Eelde is altijd leuk om te kijken, maar of je er leuke luidsprekers vindt...je weet nooit. Is dat nog altijd op zaterdag en zondag? Ik wil er zelf ook wel weer eens kijken.

Op 21 februari 2009 15:46:52 schreef Pietdepiet:
(Ik was ook niet van plan boxen van 20kg te kopen).

Kwaliteit heeft z'n gewicht.
Vrij naar "kwaliteit heeft z'n prijs"

@Jarrefan
http://www.vitalisvlooienmarkten.nl/z%20markten%20Eelde.htm
Alleen op zaterdag dus.

@Flipflop
Hmm, of ik daar nou vrolijk van word.

Tsja, goeie speakers wegen nou eenmaal wat ;)
Dat mag ook, je sleept ze één keer ergens heen, en als het goed is staan ze dan de komende 10 jaar op dezelfde plek.

Precies, die van mij wegen ook iets over de 20 en ik ben er nog niet moe van geworden (zuilen van 110x25x30cm, Vifa Gamma)

Mijn kef 104's wegen +/-22kg per stuk, en me blauwe zuiltjes zo'n 10kg, plus onder iedere luidspreker een zandbakje van nog eens zo'n 15kg :) Arme fietstassen die ze vervoerden. (vooral vanwege de spikes onderop)

mijn pc boxjes wegen best weinig, alleen als ik ze te hard zet lopen ze weg.
dus een beetje gewicht is niet erg;)
ow en dat fietstassen + zware speakers ken ik, is niet zo leuk.
mijne hebben het niet overleeft, speakers waren ook meer dan 20KG

[Bericht gewijzigd door Riktw op (37%)]

gewicht zegt lang niet alles. ik heb hier een setje B&W DM110i staat die i.c.m mijn sansui versterker uitstekend klinken! De B&W's wegen +/- 6~10kg per stuk.

Aha, de Bowers & Wilkins DM110i :9~.
Zijn de mooist klinkende luidsprekers die ik ooit gehad heb.
Tweeweg basreflex, afmetingen zijn H49xB26xD25 en ze staan best ietwat verhoogd op staandertjes (waren in mijn geval bijgeleverd).

Ik heb deze via Kapaza tweedehands in nagenoeg perfecte staat gekocht voor 75€.
Voordeel is dat de speakers in de DM110i's geen foamranden hebben die (kunnen) vergaan (zijn rubberranden).

Ik heb nog een set DM330i's staan, ook via Kapaza gevonden voor 230€.
Dit zijn de grote broers van de DM110i (H86xB29xD32). De speakers zijn identiek aan die van de DM110i, alleen is de woofer dubbel uitgevoerd.
De DM330i is een tweeweg gesloten box, in tegenstelling tot de DM110i.

Desalniettemin blijft de DM110i mijn favoriet bij directe A-B luistertests.

PS: DM220i's kan je beter vermijden, klankbeeld is niet zo goed als de twee bovenstaande.

Ben ooit begonnen met twee KEF Cresta's.
Prachtig helder midden, twinkelend hoog (clavecimbel, "hars" van de srtijkers).
En strakke, voelbare bas vanaf het begin van het geleverde spectrum.
Beter minder van een goede bas dan teveel aan slechte bas.

Alleen helaas, ze waren nogal gevoelig voor overbelasitng.
Een ferme inzet bij Bruckner of Mahler kon wel eens funest zijn met de 2 × 50 W @ 0.03% THD versterker, als je niet oppaste. Die pieken dus!

En dat voor boxjes, iets groter dan een schoenendoos!!

Na meerdere keren bij de kringloop te gaan kijken, heb ik nog niks gevonden. Of ze hebben niks, of alleen maar merken die op het lijstje 'niet-kopen' staan.

Ik ging even googelen en zag dat simpele nieuwe speakers ook niet eens zo heel duur zijn.

Bijvoorbeeld:
http://www.kieskeurig.nl/speaker/wharfedale/diamond_9/116884/

of:
http://www.kieskeurig.nl/speaker/kef/cresta_10/111782/

Dat zullen toch wel redelijke speakers zijn?
Verder: Hebben die Wharfedale's nou echt geen roostertje voor de speakers? Dan zijn ze toch erg gevoelig voor beschadigingen?

Die kleine wharfedales heb ik gehoord, niet bijzonder in het hoog, maar voor het formaat kast is de laagweergave zeer goed. Ik weet niet of daar nog een speakerdoekje voorzit, maar dat maakt toch niet uit? 't is niet dat ze direct stukgaan als je ze aanraakt...

Je moet er wel een pittige versterker voor hebben, ze zijn behoorlijk veeleisend.
Wharfedale Diamonds zijn volgens mij prima 2e hands te vinden.

Er zitten wel vier gaten in het front voor bevestiging van een doek.
Het zijn gerenommeerde merken, maar bij de aankoop van luidsprekers zou ik altijd gaan luisteren. En liefst de eigen versterker eraan hangen.

En eigen muziek, anders drukken ze er een CD in die op bijna elke set goed klinkt.

gerenommeerd merk zegt niks. Tannoy maakt tegenwoordig plastic 5.1 setjes en de andere tannoy spaekers zijn ook niet geweldig, Akai (van de onverwoestbare bandrecorders die 30kg wogen) maakt nu plastic platenspelertjes...

Dus jullie raden aan eens naar een audiozaak te gaan en eens te luisteren. Hoe kan ik dan met mijn eigen versterker luisteren? Ze hebben echter vaak alleen maar hele dure dingen in zo'n audio winkel.

@Ledlover
Is deze versterker 'pittig' genoeg?
http://www.uploadarchief.net/files/download/scan%20handleiding%20beoma…

@Henry
Wat maakt muziek dan dat hij altijd klinkt, of wat is muziek waarmee je juist de set kan beoordelen?

Ondanks alle discussie hierboven is me nog steeds niet duidelijk wat er nu precies gewenst wordt. Is dat een setje goedkope (doch goede) speakers, of is het een setje goede (doch goedkope) speakers? Dat scheelt namelijk nogal.

Het enige dat ik kan toevoegen aan de discussie is een persoonlijke anecdote. Na jaren (tientallen...) van luisteren naar matige speakers heb ik onlangs bij een ex-collega ervaren hoe goede speakers klinken. Een openbaring. Ik ben absoluut geen 'high-end' fanaat, integendeel.

Maar ik heb nu wel ontdekt dat het zo ontzettend veel beter kan dan wat ik gewend was, dat ik nu zelf ook betere apparatuur wil gaan kopen. Te beginnen met, jawel, speakers.

Aan de TS kan ik alleen aanraden om echt te gaan luisteren en niet op een paar tientjes te gaan beknibbelen. Speakers gaan vele jaren mee en zo smeer je de kosten toch wel uit.

Is er een budget bekend?

Met "bombastische" muziek klinkt bijna alles indrukwekkend. The Race van Yello bijvoorbeeld. Neem je eigen muziek die je goed kent. Pure muziek en niet te elektronisch. Paar tips misschien: Herman van Veen, Bic Runga, Katie Melua.

Bedoel je mou met "pure muziek en niet te elektronisch" de muziek van Yello?
Die zijn zo elektronisch als maar kan...

Wat de versterker betreft: als ik het goed heb gezien zit er een STK eindtrap in. Bijzonder veel moet je daar niet van verwachten, maar ik heb die wharfedales daar ook op een simpele STK versterker gehoord en dat ging best wel goed.

@6502
Ik denk dat ik het liefst voor goede (doch goedkope) ga. Ze moeten immers een lange tijd plezier opleveren. Ik wil ze dus niet te duur, en ook niet te groot hebben. Ik begrijp dat kleinere speakers vaak minder zijn, maar ik heb gewoon geen ruimte voor van die reuzen.

Budget: Zeker niet meer dan 150. /e Eerder 100.

@Ledlover
Een STK is toch zo'n IC-plak? Dat zit er zeker niet in.
Volgens de service manual zit er een TIP141/146 óf een MJ2501/3001 in. Volgens mij zit in mijn exemplaar een setje TIP's.

Op 26 maart 2009 20:58:55 schreef Richard2000:

Dat zei ik niet, maar is inderdaad wel zo. The Race is een voorbeeld van bombastisch. Elektronische muziek is niet zo geschikt om een audio installatie te beoordelen, dat is wat ik zei.

Piet, die wharfedale diamonds passen in je budget en waarschijnlijk ook in je boekenkast.
zie ook hier: http://link.marktplaats.nl/239903401 - waarschijnlijk kan je die wel krijgen voor een prijs tussen de 75 en 125 euro (excl stands)

Fijne kleine dingetjes, maar ik vind tannoy titan (de naam doet anders vermoeden, maar ze zijn redelijk klein) echt een heel stuk beter. Misschien moet je er even voor zoeken, maar dat is écht de moeite waard en ze zijn doorgaans ook niet zo duur (<50 euro)
Met name de ruimtelijkheid van het geluid springt er direct uit, vergeleken met de andere speakers die ik heb gehoord. Verder blijft ook op hoog volume het geluid neutraler, terwijl de wharfedales wat sneller schreeuwerig worden (al kan dat ook aan de versterker liggen)

Verder zijn ze zeer gemakkelijk aan te sturen, een 2w buizenversterkertje heeft er geen moeite mee.

Maar zoals al gezegd, ga even langs de speakerzaak met je eigen versterker en muziek (soms moet je een afspraak maken als je je eigen versterker mee wil nemen) en laat je eigen oren je overtuigen. Die wharfedales zijn echt ontzettend veeleisend voor je versterker en het zou jammer zijn als ze toch niet matchen met je versterker.

Speakers slijten normaal niet, in principe heb je er zo'n 30 jaar plezier van als er geen foam randen op zitten. Anders moet je na +- 15 jaar de randen vervangen. Na 30 jaar kan het zijn dat je de elco's in het filter moet vervangen.

Als je eens in de buurt van Zaandam bent, mag je gerust langskomen, dan zal ik je eens een aantal speakers laten horen (2 sets jaren 70 philips, setje philips breedbanders in een plastic kastje die verrassend goed zijn, tannoy, kef, studio de schop, audax vloerstaande joekels, en een philips reverbeo buizenradio die zo goed klinkt dat ik 'm doorgaans als serieuze speakerset gebruik)
Al die dingen hebben me (per stuk) niet meer dan 50 euro gekost.

je kan ook MFB speakers nemen, van philips.
daar zit een versterker in en er komt veel laag uit en ze zijn relatief klein.
zat een techniek achter, iets met een microfoon in de subwoover en als ie dan vervormt ofzo dan hersteld de versterker dat, volgens http://www.mfbfreaks.nl/ dit:

Via het MFB systeem wordt elke foutieve luidspreker trilling direct automatisch gecorrigeerd. Dit wordt onder andere bereikt door de versnellings opnemer in de lagetonen luidsprekerbox en de speciale correctieschakeling.

heb ze wel eens gehoord, erg goed laag uit een erg klein ding.
zijn wel oude dingen, maar met een beetje geluk op marktplaats te vinden.

Op 26 maart 2009 20:58:55 schreef Richard2000:

De orgel symphonie van Saint Saens is ook zo'n stuk en toch is er niets elektronisch aan!
Ze zorgen dat je je door de bombastische muziek laat overweldigen, dan luister je niet naar de speakers....

Piano, viool solo, clavecimbel (transients!!!) zijn goede stukken om te luisteren. Voor het laat orgel- en cello solo's.
Alle elektronisch voortgebrachte muziek is niet echt te beoordelen, je hoort immers nooit het origineel, zelfs tijdens een uitvoering wordt er van alles aan gesleuteld.

Onverstekte zang en spraak leggen ook veel onvolkomendheden bloot. Een bonkerig stemgeluid wijst meestal op resonantiepieken in de speakers (kan immers ook aan de opname liggen :( ).

/edit:
Oh, ja pas ook op met "Also sprach Zaratustra" van Richard Strauss (beter bekend als de muziek van Space 2000). Dit stuk bombast is een favoriet voor veel 'luister proevers'. Overweldigende effecten leiden je van het doel af......

Ook die andere Richard, die van de opera's, en zijn Niebelungen Ring, wordt veel misbruikt, alhoewel de zangstemmen prima materiaal leveren om kleuring te doorzien.