Een redelijke foto nemen is niets anders dan de elementaire basis regels van de fotografie toepassen.
- DSLR is een voordeel, meer manuele instellingen mogelijk.
- Aantal pixels is minder belangrijk, Ik gebruik hiervoor nog steeds mijn 7 jaar oude D100 met 6 Mpixel
- Goede lens, weinig zoom en grote lichtopbrengst (F2.8)
- Goede lens bezit weinig vervorming en is scherp tot in de hoeken.
- Alle foto's worden bijna uitsluitend op statief genomen
- Juist uitgebalanceerde belichting.
Deze belichting bij hardware is iets moeilijker omdat je moet rekening houden met de oplichtende display's en de omgeveing. Vandaar dat dergelijke opnames een som zijn van gebruikte indirecte flash en langere openingstijd van de camera. De camera moet zo ingesteld zijn (manueel) dat hij de 7 segment display correct weergeeft terwijl een korte flash flits zorgt voor de juiste algemene belichting.
Er wordt een normale sharping op het eindresultaat toegepast maar als de camera juist (manueel) gefocust staat moet er niet veel sharping meer bijgevoegd worden.
Gegevens waren:
D100, met AF35-70/F2.8 lens op 70mm ingesteld
omgevings belichting 1/8 sec
Diafragma F5.6
ISO 200
Flash 1/4 power indirect via weerkaatsing.
Mijn macrolenzen zouden het ook perfect doen (geen enkele vervorming, F2.8 lenzen) maar ze zijn in gebruik voor mijn vliegende beestjes samen met de D200.
Fotografie is net zoals electronica ofwel probeer je het goed te doen ofwel doe je het niet
ps: straks werk ik verder aan proef3 (LCD display op de MAX II board) en proef4, 4 kanaals ADC aan CPLD bordje en resultaten op de LCD display.