hilbren
zonder rook geen elektronica
Voor een voorversterker zou ik graag een grafische leddisplay willen inzetten. Deze display bestaat uit losse led's. De display moet in staat zijn 8 karakters weer te geven. Omdat de display ook grafisch gebruikt wordt zal de display ook led's hebben op de plek waar normaal een spatie valt.
Eén karakter bestaat uit 5x7 led's + 7 led's (spatie) (totaal voor één karakter komt op 6x7 led's; 42)
Totaal komt dan op 8x 42 led's. 336 led's
Tijdens multiplexen kunnen maximaal 7 led's tegelijk aangestuurd kunnen worden. Dat betekend dat één led voor een korte periode 48x zo fel moet branden om volle sterkte te kunnen functioneren.
Daarbij wil ik de display ook nog kunnen dimmen dmv pwm.
Zelf zat ik te denken aan een de 74hc595 serieel -> parallel schuifregister. Hier heb ik er maar 42 van nodig
.
Ik weet dat ik veel eisen stel. Mijn vragen:
- wat zijn mijn opties met betrekking tot het aansturen van deze enorme berg led's
Kijk ook eens naar charlie plexing, dat scheelt weer poorten tenopzichte van multiplexen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Charlieplexing
Onderaan de pagina staat een link naar maxim die daar IC's voor heeft.
hilbren
@ BernardV, interesante link! ik moet hem nog even bestuderen maar hier is inderdaad winst te halen.
@remy, de totale display is 7 x 48 leds = 336 led's
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Zomaar een ideetje... een QVGA grafische (kleuren)LCD kost een paar tientjes... scheelt je een enorme berg werk, en valt misschien nog wel goedkoper uit als je dan geen zak vol IC's hoeft aan te schaffen en een grote printplaat moet etsen.
Anders Gugaplexing: http://www.edn.com/article/CA6602447.html?spacedesc=designideas&in…
klein is fijn
Moderator
Op 20 januari 2009 20:06:22 schreef hilbren:
Totaal komt dan op 8x 42 led's. 336 led'sTijdens multiplexen kunnen maximaal 7 led's tegelijk aangestuurd kunnen worden.
Of 42 LED's die 1/8 van de tijd aan zijn.
6 schuifregisters aan de kolommen, rijen met een flinke tor rechtstreeks aan het uC. Zo'n rij schuifregisters inklokken is een paar us werk, tijd genoeg over om te PWMen.
[Bericht gewijzigd door klein is fijn op (25%)]
hilbren
@Fuzzbass, ik ben niet wereldvreemd..
@klein is fijn, in dat geval moet ik in een klap een reeks van 48 leds aan moeten sturen dan heb ik een leuk serieel schuifregistertje nodig 
Is wel de meest eenvoudige optie tot nu toe!
[Bericht gewijzigd door hilbren op (11%)]
klein is fijn
Moderator
Op 20 januari 2009 20:34:38 schreef hilbren:
@klein is fijn, in dat geval moet ik in een klap een reeks van 48 leds aan moeten sturen dan heb ik een leuk serieel schuifregistertje nodig
74hc595 zijn gewoon te linken hoor. Het zijn niet voor niets 8-bit serial-in, serial or parallel-out shift registers.
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
en waarom niet data aanbieden op 42 lijnen ? dan hoef je maar 8 stappen te multiplexen ...
je kan die data inschuiven terwijl de rij brandt ( er is niemand die zegt dat je horizontaal moet multiplexen .... je kan evengoed vertikaal )
de rij decoder kan met 3 bits en een 74138 gedaan worden.
dus met 6 poten van de processor kom je toe. of je zet de kolmdriver ook in de seriele chain. maakt niks uit.
dan kom je met 3 poten toe.
voordele is dat de 'on' tijd van een led vele langer wordt ( 1/8 tegen 1/42 ... ) en je dus ook meer tijd hebt om volgende blok door te schuiven.
42 lijnen en 8 rows ...50 pinnen + ene spi achtgi ding. mooi klusje voor ene kleine cpld. die doet gans die multiplexing in hardware . inclusief deadtime control en de row column translatie ... en gene gefoefel met schuifregisters.
[Bericht gewijzigd door free_electron op (14%)]
hilbren