Op 30 augustus 2008 10:50:05 schreef Knustelsmurf:
Valt best mee hoor, er zijn op internet genoeg sites te vinden waarop komplete klonen van Marshall versterkers te vinden zijn met uitleg,fotoreportages, schema's,adressen,onderdelenlijsten en noem maar op.
Ja, die sites zijn er zeker, mijn punt is dat het tegenwoordig voor velen te veel moeite is om ze te zoeken; ze posten een vraagje op een forum en dan verwachten ze dat een ander wel het google-werk zal doen...
Sir_j
Take my advice!I don't use it anyway
Voila een 100W gitaarversterker.
http://sound.westhost.com/project27.htm
Deze heb ik vroeger gemaakt (een aanrader)
vanzwam
Ik heb geen schrik iets nieuw te beginnen omdat de Ark is gebouwd door amateurs, de Titanic door professionals
Een site met véééél buizen versterkers. http://www.drtube.com/index.htm
bertusvz
Bertus geeft antwoord. PE1BLY. ook bekend van Schakelingen Online Forum en All About Circuits Forum
Hallo,
Voor bestaande buizen gitaar versterkers kun je eens rondneuzen op deze site:
http://www.schematicheaven.com/index_HTML.htm
Sommige schema's zijn hybride (mix transistor met buizen).
Groeten,
Bertus
Op 28 augustus 2008 17:53:36 schreef Gerwin:
[...]Wat ik mij eigenlijk afvraag he?
heb jij uberhaubt wel verstand van versterker techniek? je hebt het over een "100W versterker te maken met een top en de versterker zelf."
een top is volgens mij een versterker, die aansluit op een cabinet. dus zoals ik het lees wil jij een versterker met een versterker?
ja was slecht vertelt sry daarvoor ik bedoel een top en de luidspreker:p
Op 28 augustus 2008 20:59:05 schreef JER00N:
Je bent van plan om een 100 W buizenbak met effecten te bouwen, en je vraag is hoe je het op elkaar aansluit???Kan me trouwens niet voorstellen dat je als 13-jarige een volledige buizenamp in elkaar moet knutselen maar kennelijk zijn de middelbare scholen al zo ver gevorderd dat ze in de brugklas al les krijgen in DSP's en dikke versterkers.
ik zit in het 6de middelbaar
Op 30 augustus 2008 13:01:13 schreef Fuzzbass:
Je hebt ook types die het lezen van al die antwoorden op het forum al te veel moeite vinden en niet meer terugkomen.
sry ik moest werke heel het weekend in een restaurant dus ik had nog geen tijd maar nu wel!!
Op 30 augustus 2008 12:06:53 schreef xbake:
je hebt helemaal geen 100W nodig man
ik heb hier onlangs een klasse A versterker gemaakt met juweeltjes van SV572-3 trioden, slechts 9W.. maar geluidssterkte is er meer dan voldoende...Voor meer vermogen heb je al snel een PP nodig met KT88's of EL34's. Bovendien, als ik hierboven eens lees, lijkt een versterker met buizen niet echt een project voor een kerel van 13 jaar [no offence, maar je werkt met gevaarlijke DC spanning.. je moet écht niet ff proberen er voor de gijn aan te pakken]. Ik denk dat je het gevaar en de moeilijkheidsgraad niet realiseert.
Ik raad je aan om dit te maken met transistoren. blabla, tis niet hetzelfde of buizen, blabla, maar een stuk veiliger én kan best goed klinken. Maak als je wat ouder bent mss is ééntje met buizen.
just my 2 cents
edit: inderdaad, de kost van zo'n project is ook niet min en loopt zoals gezegd vaak >1000€. je kan vrij complete sets bestellen bij AE-europe. [versterkerkits zijn daar naar het ontwerp van triode-dick]
ik zou persee een buizeversterker wille make wan tik speel zelf al een paar jaar gitaar en heb al een transistorversterker maar over de watts kan ik nog nadenken.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (83%)]
Hoeveel geld ben je bereid erin te steken? Wil je goedkoop doen en met 100 euro klaar zijn of wil je er echt iets van maken (denk dan aan bedragen 500-1000 euro).
Als je bereid bent om er een behoorlijk bedrag geld in te pompen, zou ik eerst eens kijken naar dat gitaarversterkerboek van Elektor. Daar staan al aardige schema's in. Het boek begint met een stuk theorie, en op het eind staan een aantal schema's van eindtrappen, voorversterkers ed. Er staan eindtrappen van 30W, 60W, 120W en 230W! in. Die 230W versterker maak je echter niet met 1000 euro denk ik. De aparte onderdelen kun je aan elkaar koppelen om zo de versterker aan jouw eigen voorkeuren te laten voldoen.
Het is ook een optie om een bestaande versterker na te bouwen. Ga gewoon eens naar een winkel waar ze versterkers verkopen, en kijk hoe duur ze zijn, hoe ze klinken en zo. Heb je een bepaalde versterker die je bevalt, zoek hier dan eens schema's van.
Sir_j
Take my advice!I don't use it anyway
Op 31 augustus 2008 10:11:41 schreef 6502:
@Sir_j: Ik zie gauw de buizen niet zitten in het schema?
Deze versterker heeft me 100€ gekost (met behuizing bij)
Voor deze prijs (het mocht niet te duur zijn) heb je nog geen buizenamp 
Op 3 september 2008 20:22:19 schreef Rubber Duck:
Hoeveel geld ben je bereid erin te steken? Wil je goedkoop doen en met 100 euro klaar zijn of wil je er echt iets van maken (denk dan aan bedragen 500-1000 euro).Als je bereid bent om er een behoorlijk bedrag geld in te pompen, zou ik eerst eens kijken naar dat gitaarversterkerboek van Elektor. Daar staan al aardige schema's in. Het boek begint met een stuk theorie, en op het eind staan een aantal schema's van eindtrappen, voorversterkers ed. Er staan eindtrappen van 30W, 60W, 120W en 230W! in. Die 230W versterker maak je echter niet met 1000 euro denk ik. De aparte onderdelen kun je aan elkaar koppelen om zo de versterker aan jouw eigen voorkeuren te laten voldoen.
Het is ook een optie om een bestaande versterker na te bouwen. Ga gewoon eens naar een winkel waar ze versterkers verkopen, en kijk hoe duur ze zijn, hoe ze klinken en zo. Heb je een bepaalde versterker die je bevalt, zoek hier dan eens schema's van.
ik zou het liefst rond de 600euro wille blijven ma als het duurder wordt dan is het zo:p
Gerwin
An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker
Kijk is naar een epiphone valve junior:
//Deels offtopic:
http://www.generalguitargadgets.com/
Veel schema's voor effecten en kleine versterkers. Veelal ook met printontwerp.
Op 3 september 2008 15:04:49 schreef snel_konijntje:
sry ik moest werke heel het weekend in een restaurant dus ik had nog geen tijd maar nu wel!!
Mooi!
Mag je de FAQ even goed doorlezen en ook http://www.circuitsonline.net/forum/view/29138 want die schiet zo niet op, en een driedubbele kick is ook niet de bedoeling.
Op 4 september 2008 17:59:49 schreef Gerwin:
Kijk is naar een epiphone valve junior:
Is een hardstikke leuk ding, maar niet economisch om zelf te bouwen, is kant en klaar goedkoper dan de losse onderdelen bijelkaar : http://www.feedback.nl/?b=12992&a=47
hier kun je komplete bouwpakketten kopen:
http://www.tubeampdoctor.com/index.php?cPath=96
PDF Catalogus : http://www.tubeampdoctor.com/pdf/TAD-Katalog.pdf
Of je de onderdelen nou bij zes verschillende zaken koopt, of bij een? (nee, ik heb geen banden)
Aaaaargh, zwijg me van Elektor, dat is een beetje te veel "ingenieurs die willen tonen welke schakelingetjes ze zelf bedacht hebben". Al die gitaarversterkerboekjes gaan meer over hoeveel ledjes je ziet knipperen dan over "sound".
Bon, snel_konijntje, met 600€ als budget kom je wel al een eind. Ik zou je een paar dingen voorstellen:
1) laat die effecten achterwege. Je begint telkens met op-amp of transistor-ontwerpen; tenzij ze erg duur en secuur zijn in ontwerp zijn ze vaak minderwaardig en kunnen ze je project alleen maar ingewikkelder maken en slechter laten klinken.
2) neem een bestaand schema van bvb een fender Bassman, marshall Bluesbreaker, of iets dergelijks. Dit zijn erg simpele versterkers qua opzet, maar als je geen enkele ervaring hebt met buizenversterkers, is het een ideaal uitgangspunt: je ziet de "standaard" buizenschakelingen, je kan het - mits wat zoekwerk - makkelijk onderbouwen. Als je echter gaat werken met veel switching, effects loops, 6 kanalen, ... dan maak je het jezelf nodeloos ingewikkeld. Je weet dan nog nauwelijks wat je doet en je kan bij een fout niet zoeken wat er mis gaat omdat je niet begrijpt wat je aan het doen bent.
3) Het mag gek klinken, maar "veel watts" is niet altijd een voordeel. Je hebt bij de meeste buizen-amps een opdeling in voor- en eindversterker. Als je die eindversterker overstuurd krijg je een lekkere overdrive-klank. Om die eindversterker te oversturen moet je alles wijd open zetten. Natuurlijk, op je kamer is het dan leuker voor je ouders en buren als je een 15 of 30W amp hebt, dan een 100W stack. Waarom denk je trouwens dat de vox AC30 met z'n 1500€ voor 30W nog altijd zo populair is? "sound" heeft niks te maken met "watts".
4) begin simpel nu. Met een groots opgezet project is de kans groot dat je a) je deadline niet haalt wegens te veel en te groot en b) dat het ontwerp niet werkt wegens te veel en geen kennis. Neem liever een simpele amp en zorg dat je begrijpt wat je doet (zelfs dàt is moeilijk binnen een schooljaar). Daarna kan je je gerust wijden aan een groter project. Als je een bluesbreaker (of een fender bronco bvb) kan nabouwen èn begrijpen, dan ben je klaar om aan iets groters te beginnen.
5) een gitaarversterker-filosofische gedachte: "meer knopjes" wil niet zeggen "betere versterker". Ooit was ik zelf van plan een 6-kanaals 100W top te maken, een combinatie van vox-, orange-, marshall- en fender-preamps met een eindversterker met reverb en vibrato... wegens het enorme opzet is het nog steeds een "project in wording", dat is nu zo al 10 jaar. Maar toen ik begon te lezen over Trainwreck versterkers, veranderde mijn idee wel een beetje en nu ga ik op zoek naar zo iets: simpel en geweldig goed klinkend. (P.S. Google eens op Trainwreck: dat zijn high-gain versterkers met een minimum aan regelmogelijkheden, maar wel gebruikt door bvb Santana en Metallica.)
6) Ik weet wel, op CO mag "taaldiscussie" eigenlijk niet, maar probeer je Nederlands een beetje te verzorgen; veel van die mannen die met buizen werken zijn al wat op jaren, en in onze tijd werd er nog belang gehecht aan leesbare en duidelijke zinnen en vonden wij een slordig getypte zin een gebrek aan respect. Van lagere beroepsopleidingen konden wij dat nog aanvaarden - zij moesten kunnen lezen maar niet kunnen schrijven - maar wie een béétje geacht wordt logisch te redeneren, te discussiëren, en wie antwoord verwacht op zijn vragen, gebruikt beter het A.N.. Ik ga echt niet discussiëren over een trema, een liggend streepje of een tussen-n of een hoofdletter, maar probeer wel woorden te gebruiken in plaats van wat letters die, mits juist gecombineerd, een halve vraag voorstellen.
@ Stefaan: Ik snap wel wat je bedoelt met Elektor, en ik heb ook niet echt het idee dat het 'echte' gitaarversterkers zijn. Ik meen gelezen te hebben dat het gaat om omgebouwde HiFi-versterkers. Maar ik het boek staan wel de nodige aandachtspunten, die wel eens heel handig kunnen zijn.
Verder denk ik net als Stefaan dat je het beste een bestaande gitaarversterker kunt nabouwen. Hier kun je de schema's van alle Fender versterkers vinden en hier staan de ruwe schema's van alle Marshall versterkers. Hier vind je complete schema's van Marshall versterkers en van nog wat andere versterkers. Er staan ook nog een stuk of 30 links naar soortgelijke sites.
Ik vrees dat Henry S. gelijk heeft.... Ik heb hier de afgelopen jaren al heel wat van dit soort topics langs zien komen in de trant van: "ik wil een XXX Watt gitaarversterker gaan bouwen, wat, wie, waar en hoe?" die na een paar dagen of weken doodbloeden.
vaak volgt er dan een hele rits waarschuwingen als gevaarlijk en duur.
Waarom? simpel. Het is namelijk ook gevaarlijk
(als je niet weet hoe je moet omgaan met spanningen van +250 Volt)
en duur (eerder hier besproken).
Overigens heeft Stefaan voor het overgrote deel gelijk, ik zou wel eens een topic willen zien met als titel : "heb een buizen gitaarversterker gebouwd enz. enz." met ook nog eens wat foto's erbij.....
[edit] ik heb trouwens een elektuur buizenboek in de kast staan (henry weet welke) waarin ook schema's van commerciele ontwerpen als Fender, Vox en Marshall worden besproken. er staan ook een aantal hifi ontwerpen in.
[Bericht gewijzigd door Knustelsmurf op (14%)]
Tja, soms ben ik te goed voor deze wereld
Normaal lees ik zelfs niet verder als er zulk schabouwelijk Nederlands getypt wordt - ik ben geen purist maar een minimum moet toch kunnen. Voor zover ik mij herinner moesten wij in het zesde middelbaar toch al kunnen schrijven... Het enige wat ik mij afvraag is of leerkrachten in deze droeve tijden ook werkstukken te lezen krijgen in dat soort gebrabbel...? Of is theorie tegenwoordig maar bijzaak? Als het niet ontploft dan is 't goed, en als 't wel ontploft, volgende keer beter.
Soit, ik denk dat als we snel_konijntje kunnen overhalen om met iets simpels te beginnen, er nog wel iets van kan komen 
Och, ik herinner me net de site http://www.ax84.com/ - ook het bekijken waard!
Een simpele 807 versterker voldoet prima, kwam bij mij in iedergeval aardig wat lawaai uit. ecc82 ofzo als voorversterker, dat kan ik me al niet meer herinneren.
Op 6 september 2008 19:43:49 schreef Knustelsmurf:
[edit] ik heb trouwens een elektuur buizenboek in de kast staan (henry weet welke) waarin ook schema's van commerciele ontwerpen als Fender, Vox en Marshall worden besproken. er staan ook een aantal hifi ontwerpen in.
Elektuur heeft er wel meerdere, ik geloof dat ik ooit een boek van Zur Linde las, en die wou per se wat ledjes gebruiken en zo, en de dingen op printplaten monteren - als ik het me goed herinner. Zoniet, excuseer mij.
Hoe minder rommel tussen gitaar en versterker (en in de versterker), hoe beter de klank bij buizen. Behalve misschien bij Trainwrecks, daar zit ergens iets mysterieus zwart 
Razend interessante boeken zijn die van Gerald Weber. In essentie zijn het mods voor bepaalde amps, maar door ze door te lezen begrijp je ook beter waardoor de klank allemaal beïnvloed wordt.
dan k u wel maar ben nu int school en ik denk dat ik dit schema ga proberen tis wel 50W ma ik denk nu dat da wel meer as genoeg zal zijn
http://www.schematicheaven.com/marshallamps/jmp_pa_50w_1985.pdf
Beetje weinig service informatie. vind je ook niet? er staat nergens een secundaire spanning aangegeven, handig voor je condensators en elko's. voor de smoorspoel vonden ze het helemaal niet nodig om een waarde in te vullen....
Bovendien is 50 Watt nog veels te zwaar voor huikamer gebruik. ik stel iets als dit voor : http://www.ax84.com/static/hioctane/AX84_Hi-Octane_080507.pdf Dat is tenminste een duidelijk schema! waarschuwingen en BOM erbij, wat wil je nog meer? een EL84 gooit er ongeveer 8 a 9 watt uit(dat lijkt weinig) maar met 1 of 2 12" luidprekers erachter maak je heel veel herrie. moet het nog harder dan kun je ook kiezen voor een http://www.18watt.com/ versie. deze is ook zeer goed gedocumenteerd.
Of hebben we hier weer een slachtoffer van het PMPO tijdperk?
(kan iemand het uitgangsvermogen van een SE EL84 in PMPO Watts even uitrekenen?)
Als ik bedenk dat de '800W' speakertjes die ik hier heb staan feitelijk 2x 1,5W zijn, zal het wel ergens rond de 2400W PMPO uitkomen 
Op 8 september 2008 15:37:33 schreef snel_konijntje:
dan k u wel maar ben nu int school en ik denk dat ik dit schema ga proberen tis wel 50W ma ik denk nu dat da wel meer as genoeg zal zijn
Doe eens wat aan je spelling: http://www.circuitsonline.net/forum/faq#replys
En vertel eens wat je zoal zelf gemaakt hebt.