to dust , only my old ford is a bucket of rust ...

Op 8 mei 2008 23:43:01 schreef Twabi2:
maar Si?

Volgens mij voor minder dan 0.1% aanwezig, een klein chipje is misschien mogelijk.

Op 8 mei 2008 23:46:00 schreef Henry S.:
Bloody chemist :+

>:)

Hallo,

Ja, waar hadden we geweest met de electronica als de transistor er niet had geweest.
Ik heb nog een link gevonden naar "mister trsnsistor's historic semiconductors".
http://ourworld.compuserve.com/homepages/Andrew_Wylie/homepage.htm
Hierop staan diverse links met verwijzingen naar vroegere transistor fabrikanten.
Ik heb zelf nog de OC71 gebruikt die op de mullard pagina genoemd word.
http://homepages.nildram.co.uk/~wylie/Mullard/Mullard.htm
Deze transistor zat in een zwart gelakt glazen buisje.
Als je die lak eraf haalde had je ineens een foto transistor.

Groeten,
Bertus

Op 9 mei 2008 07:42:54 schreef bertusvz:
Hallo,

Ja, waar hadden we geweest met de electronica als de transistor er niet had geweest.

Pfff, dan had Free 'm wel uitgevonden in zijn zolderkamertje! >:-)

haha, lijkt me ook.
of we hadden nu superkleine radiobuizen ;)
zal kt88 blij mee zijn, radiobuis smd :+

Op 9 mei 2008 00:20:12 schreef klein is fijn:
[...]Volgens mij voor minder dan 0.1% aanwezig, een klein chipje is misschien mogelijk.[...]>:)

Enkel in "trace amounts" aanwezig, naast Li, Al, Pb, As, Br, Sr en V... (Bron: Review of Physiological Chemistry, H. A. Harper, V. W. Rodwell, P. A. Mayes)

Op 8 mei 2008 23:46:00 schreef Henry S.:
Bloody chemist :+

Correctie: physician ;)

Op 9 mei 2008 07:42:54 schreef bertusvz:
Deze transistor zat in een zwart gelakt glazen buisje.
Als je die lak eraf haalde had je ineens een foto transistor.

Alleen bij de eerste versie, later werd silicongel ingespoten, zodat de fototransistors weer voor veel geld verkocht werden.

OC/germaniumtorren projekt:
http://plaatjes.kg-uitdaging.nl/germaniumreflex4.jpg

Op 8 mei 2008 16:52:12 schreef fzwart:
[...]Toch blijft het interessant om te filosoferen over welke richting het op gegaan zou zijn als een, al dan cruciale, uitvinding niet gedaan zou zijn.

Of als jouw ouders elkaar nooit ontmoet zouden hebben. Of een ander zaadcelletje net wat eerder geweest zou zijn.

Stel dat het zonder hem technisch mogelijk was om een fet te maken, dan nog werd denk ik niet beseft dat er zoveel vraag zou zijn naar fets en werden ze misschien pas tientallen jaren later op grote schaal gebruikt.

Op 8 mei 2008 16:52:12 schreef fzwart:
[...]

Toch blijft het interessant om te filosoferen over welke richting het op gegaan zou zijn als een, al dan cruciale, uitvinding niet gedaan zou zijn.

CircuitsOnline: bloemschikken voor beginners en gevorderden :D

Ik ben net nog aan de slag geweest met 'zijn' creaties (BC557) en moet zeggen (na een 3tal op te hebben geblazen) dat ik hem graag wil bedanken voor zijn werk. Zonder zou de discussie PIC/AVR er niet zijn geweest:):):)

Op 9 mei 2008 19:28:53 schreef Rubber Duck:
Stel dat het zonder hem technisch mogelijk was om een fet te maken, dan nog werd denk ik niet beseft dat er zoveel vraag zou zijn naar fets en werden ze misschien pas tientallen jaren later op grote schaal gebruikt.

de fet is pas later ontwikkeld. het princiepe was gekend ( shockley heeft het trouwens bedacht ) maar ze konden he tniet maken. pas toen het process voor de junctie transistor op punt stond zijn ze beginnen zien om ook fets te maken.

de mosfet is dan nog pas veel later gekomen ( ik dacht pas eind jaren 60 )

@henry : die silicongel had een ander doel : vocht verdrijven. ( met name water dan ) die eerste transistoren hadden geweldeige problemen om ze luchtdicht te maken. en vocht op een puntcontact transistor is een ramp.