Hallo allemaal.
Ik gebruik nu al enige tijd enkele PGA2311 chips in mijn voorversterker. Ik heb OPA2134jes gebruikt als ingangsbuffer.
Ik ben best redelijk tevreden met het uiteindelijke klank resultaat maar wil toch eens gaan proberen of ik dit ingangs buffer trapje kan vervangen door een buizen buffer trapje.
Ik ben nieuwsgierig hoe dit gaat klinken en ben benieuwd wat jullie hier van denken.
Naar mijn mening is het geluid met de OPA2134 iets aan de harde of scherpe kant en ik zou dit graag wat warmer hebben
Heeft iemand dit al eens geprobeerd, heeft dit eigenlijk wel zin? en zijn hier nog tips of schema´s voor te vinden???
Alvast bedankt!
Hoeveel versterking moet het nog hebben?
Ik heb zo'n SRPP-trapje (1 x E88CC per kanaal) in een hybrideversterker zitten en dat klinkt prima.
Versterking is eigenlijk niet noodzakelijk. Het gaat in dit geval alleen om een buffer om de ingangs impedantie van het ic aan te passen. De opamp die ik nu gebruik versterkt ook niets. Ik ben nog niet erg bekend met buizen schakelingen eigenlijk.
Ik heb al wel wat schema´s gevonden van versterker trapjes. Maar weet ik weet niet zo goed hoe ik deze aan kan passen zodat ze goed functioneren samen met de pga chip.
Misschien moet ik me hier eerst eens goed in verdiepen.
Ik ben vooral benieuwd naar de meningen over het gebruik van diverse typen buizen en schakelingen die hiervoor bruikbaar zijn.
Ben intussen op het net wel hier en daar wat dingetjes tegen gekomen. Maar ik twijfel aan de kwaliteit van de schakeling die ik gevonden heb. Het betreft een buizen buffer trapje wat op een lagere spanning werkt, namelijk 12 volt.
Zijn dit soort schakelingen de moeite waard om eens te proberen? of kan ik beter voor een hogere spanning gaan?
Ik probeer even het gevonden schema te plaatsen hier...

[Bericht gewijzigd door soldeerpunt op (10%)]
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Op 24 februari 2009 18:50:06 schreef soldeerpunt:
Ik ben best redelijk tevreden met het uiteindelijke klank resultaat maar wil toch eens gaan proberen of ik dit ingangs buffer trapje kan vervangen door een buizen buffer trapje.
-SNIP-ben benieuwd wat jullie hier van denken.
Naar mijn mening is het geluid met de OPA2134 iets aan de harde of scherpe kant en ik zou dit graag wat warmer hebben
Veel succes.. wat ik er van denk ? dat je knetter bent.
Dat 'scherp geluid'. Heb je de boel al eens doorgefloten met meetappartuur en niet simpelweg op 'het oor' afgaan.
Nee dat heb ik nog nooit gedaan. Maar lijkt me wel een goed idee om te doen inderdaad.
De schakeling zoals ik hem nu gebruik komt ergens van een gebruikervan dit forum, al even geleden. Maar volgens mij werkt het gewoon niet zoals het hoort.
Ik ga me nu eerst eens verdiepen in de opamp die er nu in zit om te kijken of deze schakeling eigenlijk wel correct in elkaar zit. Hier begin ik nu wel serieus aan te twijfelen.
Dat schema draait op ±50V. UIt de 12V AC wordt met spannings verdubbeling +24 en -24V gemaakt.
Maar als buffer kan je beter een SRPP gebruiken.
[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op (28%)]
Alshet geluid te scherp is, loopt de karakteristiek in het hoog gewoon te recht voor je oren. Je moet dus de hoge tonen verzwakken, totdat het wollig genoeg is voor je smaak.
Dat kan met de toonregeling, maar ook gewoon met wat extra RC'tjes. Begin bijv. met langzaam alles boven de 4kHz af te snijden.
Het typische buizengeluid krijg je met een buizenvoorversterker misschien nog niet: het signaalniveau zou wel eens te laag kunnen zijn om al aanzienlijke vervorming op te lopen.
De tweede harmonische, die het geluid zo vol, transparant en doortekend maakt, en die veroorzaakt wordt door de kromme karakteristiek van de buis, krijg je pas als je voldoende van die kromming gebruikt maakt; als het signaal groot genoeg is dus.
@Soldeerpunt: Met dat buizenschema maak je weinig kans iets te verbeteren. Ik vind het geen goede keus.
Maar het is maar net wat je doel precies is. Zelf ga ik voor een zo neutraal mogelijk geluid met zo min mogelijk toevoeging van klankkleur. Een goede SRPP klinkt nauwelijks 'warmer' als een transistorversterker. In mijn oren klinkt de SRPP wel iets vriendelijker. Het ruimtelijke plaatje is wel erg goed maar dat kan aan van alles liggen.
Dat 'scherpe' geluid van jou ligt waarschijnlijk niet aan de opamp. Er zijn vele factoren in het spel. Wat voor condensatoren heb je in de signaalweg zitten (en hoeveel!), hoe is je schakeling, en is je voeding in orde?
Er bestaan vele vooroordelen tegen het gebruik van buizen, er is echter niets op tegen om je eigen mening te vormen op basis van ervaring. Goede meetcijfers zijn ook met buizen te realiseren maar zijn geen garantie voor een geslaagde versterker. Kijk eens hier http://syclotron.com/?page_id=8 voor een aardig artikel dat veel informatie biedt.
NB Er bestaat geen typisch buizengeluid.
Bedankt voor de reacties tot zo ver, zoals jullie zeggen, het geluid moet met de bestaande opamp ook goed te krijgen zijn lijkt me. Alhoewel buizen schakelingen me enorm interesseren. Maar ik kan beter eerst de bestaande schakeling goed werkend maken alvorens met vanalles en nogwat te gaan experimenteren. Ik ga proberen of ik het geluid beter kan krijgen. Dit weekend ga ik eerst eens meten aan de schakeling en daarna eens kijken of ik verbeteringen aan kan brengen met andere onderdelen.
Ik gebruik een cd speler die is aangesloten op een zelfgebouwde voorversterker die bijna identiek is aan de welbekende audiolink van elektuur alleen heb ik daar wat ingangs buffertjes aan toegevoegd met behulp van de OPA2134
De voeding heb ik na het bouwen gecontroleerd en deze geeft een nette stabiele en schone spanning ik verwacht niet dat het hier aan zal liggen. De signaalwegen heb ik zo kort mogelijk gehouden met zo weinig mogelijk componenten.
Er zit alleen aan de ingang een klein rc filtertje met een weerstand van 470 ohm en een folie condensatortje van 2n2. Zou ik hier een verbetering kunnen aanbrengen doormiddel van een betere condensator? Welke zijn hier het beste voor te gebruiken denken jullie?
Aan de uitgang zit nog een serie weerstandje van 100 ohm zoals beschreven in het artikel van de audiolink.
Ik heb de schakeling rond de opamp zo simpel mogelijk gehouden. hier zitten zowat geen onderdelen in alleen de ontkoppel condensatortjes van 100nf en 47uf en de voedings spanning heb ik op +-15v gehouden. Ik denk dat ik aan deze schakeling nog wel het een en ander kan verbeteren misschien.
Als eindversterker heb ik twee x P3A van Rod Elliot 4 kanalen dus. Deze heb ik al langer en klinken met alle andere voorverterkers die ik hiervoor heb gebruikt naar mijn idee heel erg goed. Hier ben ik dan ook super tevreden mee.
Na meten blijkt dat er twee piekjes zitten in het uitgangs signaal. Namelijk bij 3khz en bij ongeveer 5khz.
Ik weet nog niet waar ze precies vandaan komen.
Maar dat het klankbeeld hierdoor verandert lijkt me een feit.
De voeding geeft een schone spanning.
Nog even doorzoeken dus.
Kan het zijn dat hier iets staat te oscilleren?
De zo neutraal mogelijke signaalweg is hier dus nog niet helemaal van toepassing helaas.
Oscilleren? Als er geen ingangssignaal is, en je hebt toch die signalen aan de uitgang, dan wel natuurlijk.
Maar ik denk dat je bedoelt dat de doorlaat "piekt" rond die frequenties. Klopt dat?
Ik zou verder ook niet weten waarom. Misschien eens in het schema kijken of er niet een ontwerpfoutje in zit. Als dat niet zo is, moet het haast wel aan de opbouw liggen.
Met signaal aan de ingang zitten er inderdaad pieken in op de frequenties die ik aangaf.
Maar zonder signaal zit er ook nog een irritant geluidje in rond diezelfde frequenties, die zijn ook zichtbaar met de meting. Maar ik denk dat ik ook een foutje heb gemaakt met de aarding. Ben het nu wat dingen aan het proberen met de bekabeling.
Op 1 maart 2009 21:25:20 schreef soldeerpunt:
Maar ik denk dat ik ook een foutje heb gemaakt met de aarding.
Massa, aarde komt hier niet aan te pas.
Per buishelft een massapunt maken en dat bijelkaar opgeknoopt op de massa van de voeding.
We weten natuurlijk niet hoe en waarmee je meet.
Voor PC's zijn er de meest fantastische spectrumprogramma's, maar de PC voegt zelf soms ook wat toe. Mijn laptop stoort zijn eigen microfooningang ergens op een paar kHz. 't Is maar heel zacht, maar je ziet het wel in het spectrum.
Op 2 maart 2009 10:18:32 schreef Frederick E. Terman:
We weten natuurlijk niet hoe en waarmee je meet.
Voor PC's zijn er de meest fantastische spectrumprogramma's, maar de PC voegt zelf soms ook wat toe.
Daar dacht ik ook aan. Nu ben ik niet zo'n opamper maar het schema van de schakeling zou e.e.a. verduidelijken. Follower with bootstrap?
Bedankt voor de reacties nog, het projectje heeft even stil gelegen. Ik ben zoals gewoonlijk met teveel dingen tegelijk bezig..... In dit geval met de CD Enhancer uit mijn andere topic.
Om even terug te komen op dit topic, ik heb metingen gedaan met Rightmark audio analyzer. Het klopt inderdaad ook dat de storing ergens uit de computer weg lekte.
Bedankt voor de tip!
Verder kan ik niet echt een afwijking vinden in de metingen.
Toch blijf ik het geheel ietsje scherp klinken. Ik heb de boel daarom ook even aan de kant gegooid en ben er nu weer met een fris gehoor mee aan de gang gegaan.
Ik ga in ieder geval nog eens wat experimenteren door wat onderdelen te vervangen door betere types.
Eens kijken of dat wat helpt.
Ik zal later nog even een schema posten dan is het wat duidelijker. Misschien zie ik wel iets helemaal over het hoofd.
Hier even een snel getekend schema.
Er zitten nauwelijks onderdelen rond de opamp.
Misschien is zo simpel wel TE simpel of zie ik iets over het hoofd.
Die opamp fungeert als buffer (versterking = 1) en doet funktioneel niet mee. Wat behelzen R1 en C5?
Verbind je audiosignaal eens gewoon met ANL (zonder dat ingangsfilter) om te zien hoe het klinkt. Volkswijsheid vertelt dat je geluid er niet beter van wordt als je het over meer elektronica leidt.
Zijn de impedanties op elkaar aangepast? Ingangsimpedantie 10 maal hoger nemen dan uitgangsimpedantie.
Ja de opamp werkt gewoon als buffer, dit omdat er in de datasheet van de pga staat dat deze het beste een lage impedantie aan de ingang aangeboden kan krijgen, onder de 600 ohm. Maar ik heb dit geleend uit een ander project met een pga chip erin.
Er zijn er verschillende te vinden op het internet met ongeveer vergelijkbare configuraties. Maar ik heb er zelf nog niet aan gemeten. gewoonweg omdat ik nog niet goed weet hoe dit op een goede manier te doen.
zometeen even dat filtertje bypassen om te kijken of dat misschien helpt, bedankt voor de tip. Dit RC filtertje komt weer uit het schema van The Audio link van de elektuur trouwens.
Ik ben zelf ook iemand die als het even kan zo min mogelijk onderdelen in de signaalweg wil hebben. Maar in sommige gevallen kom je er gewoon niet onderuit zoals ik pas nog aangaf in mijn post over het filter tussen de dac en de lampizator b.v. in het topic lampizator buizentrap
Die 47 ohm en 2N2 stellen de ingangsimpedantie in van de opamp. Voor de uitgangsimpedantie, zie http://www.circuitsonline.net/forum/view/60099
[Bericht gewijzigd door disko op (52%)]
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Op 21 maart 2009 17:36:19 schreef disko:
Ingangsimpedantie 10 maal hoger nemen dan uitgangsimpedantie.
?? waar slaat dat nu op ....
ik heb ene driverstage met output impedance van 1 ohm. ik zal 10 ohm aan de ingang zetten ... ehhhh
normaal sluit je af met de correcte imedantie voor een gegeven systeem.
Hoi Thetris, ik ben druk aan het experimenteren. Maar daar gaat nogal wat tijd in zitten als je overal stukjes informatie vandaan probeert te halen en ervaringen en ontwerpen van anderen in de gaten houdt. Met de opamp klinkt het nu in ieder geval al wel goed. De condensator aan de ingang maakte het geluid een beetje scherp. Deze heb ik vervangen door een betere en nu klinkt het allemaal lekker.
Maar toch wil ik voor de twee front kanalen een buizentrapje gaan gebruiken. De overige surround kanalen laat ik voorlopig gewoon met de opamps draaien. Het moet ook allemaal nog passen in de 1U hoge behuizing.
Mijn interesse ligt nu op een ontwerpje rond een ecc82 maar ik ben nog niet helemaal zeker of dit een goede keus is. Als ik eruit ben post ik het hier zeker.