Show your projects! Part 9.

Dit topic is gesloten

Op 3 juli 2008 19:09:53 schreef Henry S.:
En het rechte display zit scheef en hangt er vreemd in. Beetje opvijlen en vastzetten met een dotje lijm.

Ik was per ongeluk de buiten omtrek van de dpm aan het dremelen. Halverwege kwam ik hier achter. Hij zit hierdoor inderdaad wat scheef.

Op 3 juli 2008 19:09:53 schreef Henry S.:En een foutje op het front, 2A max, dat haal je niet. Of je moet R3 verkleind hebben, maar daar zijn je trafo's het niet mee eens, of zijn die ook zwaarder?

Ik heb dit inderdaad niet eens meer gecontroleerd. Ik had steeds maar 2A in mijn hoofd zitten. Naja shit happens.

@ Pros: het gaat om de werking. Mijn labvoeding verdient zeker geen schoonheidsprijs maar werken doet hij

@ miesmiesmies: Zoals ik al zei de schoonheidsprijs is niet aan deze labvoeding besteed;)

Mijn LM317 voeding.
tot 1,5A belastbaar.

http://www.uploadarchief.net/files/download/dscn0625.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/dscn0626.jpg

Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "

dat tintrekken is jammer van je tin. de tin heeft een hogere weerstand dan de koper eronder en er zal dus vrijwel geen stroom doorheen gaan lopen.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Als er echt meer stroom gaat lopen dan is dit zeker wel nuttig.

LED addicted... Fijnmalen en snuiven maar!! :P

Ik zou zeggen: massavlak als GND gebruiken, de overige stroomvoerende banen minimum 100 mil. en de LM317 vlakbij z'n ontkoppel-C's plaatsen.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Elektro freakz, heb je die LM317 voeding al eens uitbundig getest ?

Hoe dat zoiets kan werken lijkt mij niet echt logisch. Geen ontkoppelcapaciteiten ( of gebruik je elco's als ontkoppeling ? :s ).
Nergens zijn de dioden te zien, niet dat ze zo nodig zijn maar ik pas ze toch altijd toe ter 'beveiliging'.

En zo een lange draden aan je LM317. Dat is extra weerstand tussen de Out en de adjust klem, dat lijkt mij niet goed te zijn voor de instelling van je LM317.

En verder denk ik zo eigenlijk dat diene LM317 op een gegeven moment als een gek zal oscilleren. Koelplaat lijkt mij overigens te klein. Ga er maar wijs mee om !

Lucky Luke

Golden Member

ach, zo'n ramp is het niet, gewoon even een paar ctjes en diodes direct op de regelaar zetten.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Lucky Luke, voor u is dat misschien niet erg maar ik hecht erg veel belang aan 'ontwerp'.

En dit is niet de manier waarop je een LM317 voeding maakt.

Edit : Al is het al een goed begin hé, het is niet mijn bedoeling om iets af te breken maar opbouwende kritiek te geven.

Ik zie onder andere een indicatie ledje en dat kan ik alleen maar toejuichen. zoiets vind ik zelf ook noodzakelijk in voedings ontwerpen. Maar met een aantal dingen zijn geen rekening gehouden. Volgende keer beter !

[Bericht gewijzigd door Mathieuke op vrijdag 4 juli 2008 21:43:15 (53%)

hier staan ook geen diode's
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/32

dit heb ik precies nagebouwd. en de voeding werkt ook nog eens:P (en goed)

Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "
Lucky Luke

Golden Member

Mwah, zit wat in. Maar het zal wel werken (met een paar Ctjes en liefst ook nog een diode direct op de regelaar). Die LM317 heeft toch ook overtemperatuurbeveiliging?

En zeg maar je tegen me hoor :)

@ elektro_freakz: Die diode dus van out ->| in*. en een ctje (1uF) tussen in en - en out en - (dus een extra draad naar je regelaar). Goed isoleren met krimpkous, dat wel.

* ALs op de uitgang een 1.4V hogere spanning komt dan op de ingang blaas je je regelaar op. Die diode voorkomt dat, doordat bij een verschil groter dan 0.7V-de-verkeerde-kant-op de diode gaat geleiden.

EDIT: maar als het al goed werkt, kun je het ook zo wel gebruiken, alleen bij problemen even die Ctjes toevoegen.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Henry S.

Moderator

Op 4 juli 2008 21:11:23 schreef Nieko:
Als er echt meer stroom gaat lopen dan is dit zeker wel nuttig.

Helemaal niet.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
klein is fijn

Moderator

Op 4 juli 2008 21:47:53 schreef electro_freakz:
hier staan ook geen diode's
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/32

Ik zie er anders vier..

Ook wel bruggelijkrichter genoemd, hetgeen tevens een perfecte beveiliging is tegen het verkeerdom aansluiten van de voedingsspanning. Het ding maakt zelfs van wisselspanning iets bruikbaars! ;)

Tinrupsen? Bah.

die gelijkrichter is wel handig om te gebruiken ja, dat zal ook moeten met een trafo waar wisselspanning uit komt;) dit zit niet op de print zelf, maar op een printje die vast zit aan de trafo.

dus, dat tintrekken was niet nodig geweesd?

[Bericht gewijzigd door electro_freakz op zaterdag 5 juli 2008 08:45:26 (19%)

Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "

Niet overal nee. :p
En dan nog was het misschien zelfs overbodig, het hangt allemaal af van hoe dik je baantjes getekend zijn.

Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "
Sine

Moderator

De soortelijke weerstand van tin is veel te hoog om enig nut te hebben, Als je zoiets zou willen doen ( bij HELE hoge stromen op een pcb ) zou je er een koperdraad op kunnen leggen.

Een projectje waar ik een tijdje mee bezig ben geweest...
http://www.home.versatel.nl/fbeckers/1_k.jpg
http://www.home.versatel.nl/fbeckers/2_k.jpg
http://www.home.versatel.nl/fbeckers/5_k.jpg
Een labvoeding schijn ik het niet te mogen noemen. Prima, het is een 8kg zware regelbare buck converter met stroom begrenzing voor het lompe werk (eigen ontwerp). 0-40V 0-10A, die 10A haalt hij overigens niet helemaal bij 40V. PI regeling draait op een pic18f242 @ 40Mhz. Spanning en stroom is instelbaar met een rotary encoder, deze waarden kunnen tevens opgeslagen worden. Fan op de heatsink van de buck's IGBT en diode is wat overkill(het ding blijft zo "ijskoud"). De trafo en gechopte behuizing zijn van een Marantz sr4300. Nog eentje voor de liefhebbers.

Da's een bangelijk beestje, Snubber! Niets om op je voet te laten vallen... :-)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

De uitgang al aan een scoop gehangen, met en zonder belasting?

Ook tegenwind gaat liggen.

Ziet er netjes uit snubber. Hoe doe je de stroombegrenzing?

Koop hier uw kristallen bol - in 2008 ga ik m'n projecten afmaken, echt waar ....... nouja in 2009 dan ..... ehh 2010 ....

Deel II in het Elex experimenteerbord: 1e PIC printje (met de Blink-a-led test :-) )

Handigste aansluitingen zitten op het bordje:
- headers voor PORTA en PORTB
- extra pull ups voor PORTA (via headertje in te schakelen)
- ICSP connector
- connector voor PORTB, dus makkelijk op bijvoorbeeld LCD aan te sluiten (zit in de pipeline)
- verwisselbaar X-tal (of resonator)

http://www.uploadarchief.net/files/download/elexbord7.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/elexbord8.jpg

Volgend project: funcgen met ad9833 afmaken...

Op 5 juli 2008 17:46:13 schreef Snubber:
Een projectje waar ik een tijdje mee bezig ben geweest...
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Een labvoeding schijn ik het niet te mogen noemen. Prima, het is een 8kg zware regelbare buck converter met stroom begrenzing voor het lompe werk (eigen ontwerp). 0-40V 0-10A, die 10A haalt hij overigens niet helemaal bij 40V. PI regeling draait op een pic18f242 @ 40Mhz. Spanning en stroom is instelbaar met een rotary encoder, deze waarden kunnen tevens opgeslagen worden. Fan op de heatsink van de buck's IGBT en diode is wat overkill(het ding blijft zo "ijskoud"). De trafo en gechopte behuizing zijn van een Marantz sr4300. Nog eentje voor de liefhebbers.

Mooi ding. Begrijp ik het goed dat de hele regeling van de converter ook in een PIC zit?

Lucky Luke

Golden Member

Op 5 juli 2008 17:46:13 schreef Snubber:
Een projectje waar ik een tijdje mee bezig ben geweest...
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Een labvoeding schijn ik het niet te mogen noemen. Prima, het is een 8kg zware regelbare buck converter met stroom begrenzing voor het lompe werk (eigen ontwerp). 0-40V 0-10A, die 10A haalt hij overigens niet helemaal bij 40V. PI regeling draait op een pic18f242 @ 40Mhz. Spanning en stroom is instelbaar met een rotary encoder, deze waarden kunnen tevens opgeslagen worden. Fan op de heatsink van de buck's IGBT en diode is wat overkill(het ding blijft zo "ijskoud"). De trafo en gechopte behuizing zijn van een Marantz sr4300. Nog eentje voor de liefhebbers.

Mwah, ik vind 'm mooi genoeg om voor labvoeding door te gaan... Qua specs zeker. Die schroefjes aan de buitenkant zullen wel wat mensen over gaan zeuren misschien, maar 0-40V 0-10A schakelend, dat zie ik mezelf nog niet bouwen. Er staat hier wel een voeding op de todolist, maar die word linear, en komt in een schots en scheve (maar stevige) houten behuizing. Mét uitstekende schroefjes aan de buitenkant.

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op zondag 6 juli 2008 12:59:22 (13%)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Zonder scoop krijg je dit niet voorelkaar lijkt mij, maar ik neem aan dat je op de rimpel doelt. Er zit sowieso een belasting van 300ohm in anders kan je de spanning niet onbelast omlaag regelen, en krijg je gegarandeerd een overshoot bij het inschakelen. De buck draait onbelast en voor hele lage loads discontinue, wat verder geen probleem is. Verder zitten er wat beperkingen in de resolutie van de 10bit ADC en 10bit PWM @ 40kHz. Met een truc in de software maak ik 11 bit van 10bit ADC metingen wat neerkomt op 19.5mV per bit. Verder draait hij nu op een sample rate van 1250Hz. Dit zou ruim voldoende moeten zijn maar hij heeft wat moeite om onder zware load de 100Hz rimpel van de voeding te volgen. Dat komt vooral omdat die regeling stabiel moet werken over een grote range, is dus een compromis. Worst case rimpel wat ik heb gemeten is 300mV pp , dus er is nog werk aan de winkel. Stroom wordt gemeten met een 50m ohm shunt in de uitgang, spanning hierover wordt versterkt en aan de ADC aangeboden. In de regellus van software wordt vervolgens bepaald aan de hand van de set- en ADC setwaarden of er op stroom of spanning moeten worden geregeld.
Ik heb even getwijfeld om een lineaire te maken, maar dit is eigenlijk leuker, leerzamer en energie zuiniger;).

Hallo,

Eindelijk gisteren me YAUSBport geetst en geassembleerd. Het is een soort van USB I/O poort als vervanging voor de parallele poort. Me eerste plan is er om een JTAG poort van te maken, maar het zou in principe veel meer interfaces aan kunnen.

Dit is me eerste complexe ding wat ik heb ge etst en ontworpen, ik gebruik natrium persulfaat. Het etsen duurde redelijk lang maar het resultaat ben ik wel tevreden over.

http://bart.lambonet.com/hostables/IMG_0978.jpg

Het linker IC is een FT245R voor de usb interface. TPS73133DBV 3.3V low drop regulator boven de usb chip. de QFP in het midden is een XC9572XL 72 macrocell CPLD van XilinX.

De CPLD bevat een statemachine die bytes van de FT245 afhaalt en deze dan op de I/O poort zet, de 10 polige pinheader aan de zijkant. Tegelijk haalt het data van de poort af en echo't deze terug.

De CPLD is nu voor 30% gevuld ongeveer, hoop er later wat meer intelligentie in te stoppen zodat hij wat sneller/beter werkt. Versie 0.2 zal een MAX3392 level shifter bevatten en een 5V CPLD (5V is stuk prijziger maar scheelt een regulator en de levelshifter werkt dan beter).

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."

Dit topic is gesloten