Op 29 september 2008 17:06:43 schreef Wouter van Ooijen:
[...]Niet helemaal: Elex bestond naast Elektuur. Heel jammer dat ze er mee zijn gestopt.
Ook weer waar maar waarschijnlijk denken ze "alles is te vinden op het net". Maar dan denk ik wel "Je moet er dan wel gigalang achter zoeken t.o.v. het in je favoriete magazine te lezen"
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Het is nu al een tijdje geleden, maar hier ben ik weer.
Ik ben van plan om voor Kerstmis wat startmateriaal te kopen maar ik heb nog wat vraagjes:
Op 26 september 2008 20:19:13 schreef bassie-:
[...]Stel je hebt een sport als hobby, voetbal bijv. Dan ben je ook makkelijk €150 kwijt aan schoenen + kleding.
Breadbord 1x €20 (gaat lang mee als je em normaal gebruikt.)
Set weerstanden €8
stapeltje elko's en condensatoren €5 heb je een aardige verzameling
ledjes + 1k en 10k weerstanden €6 (=100 led 100 1k & 100 10K)
transistorretjes €5 (50 bc547 en 50 bc557)
diodes €2
potmetertjes €2
simpele opampjes en 555 timers €3
Wat klein spul dat ik vergeet €5Dan ben je iid zo'n €55 kwijt. En dan nog de kosten van een voeding, een boek en een multimeter.
Dit is toch imo wel het minimale om mee te beginnen, anders kom je er al snel achter dat je wat mist en moet je alsnog gaan bijbestellen etc etc.
Onderdelen uit apparaten slopen vind ik niks, weerstandjes diodes en ledjes hebben meestal te korte pootjes om in een breadbord te kunnen gebruiken (heel krap). En het is klote werk. Dan kan je imo beter wat extra uurtjes werken oid.
-Is dit genoeg of raden jullie nog iets aan/af?
-"Wat klein spul dat ik vergeet €5" wat moet dat dan voorstellen?
-Nog een voeding, wat moet dat dan zijn, is een baterij genoeg of beter een regelbare spanningsbron, en wat kost dat nog?
En kwa boek leek het mij dat de meeste mensen "Elektronica echt niet moeilijk" zijden, is dat nog altijd zo of is er ondertussen een nieuw boek uitgekomen dat beter is?
Ik weet het Kerstmis is nog een maand (nu nog exames pff) maar als ik naar de winkel ga zou ik niet graag achteraf te weten komen dat ik iets verkeert/onnodig/te weinig heb gekocht.
stuur mij een mailtje met je adres en ik stuur je gratis een pak componenten op, heb er hier nog veel liggen van uit de tijd dat Philips nog zakken afvalcomponenten verkocht.
Zal ja van alles wat geven zodat je voor LED's, weerstanden, diodes en transistoren, capaciteiten al goed voorzien bent.
Ga in de bib eens de juli/augustus nummers halen van elektuur/elektor, zou wel moeten lukken als daar niks in staat.
Ok, maar bedoel je dat je nog toestellen hebt om onderdelen van los te solderen of echt nog (kleine, losse)onderdelen?
En je email is toch "imdesign" met hotmail?
nee echt kleine onderdelen, allemaal nieuw, je zal je al kunnen amuseren met alles te sorteren.
Ik kon die vroeger per kilo kopen, dat zijn oderdelen die van de bestukkingsmachine vallen, met kleine plastic stukjes aan van de drager.
Die zijn dus nagelnieuw, maar heb er eigenlijk teveel, dus wil altijd een beginner op gang help zodat hij misschien deze interesante hobby kan inslaan.
En idd dat is mijn email adres.
Ik stuur je dan een postpakje op, dan weet je wat doen einde van jaar.
ttz weerstanden (metaal en hoge preciesie), capaciteiten, elko's, transistoren, diodes, sorteren.
Tip: zoek maar al de kleurcode van weerstanden op
Ok, zeer hard bedankt (ik stuur zometeen een mailtje), en weet je wat ik dan nog moet kopen (wat daar nog niet bij zit)?
-een Breadbord
-een voeding
-?
breadboard zeker maar kost niet zo veel
voeding kan in begin best met een kleine stekker voeding, ik geef j egenoeg elko's vor de ontkoppeling.
Een goedkope digitale multimeter zou wel een nuttig kunnen zijn
Een kleine soldeerbout en wat soldeer
hoeft niet zoveel te kosten
Ik heb een adapter waar je de V mee kan instellen, een multimeter en een soldeerbout heeft mijn papa al (alleen is het wel een soldeerbout die heel snel warm wordt maar die je niet lang kan gebruiken, dus voor bv stukjes terug los te solderen van een printplaat is dat niet zo handig daar mee).
PS, email is verzonden
chuckie
Honourable Member
Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde
En ik wil je wel wat logica doneren e.d.
Ik stel wel een IC pakketje samen, met wat poorten,flipflops,drivers,opto's,opampjes en wat spanningregelaartjes e.d.
Heb hier ook nog wel wat voetjes en wat trafo's alsmede printrelaistjes voor je liggen.
O ja, een gebruikt breadbordje heb hier ook nog wel.
Jeugdige overmoed moet je altijd aanmoedigen vind ik...
-edit- o ja, mail me maar
bertusvz
Bertus geeft antwoord. PE1BLY. ook bekend van Schakelingen Online Forum en All About Circuits Forum
Hallo,
Een aardige site met veel links over schakelingen en gegevens van onderdelen is de EDUCYPEDIA.
http://www.educypedia.be/electronics/electronicaopening.htm
Groeten,
Bertus
PD4VDW
Van een echte kattemepse zendamateur!
En mocht je het dan allemaal snappen, dan kun je altijd kijken in het schakelingen archief van CO. Daar staan zat leuke dingetjes, en duidelijk uitgelegd.
Jong geleerd is oud gedaan.
@chuckie heel erg bedankt (en wie weet ga ik ooit al die namen ook nog begrijpen
) ik mail je zometeen
Ik ga alvast beginnen informatie op te zoeken (kleuren van weerstandjes etc) als er nog interessante (beginner) links zijn?
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Ik zou je wel aanraden, nu je toch je budget ergens anders aan kunt besteden, om een soldeerboutje aan te schaffen in plaats van die van je vader.
Je stekkervoeding kun je als eerste projectje een schakeling met fatsoenlijke stabilisatie achter maken. Labvoeding kan dan later altijd nog.
PD4VDW
Van een echte kattemepse zendamateur!
Op 23 november 2008 12:27:53 schreef stienoo:
Ik ga alvast beginnen informatie op te zoeken (kleuren van weerstandjes etc) als er nog interessante (beginner) links zijn?
Zij bracht rozen op gerrits graf bij vies grijs weer
Zwart (0), Bruin (1), Rood (2), Oranje (3), Geel (4), Groen (5), Blauw (6), Violet (7), Grijs (8), Wit (9)
1e ring is het eerste getal. 2e ring is het 2e getal, en de 3e ring is voor het aantal nullen die erachter komt.
Zo heb ik het geleerd.
Bedankt, nu alleen de rest nog ^^
@Jochem_S, waarom raad jij aan om er zelf 1 te kopen? En wat bedoel je met "fatsoenlijke stabilisatie" maken voor die voeding?
en dan zeggen ze dat electronica nerds niet sociaal zijn lol.
Voor hoge preciesie weerstanden zijn er 4 ringen en een kleur voor het fouten %
zie maar: http://users.telenet.be/mestchen/Vademecum/kleurcode_R.htm
in kleur afprinten en plastificieren of zoals de oldtimers deden ruit op de soldeertafel en er onder leggen
Gewoon een stabiele voeding. De lm780x voeding hier op de site is prima. Je hebt niet meer dan een handje vol onderdelen nodig en je bent klaar.
Zal ik zeker doen
maar als ik het goed begrijp hebben die weerstandjes die jij opstuurt 5 ringetjes (zoals op die webpagina het weerstandje waar nr 1 bijstaat)?
@bassie- als ik een schakeling wil bewaren, hoe kan ik die dan bijhouden (moet ik dan meteen een printplaat kopen)?
Ik snap je vraag niet helemaal.
Dingen bewaren >> kast
Schemas etc bewaren >> pc
Als je het nog even niet wilt maken gewoon het schema op je computer bewaren.
Maar zonder goede voeding kom je niet ver in de elektronica, een voeding is een van je eerste projecten.
schakelingen hier op de site >> 78xx voeding
Ja, maar als je een schakeling maakt maak je die op een printplaat of op zo een Breadbord, moet ik die dan altijd op dat bord laten staan?
En waar vind ik die lm780x voeding? (vind ik niet)
[Bericht gewijzigd door stienoo op (16%)]
BjornR
Geef mij maar de oude lay-out en opmaak. Voor 4 augustus 2010 gekend onder de nickname "Cracker" | Beginners: begin met het begin, niet met het einde. De weg ernaartoe is het belangrijkst.
Breadboard: uitproberen, experimenteren;
PCB: bij vast ontwerp
LM780x: Zoek naar de datasheet. Iedere elektronicawinkel heeft wel een reeks LM78** spanningsregulators in aanbod.
LM7805
LM7812
...
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/30
[Bericht gewijzigd door BjornR op (11%)]