Kontakt NS-12 in de re-revisie

Henry S.

Moderator

135Ω @ 1W is 86,1mA, dat is genoeg want de penthode heeft een kathodestroom van ~40-50mA.

Volgens schema staat er 7V over die 135Ω Ik=51,9mA dus dat is de bevestiging. 364mW dissipatie.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Hugo Welther

Moderator

Draadgewonden kathode weerstanden mag normaliter geen probleem zijn. Het is geen HF en ze worden toch AC ontkoppeld met een elko.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
bprosman

Golden Member

@Hugo,

De waarden zoals ik ze na een minuut of 5 meet op de EL84.

Anode (7) - 263 Volt
G2 (9) - 265 Volt
Kathode (3) - 6.7 Volt
G1 tov Kathode (2) - 6.6 Volt

Groeten, Bram

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Hugo Welther

Moderator

Bram,

De spanningen zien er zo prima uit, maar zet een 100 ohm weerstand in de g2 aansluiting. Dit om de stroom te beperken nu de g2-spanning iets hoger is dan de anode spanning
.
Wel grappig zijn de laatste twee. Eigenlijk horen die gelijk te zijn, alleen het teken dan omgedraaid. Een oude EL84 gebruikt?

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
bprosman

Golden Member

Hugo,

Weerstanden zal ik er in zetten. Om eerlijk te zijn weet ik de leeftijd van de EL84's niet, ze hebben wel degelijk gebruikssporen aan de binnenkant van de buis. Zal m eens uitwisselen, een collega heeft mn dochter een "antieke" gitaarversterker kado gedaan, zit ook EL84 in.

Nog een vraagje mbt de (koppel)condensatoren en de C's in de toonregeling, moeten dat echt van die "vette" 400Volt dingen zijn ? Of mag een moderne 100Volt C ook ?. Voedingselco's kan ik nog wel berekenen/beredeneren maar die C's heb ik geen enkel idee.

Moet ook nog even achter een 2 * 2M potmeter aan, die 500K had ik al met de elco's mee laten komen.

Groeten, Bram

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Henry S.

Moderator

Op 7 april 2008 21:05:19 schreef Hugo Welther:
Draadgewonden kathode weerstanden mag normaliter geen probleem zijn. Het is geen HF en ze worden toch AC ontkoppeld met een elko.

Dat is wel weer zo, maar ik zou ze vermijden zolang het kan.

Op 7 april 2008 21:53:37 schreef bprosman:
Nog een vraagje mbt de (koppel)condensatoren en de C's in de toonregeling, moeten dat echt van die "vette" 400Volt dingen zijn ? Of mag een moderne 100Volt C ook ?. Voedingselco's kan ik nog wel berekenen/beredeneren maar die C's heb ik geen enkel idee.

Die moeten ook zeker 400V zijn, als de triode kapot gaat komt de voedingsspanning over de koppelcondensator te staan, en normaal staat op de anode van de triode al de halve voedingsspanning.
100V type slaat dan snel door, zodat de voedingspanning op je stuurrooster terecht komt. Stuurrooster wordt kortstondig anode en verdampt, weg eindbuis.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
bprosman

Golden Member

Wordt tijd dat ze die buizen ook eens op 3,3 Volt gaan maken ;-)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
bprosman

Golden Member

Klein kickje, daar ik toch moest wachten op wat onderdelen en wat ander prioriteiten had (Trekhaak topic) toch alvast een aangepast schema gemaakt. Dit is een combinatie van een Kontakt KT7 / Kontakt NS12 samen met waardevolle input van Hugo. Volgens dit schema wordt mijn versterker verder opgebouwd.

http://www.familie-prosman.nl/PROJECTS/KT7NS12a.JPG

Of een PDF'je.

http://www.familie-prosman.nl/PROJECTS/V1_01.PDF

Ik zie trouwens dat er meer liefhebbers zijn van een Kontakt versterker hier :
http://www.circuitsonline.net/forum/view/61512

Groeten, Bram

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
KT88

Overleden

Zeer hoogohmig allemaal.........conform de opvattingen van die tijd.

Ik krijg er binnenkort ook eentje binnen ter revisie/modificatie, zal daar aantekeningen en foto's van maken en evt. hier posten ter "leringh ende vermaeck".

Die zal naar hedendaagse maatstaven worden opgezet, dus een optimale prestatie met de gegeven uitgangstrafo's uitgaande van 2 x EL84.

" Ratings are for transistors.....tubes have guidelines" - www.audioconsultancy.nl -

die grids zijn idd wel vrij hoogohmig ja
als je dit bouwt heel goed opassen hoe je dit opbouwt.

My Tube is bigger then yours
bprosman

Golden Member

heel goed opassen hoe je dit opbouwt.

Zie vorige pagina :-)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Henry S.

Moderator

Op 14 mei 2008 12:48:44 schreef KT88:
Die zal naar hedendaagse maatstaven worden opgezet, dus een optimale prestatie met de gegeven uitgangstrafo's uitgaande van 2 x EL84.

Ik ben benieuwd naar de modernisering.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

En dan moeten de potmeters voor de toonregeling OOK niet lineair zijn.

Want dat werkt als er terugkoppeling is in het toonregelcircuit ?

In ieder geval heeft mij het laatste schema wel soelaas gebracht. En een te verwachten geluid.

Na al die jaren van dit * schama in dit topic.

Vanaf nu trek ik elk schema in twijfel en

Vraag ik eerst ;-)

De vernieuwingen zijn deze;

En er is meer.

Ik zou willen dat ik dat in eerste instantie had uitgevoerd.

Had me een hoop frustratie bespaard.

*

Eerst ff checken bij de experts.

-)

RAAF12

Golden Member

Op 6 maart 2018 23:18:49 schreef R1476:
[bijlage]

En dan moeten de potmeters voor de toonregeling OOK niet lineair zijn.

Want dat werkt als er terugkoppeling is in het toonregelcircuit ?

Is inderdaad ook te zien aan de R's en C's aan het uiteinde van de 2 toonregelpotmeters, bij een Baxandell regeling die in de tegenkoppellus is opgenomen zijn die van gelijke waarde en zijn de potmeters lineair. In de middenstand is de frequentiekarakeristiek min of meer 'recht'
Bij deze amp zijn de R's en C's ongelijk....

In ieder geval heeft mij het laatste schema wel soelaas gebracht. En een te verwachten geluid.
Na al die jaren van dit * schama in dit topic.
Vanaf nu trek ik elk schema in twijfel en
Vraag ik eerst ;-)

Blijkbaar is dit 'NVHR' schema niet origineel...

Hugo Welther

Moderator

Toch wel raar dat je de de volledige Ia van de EL84 ook door je speaker laat lopen?

Het 1e schema in je post is van mijn hand en opgetekend naar een exemplaar wat ik ter restauratie had.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.