rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Hoe zijn deze?
Ik zag eerst alleen die oude loodaccu staan. Waar was ie ook al weer voor? Oud project maar wat ook al weer?
Oh ja! De homebuilt vario. Foto2. Hier iets wat in naar aanleiding van een posting hier op CO snel even in mekaar geflanst heb, wat dan eigenlijk te recent is geweest om te qualificeren, maar het is een foto van het apparaat/project waar ik al jaaaaaaren mee bezig ben, en nog steeds niet af is.
Verder hebben we foto 3, Stukken van een "hang een camera in je scherm, en stuur de video naar de videocamera". Is ook nooit echt in gebruik gekomen. 1x getest, daarna nooit meer.
En als laatste de "thermal snooper". De bedoeling is om als je vliegt met een paraglider of hanglider aan je tips de temp te meten zodat je verklikkertje je kan vertellen waar de thermiek zit. De electronica is af, maar nog nooit in m'n paraglider gehangen om het te testen. Toen bleek dat het al eerder uitgevonden was en dat ze toen besloten hadden dat het niet werkte. Maar goed, dat kan natuurlijk komen omdat hun implementatie veel slechter was dan die van mij.
Volgende opdracht: Een (eigen) electronica project wat op de een of andere manier met vliegen te maken heeft
(werkwoord vliegen, niet zelfstandig naamwoord).
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
De vluchtcomputer van een experimentele raket dan?
Gisteren is dit alles tot meer dan 12,5 km hoogte gelanceerd, met een topsnelheid van mach 3. Er zitten druksensoren, acceleratiemeters, thermometers, een servosturing, ontstekersturingen, een SD-kaart voor opslag, een transmitter voor telemetrie en een GPS-baken in. Dat alles is opgebouwd uit een stuk of 8 microcontrollers die vrolijk met elkaar samenwerken (één op elk printje, er zitten er ook nog aan de achterkant).
En het leukste is, alles heeft gewerkt 
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Anoniem
Op 19 maart 2009 00:04:11 schreef Robin F.:
Gisteren is dit alles tot meer dan 12,5 km hoogte gelanceerd, met een topsnelheid van mach 3.
Ik neem aan dat je eerst het vliegverkeer waarschuwt voor je zo'n projectiel de lucht in schiet, anders komt er wellicht meer naar beneden dan je omhoog hebt geschoten. Kun je trouwens enigszins bepalen waar die raket neer gaat komen?
er zit toch een gps ontvanger in ?. je kan de huidige gps positie zenden via de transmitter en zo kijken waar die is geland/gaat landen
Op 19 maart 2009 17:41:22 schreef jarrefan:
Ik neem aan dat je eerst het vliegverkeer waarschuwt voor je zo'n projectiel de lucht in schiet, anders komt er wellicht meer naar beneden dan je omhoog hebt geschoten. Kun je trouwens enigszins bepalen waar die raket neer gaat komen?
Daarom wordt ie ook in Zweden gelanceerd, daar mogen ze blijkbaar hoger...
Klopt helemaal, hij is gelanceerd vanaf Esrange, een professionele raketbasis in het verlaten noorden van Zweden. In Nederland lanceren we alleen met speciale toestemming vanaf een militair oefenterrein, tot maximaal 1 km hoogte (zoals bijvoorbeeld voor CanSat). Deze klasse raketten is passief gestabiliseerd, wat wil zeggen dat ze door hun vorm aërodynamisch stabiel zijn en dus min of meer in een parabool vliegen.
Maar goed, dit is een forum over elektronica, dus ik wil nu je meest onmogelijke/onorthodoxe soldeerwerk dat er toch netjes uitziet zien. Ooit een circuit zwevend opgebouwd dat er niet als een bord spaghetti uitziet? Of een 0402 bovenop een 0603 gesoldeerd? Dat soort trucs wil ik zien 
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op 19 maart 2009 00:04:11 schreef Robin F.:
De vluchtcomputer van een experimentele raket dan?Gisteren is dit alles tot meer dan 12,5 km hoogte gelanceerd, met een topsnelheid van mach 3. Er zitten druksensoren, acceleratiemeters, thermometers, een servosturing, ontstekersturingen, een SD-kaart voor opslag, een transmitter voor telemetrie en een GPS-baken in. Dat alles is opgebouwd uit een stuk of 8 microcontrollers die vrolijk met elkaar samenwerken (één op elk printje, er zitten er ook nog aan de achterkant).
Toen ik dit zag dacht ik: DARE. Even de link bekeken en inderdaad hoor... 
Onorthodox soldeerwerk... even zoeken, volgens mij heb ik als eens eerder iets gepost:

Een werkende RC-5 decoder. Ik dacht geen printje voor de displays nodig te hebben... Het ziet er helaas wel lelijk uit. Mooier is het input protection circuit van mijn LA: een weerstand en een zener die door plaatsgebrek boven elkaar zijn gemonteerd:
Die weerstanden rechtsonder, daar zit dus nog een zener onder.
En als het SMD moet zijn:
http://www.youtube.com/watch?v=VEZE_exUjkw
Ik denk dat het nog wel beter kan, mocht iemand dus wat beters hebben mag diegene de nieuwe opdracht geven mits binnen 24 na de post van Robin F hierboven. Anders wil ik nog wel een stukje vliegende elektronica zien, maar dan meer richting ornithocopters en minihelicopters. Zelfbouw uiteraard.
christiaan-elektro
Bezoek ook eens: www.christiaan-elektro.nl
RoelA
Resistance is futile (If < 1 Ohm)
Hmz, dan moet ik opschieten, op het moment is het een WIP. We hebben lampjes in de tuin op zonne-energie met een ledje in. Dingen staan al jaren in de tuin, nooit binnen gezet. Batterijen zijn allemaal kapot en gaan lekken, en dat witte ledje wordt ook zo normaal.
Komt nu een pic met 2x rgb ledje in. Hoop 't binnenkort te kunnen tonen. Dan wordt 't wel show je tuin projecten ofzo.. 
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
DanielBakker
Quidquid latine dictum sit, altum viditur
@ lucky luke: yep, die verkoopt dick best.
@ nog amateur: he jammer, ik had wel een behoorlijk gemartelde elektromotor (ik had er het een en ander aan gesoldeerd, en nogal wat s39 gebruikt... dat is natuurlijk heerlijk gaan rotten en zo...)
helaas heb ik die in een opruimbui weggegooid.
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Voor 1 keer is Farnell goedkoper als je die sponsjes met 5 ineens koopt. Dat scheelt een beetje.
http://be.farnell.com/cooper-tools-weller/52241999/replacement-sponge-…
- - big bang - -
rew
Ik heb ooit zo'n 1x2x2.5 cm motortje aan het plafond gehangen, en dan een touw van een meter en dan een rubikscubus. Ding heeft een tijdje gedraaid, maar uiteindelijk kon hij er niet tegen...... Geen foto telt niet.
RoelA
Resistance is futile (If < 1 Ohm)
[quote]Op 5 april 2009 21:05:14 schreef big bang:
Voor 1 keer is Farnell goedkoper als je die sponsjes met 5 ineens koopt. Dat scheelt een beetje.
http://be.farnell.com/cooper-tools-weller/52241999/replacement-sponge-…
- - big bang - -[/quote]
Zelfs als je er 10 besteld zijn ze nog 9.03 per stuk. Bij beste Dick 2.95. Komt die van mij ook vanaf.
/Edit: Woei, Farnell is goedkoper.
Ach, moest er toch bestellen, en het oude sponsje heeft het minstens 7 of 8 jaar uitgehouden. Die 4 extra die de komende jaren toch niet gebruikt worden liggen dan toch alleen maar in de weg 
/Edit2: Heb erover gelezen dat ze per pack van 5 waren, Dacht dat het per 5 bestellen was, gebeurt wel vaker bij kleine dingen bij farnell
klein is fijn
Moderator
Dat is €9.60 per pak van 5. 
Het gat in het sponsje is toch het meest gebruikte, en hetgeen wat het eerste stuk gaat.
Daarom heb ik er een met 2 gaten:
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Op 5 april 2009 21:40:14 schreef RoelA:
Zelfs als je er 10 besteld zijn ze nog 9.03 per stuk. Bij beste Dick 2.95. Komt die van mij ook vanaf.
Nee, dat is 9.03€ voor een pak van 5 als je tien pakken van 5 koopt. Je vergelijkt appels met peren.
5 sponsjes bij Dick= 5*2.95=14.75€ of 2.95€ per stuk
1 pak van 5 sponsjes bij Farnell=9.6€ dus 1.92€ per stuk
Misversta me niet, Dick is voor het overgrote deel zeker goedkoop.
- - big bang - -
edit: KIF typt duidelijk sneller 
2 gaten KIF? Kan je dat zo kopen? Ik heb hier al sponzen gehad met 15 gaten 
Het materiaal van die sponzen is viscose, das redelijk temperatuurbestendig
[Bericht gewijzigd door big bang op (16%)]
Thevel
Golden Member
Even weer wat nieuw leven inblazen in dit topic.
Post een foto van een eigengemaakte complexe schakeling, maar... er mag geen druppel tin gebruikt zijn
Lucky Luke
Wedden dat zweetvoetje aankomt met een breadbord waar een-of-ander HF baksel op staat? Of mag de vertinning van pootjes ook niet?
Ik doe iig niet mee, ik breadbord namelijk met die draadjes van niels, en dat connectortje aan het eind zit vastgesoldeerd, zit dus een druppel tin in per draadje... Ok, Ok, slechte smoes, als ik eerlijk ben: ik bouw eigenlijk nooit hele complexe dingen en bovendien heb ik net mijn breadbord leeggehaald (stond een slowwoop op en een theremin, overiginds niet met elkaar verbonden)