In ieder geval al 1000x dank pcnerd :D!

Tja schoon moet het niet echt zijn hoor. Maar er komen gewoon nog platen overal tegen dus ook de achterkant voor de stevigheid. (en das ook mooier dan ruwen houten balkjes natuurlijk).

Die opstaande balken dienen niet echt op een rek aan te maken daarvoor zijn ze wat te laag vrees ik. Of mischien dat ik het toch nog doe maar dan zet ik de tafel ook met 2vijzen vast in de muur tegen het naar voor komen.

In het achterste vlak komen inderdaad zelf 2 platen. Een dunn e langs de voorkant voor de afwerking en een iet wat dikkere langs de achterkant voor de diagonale stevigheid.

Ik wil niet persé diagonale balken vermijden hoor. Maar dat schoren is wel een goede tip. Als ik het goed begrijp kan ik dus beter de 2 vertikale poten laten doorlopen tot aan het tafelblad en dan daartussen een balk. Ipv ze wat korter te maken en dan daarop een balk plaatsen?

Wat de verbindingen betreft maak ik inderdaad gewoon gebruik van houtvijzen iets van 4x60 en 4.5 x 70 voor de balken aan elkaar te schroeven. Deze verlijm ik dan ook nog eens, ik denk dat dat veel gedaan wordt, of het nu echt nut heeft weet ik wel niet. En ja genoeg vijzen, niet 1tje;) Zeker voor de platen (wel kortere natuurlijk) om de 10cm of zo.

[Bericht gewijzigd door ej_on_line op (16%)]

nee, juist de balk waarop het tafelblad rust bovenop de poten en niet ertusen in dit geval, als je echter een dikke plaat hebt die niet makkelijk doorzakt kun je die laten zitten als je een achterplaat hebt. Alles vanaf 4mm zal redelijk voldoen, let wel op dat je ze goed vastzet en het mdf geen kans op uitscheuren heeft op de achterpoten. Platen e.d. op de achterkant en zijkant maken in dit geval schoren overbodig, dit doe je met die platen namelijk.

Wat je ook kunt doen is 4 balken rondomom onder je tafelblad te schroeven, en de 4 poten daar weer in de hoeken van vastzetten. Zo worden vaak poten onder tafels gezet en als je het goed doet heb je geen schoring nodig, maar in dit geval lijkt me het wel handig. maar als gezegd heb je niets van dit alles nodig op het moment dat je plaatjes tegen de achterkant en zijkanten schroeft. Mooie afwerking en schoring tegelijk, je krijgt alleen wel het effect dat het op een groot houten blok lijkt.

waar wil je 4,5*70 vandaan gaan halen? ik kom enkel 4 of 5*70 tegen, 4 is al enigszins zeldzaam. Balken verlijmen is enigzins nutteloos maar ik zal je niet tegenhouden. Schrooefjes niet teveel en niet te weinig. Bij te veel verlies je weer structuur. Het hangt toch een beetje van inzicht af wat voor grootte en hoeveel je er op bepaalde plekken indraait. Die 10cm voor de platen is aardig in orde, niet te hard indraaien, mdf is niks meer als hard papier en je draait er zo doorheen, de enige plaat mdf die ik hier gebruik kwam ik pas later achter(was geverfd), anders had daar multiplex ingehangen. Echter doet hij het tot nu toe redelijk, het betreft een hangende constructie aan een schuin gipsen plafond met daarop wat hf ontvangers. Durf er zo'n 30 kilo op te zetten. Alles zit vast met zo'n 16 schroeven en 4 strookjes 5cm multiplex. Het mdf begint nu wel wat door te buigen, iets wat dezelfde dikte multiplex nooit zou doen. Owja, en hij is foeilelijk xD. Ik ga als het goed is echter over een jaar m'n eigen kamertje betrekken als ik ben geslaagd en zie het nut er op het moment er niet van in om alles fatsoenlijk af te schilderen enzo. Ik ga echter wel bezig met een stukje domotica deze vakantie dus er gaat toch wel het een en ander veranderen.

Op 22 juni 2008 10:30:30 schreef Jan klaasen:
volgens mij heb je amper balken nodig. zorg da je construtie slim is alles kan namelijk bijdragen aan de constructie.

Je kunt inderdaad enkel met dikke planken een goeie tafel in elkaar zetten, alleen zien de poten er dan vaak wat vreemd uit en je moet iets meer kaas hebben gegeten van houtbewerking.

en zo tik je weer een gigantische post vol xD

Inderdaad weer een post vol. Maar het gaat me ver helpen. En die 4,5 x 60 of wat het ook is gewoon in de brico gehaald. Ik denk het toch, ze liggen al beneden en ben te lui om te gaan zien. Maar iig heb ze daar toch zien liggen. Ik dacht ook bij mezelf dat halfje wat staat dat er nu te doen maar toch:).

Ik denk dat het nu tijd wordt voor wat actie;). Echter zal dat niet meer voor vandaag zijn maar morgevroeg begin ik eraan! Eerst nog wat mijn home made zaaginstalatie finetunen voor gelijke balkjes :D.

Ha, leer dat aan, zaag gewoon 1 balkje af en gebruik die vervolgens als maat. De onnauwkeurigheid van die lengtes valt weg tegen de onnauwkeurigheid van je enigzins (bijna onzichtbaar) kromme/zwabberende tafelblad. Een goede timmerman kan met enkel spijkers hout en een zaag een goede tafel in elkaar zetten. Kwestie van 1 spijker als kraspen gebruiken en verder met malletjes werken. Zo heb je praktisch altijd lengte's die perfect passen.

Op 22 juni 2008 11:25:50 schreef pcnerd:
Wat je ook kunt doen is 4 balken rondomom onder je tafelblad te schroeven, en de 4 poten daar weer in de hoeken van vastzetten. Zo worden vaak poten onder tafels gezet en als je het goed doet heb je geen schoring nodig, maar in dit geval lijkt me het wel handig.

Ik heb zo'n tafel, model eettafel anno langegeleden, en dat is idd een blad met 4 balken er onder met de poten in de hoeken.
Dit zou ik zeker schoren, pootjes worden met de tijd steed wiebeliger, merk je met zagen van print/alu.

Omkasten kan ook maar lijkt me minder praktisch.

Op 22 juni 2008 12:34:29 schreef pcnerd:
Ha, leer dat aan, zaag gewoon 1 balkje af en gebruik die vervolgens als maat. De onnauwkeurigheid van die lengtes valt weg tegen de onnauwkeurigheid van je enigzins (bijna onzichtbaar) kromme/zwabberende tafelblad. Een goede timmerman kan met enkel spijkers hout en een zaag een goede tafel in elkaar zetten. Kwestie van 1 spijker als kraspen gebruiken en verder met malletjes werken. Zo heb je praktisch altijd lengte's die perfect passen.

valt vies tegen met een eind hout of de achterkant van een zaag de spijkers in het hout proberen te meppen

Blok hout als hamer... :+

ow verrek, die was ik nog vergeten :P.

Henry: TS gelieft tafel zelf te omkasten, kon nog wel is nieuwe mode worden. En zo'n eettafel anno lang geleden heb ik ook, maar dat ze wiebelig worden is niet zo heel gek als je erop gaat zagen. Ook kwestie van goed zagen trouwens xD.

Overigens heb ik net besloten dat ik hier op mijn kamer ook ff wat grove dingen ga veranderen, de hele werkplek wordt 1 meter naar rechts verschoven en daarmee wat planken e.d.
Ga binnenkort 6 van die rails halen en die aan de muur hangen. In combinatie met wat houders zou leuk moeten worden. Misschien als ik me verveel (heb toch vakantie) alles ff schilderen (planken). Weet kleur alleen nog niet? Oranje? xD

Op 22 juni 2008 18:20:50 schreef pcnerd:
ow verrek, die was ik nog vergeten :P.

Henry: TS gelieft tafel zelf te omkasten, kon nog wel is nieuwe mode worden. En zo'n eettafel anno lang geleden heb ik ook, maar dat ze wiebelig worden is niet zo heel gek als je erop gaat zagen. Ook kwestie van goed zagen trouwens xD.

Dat laatste is zeker waar, maar ik denk dat ik normaal zaag. ;)

Ik koppel binnenkort de tafel aan de wand, en de pootjes krijgen schoren.

Altijd stevig :).

Ik ben nu m'n planken en tafel aan het leeghalen, kom ik achter de meetapparatuur nog 2 volle stoppendozen tegen die ik blijkbaar vergeten was xD. Toch iets meer stopcontacten nodig. Ik laat het wel weten als alles af is (ergens deze week hopelijk)

Zoals gewoonlijk weer geen tijd gehad om verder te werken. De redenen hiervan zijn mijn andere hobby (wielrennen) waar toch veel tijd in kruipt en net nog ietsje leuker dan elektronica is ;). Een tweede reden ik moest mijn kamer nog verder opruimen kwestie van plaats te hebben voor de labtafel.

En een derde reden ik moest in de kelder nog plaats maken om de labtafel te kunnen maken :D. Dat laatste is bijna voltooid en normaal begin ik morgen met het zagen van de eerste balk. Juist nog alles eens goed (her)opmeten kwestie van iets te maken dat binnen kan ook.