Je Mooiste Meetapparatuur! Deel2.

Dit topic is gesloten

fred101

Golden Member

De VNA van mijn vorige post werkt ondertussen. Ik hoop binnenkort een HP8601 te kunnen kopen maar met wat creatief samenknopen en wat zelfbouwseltjes erbij werkt hij nu.
De actiefoto's: het gaat om het witte ding linksboven op de plank. Daar boven op ligt een zelfbouw/ontworpen mixer/power deviders/ 5e orde LPF. Op de stapel links is de bovenste HP meetzender de 200MHz LO voor de mixer, De onderste (SNA )de 201-310 sweeper en uit de mixer komt een 0,1 tot 110MHz referentie signaal en een zelfde test signaal. Daarbij heb ik een calibrator gemaakt met aansluiting voor een DUT. Als DUT fungeert nu een parallelkring. Op het onderste beeldscherm zie je een doorgangsmeting van de amplitude en bijbehorend fase verloop. Daarnaast diverse aanpassers, verzwakkers, detectors enz gemaakt.

http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=55&t=873&p=3639#p3639

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Net bij Jeroen B. een dynatek 8120 opgehaald :D , vind hem wel mooi als 1e scoop.

http://www.uploadarchief.net/files/download/img_2293.jpg

Daar kunnen we weer even mee voort!

Skon scoopje! Een zonder al te veel frutsels en dingen op en aan ;)

LED addicted... Fijnmalen en snuiven maar!! :P
Arco

Special Member

Nieuwste aanwinst: Philips Toongenerator annex voltmeter.
Helaas ontbreekt ieder spoor van een typenummer. Weet iemand het typenr. misschien? Dan kan ik op jacht naar de handleiding / schema... (Zonder typenr. wordt 't erg lastig...)

http://www.uploadarchief.net/files/download/philips_toon_meter.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

Die zag ik laatst op een ander forum te koop staan, leuk ding hoor.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Als ik verhuisd ben zal ik eens in me oude studieboeken en aantekeningen kijken. We hadden van die philips dingen op de MTS in het praktijk lokaal.

meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.
Hugo Welther

Moderator

Op 28 april 2009 22:50:44 schreef Arco:
Nieuwste aanwinst: Philips Toongenerator annex voltmeter.
Helaas ontbreekt ieder spoor van een typenummer. Weet iemand het typenr. misschien? Dan kan ik op jacht naar de handleiding / schema... (Zonder typenr. wordt 't erg lastig...)

[afbeelding]

Die heb ik ook nog ergens in de opslag, inderdaad geen typenummers. De interne opbouw lijkt sterk op de Philips zelfbouw kitjes uit de jaren 70.
Helaas mis ik één knopje en zijn bij mij de draadbrugjes over de scharniertjes vervangen door rood/zwart LS snoer.
Dit apparaat hoort bij een natuurkunde prakticum set voor scholen.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
fred101

Golden Member

Hugo, Volgens mij heb ik zo'n ronde knop in de knoppenbak liggen. Die voorraad komt bij een ex-philips medewerker vandaan.

Arco

Special Member

Ik heb een flauw vermoeden dat de 2 ronde knoppen op de foto er helemaal niet op horen...
De ronde knoppen hebben namelijk helemaal geen indicatie in welke stand de knop staat...
Denk dat alle knoppen van het pijlmodel horen te zijn. Helaas zijn deze niet erg stevig. Als je te stevig draait, of je draait het schroefje te hard aan, dat breekt de knop in tweeen. (Was met de rechter twee knoppen ook al gebeurd helaas...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

http://i661.photobucket.com/albums/uu335/_Bart_89/DSC03698.jpg?t=1241024689

Mijn 4 kanaals oscilloscoop. Nog met buizen en zonder printen.

http://i661.photobucket.com/albums/uu335/_Bart_89/DSC02671.jpg?t=1241024736

Mijn 25V/2A labvoeding. Het is de bedoeling dat het een dubbele voeding wordt met stroom en spanningsmeters.
Daar wordt nog aan gewerkt.

fred101

Golden Member

Gaaf ding, een Rack mount 561A. Dat zijn superscopen. Ik heb twee stand-alone 535A's. Trekken 500W, was lekker van de winter. Als hij aan staat werd het lekker warm in mijn hok. Van de zomer is dat iets minder. Dan gebruik ik mijn zomerscoop wat meer :-)
Ik heb er ook een nest plug-in's bij.

http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=55&t=705

Deze heb ik ergens gekregen.

Jij hebt daar ook mooie scopen fred.
Waarvoor died die lange buis aan de beeldbuis van die onderste scoop?

fred101

Golden Member

Dat is een soort lichtsluis waardoor je niet zo'n last van daglicht hebt.

aan ARCO : type nr van je toestel is Philips BEM045/01
de twee ronde knoppen moeten de zelde zijn als de andere

Ik heb de aanschaf van een scope lang uitgesteld maar nu ik met mijn laatste projectjes signalen over lange kabels wil gaan transporteren kwam ik er niet meer onderuit...

Na een zoektocht op Marktplaats.nl ben ik uiteindelijk de eigenaar geworden van een Hameg HM604, 2 kanaals analoge scope tot 60 mhz

http://foto.frotmail.nl/viewpic.php/Allerlei/PIC/IMGP8286.JPG

Ik kreeg er ook nog een aantal probes bij, nu nog leren omgaan met het apparaat ;)

[Bericht gewijzigd door No13 op maandag 18 mei 2009 14:06:59 (10%)

Ziet er leuk uit. Wat moest je ervoor neerleggen als ik vragen mag?

If you want to succeed, double your failure rate.

Natuurlijk, ik heb voor het apparaat met 4 probes (3 probes van x10 en één maal een probe die te switchen is tussen x1 en x10) totaal 125 euro neergelegd.
Voor zover ik begreep een redelijke prijs?

Dat lijkt me een heel redelijke prijs, zeker als die 4 probes inbegrepen zijn.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Mooie scope voor een goede prijs. Je linker probe lijkt z'n beste tijd echter wel achter zich te hebben...

Dat zijn heel deftige scoops hoor, Hameg.
Identiek hetzelfde type ligt hier ook nog op de meetplank. Das een 60Mhz type met vertraagde tijdbasis (geen 2e tijdbasis). Je moet wel oppassen met het knopjevan de delayline, das een 20 slags ofzo, als die ten einde is "klikt" die door, niet te bruusk aan draaien want dan durft het plastieken koppelbusje binnenin wel eens splitten en slippen. Componententester ook aan boord. En het meeste dat daar insteekt zijn Europese componenten, niks TjiiingTsjangg waar je niet aanraakt.

Die zijn uitgekomen begin jaren '90, en voor 125€ met 4 probes, das gewoon een weggeefprijs!

- - big bang - -

[Bericht gewijzigd door big bang op maandag 18 mei 2009 20:31:47 (21%)

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

http://www.fastsampling.com/Products/FunctionGenerator//pic3.jpg

Mijn nieuwe speeltje.
Een :
* USB Function Generator (driehoek, pulse, sine, arbitrary/1024pts, 10mVpp-5Vpp, DC offset -1V/+4V)
* Galvanisch gescheiden van PC, 12V voeding (zelf in voorzien)
* Sinus sweep generator (frequentie sweep of amplitude sweep, 0.01Hz-100MHz, van 100-200MHz neemt de amplitude af)
* Level meter voor sweep (range 77dB, leuk voor filtertjes)
* Frequency Counter (1 Hz-20 MHz, 10-300 MHz, 200-2000 MHz)
* 400MHz DDS based met TCXO (verassend stabiel)

Oh ja, ook nog een 2ch 40MS/s 8bit of 1ch 500KS/s 12bit scoopje. Aardig, maar dat is niet moeders mooiste.

USD 150 op eBay. Met verzenden, BTW en inklaring door TNT zo'n 170 Euro.
Hopelijk wordt de software nog wat leuker en rijker. Dat zal wel afhankelijk zijn van hoeveel er worden verkocht. Momenteel heeft het zeker nog geen "HP gevoel".
Meer specificaties of direct de manual

Thevel

Golden Member

Ik heb op op mijn werk jaren zo'n Hameg gehad, fijn scoopje!

Ja die linker probe is de enige x1 probe die erbij zit, de x10 probes zien er nog wel netjes uit.

Ik zal vooral in het 0-5 volt gebied meten voorlopig (digitale signalen met PIC's) maar mocht ik er niet uitkomen met de x10 probes dan kan ik altijd nog een nieuwe gaan halen...

Nog wel even een vraag (als dat hier mag?) er zit voor de TIME/DIV een CAL (calibratie) knop in het midden van de selectie-knop.

Wanneer ik de probe (x10) in de calibratie output steek klopt het signaal heel aardig op 1 kHz (5 divisions zijn dan 5 golflengtes op 1 msec/div) wanneer de CAL knop in de default positie staat.

Echter op 1 MHz moet ik deze CAL knop meer als een halve slag draaien om het signaal kloppend te krijgen (5 golflengtes zijn dan 5 divisions op 1 usec/div)

Maak ik een denkfout? is het apparaat niet zo 100% in orde? of is dit normaal gedrag?

Nee. dan maak je geen denk- of meetfout. Die CAL potmeter is gewoon een stuk variabele tijdbasis, waarmee je de signaalvorm wat kan open rekken of dichtduwen.
Maar die 2 testsignalen moet je correct kunnen meten met die VAR in gecalibreerde stand.
Indien niet zo, is de tijdbasis wat verlopen. De mijne heeft dat ook, maar ik ben er nog niet achter hoe je die correct bijregeld.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
rbeckers

Overleden

Hameg scoops zijn mooie en goede scoops.
Ool 2e hands blijven ze lang goed.

@big bang
er zijn diversse afregelpunten op het time base board. o.a. VC301 (0,2ms), VC302 (line adj. at 50us) en VR302 (time cal 0,5ms).

Dit topic is gesloten