very dirty li-ion lader

Jazeker juul!

Er zijn wel spannende ontwikkelingen, maar verkrijgbare caps houden bij 100F wel op.

Stel je maakt het allemaal zo dat de cap 2 volt kan ontladen zit je aan 200As = 5,5 mAh

dan brandt de lichtdiode hooguit een uurtje...

free_electron

Silicon Member

Op 21 augustus 2008 13:36:09 schreef boarderbas:
@Henri, nogmaals ik vind de hele discussie erg vervelend.

[...]

@free electron
Mee eens. Een zonnecel moet eigenlijk altijd een serie diode hebben. Waarom zet je de diode na de shunt eigenlijk? Ik zou hem er voor gezet hebben.

f_e kijkt even bedenkelijk ....

simpelweg omdat , indien de zonnecel niet genoeg spanning levert om te laden ( Vcel < vbat + Vf ) dan de shunt ook geen energie opneemt uit de batterij.

als de shunt erna staat dan zal de shunt ook tendele de batterij ontladen (simpelweg de stroom door de tl431 alleen al... )

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

d'oh

Dat was een beetje dom inderdaad. Ik ben gewend dat de zonnecel een condensator in parallel heeft staan en dan de kostbare bron van energie is, maar dat is hier natuurlijk de accu. U heeft gelijk!

maar verkrijgbare caps houden bij 100F wel op.

yeah right...
ik heb hier caps ter grootte van een D-cell liggen, die op 2,5V 350 Farad capaciteit hebben... de 2700Farad versie heb ik ok al in m'n hand gehad :)

met 2 van die D cell-types kan ik best wat voeden...

ok... ik kon echt niets vinden....heb je een idee waar je zoiets koopt?

D-cel is wel erg groot btw...

ff rekenen: 10mA door led, 8 uur branden, 80mAh. 288.000mAs, 288As.

Stel je boost de cap naar 4,5 volt met en switch, dan halveer je de virtuele capaciteit.

dus dan zoek ik iets in de ~1000F sfeer. Maar dan licht en klein.

Morgen komt eindelijk mn dmm weer terug van een logeerpartijtje dus dan horen jullie meer
Het idee is zeker interessant, maar ik ga ook even testen met die li-ion. Goedkoper, lichter en een stuk eenvoudiger als het werkt.

maxwell heeft die dingen
je kan ze bij mij kopen :)
ze zijn echt in alle mogelijke maten verkrijgbaar, en ze zijn zeer licht (zo'n d-cel ding weeg geen 100 gram)

Op 21 augustus 2008 15:26:19 schreef boarderbas:
Omdat je, als je een nimh op deze manier oplaadt (kleine beetjes er in, kleine beetjes er uit, weinig diepontlading) deze binnen een zeer korte tijd zijn capaciteit verliest.

Mwah. Capaciteit verliezen, niet echt! Wat wél gebeurt, is dat de inwendige weerstand van de cel erg oploopt. Maar dat hoeft geen issue te zijn als er enkel een LEDje mee gevoed wordt.

Ik zie niemand vermelden dat je een Li-ion niet mag diepontladen. Anders gaat ze alsnog de lucht in. Dus je schakeling moet volledig uitschakelen bij ten laatste 2.8V! Liefst nog een stuk eerder eigenlijk.

Nouja, de lucht in, dat valt in de praktijk nog wel mee, tis niet dat ze standaard ontploffen bij diepontlading. Maar kapot gaan ze wel, zo'n cel laat zich op een gegeven punt niet of nauwelijks meer opladen.

Anderzijds zou je het zo kunnen opzetten dat je nooit verder oplaadt dan 4.0v en nooit verder ontlaadt dan 3.0v. Daarmee benut je niet de volle capaciteit, maar zit je wel safe.

http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects

Is alles bekend. Li-ions doen plof als je ze zwaar diepontlaad en dan probeert te laden (wat de meeste laders niet eens kunnen)

NiMh heeft een geheugeneffect en moeten af en toe eens goed ontladen en opgeladen worden. En ze houden gewoon niet van dit soort gedruppel in en uit.

Een vorig projectje met een dergelijke opzet en een NimH deed het ongeveer een half jaar en toen was de batterij gesloopt. Het doel is om vanuit deze test een dingetje te maken dat het meerdere jaren volhoudt.

Een ander ding is dat NiMh alles bij elkaar net de 40-50% laadefficientie haalt, dus dat er minimaal een 2x zo grote zonnecel op moet.

Ik heb die ultracaps eens bekeken en dat is misschien voor een volgende keer. Te groot, te zwaar en te hoge zelfontlading.