Sinds kort heb ik een peugeot 207 met een door de dealer ingebouwde LPG G3 Eurogas installatie.
Nu is het zo dat als je op gas rijd ook de benzinemeter terugloopt (alsof hij op benzine rijdt).
De boordcomputer denkt namelijk gewoon dat hij op benzine rijd en meet alleen bij het starten even de actuele stand van de benzinetank en berekend aan de hand van het verbruik van de auto de benzinemeterstand.
Alleen als men het contact voor een minuutje uit zet en daarna weer aan, reset de auto zich weer en geeft de benzinemeter ook weer het juiste niveau aan.
Wie weet of dit met een stukje electronica is aan te passen?
Misschien kan ik met een picje de benzinemeter om de 5 minuten even resetten ofzo?
Misschien heeft er iemand een elektrisch schema?
Ferry
Ferry.......
Het zal ongetwijfeld aan te passen zijn, echter dit gaat niet makkelijk worden.
Op de een of andere manier moet je de boordcomputer laten "weten" dat zijn verbruik op dat moment 0.0 is
Aan de andere kant vraag ik me wel af, waarom maakt het je wat uit, je rijd immers toch op gas, dus ook al geeft je benzine meter aan dat de tank leger raakt, Jij weet wel beter.
Veel uitmaken doet het natuurlijk niet; je weet immers dat er geen verbruik is van benzine, dus erop kijken hoef je ook niet. Of ga je vaak, zonder de motor stil te zetten, van gas op benzine over?
Maar wat een mal systeem overigens: de computer kan de werkelijk actuele stand meten, maar hij doet het niet en rekent het liever uit?
Sponcebert
Ik ben er klaar mee voor
Malle jongens die Fransen. Mijn 307 had dat ook. Kennelijk kan de actuele stand in je tank wel gemeten worden, maar niet tijdens het rijden. Wellicht omdat dat schommelt ofzo.
Nou het is wel irritant, want 1. je gele lampje blijft branden op je dashboard als de benzinemter op 0 komt. En 2. als je gas op is tijdens een rit en hij schakelt over op benzine weet je totaal niet wat nu de juiste stand is van de benzinetank. Zou je dus eerst ergens moeten stoppen, 2 minuten het contact af en vervolgens weer aan zetten.
Er moet toch iets zijn. Waar haalt hij die berekening vandaan uit de boordcomputer? van welke sensoren, zijn deze te "foppen" cq overbruggen waardoor het gecalculeerde benzineverbruik op 0 komt en de benzinemeter ook niet zakt??
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Volgens mij is de gasboer iets vergeten, normaal kan de benzine meter ook de gastank aangeven. Dus als je op benzine rijdt de nomale tank, op gas de gastank.
Maar als het een vol can-bus auto is kan de gasboer daar wel eens geen oplossing voor hebben.
hmm weet ik niet, heb een Eurogas installatie met als niveau indicator 4 ledjes. Eurogas geeft ook aan dat het bekend is dat de benzinemeter terugloopt.
Ik vroeg me alleen af of het nu echt zo moelilijk is om de boordcomputer te laten denken dat het verbruik 0 is.
Hoe meet de boordcomputer het verbruik? is dat met een luchtstroommeter? Misschien dat ik deze kan "overbruggen" zodat het verbruik 0 is en de benzinemeter niet meer terugloopt, of zou het een gecombineerde meter zijn waardoor mijn auto ook niet meer lekker gaat lopen als ik hier iets aan ga veranderen.
Overigens moet het in de software van het motormanagement systeem zo aan te passen zijn dat als de auto ziet dat hij op lpg rijd dat hij het verbruik niet moet calculeren, maarja dat is natuurlijk als gebruiker een beetje lastig aan te passen. Ik snap niet dat peugeot hier nog geen oplossing eigenlijk voor heeft zoals een update van de software?
kluyze
The only thing 2 engineers will agree upon, is that the 3rd one is an idiot. - Shakespeare was a mathematician : root(4*b^2) = 2b or -2b
Op 10 november 2008 10:05:37 schreef Fregerd:
Nou het is wel irritant, want 1. je gele lampje blijft branden op je dashboard als de benzinemter op 0 komt.
Dat ga je alleen hebben als je ritten van maar als 600-700km maakt, dus hoe dikwijls komt dat voor. En dan nog is het geen goed idee om 700km aan 1 stuk door te rijden. En als de benzine bak echt bijna leeg is dan ga je gewoon even tanken. Ik heb een diesel en zie dat lampje een paar keer per jaar aangaan.
En 2. als je gas op is tijdens een rit en hij schakelt over op benzine weet je totaal niet wat nu de juiste stand is van de benzinetank.
Opnieuw, hoe dikwijls maak je ritten van een paar 100km en ga je dan van gas op benzine over schakelen? Na een rit van 50km gaat je wijzer niet zo veel veranderd zijn, dus kan je best nauwkeurig gokken hoe hoog je meter werkelijk zou moeten staan.
Je zegt dat het een redelijk nieuwe auto is, ben je er al eens terug mee gegaan naar je garagist om te vragen of die er geen oplossing voor heeft? Die mensen kennen er veel meer van als de meeste mensen (ook die hier op CO). Auto elektronica is een soort elektronica apart en is soms een stuk ingewikkelder als de meeste mensen denken. Verder als je dingen gaat doen als meters overbruggen ga je misschien problemen krijgen als er eens iets mis gaat, ook al is dat niet de directe oorzaak van de fout, je moet er altijd mee oppassen. Een auto is niet zomaar iets waar je loopt mee te tweaken. Al is het maar dat enige vorm van garantie verloopt als iemand er achter komt dat je dingen hebt zitten aanpassen.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tweaken gebeurt bij het inbouwen van LPG al haast per definitie. Vandaar ook dat er in geval van problemen vaak een afschuifspel begint tussen garagist en LPG-inbouwer. Bij electrische verbindingen met de eigen instrumenten of boordcomputer van de auto kunnen ongewenste wisselwerkingen ontstaan, en zoals ook al gezegd werd is ingrijpen op de CAN-bus een knap ingewikkelde aangelegenheid waarbij de autofabrikant waarschijnlijk ook medewerking moet verlenen door het vrijgeven van specificaties en protocollen. Ik kan me dus goed voorstellen dat LPG-inbouwers (zeker in merkwaardige systemen zoals dit) de problemen vermijden door het maar niet eens te proberen.
Een van de redenen dat je LPG inbouwt kan juist ook de grotere actieradius van de wagen zijn. Hoewel het natuurlijk goedkoper is om LPG altijd meteen bij te tanken, spaart het weer tijd uit als je eerst je rit afmaakt en bovendien pas tankt als je al op je reserve zit (als het lampje brandt). Voor een koerier of andere veelrijder is een rit van 700km overigens ook niet vreemd, hoewel de motor dan vaak nog wel tussentijds meer dan 2 minuten kan worden stilgelegd. Tijd om tijdens de rit te tanken is echter alweer een ander verhaal.
Of je niet beter Diesel kan gaan rijden als je prijs stel op een grote acteiradius is natuurlijk weer een ander verhaal, maar dat is hier te ver off-topic.
kluyze
The only thing 2 engineers will agree upon, is that the 3rd one is an idiot. - Shakespeare was a mathematician : root(4*b^2) = 2b or -2b
Op 10 november 2008 12:26:38 schreef maartenbakker:
Voor een koerier of andere veelrijder is een rit van 700km overigens ook niet vreemd, hoewel de motor dan vaak nog wel tussentijds meer dan 2 minuten kan worden stilgelegd. Tijd om tijdens de rit te tanken is echter alweer een ander verhaal.
Vaak kan worden stilgelegd? Ik dacht dat het wettelijk bepaald was dat je niet langer als 4u aan 1 stuk door mocht rijden (of was het 2u) In die tijd kan je nooit 700km afleggen tenzij je een gemiddelde snelheid van 175kmph aanhoud.
Omdat er wordt geadviseerd door o.a. de dealer de benzinetank voor een kwart maar te vullen ivm het meeslepen van al dat gewicht de hele tijd met het daarbijbehorende extra verbruik, is het gele lampje snel in zicht (na ca 150 km al).
Natuurlijk heb ik eerst bij diverse "deskundigen" zoals de dealer en de gastankleverancier gevraagd of er een oplossing is, maar deze zeggen simpelweg kan niet.
Ben_
http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects
Ik vroeg me alleen af of het nu echt zo moelilijk is om de boordcomputer te laten denken dat het verbruik 0 is.
Hoe meet de boordcomputer het verbruik? is dat met een luchtstroommeter? Misschien dat ik deze kan "overbruggen" zodat het verbruik 0 is en de benzinemeter niet meer terugloopt, of zou het een gecombineerde meter zijn waardoor mijn auto ook niet meer lekker gaat lopen als ik hier iets aan ga veranderen.
Er zijn meerdere manieren om het te berekenen of te meten, maar de gebruikelijke manier is middels een air mass flow sensor.
Het lijkt me alleen niet raadzaam deze te saboteren aangezien het motormanagement die informatie ook gebruikt om te bepalen hoeveel benzine erbij moet om de motor te laten lopen 
Malle jongens die Fransen. Mijn 307 had dat ook. Kennelijk kan de actuele stand in je tank wel gemeten worden, maar niet tijdens het rijden. Wellicht omdat dat schommelt ofzo.
Heb voorheen wel een auto gehad die tijdens de rit gewoon aangaf wat er in de tank zat. Als je dan een bocht om een klaverblad maakte met fors tempo ging het 'peut op' lampje branden als je minder dan ca een kwart tank had...
joopv
Golden Member
Op 10 november 2008 11:31:20 schreef Fregerd:
De boordcomputer van moderne auto's meet het brandstofverbruik niet echt, maar leidt het af uit andere motormanagement parameters zoals ontstekingstijdstip, kleptiming, temperaturen, toerental enzovoorts.
Er zit dus geen flow meter in de brandstofleiding. Het is dan ook niet verwonderlijk dat het systeem aanneemt dat het op benzine loopt en zodoende de meterstand aangeeft alsof hij op benzine loopt, ook al loopt hij op gas.
Je zou eigenlijk een gasinstallatie willen hebben die echt geintegreerd is in het motormanagement systeem.
MAH
Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Is het niet een stuk makkelijker om een losse benzine indicator in te bouwen?
Mogelijk wel wat geklooi maar dan ben je wel van het probleem af. Mogelijk kan je die meter in de tank ook los aansturen. Die wordt blijkbaar niet gebruikt tijdens het rijden en dus zou dit mogelijk redelijk probleemloos kunnen werken. een 2e indicator naast die van de gastank en je hebt je gewone systeem onveranderd gelaten en je weet wel de huidige inhoud.
Hey klinkt interresant. Of de bestaande benzineindicator gebruiken. Alleen zou je moeten weten met wat voor spanningen deze sensor werkt e.d. om er iets parallels aan te hangen.
[Bericht gewijzigd door Fregerd op (14%)]
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
In je benzine tank zit een gewone vlotter en in de gastank ook, dat zou je dus kunnen omschakelen. Alleen de waarden zullen uiteraard niet kloppen. Daar zou dan een schakelingetje tussen moeten komen.
@Paul, helaas werkt dat vandaag de dag niet meer.
de franse auto's staan er om bekend, aan het begin van de rit word er naar de tank inhoud gekeken, daarna "weet" de ECU hoeveel brandstof er ingespoten is en trek dit van de inhoudsmeter af, raar maar waar.
tijdens de inbouw word er een reset modul gemonteerd , die als je de auto afzet, de boel reste en het hele circus weer van voor af begint.
Het verschijnsel verdwijnt op het moment dat de brandstof tank voor meer dan de helft gevuld is (waarom is mij ook een raadsel) en is dus vrij simpel op te lossen , maar TS geeft aan dit niet te willen ivm gewicht ? , tja dan word het waarschijnlijk er mee leren leven.
en separaat aansturen zou wel eens een drama kunnen worden, het dashbord is hoogst waarschijnlijk CAN-bus, dus even het draadje van de tankmeter opzoeken is er niet bij
, of je moet het instumenten paneel helemaal los halen.
Daarbij komt weer een nieuw probleem , het zijn vaak geen draaispoelmeters meer maar stappen motoren, en die aansturen word dan ook al weer een uitdaging.
elke verandering in de ingaande signalen werkt ook niet, de moderen gasinsalatie meet het benzine injector signaal, deze äan"tijd is een maat voor de hoeveelheid gas erin moet.Als je hierdus aan gaat prutsen klopt er van de LPG-injectie tijd ook geen bal meer.
Maar mocht er nog iemand een geniaal idee hebben dan is het altijd welkom, ik kom het namelijk (dagelijks) tegen 
Ben_
http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects
Je zou misschien de vlotter (of wat er ook precies in zit) die het benzine-nivo meet kunnen bedotten, zodat de auto altijd denkt dat de benzinetank vol is, en de brandstofmeter nooit op 'leeg' komt.
Nadeel is wel dat je dan echt geen idee meer hebt hoeveel er in de tank zit, lijkt me ook niet zo handig 
@shiptronic ok bedankt, duidelijk verhaal. Het wordt me dan iets te complex. Ik wist trouwens niet dat als je de tank voor meer dan de helft vult het euvel is verdwenen?
dat is i.d.d. wel heel erg vreemd
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 10 november 2008 12:37:52 schreef kluyze:
[...]Vaak kan worden stilgelegd? Ik dacht dat het wettelijk bepaald was dat je niet langer als 4u aan 1 stuk door mocht rijden (of was het 2u) In die tijd kan je nooit 700km afleggen tenzij je een gemiddelde snelheid van 175kmph aanhoud.
Nee hoor, dat geldt alleen voor tachograafplichtige chauffeurs
Op 10 november 2008 16:24:01 schreef shiptronic:
Maar mocht er nog iemand een geniaal idee hebben dan is het altijd welkom, ik kom het namelijk (dagelijks) tegen
Geen Franse auto's kopen zou wellicht helpen. Of zijn er ook andere fabrikanten die hun tankindicator zo achterlijk hebben geimplementeerd?
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (30%)]
Op 10 november 2008 17:19:45 schreef maartenbakker:
[...]Geen Franse auto's kopen zou wellicht helpen. Of zijn er ook andere fabrikanten die hun tankindicator zo achterlijk hebben geimplementeerd?
Ik koop ze ook niet, maar bouw ze om 
Ben_
Geen Franse auto's kopen zou wellicht helpen. Of zijn er ook andere fabrikanten die hun tankindicator zo achterlijk hebben geimplementeerd?
Meten bij wegrijden en dan terugtellen? Volgens mij komt het heel veel voor.
Weet nog dat ik een keer een huurauto had, en deze liet voltanken... ergens waar het niet gebruikelijk is de motor daarvoor af te zetten. Een kilometer verderop dacht ik belazerd te zijn door de benzinepomp omdat de meter nog steeds op leeg stond - maar dat was na 1x herstarten verholpen. Geloof dat dat een fiat was.
Heb momenteel een ford, die doet geloof ik precies hetzelfde, al heb ik er nooit zo op gelet. Maar er is ook niets mis mee - het motormanagement weet exact hoeveel kilo lucht er de motor in gaat, en dus hoeveel benzine daarmee verbrandt wordt... dan is bepalen wanneer de tank leeg is simpel rekenwerk.
maartenbakker
Golden Member
Blijft de vraag, waarom zouden ze het zo doen. Die vlotter zit er toch wel in lijkt me, aangezien de computer anders bij het starten niet weet hoeveel liter er nog in zit...
elmowww
PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
Waarom is deze functie nou weer achterlijk?
Als je een -niet vanuit de fabriek- gasinstallatie inschroeft, zou je kunnen vermoeden dat er wel eens iets niet meer volgens de eisen zou werken...