Show your projects! Part 11.

Dit topic is gesloten

Een redelijke foto nemen is niets anders dan de elementaire basis regels van de fotografie toepassen.

- DSLR is een voordeel, meer manuele instellingen mogelijk.
- Aantal pixels is minder belangrijk, Ik gebruik hiervoor nog steeds mijn 7 jaar oude D100 met 6 Mpixel
- Goede lens, weinig zoom en grote lichtopbrengst (F2.8)
- Goede lens bezit weinig vervorming en is scherp tot in de hoeken.
- Alle foto's worden bijna uitsluitend op statief genomen
- Juist uitgebalanceerde belichting.

Deze belichting bij hardware is iets moeilijker omdat je moet rekening houden met de oplichtende display's en de omgeveing. Vandaar dat dergelijke opnames een som zijn van gebruikte indirecte flash en langere openingstijd van de camera. De camera moet zo ingesteld zijn (manueel) dat hij de 7 segment display correct weergeeft terwijl een korte flash flits zorgt voor de juiste algemene belichting.

Er wordt een normale sharping op het eindresultaat toegepast maar als de camera juist (manueel) gefocust staat moet er niet veel sharping meer bijgevoegd worden.

Gegevens waren:
D100, met AF35-70/F2.8 lens op 70mm ingesteld
omgevings belichting 1/8 sec
Diafragma F5.6
ISO 200
Flash 1/4 power indirect via weerkaatsing.
Mijn macrolenzen zouden het ook perfect doen (geen enkele vervorming, F2.8 lenzen) maar ze zijn in gebruik voor mijn vliegende beestjes samen met de D200.

Fotografie is net zoals electronica ofwel probeer je het goed te doen ofwel doe je het niet :)

ps: straks werk ik verder aan proef3 (LCD display op de MAX II board) en proef4, 4 kanaals ADC aan CPLD bordje en resultaten op de LCD display.

Op 11 januari 2009 23:03:55 schreef flipflop:
[...]

Mss heeft dit er iets mee te maken? +)
check de links in zijn sig even, het zal stukken duidelijker worden..
/e: Crap post gemist blijkbaar

[Bericht gewijzigd door msicaron op maandag 12 januari 2009 09:01:05 (39%)

'Ours is the age which is proud of machines that think, and suspicious of men who try to' (H. Mumford Jones)

Op 11 januari 2009 22:09:06 schreef Stijn S:
Tot op de miliseconde goed, maar ik kan nergens een kristal vinden? Hoe doe je dan die timing?

De timing heb ik op een los printje zitten.
1Mhz kristal delen tot 1Khz.

bprosman

Golden Member

- Alle foto's worden bijna uitsluitend op statief genomen

Daarmee voorkom je dat je aan je (fotograferende) echtgenote moet gaan uitleggen dat die koffieautomaat of Eiffeltoren of printplaat toch ECHT :+ last heeft van "bewegingsonscherpte", en dat geloven ze dan weer niet ;-(

Groeten, Bram

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

& even de tijd nemen om idd een goede foto te maken

Just find out what you like and let it kill you

Weer een dagje verder, weer een nieuwe tutorial bijgevoegd. Hierbij de foto van proef3:

http://farm4.static.flickr.com/3373/3191995504_42c98b7ca7_o.jpg

De 2 x 7 segments display's hebben nu plaats gemaakt voor een LCD display van 4x20 char. Was eigenlijk de bedoeling voor een 2x16 char maar ik zit door mijn voorraad. Alle voorgaande functie's van proef1 en proef2 blijven nog bestaand ook in deze versie. Er is nog heel veel ruimte vrij. De LCD is aangesloten op de andere rij van 20 pinnen van de flatkabel zodat een gebruiker kan kiezen wat hij wil gebruiken. De LCD display bevat naast een kleine spamboodschap voor CO ook nog een 24uur digitale klok. Via de toetsen op het bordje kan de klok snel juistgezet worden.

Het volledige project met beschijving en archieffile voor downloading staat terug Hier op mijn web

Ziet er erg netjes uit fotoopa!

Van een echte kattemepse zendamateur!
Anoniem

in een woord perfect !!!
maar effen om te pestte ik heb twee 4*40 een 4*26 en een 4*20
exclusief mijn grafice schermen

@fotopaa
Inderdaad mooi, zowel in elektronisch als fotografisch opzicht. Ik fotografeer zelf ook graag alleen dan met een die-hard analoge Praktica spiegelreflex, ik kan geen echt scherpe foto's maken met digitaal spul, wat voor soort dan ook (tenminste niet met wat ik tot mijn beschikking heb :P). Bovendien "heeft" een rolletje wel wat.

is dit trouwens een gigantische tussenring met ergens nog een camara en een lens eraan?
http://www.pbase.com/fotoopa/image/75360336

Zelf heb ik niet echt wat te showen het enige wat ik de laatste tijd heb gedaan en paar draadjes aan mijn buizenradio (b5x94a) solderen zodat hij ook aan mijn PC kan. Ook heb ik nog even een dipool gemaakt, ook die moet ik nog maar eens uitbreiden naar een versie met meerdere uitwisselbare elementen (voor als ik ooit nog in het bezit van HF spul kom).

Maar als jullie geluk hebben komen er binnenkort wat foto's van mijn robot(s).

@patrick valk,

Waarop wacht je om dezelfde routine in de DE1 te plaatsen. Aansluiting is net hetzelfde, code moet je maar juist overnemen en de pinnummers aanpassen aan de DE1 en vooruit met de geit. En je moet niets coderen alles staat kant en klaar in de archieffile.

@DJ-Floyo,
Met een rolletje gaat het ook maar er zit altijd een lange tijd tussen nemen en zien. Voor dit type fotografie is digitaal echt aan te raden. Maar met rolletjes heb ik ook meerdere jaren geschoten. Tussenringen maak ik idd zelf. Gewoon draaien op draaibank, schroefdraad M52x0.75mm binnen en buiten en aan elkaar draaien. Je kunt er wel leuke beeldjes mee maken.

HF en VHF heb ik bijna 25 jaar gedaan als radio amateur. Alles zelf gemaakt in de tijd maar met de komst van internet heb ik mijn vergunning opgezegt omdat ik toch niet meer aktief was. Mijn vroegere Call was ON5DK. Actief geweest op alle banden CW, AM, SSB,TV,RTTY. Het enige wat nog in het geheugen gebleven is, is mijn morse. Een uurtje oefenen en we zitten weer boven de 15 WPM.

We kijken uit naar uw robotje....

Op 12 januari 2009 09:00:22 schreef msicaron:
check de links in zijn sig even, het zal stukken duidelijker worden..

Dude, ik weet ook wel dat fotoopa op hoog nivo met fotografie bezig is! Doen er wel meer hier, maar ik zie van niemand van die overdreven scherpe fotos. Ik ben engineer, en wil DUS weten hoe dat komt. Ik verwachte een unsharp-mask bewerking in Photoshop oid.
@fotoopa, dank voor je antwoord. Ik vermoed dat het de belichting is die het m doet. Statief ook, maar vooral licht. Toch eens wat mee experimenteren (400D met mooi stuk glas ervoor hier, nee geen 2.8 helaas).
Sorry voor de off-topic verstoring.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Anoniem

twee nieuwen video'svan de klok
vid1:http:http://nl.youtube.com/watch?v=wcTYRAfvE8U&feature=channel
vid2:http:http://nl.youtube.com/watch?v=WVhN0eKLsPQ

[Bericht gewijzigd door Anoniem op dinsdag 13 januari 2009 09:35:15 (12%)

Op 12 januari 2009 08:41:17 schreef fotoopa:
D100, met AF35-70/F2.8 lens op 70mm ingesteld

Toevallig de AF Nikkor 35-70 F2,8?
http://mundofotografico.np.cl/mundofg/images/079b_nikon_35-70mm_f28_lens.jpg

Is zomaar even offtopic, ben nieuwschierig :)

zonder prutsen kom je nergens!

@Piet elektro,

Ja het is idd die lens, maar altijd met de zonekap erop.

Ondertussen heb ik proef4 gemaakt van de CPLD tutorials. In proef4 is de DALLAS temp sensor DS18B20 toegevoegd en wordt die uitgelezen op de 4x20 character display van proef3. Deze sensor is een 1 wire bus type, niet zo heel eenvoudig om dit in enkele minuten in verilog te schrijven en te testen.

http://farm4.static.flickr.com/3466/3193248267_722c491b7f_o.jpg

en de tutorial staat Hier
Sensor toevoegen is heel eenvoudig, de DS18B20, een 4k7 en eventueel een 100nF op de voeding. Wat is het leven toch eenvoudig met een CPLD hardware....en na 30 jaar krijg ik weer de smaak in het gebruik van het breadboardje!

Anoniem

dat is nou jammer ik heb geen ds18b20 sensor
maar ik ga nu proef3 in werking stellen

Op 13 januari 2009 12:41:59 schreef patrick valk:
dat is nou jammer ik heb geen ds18b20 sensor

Ik ga in proef5 een rotary encoder bijplaatsen en ook uitlezen op de LCD display.

Anoniem

rustig aan fotoopa, we moeten ook nog wat te wensen over houden ;)

Koop hier uw kristallen bol - in 2008 ga ik m'n projecten afmaken, echt waar ....... nouja in 2009 dan ..... ehh 2010 ....

Op 13 januari 2009 14:47:43 schreef EdwinNadorp:
rustig aan fotoopa, we moeten ook nog wat te wensen over houden ;)

Ho maar er is nog zoveel te doen!

Ondertussen is het al gebeurt, proef5 staat hier online. Er is een encoder toegevoegd met een klein stukje program die waarden laat veranderen tussen 00 en 100 door verdraaing aan de encoder. Deze waarde wordt op het display weergegeven in de regel sp= 047 De "proef5" tekst heb ik nu ook in het display weergegeven bovenaan op de eerste regel rechts.
Dit is hier op de foto te zien:

http://farm4.static.flickr.com/3326/3194470482_b0db1aa59d_o.jpg

Zoals steeds blijven alle voorgaande functie's behouden en zijn verder bruikbaar als je de extra hardware aansluit. Het aantal gebruikte LE's verhoogt stilaan en bedraagt nu 655 van de 2210 beschikbare. Dit is een bezetting van slechts 30%.

@fotoopa
Heb diezelfde lens zelf ook, erg fijne lens!
Degelijk en kan er mooie fotos mee maken :)

zonder prutsen kom je nergens!

@fotoopa:

Heb je die files van die voorbeelden ook apart en niet een een .qar bestand. Voor de Xilinx-mensen onder ons die dat ook eens willen proberen.

Ik wil geen Altera vs Xilinx discussie starten.

MvG

Robin

@robint91,

Dat kan idd. Ik maak ook geen onderscheid tussen Xilinx en Altera zolang het verilog is. Maar zelfs VHDL is nog leesbaar, als het maar werkt.

Ik ga straks alle verilogfiles per proef in een zip file plaatsen en dit in het vervolg steeds bijplaatsen. Dan kan er idd gemakkelijker uitgewisseld worden. Zijn er kleine syntax verschillen die moet je dan maar oplossen. Altera staat op verilog 2005. Met de verilog 2001 gaat het niet zonder fouten met de gebruikte syntax, daar moet je bepaalde schrijfwijzen aanpassen.

In de loop van de avond komen die files beschikbaar op mijn web.
Ik heb zopas proef5 opgeladen. Daar zitten toch alle routines in, ook deze van de voorgaande. De files kun je Hier als proef5.zip downloaden.

Update:
Mijn web met de proef5 uitvoering is geupdated ook voor de verilog files onder proef5.zip te downloaden. link staat hier

@fotoopa:

Hartelijk dank voor de info en de verilog files. Van 2005 naar 2001 zal hopelijk niet te veel problemen geven.

Heb ook nog de verilog's van Uw VGA driver?

Robin

Toch nog even dan: fotoopa, die laatste foto is dan weer een stuk minder scherp. Heb je daar nou iets anders gedaan dan bij die andere? Toch dat unsharp-mask mischien?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

@robint91
Die geven meer problemen als je niet over Quartus beschikt omdat er extra .hex files geladen worden tijdens de configuratie voor de character generator en sram gedeelten.

@flipflop,
Die laatste foto heb ik in de camera minder sharping gegeven om de filegroote te beperken. unsharp-mask gebruik ik altijd na het downscalen van de foto. Voor deze toepassingen is het niet kritisch en is het meer een kwestie van de files niet nutteloos groter te hebben. Soms is de scherpstelling ook niet zo optimaal er zit nogal wat diepte verschil tussen LCD en achtergrond breadboardje.

Dit topic is gesloten