Hoe meet je dag/nacht en straatverlichting op de computer

Wacht dat je van een LDR ergens ophangen achter een raam?

Dan is de stroom nog niet gratis....

Dat is een FTB ontvanger op die foto's. Landis & Gyr maakte die, daarna kwam de FTD, de FTF en toen werden het digitale dingen. Die kan je niet uitleggen aan de mensen.
Netbeheerders gaan stoppen met TF, tenminste als het doorgaat met de z.g. slimme meters, die hebben geen tariefsturing meer nodig. En inderdaad, als gemeentes en provincies niet willen betalen voor TF voor openbare verlichting, waarom zouden die netbeheerders die service dan moeten aanbieden ?
Het instandhouden van die TF zenders kost hopen geld, er is altijd wel ergens een probleem.
Netbeheerders hebben er maar één positief ding aan, je kan, door regelmatig in je net te meten, wietkwekerijen opsporen, die lampen trekken het signaal weg.

groeten

Wat ik weet over het Belgisch systeem:

Oud:
Er werd een lange startpuls verzonden, die een synchroon-motortje startte. Dat motortje dreef --via een flinke vertraging-- een cylinder aan. Daarop waren 1, 3 of 5 genummerde ringen aangebracht, die je om de cylinder kon draaien om het programma in te stellen. Elke ring bezat een nok, en bediende 1 wisselschakelaar.

Met gepaste tussenpozen werd --na de startpuls-- een korte puls op het net geplaatst. Die kwam overeen met de afstand die de cylinder aflegde tussen 2 programma's. Als op dat ogenblik de nok van de programmeer-ring overeenkwam met de "aan" lip van de wisselschakelaar, werd deze geactiveerd. Zoniet, ging hij in de uit-stand.
Door 2 wisselschakelaars te combineren als een AND- of een OR-poort kon je het aantal beschikbare programma's uitbreiden.
Er bestonden ook schakelaars die slechts contact maakten, zolang ze beroerd werden met de nok van de programmeer-cylinder. Daarmee werden uren en/of minuten van de straatklokken op nul gezet.

Het dedecteren van een seinpuls gebeurde -- zoals The Headhunter al aangaf-- met een afgestemde LC-kring, waarbij de L als aantrekspoel voor de program-cylinder fungeerde. Al-met-al een knap systeem, dat tientallen jaren prima gefunctioneerd heeft.

Nieuw:
Er wordt met dezelfde frequentie een 5-bits code op het net gesuperponeerd. Een filter vertaalt dit naar nullen en eentjes, en geeft dat door aan een µC, die er zijn ding mee doet. Daar is geen zak meer aan...

Zendfrequentie:
In A'pen was dat 1347Hz, maar d'r waren een heleboel zendfrequenties in gebruik. Is nu nog zo, denk ik. Wie de boel wil hacken, zal dus eerst de zendfrequentie moeten opzoeken.

Vreemd, ik heb hier met een diffprobe door een 24dB lowpass filter aan het net zitten meten op het moment van schakelen ...

Niets

Zou je niet beter een high-pass filter gebruiken? >:)
Een band-pass filter is beter, maar dan moet je wel de zendfrequentie weten.

Maar hoe kan het dan dat ze niet allemaal tegelijk aangaan?

In Zuid Holland hebben de voormalige netwerken Leiden, Delft,(Edelnet) Rotterdam en Dordrecht hetzelfde systeem, L&G. Met een zendfrequentie van 500 Hz, wat door de slip van de kooiankermotor die destijds de generator aandreef, zo tussen de 485 en 492 Hz uitkomt. Den Haag heeft een ander systeem. In de jaren 70 waren er nogal wat problemen, pulsen van de verschillende bedrijven kwamen in de netten van de de buren terecht. er waren geen afspraken gemaakt over welke puls voor welk doel te gebruiken. In die tijd is door de Zuid Hollandse bedrijven een TF commissie ingesteld, er vonden wat gesprekken plaats. Er is toen een modificatie gemaakt op de FTB ontvangers, de eerste 4 pulsen worden gebruikt om een sleutel te stellen. Ik heb dit verhaal al eerder hier verteld.
In Edelnet gebied (met uitz. van Bleiswijk en Bergschenhoek)is 19 openbare verlichting, 18 om hoog-laag tarief te schakelen.
Als je zo'n LC kringetje hebt, geschikt voor de frequentie die in jouw gebied gebruikt wordt, dan kan je al een hoop.

Op 18 april 2009 21:07:40 schreef Sine:
Vreemd, ik heb hier met een diffprobe door een 24dB lowpass filter aan het net zitten meten op het moment van schakelen ...

Niets

Misschien wordt er in jouw buurt niet met toontjes geschakeld. Hier in Driebergen NL wordt in elk geval de dag/nacht tarief omschakelng middels een aparte schakeldraad gedaan. Dag is 0 Volt en nacht is 230 Volt.

Ja, maar die schakeldraad wordt in de wijkverdeelkast - of trafohuisje, met een of ander relais geschakeld, meestal dus met een of ander TF systeem. Als je als energiebedrijf ook nog door alle wijken een telecomkabelnet zou moeten aanleggen, dat is pas duur.

Nog beter is het om even in de paal te klimmen en de LDR onder de armatuur te plaatsen. De ldr weer een hf zendertje laten sturen en de ontvanger in de tuin aan je verlichting. LDR aan het raam geeft misschien verwarring met het zonlicht overdag.

dan ontwerp ik liever een PIC :)
want lantarenpaal geknutsel gaat oomagend de buurman niet leuk vinden.

Erik66 heeft de werking van een schemeringsschakelaar niet begrepen.

Op 18 april 2009 21:15:40 schreef pros:
Zou je niet beter een high-pass filter gebruiken? >:)

Ehhh... duh :P

Highpass uiteraard

Op 18 april 2009 22:49:31 schreef mvdk:
Ja, maar die schakeldraad wordt in de wijkverdeelkast - of trafohuisje, met een of ander relais geschakeld, meestal dus met een of ander TF systeem.

Jawel, maar als dat het trafohuisje is, dan betekent dat dus dat die toontjes over het middenspanningsnet gaan. En ze komen vast niet zo goed door de trafo...

Als je als energiebedrijf ook nog door alle wijken een telecomkabelnet zou moeten aanleggen, dat is pas duur.

Een bevriend zendamateur hier in het dorp werkte vroeger voor de PUEM. Hij had naast zijn PTT telefoon ook nog een telefoon op het eigen telefoonnet vanm de PUEM...

Ik heb al een paar keer mee mogen kijken in de 10KV zijde van de 2 travo huisjes op het terein bij mij op het werk (waarvan er bij één travo huisje, ook een woonwijk opzit).
Daar heb ik nooit een datalijn gezien...

In de fabriek zitten meerdere (eigen) KWH meters, die netjes omschakelen tussen Dag/Nacht.

Deze meters zitten zeer zeker niet verbonden met een hulp lijn.

Dat je geen datalijn ziet, betekent niet dat hj er niet is. En als er geen datalijn is, betekent dat nog niet dat er met toontjes gewerkt wordt op het middenspanningsnet.

Zou je het trouwens herkennen als er in de 10kV kabel ook een schakeldraad zit?

Je zegt dat de meters in de fabriek niet verbonden zijn middels een hulplijn. Maar hoe kun je dat zien? Hier is het gewoon een extra ader in de hoofdkabel. Dat kun je alleen zien als de zaak open ligt en dat is alleen het geval als de zegels worden verbroken.

Hmmm.. interessant. Ik moet bekennen dat ik er nooit over nagedacht heb waar die schakeldraad die mijn huis binnenkomt aan de andere kant aan vast zit....

Enerzijds klinkt het verhaal met de codes voor "straatverlichting" en "dag nacht" wel aannemelijk, maar anderzijds, gaat de straatverlichting niet overal op hetzelfde moment aan en uit. Ik dacht dat er per groep straatverlichting (een paar km snelweg of zo) een LDR of zo zat, die er voor zorgt dat 'zijn' stukje snelweg aan of uit gaat.

Het nederlandse electriciteitsnet is trouwens niet blij met alle straat verlichting in 1x aan. Donker worden in NL duurt trouwens ook nog een paar minuten (verschil tussen oost en west). (en dan heb je natuurlijk nog schemering).

Zou je het trouwens herkennen als er in de 10kV kabel ook een schakeldraad zit?

Er is een 3e trafo geplaast (Geen huisje, maar zo'n betonnen bunker), daar is een 10kV kabel naar toe gelegt.
Die kabel heb ik toen eens goed bekeken, maar geen data/stuur gedeelte gezien.

Je zegt dat de meters in de fabriek niet verbonden zijn middels een hulplijn. Maar hoe kun je dat zien?

Deze zitten in een kast met doorzichtige deksel, en omdat ik deze mee aangesloten heb :)

Ok, het is duidelijk.

Maar heb je dan toonontvangers kunnen zien in die meters?

En denk je echt dat die toontjes door de middenspanningstrafo komen?

Het zijn elektronische meters.
Je kan het zo gek niet bedenken of het is wel in te stellen.
Er is iemand van dat bedrijf geweest om deze meters in te stellen.
Dus of deze met toontjes werken weet ik niet, maar als dat zo is, dan komen deze toontjes door de trafo heen.

Dan worden ze misschien helemaal niet vanuit het net gestuurd, maar schakelen ze op hun eigen klok. Al dan niet een klok met een DCF77 ontvanger.

Die zendfrequenties worden niet tegengehouden door een trafo. Maar goed ook, anders moest elke distributiepost voorzien worden van een CAB-zender.

die witte electronische meters hebben 2 tf contacten die programeerbaar zijn.
straatlicht,spertijd ,hoog/laag tarief

een klok met een DCF77 ontvanger.

DCF77 is daar niet/nauwelijks mogelijk in een stalen gebouw met heel veel stoorbronnen.

Hoe groot is de amplitude van die signalen?

Inmiddels hangt hier de spectrum analyzer aan het lichtnet via een hoogdoorlaatfilter. Vanavond als de straatverlichting aangaat eens kijken of er wat te zien is..