Hoe meet je dag/nacht en straatverlichting op de computer

Willem, bedankt voor de interessante link.
Het testcircuitje dat ik heb gebruikt:
http://www.uploadarchief.net/files/download/tftest1.gif

De werking:
Het signaal wordt afgetapt van een mini trafo 12V 0.5VA.
R3 R4 C5 C6 filteren de 50 Hz er zoveel mogelijk uit.
D1 beschermt de ingang van de LM567 tegen te grote spanningspieken.
De LM567 staat afgesteld op 492 Hz middels R2.

De uitgang van de LM567 is een open collector uitgang.
In de rustsituatie trekt R5 hem omhoog naar de +5V.
Telkens als de LM567 een 492Hz signaal ziet, maakt hij z'n uitgang laag.

Ik heb inmiddels een nieuw schema in de maak met een 12dB/octaaf filter ertussen..

Ik vraag het maar even :-) kan je misschien iets universelers ontwerpen zodat je de frequenties kan programmeren (digital in te stellen filter?) op die manier kunnen we iets maken wat overval toepasbaar is.

Tja, dan zou ik het filter omzetten naar een bandfilter 110Hz tot 1600Hz (volgens jouw link).
De LM567 vervangen door een comparator en dan de microcontroller verder het signaal laten ontrafelen. Daar komt nogal wat software bij kijken.

Zal ook niet simpel zijn de 50 Hz voldoende te onderdrukken wanneer de band doorlaat al bij 110Hz moet beginnen.

Ik zat eigenlijk te denken aan een filter dat je nog steeds instelt, maar dan mbv programmering ipv discrete componenten. Mbv software pulsen ontrafelen lijkt me niet zo heel lastig, is tenslotte allemaal low speed.

Ik ben niet up2date in de wereld van componenten maar wellicht is er een te programmeren uitvoering van een LM567.

Ja misschien is er wel wat mogelijk. In de radiocommunicatie gebruikten ze een PLL schakeling om FSK te demoduleren. Maar dat is niet mijn tak van sport ;)
Ik zal nog wel even kijken naar de datasheet van de LM565, misschien is daar iets mee te doen.

mvdk

Golden Member

Jullie zijn allemaal goed bezig...

MvdK

Die POT bepaald toch de frequentie?

Als dat zo is kan je hem toch met een D/A aan de PIC hangen om aan te passen.

Alles valt te combineren :P

Hier nog wat ekstra info helaas is het stukje wat de pic beschrijft niet aanwezig maar wel een interesante theorie om uit te werken voor een doorgewinterde programmeur.

Willem, dat is een interessant link.
Hij gebruikt een manier van digitale filtering met een pic16f877. Jammer dat het gedeelte met de code ontbreekt.
Het is in elk geval een vrij simpele methode.

Hier heb ik een tijd geleden ook een oproep gedaan voor het uitzendschema:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/66184
Uiteindelijk kwam ik toch uit op code 6 voor de straatverlichting. Waarschijnlijk toch de selectiecode in het begin fout gehad.
Dit is een mechanische versie waar je nog makkelijk kunt zien hoe het werkt.

Het protocol is simpel:
Je krijgt eerst een burst van enkele seconden=start markering.
Daarna elke keer '1' (of geen) korte puls per 0.5 seconde.
Valt de puls in de eerste 0.5 seconde gaat het signaal aan en valt de puls in de tweede 0.5 seconde gaat het relais weer uit.
Is er geen puls gedurende deze periode dan blijft het relais staan in de vorige positie.

De eerste 5 zijn selectie codes en de rest zijn 25 van deze timeslots. Dus zijn er 25 apparaten te schakelen.

P.S. Het is 1 seconde per 'slot', ik heb het net even getimed. De totale sequence = +/- 30 seconde.
[edit: gecorrigeerd met werkelijke timing, dus het werkt hier nog steeds!]

Ik heb als het goed is nog ergens het reverse-engineered schema liggen van het stukje elektronica wat erin zit. Dat bestaat uit een meerdere orde LC filter.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

op de franse site staan schema's en code en PCB

@henri62
Woon jij in een van de drechten want daar heb ik die krengen wel is vervangen bij het boilers plaatsen.
Ik moes ze altijd op het oude nummer terug zetten meestal 13 uit mijn hoofd gezegd.

Alles valt te combineren :P

Op 21 april 2009 21:16:50 schreef Hetwieg:
@henri62
Woon jij in een van de drechten want daar heb ik die krengen wel is vervangen bij het boilers plaatsen.
Ik moes ze altijd op het oude nummer terug zetten meestal 13 uit mijn hoofd gezegd.

Nee, ik zit in het noorden van Noord Brabant, die code 13 komt ook bekend voor (nachtstroom tarief dus 23:00-07:00 of zoiets).

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

klopt boilers zitten meestal op de nacht.

En dit is 1 van de redenen waarom ik op zoek ben naar een manier om dit via een PIC aan mijn PC te hangen.

Dan kan ik zo makkelijk tuin verlichting enz. schakelen in symmetrie met de wijk.

Alles valt te combineren :P

Op 21 april 2009 19:52:03 schreef Zonnepaneeltje:
Willem, dat is een interessant link.
Hij gebruikt een manier van digitale filtering met een pic16f877. Jammer dat het gedeelte met de code ontbreekt.
Het is in elk geval een vrij simpele methode.

Picjes hebben ook een UART ? dan kan je wellicht de ontvangen code er als ASCII uitgooien via de UART. Door een command naar de PIC te sturen (ascii via de UART) stel je de sample frequentie in om op die manier iets universeels te maken. Moet eenvoudig te doen zijn ....

Switched Capacitor filter gebruiken:

http://www.swarthmore.edu/NatSci/echeeve1/Ref/FilterBkgrnd/SwitchedCap…

Hierbij laat je de uC het kloksigaal leveren, de frequentie daarvan bepaald de filter frequentie.

Bv van Maxim:http://www.maxim-ic.com/quick_view2.cfm/qv_pk/1370

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 19 april 2009 01:01:13 schreef Roetzen:
Een bevriend zendamateur hier in het dorp werkte vroeger voor de PUEM. Hij had naast zijn PTT telefoon ook nog een telefoon op het eigen telefoonnet vanm de PUEM...

[ot]
Mijn vader had vroeger hetzelfde: een telefoon thuis van de PGEM. Daarmee zat je op het interne net en kon je direct intern bellen. Je moest echt een 0 (ofzo) draaien om naar 'buiten' te bellen. Maar die telefoon zat in de meterkast gewoon op de infrastructuur van de PTT, naast het aderpaar van de gewone telefoon.
[/ot]

Als je nou zelf eens wat van die pulsen op het net zet, dan kun je mooi de straatverlichting bedienen als het je uitkomt. Leuk voor een buurtfeestje!

Op 18 april 2009 19:47:25 schreef MMSoft:
op de 50 hz sinus geseponeerd

:)

[Bericht gewijzigd door Jochem op woensdag 22 april 2009 07:58:18 (19%)

If you want to succeed, double your failure rate.

ja maar ik neem aan dat eneco daar niet echt geweldig blij me is :)

mooie site trouwens.

Alles valt te combineren :P
Sine

Moderator

Het lichtnet is een beetje laagohmig ... daar duw je niet zomaar wat op.

Wel op de signaaldraden van het laag/hoog tarief en de openbare verlichting, die worden vaak maar met een 6A zekering afgezekerd, er hoeven alleen maar een paar relais te schakelen.

[Bericht gewijzigd door meije op woensdag 22 april 2009 19:10:32 (17%)

Op 22 april 2009 18:58:59 schreef Sine:
Het lichtnet is een beetje laagohmig ... daar duw je niet zomaar wat op.

Wel, als ik nou zou zeggen dat je een signaal op het (straat)net kan superponeren met een audio-versterkertje als de LM386, dat lacht ieder me vierkant uit.

Nochtans is het zo. Wij gebruiten de RD400 om de ligging van kabels en gaspijpen te volgen. Daar waren enkele oude bakken bij, zoals het model op de link. En die gingen al eens stuk.
Nu was herstellen geen optie - men vroeg al 125 euro, enkel om een bestek te maken. Dus stelde ik voor, er zelf eens naar te kijken...

Groot was mijn verbazing, toen ik merkte dat de uitgang van een simpele LM386 --via een weerstand van 220R en een C-- gewoon met het net verbonden werd (de GND v/d schakeling aan de nulleider) en zo een signaal van 30kHz uitspuwde. Het was trouwens de weerstand die doorgebrand was.

Dat signaal is --afhankelijk van de omstandigheden-- een paar 100m te volgen. De clou zit 'm natuurlijk in de oppikspoel. Die moet uiteraard heel gevoelig zijn, en erg selectief te werk gaan.

Later heb ik er nog enkele hersteld - 't was 1 maal de LM386 die stuk was, bij de anderen steeds de 220R-weerstand.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Abb/busch jager Powernet doet dat ook gewoon op het lichtnet dus lijkt mij niet zo heel spannend.

Op het lichtnet in het gebouw, neem ik aan? Da's idd. geen kunst - doe ik zelf ook.
Maar op het distributienet (70mm² koper, 150mm² ALU of zo)? Ik voel toch enige twijfel opkomen...

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

psst... het was ook maar een grapje!

If you want to succeed, double your failure rate.

Ik moet even m'n bovenstaande uitleg corrigeren. Ben ooit begonnen aan een schema van de RD400, maar dat is nooit afgewerkt omdat het (bijna) steeds dezelfde weerstand was, die stukging.

http://prosje.be/CO/Schemas/RD400.png

D'r zit dus nog een uitgangstrafo'tje tussen LM386 en uitgang...

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)