Ik ga dit jaar nogmaals proberen een project af te maken, omdat mijn kennis van elektronica nihil is, maar het me toch zeer hard interesseert ben ik al enkele jaren achter elkaar met m'n kop tegen de muur gelopen en het project opgeborgen.. Hieronder zal ik een zo goed mogelijke beschrijving proberen te geven van het project en wat het moet kunnen. Mijn grootste probleem is namelijk de keuze van de componenten, welke PIC's heb ik nodig, welke rand onderdelen (zoals condensators, transistors, diodes etc..).
Project beschrijving:
----------------------
Voor de beregening van de tuin gebruik ik al enkele jaren een computer die aangestuurd wordt via een PHP/mysql websitje en vervolgens zo de LPT poort bestuurd, gezien het hoge verbruik van de computer vergeleken met hetgeen wat hij moet doen zou ik dit graag overbrengen naar een PIC project.
Wat moet het juist kunnen?
* 5 Elektrische kranen aansturen (= Relais)
* Deze kranen krijgen elke een starttijd meegegeven, als starttijd bereikt is dan wordt de kraan voor sproeitijd minuten geopend.
* het aansturen van de tijd zou moeten gebeuren via DCF777 (deze module van conrad heb ik reeds thuis.)
* Er zou een mogelijkheid moeten zijn om naar de toekomst uit te breiden met een paar sensoren daarbij denk ik aan, temperatuur, vochtigheid, en regensensor
* Het instellen van de tijd, regensensoren etc, gebeurt via een LCD scherm (4 lijnen, 20 karakters)
* Voor het navigeren over het lcd dacht ik aan 3 tal druktoetsen (UP, DOWN en OK) misschien is een Keypad handiger.
Concreet:
- 5 Uitgangen
- 3 inganven voor toekomstige sensoren
- 3 inganven voor navigatie (voor een keypad zijn er dit mss meer ?)
- uitgangen voor lcd scherm
Ik ben de voorgaande jaren niet verder geraakt dan het aansturen van de uitgangen, steeds liep ik tegen het probleem aan dat ik te weinig pinnen had voor de uitgangen + aansturing van het LCD, nu heb ik onlangs gelezen dat je PIC's met elkara kan laten communiceren via het serin/serout commando, dit deed me denken aan volgende master/slave opstelling:
MASTER:
PIC met KLOK+LCD+Navigatieknoppen
SLAVE: Deze stuurt de inganganven aan vanuit de master en geeft aan de master eventuele commando's door van de sensoren.
Hoe zouden jullie dit aanpakken? Welk type pic's zouden jullie nemen etc..
Het programeren gaat trouwens gebeuren in PICBasic, aangezien ik vrij gekend ben met basic en op picbasic.nl een zeer goede cursus hierover staat.
Alvast bedankt voor de hulp!
Kijk voor de uitgangen eens naar HC595 mogelijkheden.
Anders kan je altijd nog kijken naar I2C IO extenders.
Succes
Niet knoeien, gewoon een fatsoenlijke PIC pakken met voldoende I/O's
Zo duur zijn die dingen toch niet....
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Als je veel IO pinnen hebt, is dat HET moment om eens na te gaan denken of je het niet met minder kunt. Bv door seriele devices te gebruiken en (al gezegd) IO extenders. Niet gelijk naar grote uC's gaan grijpen.
[Bericht gewijzigd door flipflop op (11%)]
Als je echt alleen de 16f628 wilt gebruiken kun je het inderdaad zo doen als je zelf al zegt.
Gewoon 1 als Master en heel simpel via de usart of i2c laten communiceren met elkaar. Alle functie's en voorbeelden zijn in picbasic ruim aanwezig. Gewoon stapje voor stapje.
Dus eerst eens een menu maken op een lcd en dan eens alleen met de usart wat proberen enzenz.. Daarna alles samen voegen.
Als je dan veel met procedure's en functie's werkt kun je ze later makkelijk kopieren in je uiteindelijke programma..
Op 16 november 2008 22:04:09 schreef flipflop:
Als je veel IO pinnen hebt, is dat HET moment om eens na te gaan denken of je het niet met minder kunt. Bv door seriele devices te gebruiken en (al gezegd) IO extenders. Niet gelijk naar grote uC's gaan grijpen.
Maar de meerkosten van een grotere uC zijn nihil tov extenders en codegefrunnik...
Op 16 november 2008 19:36:17 schreef Henry S.:
Te weinig pinnen? Gebruik een 16F877A of 18F4520
Inderdaad, @TS, van beiden heb ik nog een extra exemplaar liggen, deze kun je gratis af komen halen maar ik weet niet of je in de buurt woont want er staat geen woonplaats in je profiel.