hallo, ik moet voor het school een lampenversterker maken.
Ik was van plan om een 100W versterker te maken met een top en de versterker zelf. Als het mogelijk is zou ik de delay en de andere effecten graag in nog een ander kastje inbouwen maar is het mogelijk om dit ook via een jack-jack te verbinden? en wat zou de beste manier zijn?
ik bedoel gwn de basis effecte zoals delay, tremolo, flanger ,... en liefst niet als bedale want tis voort school en wij moete die zelf make doormiddel van die te programmeren
Kijk eens naar deze discussie. Via de zoekfunctie kom je nog veel meer hierover tegen.
En voor wat ideetjes kun je even op ax84.com kijken.
Sir_j
Take my advice!I don't use it anyway
Ik stel voor elk effect apart in te bouwen. Zo kan je de volgorde van de effecten daarna zelf kiezen (valt te zien welke sound je wilt)
vb:Fuzz-effect
Maar zou je niet eerst beginnen aan een 100W buizenversterker? Als er nogtijd over is, kan je nog altijd effecten erbij nemen. (dit is al een mooi project op zijn eigen + duur => tenzij je buizen en trafo hebt liggen
)
Gerwin
An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker
Op 28 augustus 2008 15:30:06 schreef snel_konijntje:
hallo, ik moet voor het school een lampenversterker maken.
Ik was van plan om een 100W versterker te maken met een top en de versterker zelf. Als het mogelijk is zou ik de delay en de andere effecten graag in nog een ander kastje inbouwen maar is het mogelijk om dit ook via een jack-jack te verbinden? en wat zou de beste manier zijn?
Wat ik mij eigenlijk afvraag he?
heb jij uberhaubt wel verstand van versterker techniek? je hebt het over een "100W versterker te maken met een top en de versterker zelf."
een top is volgens mij een versterker, die aansluit op een cabinet. dus zoals ik het lees wil jij een versterker met een versterker?
René Kramer
Ook tegenwind gaat liggen.
100 Watt buizenamp???
Ik hoop niet dat 95 je geboortedatum is, dit is namelijk een erg prijzig projectje.
100W is erg veel; als je al eens een PP amp met 2xEL34 maakt kom je al een heel eind.
Als het gratis moet, zou ik de effecten achterwege laten. Met een simpel buizencircuit kan je een erg goeie gitaarversterker maken. Met erg simpele effecten krijg je quasi nooit een goeie klank.
Bovendien, als je eea theoretisch moet onderbouwen (doen ze dat tegenwoordig nog op school?) zal je je handen al vol hebben aan de lampenversterker alleen.
En anders kan je plaats overlaten voor die effectjes en die naderhand toevoegen. Ze komen toch allemaal vóór de versterker in het signaalpad (tenzij je nog een effects loop plant?)
Zoals René al zegt, maak je een buizenversterker niet met een paar tientjes. Hier moet je toch wel een paar honderd euro voor uittrekken. Ik kan me niet voorstellen dat je zoiets vanuit school moet doen. Om het jou te laten betalen, is waanzin, en ik kan me niet voorstellen dat ze voor alle leerlingen zon versterker betalen.
En ik vraag me net als gerwin wel af hoeveel verstand je er van hebt. Als je een schema ziet voor een pedaal, moet je toch zelf weten dat je die schakeling niet per se in een pedaal hoeft te bouwen, maar dat je dat ook in je versterker zelf kunt bouwen (als je wat elektronica ervaring hebt)
Als ik jouw was zou ik eens dat gitaarversterkerboek van Elektor halen, en dat eens lezen. Maak dan een 30W versterkertje, en als je die af hebt en nog steeds zin, tijd en geld hebt kun je eens kijken naar wat effecten.
Je bent van plan om een 100 W buizenbak met effecten te bouwen, en je vraag is hoe je het op elkaar aansluit???
Kan me trouwens niet voorstellen dat je als 13-jarige een volledige buizenamp in elkaar moet knutselen maar kennelijk zijn de middelbare scholen al zo ver gevorderd dat ze in de brugklas al les krijgen in DSP's en dikke versterkers.
Op 28 augustus 2008 20:59:05 schreef JER00N:
Kan me trouwens niet voorstellen dat je als 13-jarige een volledige buizenamp in elkaar moet knutselen maar kennelijk zijn de middelbare scholen al zo ver gevorderd dat ze in de brugklas al les krijgen in DSP's en dikke versterkers.
Brugklas heeft niet eens natuurkunde oid. Ik zit nu in het vierde jaar, en ik durf te wedden dat driekwart van de klas niet weet wat een LED is, laat staan een buis. Het gaat hier om een heel exotisch project, opgezet door een paar mensen die niet weten waar ze mee bezig zijn, of het is gewoon niet van school.
Ik zie net dat ik het programmeren-stukje niet gelezen heb...
Ik kan je alvast beloven dat dit niks gaat worden. Tenzij je al veel ervaring in programmeren en elektronica hebt. Zoiets in een controllertje programmeren is ontzettend lastig en het is een absolute vereiste dat je de elektronica en zo erachter helemaal begrijpt. En "gwn de basis effecte" gaat heel erg vies tegen vallen. Stel je bent goed in elektronica en programmeren, en je weet al wat dat effect doet, zie ik je een zon effect niet in een week maken, met een beetje geluk doe je het in een maand.
Als je serieus al een 100w buizenamp in elkaar moet schroeven voor school, zou ik ze eerst vragen wat ze dr mee willen.
Met een 20 watt buizen kan je redelijk herrie maken, en is betaalbaar als je die moet maken 
Ik weet niet of het je denkweg was, maar het zou niet werken om te zeggen dat het voor school is dat de mensen hier alles gaan uitzoeken en stuk voor stuk uitleggen, denk ik.
Ik speel ook gitaar via een versterker (heb een 30w) Hij staat echt op minimaal en klinkt prima, sterker nog. ik durf hem niet eens op z'n hards te zetten (dat zal wel aan mij liggen),
Ook heb ik een 20w versterker en daarmee speel ik makkelijk over mijn band heen dus ik snap niet dat jij 100w nodig bent.
Het is al vele malen gezegt maar begin simpeler.
(overigens heb ik het idee dat we voor de gek gehouden worden. mss iemand wiens topic is gesloten ofzow?)
leime
ps. En als het dan toch moet:http://www.circuitsonline.net/circuits/view/2
EDIT: Hij moet een lampen versterker maken. Hij heeft zelf gekozen voor 100w
Op 28 augustus 2008 15:30:06 schreef snel_konijntje:
Ik moet voor het school een lampenversterker maken.
Ik was van plan om een 100W versterker te maken met een top en de versterker zelf.
Dikgedrukt is wat hij moet maken.
Op 28 augustus 2008 23:47:21 schreef Annihlator:
Ik weet niet of het je denkweg was, maar het zou niet werken om te zeggen dat het voor school is dat de mensen hier alles gaan uitzoeken en stuk voor stuk uitleggen, denk ik.
Juist niet, ik zou het eerder andersom doen.
[Bericht gewijzigd door leime op (15%)]
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
100 Watt is wel bruut veel, ja, en totaal niet te doen voor een beginner.
Verder zou ik de topicstarter ook eens aanraden om de juiste termen eens op te zoeken voor wat betreft gitaarversterkers. Een top is een kast met daarin de voorversterker en eindversterker. Daaronder komt een speakerkast.
Je MOET voor school een buizenversterker maken ?
Ten eerste kan ik mij niet voor stellen dat er nog buizen techniek in het reguliere elektronica onderwijs geleerd wordt.
Ten tweede hoop ik dat de school dan een passende vergoeding van minimaal 500 euro gaat betalen.
want dat is wat je kwijt bent voor een 100 watt gitaar buizen versterker...
Heeft Velleman niet zoiets? Een buizenversterker van 90WRMS, dit is wel geen gitaarversterker.(ik weet niets over je ervaring)
Op 28 augustus 2008 15:41:39 schreef snel_konijntje:
ik bedoel gwn de basis effecte zoals delay, tremolo, flanger ,... en liefst niet als bedale want tis voort school en wij moete die zelf make doormiddel van die te programmeren
Probeer eerst de lessen Nederlands te volgen...
Even een 100W buizenversterker maken, sure...
hadv
Just find out what you like and let it kill you
Kunnen we er natuurlijk weer een leuke ABN thread van maken en klagen over het gebrek aan kennis over zaken als d/t, als/dan en overige taalverslechtering, -verkrachting en/of -veronachtzaming.
Het is overigens niet alleen maar SMS/MSN taal hoor, ik krijg menig rapport/ontwerp onder ogen waaruit blijkt dat de auteur wellicht zeer bekwaam is in de informatica, maar totaal gespeend is van kennis van fatsoenlijk Nederlands.
De mooiste, die je veel in advertentes op marktplaats en zo ziet, vind ik nog altijd:
het [apparaat] verkeerd in uitstekende staat, dat geld ook voor [nog een apparaat]
ik rust mijn koffer
Toch gek, als die types geen antwoord krijgen à la "je vindt dit schema kant-en-klaar op site zus-en-zo, de onderdelen bestel je voor een schijntje bij firma X en alle uitleg van A tot Z staat daar" krijg je geen reactie meer.
"Zoeken" op internet is tegenwoordig beperkt tot "een juist forum vinden en het daar eens vragen"...
Op 30 augustus 2008 00:36:46 schreef hadv:
Kunnen we er natuurlijk weer een leuke ABN thread van maken enz. enz...
Ja sorry hoor, maar om hier inhoudelijk op in te gaan(niet jouw punt, je hebt gelijk.)lijkt mij een beetje over bodig. bovendien had ik inhoudelijk al een punt gemaakt.
Op 30 augustus 2008 09:30:54 schreef Stefaan Van Slycken:
Toch gek, als die types geen antwoord krijgen à la "je vindt dit schema kant-en-klaar op site zus-en-zo,"...Enz.
Valt best mee hoor, er zijn op internet genoeg sites te vinden waarop komplete klonen van Marshall versterkers te vinden zijn met uitleg,fotoreportages, schema's,adressen,onderdelenlijsten en noem maar op.
onlangs zag ik een site in frankrijk,(engelstalig), ik weet de naam niet meer, die komplete pakketten verkocht met kast,frontplaat,chassis,trafo's. echt alle onderdelen erbij. kosten lopen al gauw op tot zo'n 800 a 1000 euro...
xbake
Meten is weten!
je hebt helemaal geen 100W nodig man 
ik heb hier onlangs een klasse A versterker gemaakt met juweeltjes van SV572-3 trioden, slechts 9W.. maar geluidssterkte is er meer dan voldoende...
Voor meer vermogen heb je al snel een PP nodig met KT88's of EL34's. Bovendien, als ik hierboven eens lees, lijkt een versterker met buizen niet echt een project voor een kerel van 13 jaar [no offence, maar je werkt met gevaarlijke DC spanning.. je moet écht niet ff proberen er voor de gijn aan te pakken]. Ik denk dat je het gevaar en de moeilijkheidsgraad niet realiseert.
Ik raad je aan om dit te maken met transistoren. blabla, tis niet hetzelfde of buizen, blabla, maar een stuk veiliger én kan best goed klinken. Maak als je wat ouder bent mss is ééntje met buizen.
just my 2 cents
edit: inderdaad, de kost van zo'n project is ook niet min en loopt zoals gezegd vaak >1000€. je kan vrij complete sets bestellen bij AE-europe. [versterkerkits zijn daar naar het ontwerp van triode-dick]
[Bericht gewijzigd door xbake op (12%)]
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Je hebt ook types die het lezen van al die antwoorden op het forum al te veel moeite vinden en niet meer terugkomen.