Ik ga me nu richten op het volgende apparaat: de Aristona TR6841. Het is een hifi portable uit 1982. Voor die tijd erg luxe en geavanceerd. Helaas op internet niets over te vinden. Het gaat dus om het om deze:

http://img185.imageshack.us/img185/4756/okt08001xl1.jpg

http://img185.imageshack.us/img185/8060/okt08005uu6.jpg

Ooit nieuw gekocht door mijn vader, maar nu na vele jaren op zolder doorgebracht te hebben wil ik m in oude ere herstellen.
Eigenlijk mankeert er maar één ding aan: hij 'plopt' op één kanaal continue. Behoorlijk hard overgens. Ongeveer 1 à 2 seconden na inschakelen begint het 'ploppen' in het volgende patroon: .....plop-plop.....plop-plop....plop-plop... ect.
Ik heb de line-out op een andere versterker aangesloten en daar plopt hij niet op. Het lijkt dus in de eindversterker te zitten (de vu-meter van dat ene kanaal slaat ook continue uit).
Nu weet ik van buizenversterkers wel aardig wat, maar eigenlijk niks van solidstate amps. Heeft iemand tips voor me? En een schema zou helemaal geweldig zijn (maar die kans acht ik helaas behoorlijk klein...).

Kleine elco bij de eindversterker, wat is trouwens de eindversterker?

Welk type bedoel je waarschijnlijk?
Ik heb m hier voor me liggen en op de koellichaam zitten 3 componenten: 3-pins ??? (ik vermoed een spannings stabilisator ofzo) en 2x 9-pins (sil) 3894. Kan dat? Is dat een versterker? Ik kan op internet hier weinig over vinden, laat staan een schema.
Ik neem aan dat er een vrij standaard schakeling bestaat rond deze versterker? In dat geval kan iemand me wellicht richting het verdachte component wijzen.

Oh, wacht. Ik wilde m net opzij leggen en toen zag ik dat er op de andere zijnde beduidend belangrijkere info staat, haha!
Er staat dus op:
TDA1011
HSS8731 3

Van de TDA1011 heb ik de volgende datasheet gevonden: www.datasheetcatalog.org/datasheet/philips/TDA1010A.pdf

Nu kunnen jullie me vast wel verder helpen :)

De TDA1011 is inderdaad de eindversterker.
Pen 8 is de ingang, verbind deze door met massa (pen 9) en als de uitgang nog steeds plop-plop.....plop-plop....plop-plop... ect doet dan is de TDA waarschijnlijk defect.

Het plop-plop.....plop-plop....plop-plop... ect kan ook ontstaan door slechte solderingen en ook door slechte contacten van schakelaars.

Het plop-plop....plop-plop....plop-plop.... heette in de goede oude buizentijd, toen er nog geen halfgeleiders voorhanden waren, motorboten. Het is een vorm van oscillatie.
Ik weet niet of je met deze opmerking iets kunt.

ton

Op 26 oktober 2008 23:41:19 schreef thevel:
Pen 8 is de ingang, verbind deze door met massa (pen 9) en als de uitgang nog steeds plop-plop.....plop-plop....plop-plop... ect doet dan is de TDA waarschijnlijk defect.

Het plop-plop.....plop-plop....plop-plop... ect kan ook ontstaan door slechte solderingen en ook door slechte contacten van schakelaars.

Okee, ik heb dit dus geprobeerd. Van het betreffende kanaal heb ik pen 8 en 9 doorverbonden, maar het 'motorboten' gaat dan idd gewoon door. Is het dan zeker dat de TDA gesneuveld is of kan ik nog meer testen?
Waar koop ik dit nog? Ik kan m bijvoorbeeld bij conrad niet vinden....

Op 26 oktober 2008 23:41:19 schreef thevel:

maar ook bijv de elco'tjes in de voeding vlakbij de versterker. Of de bootstrap, vandaar:

Op 26 oktober 2008 19:16:55 schreef Henry S.:
Kleine elco bij de eindversterker

Motorboten komt namelijk voor als de voeding onvoldoende ontkoppeld is en de versterker inwerkt op de spanning, welke vervolgens weer inwerkt op de ingangsversterker.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (11%)]

Op 27 oktober 2008 22:50:28 schreef Henry S.:
Motorboten komt namelijk voor als de voeding onvoldoende ontkoppeld is en de versterker inwerkt op de spanning, welke vervolgens weer inwerkt op de ingangsversterker.

Daar heb ik ook aan gedacht, maar wel vreemd dat ie het op maar een kanaal doet.

Dat is raar ja, zou op beide kanalen moeten zijn als ze dicht bij elkaar staan.

TDA1011 is een veel gebruikt 80ér jaren IC, goed geluid voor z'n doen. Wordt niet meer gemaakt, vervangen door TDA1015 die vervolgens ook niet meer gemaakt wordt.

Een TDA1011 is geen TDA1010.

http://www.stuutenbruin.com heeft de TDA1011 in de lijst staan.

Inderdaad veel gebruikt in die tijd, ik heb er heel wat vervangen.
@ SuperGrover, ik heb hier een gebruikte TDA1011 liggen (ik weet bijna zeker dat deze nog goed is)
Mail me maar, dan stuur ik hem wel voor je op.

Uitgaande van de TDA1010 datasheet het volgende: Het IC beschikt over een voorversterker- en eindversterkerdeel. Koppel die verbinding eens los, aansluiting 6, en kijk of het motorboten aanhoudt. Probeer een extern signaal op via een koppelcondensator op punt 6 aan te sluiten.
Indien mogelijk luister via een koptelefoon op de uitgang van punt 7.
Als het motorboten niet meer voorkomt en je krijgt goede signalen op zowel de LS-uitgang alsmede op punt 7 dan mag je m.i. stellen dat het IC in orde is maar dat het geheel oscilleert, motorboot.
Wat de oorzaak van het motorboten is moet je dan verder uitzoeken.

Houd wel je tweeters in de gaten (koppel ze tijdelijk los) want motorboten kan een gemoduleerde hoogfrequent oscillatie zijn, waarbij de oscillatie telkens in en uit schakelt.
Het zou mooi zijn als je een scoop tot je beschikking had voor dit soort problemen.
Ton

[Bericht gewijzigd door betelgeuse op (17%)]

Ik ga dit proberen zodra ik tijd heb (vandaag niet). Zal wel een getob worden (ben meer PTP buizenversterkers gewend) want het is allemaal erg klein en de printplaten uit die tijd zijn toch nog wel wat minder goed dan nu.
Maar ik hou jullie op de hoogte.

Zo, even mijn oude topic weer tot leven wekken...:)

Na met hulp van enkele forumleden een service manual en de eindtrappen te hebben bemachtigd is de reparatie nu dan eindelijk begonnen. Maar ik kan wel wat tips gebruiken.
Vandaag heb ik de radio gedemonteerd. Er moet een kleine reparatie aan het cassettedeck gebeuren, maar vooral aan de versterker. Beide eindtrappen zijn dood en ik heb 2 gebruikte TDA1011's liggen.

Maar eerst even wat plaatjes:
Hier de versterkerprint
http://img542.imageshack.us/img542/9301/dscn3091.jpg

Closeup van de eindtrappen:http://img543.imageshack.us/img543/4470/dscn3098n.jpg

Probleem is echter de andere kant van de print. Zo'n 15 jaar geleden is hij eens gerepareerd in een werkplaats (zie de 'nieuwe' elco's) en ik vermoed dat de kwaliteit van de printbanen bedroevend was...
http://img854.imageshack.us/img854/3071/dscn3101.jpg

De TDA's moeten dus vervangen, maar ik wil ze wel graag heel houden. M.a.w. ik wil zeker weten dat ze niet meteen sneuvelen en niet zorgen dat de componenten in de omgeving in orde zijn.
Ik heb nog nooit een transistorversterker gereparaard, maar bij buizenversterkers meet ik altijd eerst alles (spanningen dus) na etc zonder de buizen erin. Kun je zo'n geintje ook uithalen in een geval als dit?

Ik heb de eindtrap (één kant) even uitvergroot:
http://img703.imageshack.us/img703/926/tda1011schema.jpg

Hoe pak ik dit aan? Wat zijn verdachte componenten?
Kortom: alle tips over hoe-een-transistoreindtrap-te-repareren zijn welkom.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (26%)]

Je kunt de stroom begrenzen van je voeding door een gloeilamje in serie te zetten.
Verder lijkt op de totaal foto va de print het er erg op dat er een elco lekt aan de kleur van het pertinax te zien.
Overigens heb ik deze radio in de philips uitvoering in bezit welke in 82 nieuw gekocht.

Ja, deze is door ons (mijn vader dan) ook nieuw gekocht in 1982. Deze is bruin, terwijl de meeste uitvoeringen zilver/grijs zijn geloof ik. Maar is echt een fantastische radio.

Ja, die verkleuring onder die elco's zag ik ook, maar dat kan natuurlijk ook van vóór de vorige reparatie zijn. Precies die 3 elco's zijn vervangen zo te zien.

Iemand nog tips ahv het schema qua vervangen van componenten?

Haal die zwarte elco (en ook de twee kleinere blauwe) elco's eens van de print en kijk of ze aan de onderzijde vochtig zijn. Zoja direct vervangen en je print even goed schoonmaken.
De reparatie is immers ook alweer 15 jaar geleden dus de kans is groot dat deze elco's al weer helemaal rot zijn.

de 2 blauwe elco's zijn vervangen , er staat op 11 94 wat de datum is van de elco's ....

meet ook eens die printsporen door die over de tda's lopen , gezien de gerapareerde sporen denk ik dat het koelblok door een val of gewoon door bewegen langzaam de eindtrapen los heeft gedrukt uit de print . je kunt dan een stukje 1mm2 of 1,5mm2 strippen en een los adertje oer het spoor solderen , anders wordt het zo'n wirwar met die stugge draad.

Zat ik er niet veel naast met mijn gok van de reparatie van 15 jaar geleden :-)

Ik heb intussen het schema en layout uitgepluisd en besloten op 'zeker'te gaan en alle componenten rondom de TDA schakelingen te vervangen. De kosten zijn het niet dus vooruit maar.

Wel een beetje l*llig van de Philips mensjes dat ze enkele componenten in de docs aangeven als condensatoren en dat het stiekum weerstandjes moeten zijn.... Bij c234 (3n3) bedoelen ze eigenlijk r234 (3k3) etc... Leuke grappen... Hoe dan ook ik hou de waarden aan van de componenten die ik vervang (dus zoals ze er nu opzitten).

Is er verschil tussen een BC548 en BC548C?
Tevens staan er 2 weerstanden in het schema van 4k7 terwijl er echt 4,7ohm (geel-paars-goud) op de print zit. 4,7ohm aanhouden?

Enniewee, als de onderdelen er zijn ga ik ze zorgvuldig vervangen en vooral de andere kant van de print goed onderhanden nemen. Idd printbanen repareren en controleren. Een uitdaging denk ik...

een bc548 is een a versie en heeft een lagere hfe als een c model van de bc548 . die kun je vaak niet zomaar wisselen omdat de basisstroom dan verkeerd is.

Op 6 juni 2011 22:48:27 schreef testman:
een bc548 is een a versie en heeft een lagere hfe als een c model van de bc548

Een BC548 is geen A versie, dan had men er wel A achter gezet. Een BC548 zonder letter is een ongesorteerde die rond de specs van een B-type kan zitten, maar daar ook sterk van kan afwijken en dus ook een A of C type kan zijn. Als een dergelijk type in het schema staat dan is de hFE onbelangrijk.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (13%)]

torren worden getest op de hfe bij productie dacht ik , net als processoren op de klokfreqentie . dan word het a , b of c achtervoegsel bepaald en de onbedrukte kunnen zowel a b of c zijn . heb dit net getest en ik heb hfe waarden van 100 tot 400 met de bc548 zonder achtervoegsel .

Waarom lees je niet gewoon de datasheet... En waarom spreek je jezelf tegen...

Weet je zeker dat C234 stiekum een weerstandje is? Er zijn ook condensatortjes met gekleurde strepen erop... Als je zulke exemplaren gaat vervangen door weerstanden, introduceer je leuke nieuwe fouten.

omdat , de ts vraagt of er verschil is tussen de 548 en de 548c en dat is er wel degelijk . als er in het schema idd een 548 staat dan maakt het niet uit , maar van een print een 548c wisselen met een 548 kan wel degelijk problemen geven .

in m'n vorige post laat zeg ik dat de gewone 548 versie alles kan zijn , de modellen met een nummer erachter vallen kwa hfe in die range van dat nummer , dit weet je niet met een gewone 548 .