Wounded in Action Part 3.

Dit topic is gesloten

JA, smerig hè?

Ik gebruik natriumpersulfaat om te etsen.
Die plank is van dat spaanplaat met die witte kunstof laag er over heen, iedereen kent dat wel...

Ik gebruik al jaren ferrichloride maar kocht toch eens 'n zak natriumpersulfaat. Die heeft 'n jaar of twee onaangebroken, uit het zicht, op de plank gelegen. De zak is ook spontaan gescheurd met hetzelfde resultaat als bij Vaas. Kennelijk doet dat persulfaat iets met kunststoffen op den duur.

Hmm, grinnik.
Was een jaar of zestien en kreeg een zwart/wit tv jaren zestig die 'het' niet meer deed.
Vraag of ik er naar zou willen kijken.
O.k. dus. ik wat buizen verwisseld die ik uit vorige sloop tv's nog had.
Geen resultaat.
Tja, geen meetapparatuur en schema, wat nu te doen.
Ah, collega Kobus gebeld die een straat verder woonde en
bij mij op hetzelfde bedrijf werkzaam was en er iets meer van deze materie wist.
Kobus vroeg direct al of ik hoogspanning had; neen ik zou niet weten hoe dat te constateren.
Hij sloopt de hoogspanningskooi en daar was een staaf die met een soldeercontact aan de hoogspanningskabel van de beeldbuis zat.
Heb je al geprobeerd of je hoogspanning hebt was nogmaals zijn vraag.
Nee, want hoe zou ik dat moeten antwoordde ik. Heb je een lange houten lineaal vroeg hij.
Ja, die ligt op mijn bureau was mijn antwoord.
Kobus grijpt de lineaaL en zegt: schakel maar in.
Op het moment dat hij de lineaal op de hoogspnnings gelijkrichter zette zag ik vanaf de andere kant van de tv
de lineaal door de lucht vliegen en nam tegelijktijdig een
TZZZZZD geluid waar waarbij mijn collega Kobus steeds kleiner werd, alsof hij met een lift naar beneden ging.
Uiteraard ik om de tafel heengerend en zag Kobus op de grond liggen, hij was door de knieen gezakt!
Hij lag te schudden... van het lachen en op mijn vraag van wat er gebeurd was antwoordde hij: Ik dacht dat jij een houten linaal had; nou dat klopt zei ik.
Ja, maar je was vergeten me te vertellen dat er een ijzeren rijer in zat!
Woehawoehahaa,
Als we elkaar zien liggen we nog steeds dubbel om dit verhaal!
Mac.

Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.

Met dat je over een houten liniaal begon voelde ik al nattigheid. :D

Dat je maat er nog zo om kon lachen!
Enneehh van natiigheid gesproken?
Hij ook??

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Ik ging een paar weken terug op zondag ochtend lekker solderen.. schrok ik me dood omdat er iemand de deur opendeed.. de warme tin vloog van me soldeerbout af, op me been.. auw,auw,auw.. heb nu 2 littekens ^^ :D

Ook een paar weken terug deed ik de soldeerbout in 't stopcontact, en hij werd niet warm.. normaal gaat dat super snel.. nog een keer opnieuw erin.. geen resultaat, ik pak die bout vast, pats, een flinke optater op zaterdagochtend.. ik was gelijk wakker :D

[Bericht gewijzigd door PD4VDW op woensdag 24 december 2008 00:38:24 (38%)

Van een echte kattemepse zendamateur!

Dusss... Meteen maar naar de Gamma om een geaarde WCD en een rol grijze aardedraad te halen? :)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Op 23 december 2008 19:15:34 schreef Carel M.:
De zak is ook spontaan gescheurd met hetzelfde resultaat als bij Vaas. Kennelijk doet dat persulfaat iets met kunststoffen op den duur.

getver. ik zal toch eens zoeken. Waar ik de zak heb zou ik zo niet eens weten maar er staat nog wel een zooitje opgelost in een ijsbak op de plank. en dat is al een tijd niet meer gebruikt. t staat wel vrijwel onverwarmt(vorstvrij), nu heeft dat in dit geval meestal een gunstige invloed. maar zal toch eens kijken..

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Op 24 december 2008 00:42:02 schreef Fantomaz:
Dusss... Meteen maar naar de Gamma om een geaarde WCD en een rol grijze aardedraad te halen? :)

Soldeerbout in de prullebak en een nieuwe gekregen van het bedrijf waar ik hem gekocht heb.

Van een echte kattemepse zendamateur!

@Fantomaz.
Nou, mijn maat heeft het goed overleefd en zijn gevoel voor humor heeft hij ook nog steeds, en over nattigheid gesproken: het was ons wel noodzakelijk bepaalde kledingstukken te verwisselen voor droge!
Gr. Mac.

Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.

aahhh, echt een topic voor mij.
ik heb het al zoo vaak meegemaakt dat je met je ene voet je IC-bakje omgooit en met je andere voet in de bijbehorende verzameling van IC's gaat staan. klassiek!
soldeerbouten ook wel bekend, maar de nieuwste trend is om als je oude flitscameraatjes ontleed, om dan de condensator vergeten te ontladen en bijna een hartaanval te krijgen doordat er 400v op je arme vinger staat.
verder ben k zo troeperig dat ik s'nachts ( ja, ik werk op mijn kamer) wel eens wakker wordt met een een of ander onderdeel in mijn... jeweetwel.
van die vervelende onderdelen die kapot zijn en dan je schakeling ruineren die je daarna het liefst door je kamer flikkert. nooit in de prullenbak, altijd net ernaast.
of in mijn bed.

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!

hmm, dat is nog nooit voorgekomen hier, onderdelen in bed. mijn ouders durven mijn kamer al niet meer te betreden zonder schoenen. vooral schroefjes willen nog wel eens rondvliegen:)

Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "

ik heb nog tapijt in me kamer waar ze lekker aan vast gaan zitten. verder hield ik een keer een volgeladen elko in m'n mond omdat ik met me handen iets anders aan het doen was :P

[Bericht gewijzigd door darkfabje op woensdag 24 december 2008 22:11:32 (26%)

ik moet zeggen dat dat wel een originele is ;)

Quidquid latine dictum sit, altum viditur

Het deed zeker zeer. Gelukkig was de elko niet al te groot (25v 470uf)

Op 24 december 2008 20:09:02 schreef electro_freakz:
hmm, dat is nog nooit voorgekomen hier, onderdelen in bed. mijn ouders durven mijn kamer al niet meer te betreden zonder schoenen. vooral schroefjes willen nog wel eens rondvliegen:)

is hier ook vaak. maar heb nu laminaat waardoor die schroefjes wel is heel en weer stuiteren richting de overloop :P af en toe hoor je dan van die kreten en dan weet je dat je even niks moet zeggen en hopen dat ze denken dat niemand het heeft gedaan :P

Bezoek ook eens: www.christiaan-elektro.nl

jep, zo gaat dat hier ook
vreemdgenoeg heb ik zelf hier nooit last van. (op een ic voetje na dan:P)

Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "

niet echt een ongeval maarja,

Men eerste keer dat ik soldeer, is men schakeling helemaal af tets ik hem, werkt het niet ga ik schema na zie ik dat ik de rijen van de irc heb omgewisseld =p Alles terug los en vast solderen =p

- just look at my name -

Op 24 december 2008 22:53:26 schreef electro_freakz:
jep, zo gaat dat hier ook
vreemdgenoeg heb ik zelf hier nooit last van. (op een ic voetje na dan:P)

eerst wel :P maar er zit nu 5cm aan spanen van mijn freesmachine aan mijn sokken dus ik voel dat niet meer :P:+

vandaag een onderdelenkast voor mijn kop gekregen :( ben hier mijn werkplek aan het verbouwen en had 5 kleine lade kastjes even boven mijn bed gezet in de stelling. maar midden in de nacht kreeg ik er dus 1 voor mijn kop :( gelukkig had ik hem de dag ervoor leeg gehaald :P

Bezoek ook eens: www.christiaan-elektro.nl

ic voetjes, erg leuk
een pic16f877a ik ook mooi om in te staan, 40 pootjes in jouw pootje, en eruit halen is ook niet prettig te noemen.
picje heeft het wel overleeft.

Het geeft de term "IC voetje" wel een heel andere demensie. :)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Op 24 december 2008 19:24:09 schreef TechnOoB12als je oude flitscameraatjes ontleed, om dan de condensator vergeten te ontladen en bijna een hartaanval te krijgen doordat er 400v op je arme vinger staat.

Hahaha dat heb ik ook gehad !! Wat een klapper krijg je ervan zeg ! Heledag zere vinger gehad.

elco uit een buizenradio is ook leuk, 47uF bij 500V
doet pijn, en je vinger vind het ook niet prettig.

ik heb de oude posts doorgelezen en ik zie bizar veel bekende gebeurtenissen.
ja jullie dachten misschien " electronica in je bed? o_O"
ik ben nogal erg troeperig, dus alles ligt zowat overal.
het laminaat effect is ook erg bekend aangezien ik in het midden van de overloop zit en iedereen loopt daarlangs,
ben ik thuis niet de enige met IC-voetjes ervaring.
ik ben echt HEEEEL warrig |:(, dus ik kan jullie lekker veel lekker posts bezorgen. laatst dus ook weer.
een oud trafootje van mijn opa gekregen, en ik wilde hem dus testen. draadjes eraan, dummyload in de vorm van een motortje, en in het stopcontact maar.
flits, veel vonken ( het was al laat dus je zag ze goed, mijn licht is niet zo fel) en mijn motor knalt uit elkaar!
mijn oop had hebm van een vriend, die hem zelf had gewikkeld. niet goed, want blijkbaar was ereen stukje waarvan de isolatie niet goed was....

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!

Dit topic is gesloten