De labvoeding in een nieuw jasje.

Ik zou die Ringkern trafo, 2 x 15 volt-7A van 10 euro bij Baco nemen. Mocht je later een zwaardere voeding willen maken dan hoef je niet weer een nieuwe trafo te kopen. De meerprijs tov de combinatie van 2 kleinere trafo's is tenslotte maar 2 Euro.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Ik snap het nog niet helemaal... het is dus zo?

http://img124.imageshack.us/img124/7420/schemank4.jpg

Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Waarbij je draad nr. 2 niet gebruikt, alleen als je een symmetrische voedings spanning nodig hebt.

Henry S.

Moderator

Nr2 heb je nodig, voor de negatieve hulpspanning.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Je hebt helemaal gelijk, mijn excuus, ik had het schema niet goed bekeken.

een goedemiddag,

ik ben deze voeding aan het maken in altium designer, alleen ik kan de variabele weerstand niet vinden. degene die ik wel vind zijn maar met 2 pootjes. kan het misschien de 'res tap' zijn, deze heeft wel 3 pootjes, maar deze zit er weer anders uit.

bedankt

robbin

edit* gevonden :)

Ik heb nog een vraagje over het printontwerp. Is er een bepaalde reden waarom er niet met een "massavlak" is gewerkt? Ik ben het printje aan het hertekenen want ik had graag de de voeding van de DVM's op het zelfde printje gehad en zou graag gebruik maken van een massavlak. Maar aangezien Henry S geen massavlak heeft gebruikt bij het printontwerp is er misschien een reden waarom dit niet mag...

klein is fijn

Moderator

Zie je de steraarde? Daarom niet.

Henry S.

Moderator

Waarom zou je een massavlak toepassen zonder kennis van massa?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ik heb bij alle printjes die ik al heb gemaakt, het zijn er niet zo veel, altijd al gebruikt gemaakt van een massavlak en ik vroeg me af waarom ik dit bij dit printje geen massavlak zou gebruiken. Ik heb na het antwoord van klein is fijn wat informatie opgezocht in verband met massa en dergelijke en besef dat mijn vraag niet al te slim was...

Henry S.

Moderator

Domme vragen bestaan niet, steek je ook nog wat van op.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Stomme vraag misschien,
eerder in dit topic staat de galvanisch gescheiden voeding voor de DVM's...
alleen is de voeding daarvan nou AC of DC? er staat alleen >20V of heb ik ergens compleet overheen gelezen?
Ik ga er even vanuit dat het AC is, omdat de spanning nog gelijkgericht wordt.
En wat is de minimale spanning waarop de schakeling werkt?

The way to succeed is to double the error rate
Henry S.

Moderator

DC! Ooit een elco op wisselspanning zien werken?
En 20V is de minimale spanning om genoeg over te houden voor twee displays.

Sine merkt het gisteren in een ander topic al op, dit is geen super schakeling en kan behoorlijk storen.
http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/806600#806600

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 2 juni 2008 22:53:59 schreef Henry S.:
DC! Ooit een elco op wisselspanning zien werken?

lijkt me een interessant expiriment :P

ik had inderdaad even nie goed op zitten letten. Kan ik wel voor meerdere DPM's een 9V trafo pakken, en dan voor iedere meter een nieuwe gelijkrichtbrug? ik heb dit nagezocht, maar ik kan geen eenduidig antwoord vinden...

The way to succeed is to double the error rate

Het is het beste om voor iedere dvm een apparte trafo + gelijkrichter + stabilisator (78xx) te pakken. Je hebt niet meer dan 20mA nodig dus een 2x9V 2x100mA trafotje is genoeg.

Turbokeu

Golden Member

@clairvoyant: Nee.
Trafo met volledig gescheiden 9V wikkelingen + aparte gelijkrichting per DPM, of één 9V trafo + gelijkrichting per DPM.
De massa's van de DPM-voedingen/DPM's mogen niet gemeenschappelijk zijn.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

ik heb nog even zitten zoeken, en kan voor een paar euro twee trafootjes van 2*9V kopen (het gaat om 4 DMP's)... en ik moet toch nog een kast uitzoeken waar alles in gaat passen, dat lijkt me de beste oplossing.

The way to succeed is to double the error rate

Ik heb nog een vraag in verband met de bruggelijkrichter. Ik heb thuis nog 4 diodes van het type SR304 liggen. Dit zijn Shottky diodes, 3A en 40V.
Mag ik met deze diodes een gelijkrichterbrug maken die geschikt is voor deze labvoeding?
Ik zou liefst hebben dat iemand me op weg zou zetten om dit uit te rekenen, zo kan ik zelf uitrekenen of deze diodes er al dan niet geschikt voor zijn, hier leer ik meer van dan wanneer iemand zou zeggen dat ze er geschikt voor zijn of niet.

Volgens mij loopt door elke diode slechts de helft van de stroom die wordt opgenomen, dit zou dus 750mA zijn volgens mij, ik denk dus dat deze diodes geschikt zijn, maar ik vraag me anderszijds af waarom er in het ontwerp van Henry S. een bruggelijkrichter van 4A is gebruikt.

alvast bedankt.

Je neemt de max stroom die er loopt en de max spanning die erop staat en je doet daar 20% bij voor de zekerheid.

Die 4A van henry is gewoon een standaard bij dat type gelijkrichters. En die dingen zijn zo goedkoop dat je voor de zekerheid wel een beetje ruim kan kiezen.

Als ik me niet vergis is je redenering fout. Ik denk dat als je er de volle 1,5A uit wil halen, dat die ook door 1 diode heen zal vloeien bij de gelijkrichting en weer door de andere diode. Als je zo de hele regeling met belasting bekijkt als 1 belasting rechtstreeks aan je gelijkrichterbrug.

krijg je dit:

code:


Brug +|> ------------|
                     -
                    | |    Belasting
                    | |
                     -
Brug -<| ------------|

Dan heb je een stroom door de serieschakeling van je diodes en belasting :)

Henry S.

Moderator

En vergeet de inschakelpiek niet.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ha kun je van die inschakelpiek wat meer vertellen? Ik weet dat hij er is, maar hoe er rekening met te houden... ;)

Henry S.

Moderator

Dat is eenvoudig te verklaren: Voeding uit = elco spanningsloos. De elco vormt dan bijna een kortsluiting, op de ESR na.

Als je de voeding inschakelt wordt de elco zo snel mogelijk geladen, kortsluitstroom die met een e-macht afloopt.

Basiselektronica zegt dat een elco na 5RC nagenoeg opgeladen is, we laten de stroom die door de belasting loopt zelfs nog buiten beschouwing, maar die vormt nog een extra belasting voor de diodebrug en een langere 5RC-tijd (als de elco echt tot zover opgeladen wordt).

Daarom is het zaak om de diodebrug ruim te begroten, bij een 10A voeding moet je al denken aan een 35A brug.

Dat is de hoofdreden dat ik voor 4A gekozen heb, naast de goede verkrijgbaarheid.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.