henkhuitema
Overleden
Onlangs heb ik een aantal bakken met philips condensatoren gekregen.
Het zijn die gele axiale philips blokjes uit oude productie.
opdruk is in he plastic gesmolten
Mijn vraag; weet iemand de fabriekscodes van de genoemde condensatoren??
Bijv.:
C-WB8
C-WC8
C-WA9
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Zijn dat de fabriekscodes en wil je daardoor meer van je condensatoren te weten komen, of wil je de fabriekscodes kennen?
- - big bang - -
Staan er 2222 xxx xxxxx nummers op?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (38%)]
henkhuitema
Overleden
Ik zal de foto (hopelijk) morgen plaatsen 
Ik neem aan dat het de fabriekscodes zijn.....Inderdaad, ik wil meer over de condensatoren te weten komen.
Sowieso zou ik graag de fabriekscodes kennen.
Vooral het materiaal van het di"elektricum zou ik graag willen weten, ik neem aan dat het mkt is.
Voor de goede orde, hier een complete opdruk (indruk) van enkele van de condensatoren:
0,1/10/630 341-M C-WB8
0,68/10/100 341-M C-WB9
0,1/250V~X2 330 00104 S7
(de laatste is een X2 ontstoringstype, ook daar ben ik benieuwd naar de materialen)
Biggles87
Componenten zijn gevuld met rook... Is het er uit dan werkt het niet meer.
Heb je op je multimeter geen functie zitten waarmee je de capaciteit van een condensator meten kan? Ik weet in elk geval dat het kan.
Gerwin
An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Dat zijn zover ik weet standaard flips mkt-tjes, niet speciaal spannend.
Ben je exoten aan het zoeken voor een buizen amp ?
Ik heb ook dat soort C's (heb er eentje op de scanner gelegd)

Ik weet niet beter dan dat het polyester C's zijn, maar of het nu MKP of MKT is weet ik niet. Iets later kwam Philips met de radiale uitvoering, dit zijn MKT's (het staat er op)

De bovenste heet officieel; "gemetalliseerde polyester condensator" bestelnr begint met 2222 341 *****. in de handel rond 1970 tolerantie 10% verder waarde en max.gelijkspanning
henkhuitema
Overleden
Dan zal ik er vanuit gaan dat het MKT condensatoren zijn.
In de partij trof ik nl. ook een doos condensatoren in dezelfde behuizing van het type MKC (daar stond het in letters op aangegeven)
Die zijn goed als koppelcondensator te gebruiken.
Omdat ik de codes niet kon lezen werd ik toch enigszins nieuwsgierig......
ik heb dezelfde types als schimanski, ook de radiale versies heb ik.
De radiale versies vermelden bij mij geen MKT op de behuizing.
Qua codes:
Door het bestelnr. van de OLDE, denk ik de eerste code te ontcijferd hebben....
ALLE axiale types vermelden 341
ALLE radial types vermelden 344
De radiale types hebben verder een code met alleen cijfers, terwijl de axiale cijfers en letters gebruiken:
Voorbeeld:
axiaal: 341-M C-WA9
Radiaal: 344 61104
Volgens mij ligt de clue in de 2e code.......
info welkom
De andere waardes heb ik geen nummer van , maar 0,68/10/100 is (was in 1970) bestelnummer 2222 341 29684
Blijkbaar staat van de laatste 5 cijfers 29 voor 100v en de laatste 3 voor de waarde in pF . 1uF heeft als nummer 29105
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Als het kan helpen, nog wat info over diëlektrica:
AmericanCapacitor.
- - big bang - -
henkhuitema
Overleden
@DE OLDE,
bedankt voor de info!....de bestelcode geeft dus niets prijs over de opbouw van de condensator...
Wel leuk om te weten!
@Bigbang,
bedankt voor de site, altijd handig...
Was er ook maar een site die mij eenduidig kon vertellen waar die gele krengen van gemaakt zijn...
In ieder geval, bedankt voor het meedenken!
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
De bestelcode geeft eigenlijk alle informatie over de opbouw van de condensator, maar omdat het volledige nummer er niet op paste, moest je soms even in de databoeken zoeken.
De cijfers die er altijd opstaan (althans vanaf midden jaren '60) zijn de 3 cijfers die de reeks aangeven.
341 is moderne in plastic geperste (maar korter in het assortiment gebleven) opvolger van de bekende gedompelde "mosterd C's" die in de reeks 311 genummerd waren als ik me goed herinner. 344 zal het radiale equivalent zijn.
330 weet ik niet uit m'n hoofd.
In elk geval is de algemene opbouw van de codenummers van condensatoren als volgt:
2222 -> condensatoren eigen fabrikaat, Nederlands catalogusnummer
341 -> reeks
00000 -> type binnen de reeks. De laatste 3 cijfers geven vaak de capaciteit. De eerste 2 cijfers vaak werkspanning en diëlectricum als er binnen een reeks meerdere diëlectricums zijn.
De codes die met een W beginnen zijn productiecodes. W zal de fabriek zijn (ben het even kwijt, ik denk Roeselare). Letter en cijfer zijn kwartaal respectievelijk jaar, maar dat verklaart de letter S niet dus kennelijk is er nog een andere of uitgebreidere codering. Misschien heeft Philips ook wel de IEC datumcode gebruikt die vooral in Duitsland en Zweden populair was op componenten. In dat geval is de letter juist het jaar en het cijfer of de tweede letter de maand.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Maar wel met nuttige aanvullingen. Mogelijk getriggerd door https://www.circuitsonline.net/forum/view/145104
Ja inderdaad, een "search" op "2222 341" triggerde me op nog een ander niet geheel beantwoord draadje (deze dus).
Dave013
Golden Member
Sorry dat ik een oude koe uit de sloot trek…
Ik was bezig met KT’s & KC’s aan het scheiden, maar ik zit hier een beetje vast…
Op de meeste zijn de 34 series staat een code bijv. 341, gevolgd 2 cijfers het dialectrum en de tolerantie en de laatste 3 voor de waarde
MKC:
28 = 100 V; ±20%
29 = 100 V; ±10%
48 = 250 V; ±20%
49 = 250 V; ±10%
58 = 400 V; ±20%
59 = 400 V; ±10%
60 = 630 V; ±20%
61 = 630 V; ±10%
70 = 1000 V; ±20%
71 = 1000 V; ±10%
80 = 1600V; ±20%
81 = 1600V; ±10%
MKT:
26 = 100 V; ±20%
27= 100V; ±10%
88= 250V; ±20%
89 = 250 V; ±10%
54 = 400 V; ±20%
55 = 400 V; ±10%
Of op de C staat MKT of MKC,
Nu zijn er ook nog C’s waar MC & MA op staat…
ik las elders op het forum MC voor MKC staat, maar wat is MA dan?
Is dit met zoiets als HQ dat sommige denken dat het voor high quality staat?
MC klinkt aannemelijk maar MA gooit weer roet in het weten haha
En ik kan er ook niet echt iets zinnigs over vinden….
maartenbakker
Golden Member