Wounded in Action Part 3.

Dit topic is gesloten

Sine

Moderator

Op 15 augustus 2008 23:37:52 schreef klein is fijn:
Li
Je mag nog blij zijn dat er alleen wat draadjes zijn gebakken. Ik heb eens een stel oplaadbare batterijen recht door iemand z'n jaszak zien branden.

Bijna net zo spectaculair als een flinke rinkern die ik eens door een kunststof kastje heb zien zakken :P

Primaire zekering ? Waarom dat ?

[Bericht gewijzigd door Sine op zaterdag 16 augustus 2008 01:21:25 (49%)

vannacht nog een klein soldeer ongelukje gehad: terwijl ik een onderdeeltje op zijn plek probeerde te krijgen heel even mijn duim geraakt met de punt van de soldeerbout. Instinctief deed ik gauw mijn duim in mijn mond om het af te koelen... waarbij ik mijn tong brandde aan een druppel tin die er nog op lag.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lucky Luke

Golden Member

Op 15 augustus 2008 16:40:51 schreef Gerwinh:
Ziet er mooi uit :p wat was het voor ding ?

Het is de canSat. Hij bestaat nog steeds want hij heeft de lancering overleeft.

Dit gebakkendraadjesfestijn is veroorzaakt door een niet goed geisoleerde schakelaar (waar de + van de batterij heenging), die contact maakte met het frame (waar de - van het geheel aan hing)

De batterij (7.4V (2cell) 820mAh 10C LiPo. 10C wil zeggen: max. ontlaadstroom 8.2A) had nogal dikke aansluitdraden, die zijn dan ook heel gebleven. De rest van de bedrading was dunner en werkte als een soort zekering. Van iedere draad aan de massa was de isolatie af, het was eerst groen geisoleerd soepel draad, nu koperkleurig, nauwelijks geisoleerd (en zwart), masief draad.

Op alle metalen delen zat gewoon kunsstof opgedamt... en dat was er niet meer af te krijgen. Het stonk ook nogal...

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 16 augustus 2008 09:09:57 schreef SparkyGSX:
vannacht nog een klein soldeer ongelukje gehad: terwijl ik een onderdeeltje op zijn plek probeerde te krijgen heel even mijn duim geraakt met de punt van de soldeerbout. Instinctief deed ik gauw mijn duim in mijn mond om het af te koelen... waarbij ik mijn tong brandde aan een druppel tin die er nog op lag.

dat is lekker slim he:P zal mij ook ooit nog eens bebeuren.

Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "
chuckie

Honourable Member

@SparkyGSX
Was het een goed jaartje...;)

Twee weken terug was ik een printplaat van een Comelit aan het aanpassen voor een paar extra potentiaalvrije contacten, de flatcable die ik hier voor gebruik pleeg ik normalerwijze met een chirugisch mesje te strippen.
Ik had weer eens haast en vergat even hoe scherp zo'n ding is.
Ik rol dan het draadje over het mesje met mijn duim, alleen was het nu meer ik rol mijn duim over het mesje...

Aaaarrgh :(

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde

@Sparky, gelukkig verwisselde je niet perongeluk je soldeerbout en je duim... Tin slurpen is niet gezond hé jongen! Allez, het is al gezonder geworden bij loodvrij!

Deze is bij mij ook al gepasseerd: hoe stript een elektronicus een draad af, niet met een striptang natuurlijk maar met een kniptang (ik denk zelfs dat er bij mij geen striptang te vinden is, mss nog een automatische, ergens helemaal vanonder in de gereedschapsdoos.
Dus draad in de ene hand, kniptang in de andere, beetje in isolatie duwen en trekken... rechter arm schiet weg en je slaat zowat de helft van je apparatuur en rommel waarmee je bezig bent van de tafel, of toch alleszins op een andere plaats. Dan staat het vloeken je naderbij...

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
klein is fijn

Moderator

Op 16 augustus 2008 14:06:09 schreef chuckie:
[...] pleeg ik normalerwijze met een chirugisch mesje te strippen.

Ah, ik ben dus niet de enige met die gewoonte. Er zitten standaard van die mooi kleine sneetjes in m'n duim:
http://www.kleinisfijn.nl/co/duim.jpg

Yep, 4 stuks langs, en 138 dwars zo te zien :p

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

bij mij is het de zoveel gemaakte fout :)
je ziet een draadje liggen maar je vergeet dat die soldeerbout in de weg ligt... dat mijn vel niet bestendig is tegen hoge temperaturen is ook weeral eens bewezen :D

Eerst waren het atomen, dan waren het protonen, neutronen, elektronen, nog later waren het quarks en nu blijken het snaren te zijn...

Nu we over draadjes strippen bezig zijn...
Draden worden bij mij meestal gestript met de tanden (gewoon te lui om een mes/tang te zoeken)
In de meeste gevallen zijn die draden spanningsloos, maar ik heb ook al eens een draad gestript die nog aan spanning hing... Was een beetje erg autsj...

Over welke spanningen praten we, Stijn?? >:)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Gister avond.
De pootjes van een ic voetje recht buigen en dan opeens voelen dat die in je vinger zit.
Net naast de nagel erin, onder de nagel eruit.
Deed zeer :P

Tijd terug op de opendag van school kinderen op piepschuim zetten, met een hand de electriseermachine laten vastpakken (wimshurst machine of hoe die ook heet). dan eens flink laten opladen en dan die kinderen een hand laten geven. nou ging hele dag al goed, tot er 2 niet meer durfden. dus ik graai om die machiene heen naar 2 van die plastic handvaten om de electrodes tegen elkaar te laten komen zodat de leidshe flessen (prehistorische condensator) zouden worden ontladen, wat gebeurt er ik kom met mijn polsen tegen de contacten van die leidshe flessen aan (of in elk geval dichtbij) en kreeg een lekkere optater. om een of andere reden deed dat veel meer pijn dan wat je normaal krijgt, ik vermoed omdat ik direct tegen die metalen stang aan kwam en de stroom niet eerst nog 10 cm door de lucht hoefde te gaan.
Daarom moet je dus niet om een apparaat heen graaien maar er voor gaan staan :P

We hadden ook een trafo staan met aan de kant van het net flink wat wikkelingen, en aan de andere kant een buis die er 5 keer omheen is gedaan (soort lastrafo). daar klemde je een spijker tussen stroom erop spijker gloeide en brande door. nou 5 minuten voor het einde die proef nog maar een keer gedaan. brande die spijker met iets meer geweld door dan normaal en sprongen er 2 stukjes vanaf van ongeveer 1 cm lang die mooie gaten in de tafel branden (kwamen natuurlijk net naast de vuurvaste tegel terecht)

Een lerares heeft op school heeft nog ergens een filmpje van mij op een wedstrijd waterraketschieten in amsterdam waar ik een hendige optater krijg van een teslacoil achtig ding (lange spoel en deurknop condensator, het liet tl buizen op een meter afstand oplichten) ik heb daar een metalen bol vast en moet met mijn andere hand als dat ding op opgeladen is die andere aanraken, van aanraken komt in elk geval niet veel want op 30cm afstand ofzo slaat die al over. ik zal eens even zoeken (dat staat nog op een dvd van het schoolkamp wat de dag erna was) dat was in elk geval de ergste schok tot nu toe :)

heb jij eens een dik pak ongeluk:P

ik ook lekker bezig. vraag me niet hoe het er komt, mar ik had dus een draadje van een weerstand in mijn rug stekenhttp://www.hondenhuys.nl/forumsmilies/eusa_eh.gif

Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "

lol lcdkiller, dat ken ik ook inderdaad... voelt wat... onaangenaam :P

ik had het met een pinheadertje, gaten in m'n print waren net / net niet groot genoeg, maar met wat doordrukken moet het passen...

alleen kunnen die pinnetjes als je hard genoeg drukt, uit het plastic "voetje" schuiven, en onder je nagel voelt dat best wel rottig....

les: als een pinheader niet past, gaten iets groter maken, of een hamer pakken:P

Lucky Luke

Golden Member

Dick best niet z'n enveloppen altijd dicht.

nietjes eruit gehaald, rechtgebogen, spullen uit envelop gehaald, wil ik die envelop en de nietjes weggooien, ik denk: ik steek dat nietje even in die envelop, raak ik 't niet kwijt.

Nou is zo'n rechtgebogen nietje aan 2 kanten scherp, en bleek de envelop iets harder dan m'n vinger... nietje 4mm m'n vinger in, 't is een week geleden en er zit nu een zwart streepje in 'n vinger...

Blijkt zo'n nietje toch nog bot. Stukken pijnlijker dan je snijden aan papier ofzo.

en zo gaan we steeds meer richting non-elektronica ongelukken

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 18 augustus 2008 15:09:18 schreef Lucky luke:
en zo gaan we steeds meer richting non-elektronica ongelukken

Dan gaan we nu nog eens een elektronica gerelateerd "ongeluk" vertellen.
Zojuist nog een experimenteerprintje in elkaar gezet, een soort voorzet voor signalen komende van een incrementele as-encoder wat om te zetten. Op de print is +24V en +5V nodig, dus ook een voedingkje erop geplakt met recept: trafo-gelijkrichtbrug-elco-7824+ontkoppeling en 7805+ontkoppeling.
Netstekker erin, 24V meten: geen spanning....
Wat aan het rondzien, plotseling merkt ik de 'geur' van warmte, stekker direct eruit, trafo loopt warm, gelijkrichter warm en 7824 foorheet. Huh, ... ergens kortsluiting? Nee. 7824 eruit gehaald, terug opgeschakeld, nu wordt enkel de elco in no time heet...?!
Ik meet over de elco een inverse spanning van -6V. Huh?
Gelijkrichter misschien kapot van daarjuist? Ik haal die gelijkrichter eruit, piep hem door en wat blijkt? De opdruk van - ~ ~ + staat gewoon verkeerd!!! Dus + en -aansluiting liggen gewoon andersom dan aangegeven...
Tis een BY164. Godmiljaar, kom dat tegen.
Ik hem hem buitengeshot, zo ver hij vliegen kon, en er een ronde versie ingezet.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Tja, waar kan een mens dan nog wel op vertrouwen he?

If you want to succeed, double your failure rate.

Het is de eerste keer dat ik zoiets tegenkom. Vermoedelijk hoort de opdruk op de achterzijde, waardoor de pennen in spiegelbeeld benoemd worden en het wel klopt. Indien zo is mogelijk wel de hele batch verkeerd.

Zouden ze in China ook lezen van rechts naar links zoals de Arabiërs? :-)

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Henry S.

Moderator

Op 18 augustus 2008 22:41:33 schreef big bang:
Ik haal die gelijkrichter eruit, piep hem door en wat blijkt? De opdruk van - ~ ~ + staat gewoon verkeerd!!! Dus + en -aansluiting liggen gewoon andersom dan aangegeven...
Tis een BY164. Godmiljaar, kom dat tegen.

+ is afgeschuinde kant, orgineel staat +~~- op beide kanten. Verkeerde mal? :P

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 19 augustus 2008 11:27:11 schreef big bang:
Zouden ze in China ook lezen van rechts naar links zoals de Arabiërs? :-)

Ik dacht dat ze van boven naar beneden lazen...

Hoe dan ook, dat is de prijs die je betaalt voor het feit dat halfgeleiders spotgoedkoop zijn tov. 40 jaar geleden.
Zelf plaats ik nooit een spanningsregelaar, vóór ik trafo, gelijkrichter en buffer-elco heb uitgemeten. Dat valt dus tegenwoordig onder de noemer "roekeloos gedrag". Wat zal het volgende zijn? Ingegoten trafo waar de trafo 180° gedraaid is tov. de gietvorm?

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Dat heb ik al meegemaakt, een trafo waarvan de sticker met opschrift verkeerd om geplakt was. De automaat was gelukkig snel genoeg, waardoor de schade beperkt bleef tot het opnieuw instellen van een paar klokken.

Sine

Moderator

Jup, dat ben ik ook al eens tegengekomen, de regel daarbij is dat de 230V pennen altijd verder uit elkaar staan.
( en bij twijfel de multimeter er op )

Die pennen staan niet altijd zo logisch. Een 14TR4 van EREA bv:

code:


1  2  3  4
0  0  0  0


0  0  0  0
8  7  6  5

Hier vormen 1 en 8 de 230V-aansluiting. 4 en 5 vormen een 2V~ uitgang. Succes gegarandeerd als je dat 180° draait!

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Ja, inderdaad!

Laatst ook een ringkerntrafo aan het testen, 2x 115V en 2x 12V, Beetje aan het meten: 2x 13R en 2x 1,3R, alles aangesloten. ging allemaal goed. Hij trekt ook niet zo veel uit het net. valt allemaal dus mee, en geen wounded in action :+

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

Dit topic is gesloten