Ik heb hier anders genoeg verhalen gelezen over afgeknapte boortjes die half uit duimen of brillen staken.. Spannende verhalen natuurlijk, maar dan wil ik wel eens een foto zien. :P

Ben ik weer te laat :-( :-( , voor mn vrouw ooit gebouwd. De Velleman "Pil-timer" ;-)

Groeten, Bram

@kif

Het eerste dat ik doe als er een boortje door mijn vinger heen steekt is natuurlijk een foto maken :P

Jij niet, maar als je op een universitair ziekenhuis terecht komt...
sjah, ze moeten hun foto's voor in de boeken ergens halen e ;)
(moet je natuurlijk al een enorme printboor gebruiken om naar het ziekenhuis te moeten e :P)

-Toine

Kif, ken je deze nog?
http://kleinisfijn.nl/co/lucky.jpg
Uit je eigen collectie gejat :)

Domme vraag, natuurlijk ken ik die foto nog. Dat boortje is overgens niet stuk gegaan.

Sjanse wà
Boortjes .. zo duur :p

[Bericht gewijzigd door Scheef_schaap op (61%)]

Kif, sorry hoor. was goed bedoeld..

Scheef schaap: Hier is de plaatselijke modelbouw vragen ze 11.50 voor 2 boortjes.. (wel van proxon dan maar dat zal wel niet zo veel uitmaken..)

[Bericht gewijzigd door Technojunk op (13%)]

Das voor mij nu dus ook de rede om zoveel mogelijk over te schakelen naar smd :) scheelt boren + je kan diretc solderen :)

Hier kan SMD alhoewel ik through hole er ook niet moet voor laten want ik heb nog een voorraadje van zo'n 400 tot 450 boortjes liggen, en geen rommel, echte wolframcarbide (tungstencarbide met een beetje kobalt naart schijnt)

- - big bang - -

Moest je er ooit een aantal kwijt willen...

Ik weet dat dit beter via mail is, maar zijn adres is niet openbaar:).

Idem! Boortjesfabriek overvallen? :+

Hehehee, tis inderdaad een hoop ja, maar sorry jongens, ik ben niet van plan om er afstand van te doen. Echt.
Dat gaat later nog wel eens in een (zelfgebouwd servo CNC tafeltje) moeten draaien.

Ik ben ze in 1998 domweg op een rommelmarkt tegengekomen. Iemand had daar wat losse 0.6mm/0.8mm en 1.05mm boortjes bij. Ik zat ze te bekijken, toen hij zag dat ik interesse toonde, zei hij dat hij ook setjes van 100 stuks verkocht, met meerdere maten in, en je mocht zelf je set samenstellen. HOLA!
Hij had een opkoop gedaan van een 55tal 100 stuks setjes (jawel) en zoek maar uit. Die kans heb ik niet laten liggen. Direkt een voorraadje ingeslagen, er waren zelfs routerfreesjes bij. Een jaar daarna nog eens langsgeweest maar ik kreeg nog juist een set van 100 interessante boortjes samengesteld, de resterende (er was niet zoveel meer over) was niet zo interessant. Er waren nog kopers geweest, van grotere aantallen, en achteraf gezien, had ik het vroeger ook moeten doen. Ik had ze kunnen verder verkopen voor bvb. CO-leden, mensen die dat echt kunnen gebruiken. Ik had de kans, jammer.

- - big bang - -

toevoeging: ze zitten in blauwe casettes, onderaan in wit stijf schuim ingeschuimd, bovenaan transparant plexi deksel. Merk: Kemmer Präsizion. Ze zijn nieuw, dat merk je omdat er gen gekleurde autoladerringetjes rondzitten zoals bij die die je al eens op Ebay kan kopen. Vlijmscherpe dingen die zonder moeite door FR4 epoxy print vliegen

[Bericht gewijzigd door big bang op (13%)]

Geen probleem, die dingen zien er toch maar gevaarlijk uit ;). Ik denk dat ik ook maar eens de rommelmarkten moet doen :D.

antwoord op je toevoeging : Druk het er nog wat dieper in dat wij (ik) niet zo van die mooie door print, hand en tafel vliegende boortjes heb!!:D

Op 11 juni 2008 20:37:37 schreef big bang:
echte wolframcarbide (tungstencarbide met een beetje kobalt naart schijnt)

- - big bang - -

Psst, wolfraam in het Engels = tungsten... just so you know ;)

Op 11 juni 2008 21:43:23 schreef big bang:
Ik ben ze in 1998 domweg op een rommelmarkt tegengekomen. Iemand had daar wat losse 0.6mm/0.8mm en 1.05mm boortjes bij. Ik zat ze te bekijken, toen hij zag dat ik interesse toonde, zei hij dat hij ook setjes van 100 stuks verkocht, met meerdere maten in, en je mocht zelf je set samenstellen. HOLA!

Je moet maar sjanse hebben... ;)

24 uur niets gepost:

mijn opdracht is: Het grootste zelf ontworpen project

Op 11 juni 2008 23:05:48 schreef Twabi2:
[...]
Psst, wolfraam in het Engels = tungsten... just so you know ;)

Jaja, ik weet het wel, tungstencarbide of wolframcarbide is hetzelfde. Maar bij deze boortjes zit er naar het schijnt ook nog kobalt in verwerkt, maar dat kan ik niet nagaan.

Die wolframcarbide is hetzelfde materiaal als waar men vroeger hele draaibankbeitels van maakte, nu veeleer de verwisselbare punten. Bikkelhard materiaal, maar bros, zeker bij dunne boortjes. Een val van 20cm of meer op tafel overleven ze gewoonlijk niet.

Op 12 juni 2008 09:44:29 schreef gitaarstudentje:
Je moet maar sjanse hebben... ;)

Ja, alhoewel, ik heb me daarvoor ziek gevloekt op de gewone 1mm spiraalboortjes, waarmee je dan 16 gaatjes van een ICvoet boort en kan weggooien omdat ze braam trekken, welke uiteidelijk de pads van je print rukken. Dus die echte boortjes waren een geschenk uit de hemel.

- - big bang - -

lol, die boortjes gaan bij mij altijd stuk om ombenullige reden. Laatst had ik er een in een grote boormachine zitten (omdat mijn dremel niet in standaard past), tikte ik puntje eraf toen ik de boor er uithaalde omdat hij niet pastte :(.

overigens is mijn grootste project tot nu toe niet legitiem op deze website te plaatsen helaas.(iso ok nog niet af). Mijn volgende wordt wel groter, het doel van de vakantie, domotica systeem :).

Ja, 24 uur alweer niets gepost,
Het mooiste stukje ets- en ontwikkel aparatuur..

24 uur alweer om,

je eerste project ooit gemaakt. en dan het liefst zo moeilijk mogelijk

ik heb nog ergens een knipperlicht met motor liggen, even zoeken:P

[Bericht gewijzigd door electro_freakz op (29%)]

'De webpagina kan niet worden weergegeven'
:S Gaat hem niet worden denk ik....

[EDIT]
Blijkt aan Internet Explorer te liggen. Vuurvosje doet het prima....

[Bericht gewijzigd door Sandertje op (34%)]

Haha had je direct een mini orgeltje ook :D. Het is best wel mooi gemaakt als eerste projectje. Bij mij waren dat zoals bij velen vellemankitjes denk ik. En daarna kwam de CO labvoeding :).