ontwerptips en domme fouten

Dit topic is gesloten

Elco vervangen en dan verkeerom erin of een 16V nemen terwijl er vele malen meer opstaat xD leuke fouten zijn dat

Op 5 mei 2008 12:37:31 schreef Joey:
Omg; volgens mij iets verkeerd gegaan bij een gelijkrichter brug;

4x snelle diodes in to220 uitvoering, daarachter 2x 4700uF 63v afvlakking en als trafo een amplimo 2x22v 225va

Komt er uit de elco voor de negatieve rail flink wat rook :x

het leek wel een stoomtrein!

Gelukkig had ik de stekker er snel uit...

en op de positieve rail staat gewoon normaal spanning (elco is nog aan het leeglopen)...

en problem found;

een snelle blik leert me dat de minpolen van de elco's naar elkaar gericht staan, dat kan natuurlijk nooit!

De elco voor de negatieve rail zit dus verkeerd om...

Hoe kun je zo'n fout maken!

Crap, ik heb alles getest met de nog werkende brug, alles goed gegaan; vandaag afbouwen.

Ik een nieuwe condensator ingesoldeerd, onbelast gemeten, alles goed...

Ik hang er load aan, schroef het volume op (er hangen 2x lm3886's aan), en pats uit... Zekering weg...

Controle leert me dat de gelijkrichterbrug naar de haaien is (waarschijnlijk doordat eerst die condensator verkeerd om zat), en het was ook nog nodig om de trafo mee te nemen... (Amplimo 225va 2x22v)

T gaat weer geld kosten :(

/edit:

De trafo lijkt alsnog goed te zijn :?

Misschien dat er een inschakelpiek is die de zekering doet klappen... eens goed nakijken.

Een paar irritante foutjes:

10 polige pin header gebruiken voor voeding -> print:

code:


.   .   .   .   .
.   .   .   .   .
12V 5V GND 18V  NC

En dan een paar weken geleden toen ik me verveelde een kabeltje crossed maken ipv 1 op 1, en dat afgelopen week gebruiken voor het project.
En jezelf dan maar afvragen waarom alles zo instabiel is (pic en DS1307).
Gelukkig zorgden de zelfherstellende zekeringen voor toch ongeveer 5V, maar wel een LCD en DS1307 kapot:(
De pic heeft het waarschijnlijk door deze zekeringen wel overleefd:)

In het zelfde project hele mooie printplaten ontwerpen met ingebouwd LCD scherm, en dan het LCD op zijn kop ontworpen hebben.

Het project is over een paar weken waarschijnlijk wel te zien in Show your projects.

Digitaal - Mijn ding :P

Zonet ook een fout. Denken dat een watertemperatuur schakelaar een verwarmingelememt is voor in de aqaurium wat ik in de etsbak wil doen. Zekering naar beneden:P.

Ik had gisteravond wat doms: m'n koffie koud laten worden. Zonde, er zat nog amaretto in ook :(

If you want to succeed, double your failure rate.

Over domme fouten, ik had zo eens het idee om m'n zelfgmaakte etsbak met ferrichloride te gaan verwarmen met twee verwarmingselementen uit een wasmachine, 950W elk. Gemonteerd op en aangesloten in een waterdicht kastje en gaan met de banaan.
Corrosie zou je normaal niet krijgen want die elementen zijn uitgevoerd in inox.

Was mijn verbazing groot dat, toen ik ze uit het verwarmde etsmiddel haalde (+-65°C), er overal puntjes in verschenen waren. Het waren nog geen gaatjes, maar wel al iets of wat putjes.
Denk er dus aan, ferrichloride etst en valt elk metaal aan, zelfs inox, zeker als de temperatuur hoog genoeg is.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
free_electron

Silicon Member

tis niet omdat het inox is dat het niet reageert met zuur he !. het reageert niet met zuurstof !

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Ik heb ooit, toen ik m'n eerste etsbak kocht, daar twee "metalen" draadjes bij gekregen, waaraan de print kon opgehangen worden. Heb ze nooit getest met ferrichloride, maar ze werden in ieder geval niet aangetast door feinetskristal.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Klopt Free, in-oxy-dable, dus oxy(gène) en dat is dan zuurstof hé. Maar een goede klasse inox wordt veel gebruikt om tanks en houders voor zuren en andere vreetgrage stoffen in te bewaren.

@Pros, ik heb de verwarming niet getest mijn fijnetskristal. Ik heb ze ondertussen al wel voorzien van een soort emaillelak om ze te beschermen.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Ik had liever mijn eerste project bij CO ergens anders voorgesteld. Betreft UV lichtbak volgens gebruikelijk recept controller + gezichtsbruiner lampen. Bij ontwerp van behuizing geen rekening gehouden met hoogte van componenten op print |:(. Controllerprint past daardoor niet onder het schuin geplaatste frontje.
http://www.uploadarchief.net/files/download/front_prints.jpg

Zit nu suboptimaal naast de lampen (die toch best warm worden), en het voorschakelcircuit.
http://www.uploadarchief.net/files/download/controller_print.jpg

Laatste foto met dank aan pros voor beschrijving voor het maken kastjes van mdf (met afgeronde hoeken) en frontje met folietoetsen.
http://www.uploadarchief.net/files/download/uv%20controller%20front.jpg

Dit bericht is gepost met 100% gerecyclede electronen.
free_electron

Silicon Member

Heeeel mooi frontje.

afgezien van je bord wat niet past.. gelukkig gebruiken we nu geen eproms meer met UV venstertje >:) lichtbak aan -flits- programma weg ...

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Shiptronic

Overleden

mooi, ziet er erg profi uit !!!

10 extra punten voor een aan/uitschakelaar die de voeding 100% uitschakeld , en ook nog goed bereikbaar is

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op dinsdag 27 mei 2008 23:47:08 (64%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Kijk je uit met dat alu-folie onder je print? Kan altijd een keertje losraken, en dat knettert zo onder een trafo :)

If you want to succeed, double your failure rate.

Dan heeft Animal64 meteen een reden om hetzelfde project hier voor de 2e maal te posten. :-)

@Animal64: dat zijn ontwerpfoutjes die iedereen wel eens maakt. 't Is vervelend, maar je leert er van.
Mooi stukje werk, overigens!

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

@Jochem_S je begrijpt al dat de print daar niet had moeten zitten. Bij oplossing van het ruimte probleem had ik daar geen rekening mee gehouden. De print is aan de onderkant wel van plastic spray voorzien, maar daar wil ik toch niet helemaal op vertrouwen. Ik kan er wel goed bij (tl-buisjes moeten ook vervangen kunnen worden) dus ik zal binnenkort onder de print de folie weghalen en een plastic plaatje monteren. Bedankt voor het commentaar.

Dit bericht is gepost met 100% gerecyclede electronen.

afgezien van je bord wat niet past.. gelukkig gebruiken we nu geen eproms meer met UV venstertje lichtbak aan -flits- programma weg ...

Free, je weet toch wel beter, die lampen hebben de verkeerde golflengte licht. Ben daar met m'n eerste zelfbouw eprom wisser van 15 jaar terug ook de mist mee in gegaan, na 1 uur onder die lampen nog niet gewist. Na de juiste lamp gekocht te hebben was 't in 10 min geklaard.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 28 mei 2008 12:10:09 schreef Animal64:
@Jochem_S je begrijpt al dat de print daar niet had moeten zitten. Bij oplossing van het ruimte probleem had ik daar geen rekening mee gehouden.

Dat begrijp ik

dus ik zal binnenkort onder de print de folie weghalen en een plastic plaatje monteren. Bedankt voor het commentaar.

Plastic plaatje is een goed idee (en mag natuurlijk ook gerust op het folie).

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 28 mei 2008 12:57:56 schreef Roland van Leusden:
[...]

Free, je weet toch wel beter, die lampen hebben de verkeerde golflengte licht. Ben daar met m'n eerste zelfbouw eprom wisser van 15 jaar terug ook de mist mee in gegaan, na 1 uur onder die lampen nog niet gewist. Na de juiste lamp gekocht te hebben was 't in 10 min geklaard.

Zitten die UWwisbuizen niet nog een beetje korter in golflengte? Dus energierijker?

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
klein is fijn

Moderator

UV wisbuizen zitten flink lager, ergens rond de 200 - 250nm, en zijn dus ook flink energierijker.

Sine

Moderator

Op 28 mei 2008 13:06:21 schreef Jochem_S:
[...]Dat begrijp ik[...]Plastic plaatje is een goed idee (en mag natuurlijk ook gerust op het folie).

Zeker gezien het pcbtje 220 voert lijkt me dat geen overbodige luxe

klein is fijn

Moderator

Op 27 mei 2008 23:15:11 schreef Animal64:
Zit nu suboptimaal naast de lampen (die toch best warm worden), en het voorschakelcircuit.
[afbeelding]

Ik zie daar een paar enge dingen, we zullen het maar even ontwerpfouten noemen gezien dit topic..

230V op gaatjesprint, mijn mening is dat zoiets een ontwerpfout op zich is.
Ik zie daar een aardedraad lopen, maar de aarde van de spanningskabel naar de print toe is afgeknipt?
Dikke elco 1mm naas een koelblokje van een spanningsregelaar. Gaat misschien nu goed, maar het is vragen voor problemen over een paar jaar. Tegen die tijd is de elco wel mooi uitgedroogd. Elco's niet pal naast koelblokken zetten.
Bekabeling waar UV licht op gaat schijnen. Lang niet iedere kabel is UV bestendig, en gaat dus uitharden na verloop van tijd. Niet leuk als er 230V op staat. Kabels altijd wegvoeren op een manier waarop er geen / zo min mogelijk UV-licht op valt. Zeker niet onder de TL buis doorhalen zoals ik aan de rechterkant zie!

Enige tips, je zit immers in het ontwerpfouten topic.. ;)
Dat frontje ziet er overgens wel zeer strak uit!

Dat frontje met folietoeten: laten maken? Wat kost zoiets?

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Op 28 mei 2008 23:14:38 schreef klein is fijn:
230V op gaatjesprint, mijn mening is dat zoiets een ontwerpfout op zich is.

Mwoh, ik heb de onderkant van die print natuurlijk niet gezien, maar als het baantjesprint is en je wat strategisch gekozen banen wegpelt voor isolatie, dan nog wat blank draad over de juiste (wat meer) stroomvoerende banen legt, hoeft het niet direct een probleem te zijn.

Ik zie daar een aardedraad lopen, maar de aarde van de spanningskabel naar de print toe is afgeknipt?

Kan verwarrend zijn aan de andere kant van die kabel, misschien die ader uit de mantel trekken als dat gaat. Echter, de aarde is wel aangesloten in de kast (zie oogje), dus de geaarde draad naar buiten toe is geen wassen neus (ik ga er even vanuit dat die netjes aangesloten is natuurlijk).

Op 28 mei 2008 23:39:01 schreef big bang:
Dat frontje met folietoeten: laten maken? Wat kost zoiets?

Waarschijnlijk de 'pros-methode' (hoewel meerdere mensen natuurlijk tegelijk het wiel hebben uitgevonden, maar pros heeft gezien de bekendheid z'n marketing het best op orde denk ik). Wel kéurig uitgevoerd inderdaad.

If you want to succeed, double your failure rate.

0,3 kb te weinig komen voor een projecct met attiny2313 :+

lang leve de piggybacks :P

An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker

Na een avontuur met een verkeerd om geplaatste elco nog een 'glaring error'..

Men neme

-1 trafo welke 2x 7,5v uitspuugt
-2 gelijkrichters
-een 7805, een 7812
-wat ontkoppel en afvlakkingscondensatoren

Ik denk nog slim te zijn door 15v voor de 7812 te gebruiken en 7,5 voor de 7805.

Zet het aan, netjes 12 en 5 volt, alleen met een klein beetje belasting (atmega8 4 relais en 2 leds op 5v, ventilator op 12v) de regelaars en trafo bloed en bloedheet.

Uitgezet, gecontroleerd, ziet er goed uit, weer aan, weer bloed en bloed heet.

Gisteravond nog eens goed gekeken en wat zien ik:

de 2 spoelen aan de middenaftakking niet doorverbonden...

Dit topic is gesloten