hallo,
Wegens kortsluiting/brand ben ik gestopt met mijn ecc83 voorversterker. jammer maar helaas is bijna alles gesneuveld.
Echter geef ik de moed niet op en begin ik gewoon een nieuw buizenproject. Dit keer geen voor maar een eind versterker met een stereo EL84 single ended voor bij de pc.
nu heb ik het volgende schema gevonden en ben van plan deze te gaan fabriceren.
http://users.otenet.gr/~athsam/tube_power_amplifier_EL84.htm
Ik heb bijna alle onderdelen daarvoor al liggen dus das helemaal makkelijk, ik heb alleen wel een paar vraagjes:
- ik heb een stel luidsprekertrafo's uit 2 verschillende radio's gesloopt met beiden een EL84 eindtrap. De trafo's zijn verschillend maar kan ik deze gewoon in stereo gebruiken?
- Ook staat er in het schema aan pin 3 van beide buizen een elco naar de ground. wat voor spanning komt daar over te staan?(ivm het uitzoeken van de elco's)
alvast bedankt.
gr Jeroen
Beide UGT's kan je gebruiken, mits de originele schakelingen ongeveer gelijk aan elkaar waren.
Je kunt wel een verschil in audio gaan horen, afhankelijk van de kwaliteit van die trafo's.
Voor beide elko's is een 25V exemplaar voldoende. De kathode spanning van een EL84 is in klasse A ongeveer 11V.
Bij de EC(C) is dan nog geen 3V.
Het vermogen van die weerstand kies je liefst een stuk hoger, minstens 3W maar 5W is beter.
Bij EC(C) is een 1/2W exemplaar voldoende.
Kies voor alle overige weerstanden ook 1/2W typen. Tenzij anders aangegeven.
Neem nog een 22nF op in de ingang om mogelijk DC uit je PC geluidskaart te weren.
Is wel een heel simpel versterkertje, heeft geen tegenkoppeling oid. Lijkt wel gitaarversterker oid.
Denk dat deze niet fijn gaat klinken.
http://www.radiocollection.net/projecten/schema_universele_versterker.…
Dit chema heeft tegenkoppling, loudness en een hoge tonenregeling.
denk je dat jou schema beter is? die toonregeling is niet nodig dus kan ik die 1M pot + 4K7 condensator weglaten en een normale log 200K pot voor de volume zonder die loudness?
gr Jeroen
SE EL84 schema's zijn er voldoende. Doe met Google "SE EL84" of "SE 6BQ5" en je ziet door de bomen het bos niet meer.
Om eens te experimenteren met een buizen eindversterker is het schema van de TS geen verkeerd uitgangspunt. Dat was toch zijn eerste doel.
Tegenkoppeling, sommige zweren dat echt af, is niet zo moeilijk om dat er in te frutten. Ik zou inderdaad nog wel meer dingen veranderen.
Deze is ook wel leuk:
En toonregeling? Die staat toch altijd recht.
Ik vind de uitgang van dat laatste schema een beetje vreemd (afgezien van het feit dat het onduidelijk getekend is)
Ik zou daarin toch de schermroosters ontkoppelen (er zit wel een stopweerstandje aan het stuurrooster) en direct aansluiten op de +voeding. Nu zit de + voeding aan de middenaftakking van de trafo en de anode en schermrooster ieder aan een uiteinde. V.w.b. de DC instelling is dat geen probleem, voor wisselspanning krijgen anode en schermrooster signaal uit fase (t.o.v. kathode).
Voor experimenten werkt zo'n 220/6V trafo wel, maar voor een beetje kwaliteit zou ik toch een echte uitgangstrafo gebruiken.
damn, ben er van verwonderd dat die buizenschemas eigenlijk nog redelijk eenvoudig zijn. ik dacht dat daar veeel meer onderdelen in zaten.
wat maakt die buizenversterkers dan zo duur? die transfo's ofzo?
Op zich is die uitgang niet vreemd. Het is niet de goede trafo daarvoor, dat klopt.
Philips paste dit al toe in zijn radio ontwerpen. Een deel van de primaire van de UGT wordt als smoorspoel gebruikt. Anti-brom wikkeling noemde Philips dat.
De TS had twee EL84 UGT's uit oude radio's. Dat is altijd beter dan een voedingstrafo als UGT.
De uitgangstrafo's maken een versterker duur...
ze kunnen een versterker maken of breken.je schema kan dan nog zo goed zijn.als je trafo prut is is je hele versterker prut.
die voedingstrafo's in de laatste versterker zijn geen oplossing voor serieus werk.De kern raakt verzadigd door de gelijkstroom die de EL84 trekt (anodestroom) een uitgangstrafo heeft een luchtspleet in het blikpakket zitten om dit tegen te gaan.Verder verschilt de wikkelwijze ook om de frekwentiekarakterestieken te verbeteren.
Over het algemeen hoe groter hoe beter:)een grote trafo zorgt voor een betere vermogensbandbreedte en zal een goede lagetonenweergave geven...een trafo met een te kleine kern zal gaan verzadigen waadoor de lage tonen in de kreukels raken..dit hoor je meteen aan de flopperbassen en vervorming.
MArtin
[Bericht gewijzigd door PL500 op (23%)]
Ik denk dat ik eerst het schema ge maken uit mijn startpost omdat die verder geen toeters en bellen heeft. bovendien bevat het weinig onderdelen waardoor het gemakkelijk aan te passen is. ook kan ik in dit schema kiezen tussen penthode en triode en kan ik, kijken wat mij het beste bevalt.
[Bericht gewijzigd door Jeroen06 op (21%)]
Deze is een aanrader:
http://www.radiocollection.net/projecten/schema_universele_versterker.…
Deze versterker heb ik zelf gebouwd met een PCL86 en een philips Uitgangstrafo.
Dit schema werkt uitstekend en geeft een prima geluid en simpel te bouwen.
Martin
Op 9 maart 2009 13:14:37 schreef shogun:
Ik denk dat ik eerst het schema ga maken uit mijn startpost omdat die verder geen toeters en bellen heeft.
Inderdaad -zoals Hugo al zei- gewoon lekker knutselen. Dit is een liefhebberij die niet veel geld hoeft te kosten als je de eisen bescheiden houdt. Een kostbare maar verantwoorde investering zou t.z.t. een paar van deze UGTs zijn (190 euro).
beertje_01
My Tube is bigger then yours
kijk voor ugt's eens naar http://www.edcorusa.com/
das betaalbaar en best ok
heb daar een paar line/microphone trafo's van en die werken echt goed
http://www.edcorusa.com/products/transformers/gxse/gxse10-8-8k.html
dit bijvoorbeeld 20 dollar voor eentje..... echt niet zo duur eigenlijk.
[Bericht gewijzigd door beertje_01 op (33%)]
ugt's heb ik al ik heb alleen wel een vraagje daarover,
ik heb voor de test 1 ugt uit een radio gesloot maar heb geen idee hoe deze moet worden aangesloten. kan iemand mij vertellen hoe?
Foto's:
http://www.fotobewaren.nl/foto/p100309_23-87160.html
http://www.fotobewaren.nl/foto/p100309_23-87158.html
http://www.fotobewaren.nl/foto/p100309_23-87159.html
(excuus voor de telefoon foto's)
Geel + wit ging naar de LS
rood naar de voeding + dacht ik
en de rest weet ik niet... wie kan mij dat vertellen?
Gewoon bouwen die EL84... heb um ook gebouwd laats en doet het hardstikke goed !
over die uitgang trafo.
Moet je even het aantal ohm meten met de multimeter.
De twee uitlopers met de meeste aantal ohm die gaat via de buis en de uitlopers met het minste ohm op de speaker.
Zo had ik het gedaan geloof ik.
Maar er zat bij mij ook nog een tegenkoppling wikkeling in.
Weet niet hoeveel die was.
De ugt komt uit een radio met een el84...
Meten heb ik natuurlijk ook wel geprobeerd maar ik denk dat mijn meter het begeven heeft. hij meet tussen alle pootjes tussen de 1 en 2 ohm...
Op 9 maart 2009 09:42:31 schreef Schimanski:
Ik vind de uitgang van dat laatste schema een beetje vreemd (...) Nu zit de + voeding aan de middenaftakking van de trafo en de anode en schermrooster ieder aan een uiteinde. V.w.b. de DC instelling is dat geen probleem, voor wisselspanning krijgen anode en schermrooster signaal uit fase (t.o.v. kathode).
Het is nog gekker. De schermroosterkant van iedere trafo ligt voor LF aan aarde (via 50uF).
Aangezien het midden óók zo aan aarde ligt, sluit je dus de helft van de primaire kort voor LF - en daarmee dus de hele primaire en de secundaire, zo werken trafo's.
Op 10 maart 2009 22:39:28 schreef beertje_01:
echt niet zo duur eigenlijk.
Die link loopt naar een dode pagina... Wat zijn de verzendkosten van een paar trafo's met het gewicht van circa 5 kg?
De uitgangen die ik adviseerde zijn universeel. Zowel SE als PP te gebruiken, enorme zelfinduktie, 80W. De prijs is inklusief verzendkosten.
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Op 11 maart 2009 07:44:02 schreef shogun:
De ugt komt uit een radio met een el84...Meten heb ik natuurlijk ook wel geprobeerd maar ik denk dat mijn meter het begeven heeft. hij meet tussen alle pootjes tussen de 1 en 2 ohm...
Ik heb een andere meter erbij gepakt en daar meet ik precies hetzelfde mee.. wat doe ik nu fout?
[Bericht gewijzigd door Jeroen06 op (31%)]
Op 11 maart 2009 13:48:43 schreef Gadget_inc:
Link doet het bij mij anders prima
Ik zie alleen een witte pagina. Het zal wel weer een Flashgedrocht zijn, dat ik heb ik standaard geblokkeerd. Al dat geknipper in je facie 
Bezit je nog een draaispoelmeter? Die digitale rommel wil nog wel eens weigeren als je aan een spoel meet.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (17%)]
Heb inmiddels even goed het chassis onderzocht waar de ugt op zat, nu concludeer ik:
rode draad -> voeding +
geel + wit -> Speaker
Blauw -> naar de buis
weet alleen nog steeds niet waar die paarse voor is, hij gaat (via een weerstand??? te zien op de foto's) naar een aftakking van de ugt. wat moet ik hier mee?