Je Mooiste Meetapparatuur! Deel2.

Dit topic is gesloten

Idd, ik had al eens in de manual zitten neuzen, en de boel ook eens opengelegd, gekuist en terug ingeregeld (DC bias e.d.) behalve dan de tijdsbasis. Daar zitten verschillende punten in ja, ik dacht 4 stuks IIRC.

Dus met de tijdsbasis op 0.2ms, 50µs en 0.5ms geselecteerd moet ik ze afzonderlijk inregelen, of op een andere manier? Gelden die die punten dan voor het hele bereik?

Een nauwkeurige frequentiestandaard is geen probleem, heb ik wel.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

big bang & rbeckers:
Als dat afregelen te doen is voor een redelijke beginner als mijzelf houd ik me aanbevolen voor tips!

Het kan wel handig zijn als je toch een beetje uit kan gaan van de meetwaarden die je krijgt voorgeschoteld. Wellicht dat dit niet in dit topic thuishoort maar als iemand tips en/of een sevice manual (de user manual heb ik) tot zijn beschikking heeft houd ik me aanbevolen!

free_electron

Silicon Member

Op 18 mei 2009 14:05:17 schreef No13:

Na een zoektocht op Marktplaats.nl ben ik uiteindelijk de eigenaar geworden van een Hameg HM604, 2 kanaals analoge scope tot 60 mhz

ach... hoe mooi. dat was de eerste scoop die ik kocht voor mijn eigen. de 604. met delayed timebase. en echte tweestraalsbuis.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
rbeckers

Overleden

@ big bang
Open een nieuw topic.

@free_electron
Mijn eerste koop was een HM312. Werkt nog steeds! Meestal gebruik ik snellere, duurdere, scoops maar soms zit ik voor de HM312.

Hameg HM604 tijdbasis afregelen, dit is het nieuwe topic waar we het er verder kunnen over hebben.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Het mooiste wat ik in mijn bezit heb:
# Spectrum Analyzer HP8594E Power attenuation 30dB 1000Watts
# NetWork Analyzer - HP-8505A, 500 KHz - 1.3 GHz
# S-paramater set - HP-8503A,
# Storage-Normalizer - HP-8501A
# Marconi Signal generator - 2022E

De beste stuurlui staan aan wal
Henry S.

Moderator

Dat is niet niks en verdient foto's.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.
rbeckers

Overleden

@Yellow Walk
"Leuke" verzameling RF meetapparatuur.
Zoals Henry S. schrijft inderdaad niet niks!

Foto's zullen niet erg spectaculair zijn, ik heb helaas voor enkele jaren mijn grote hobby ruimte moeten verkleinen gezien er een 2p-bed moest staan, omvang groot :(

Dit type HP netwerkanalyzer is fantastisch, alleen staat deze nu onder mijn kleine werktafel. Ik heb er geen ruimte meer voor en de pijp is ook een beetje op. Ik ben daarom bezig om hem helaas weg te doen. Niet te tillen dat spul ;-)
Doch heel heel veel plezier mee gehad.
MiniVNA doet ook wel leuke dingen, maar is niet te vergelijken met een HP.
Buiten m'n FLUKE multimeter, HAMEG scoopje ;-) wordt de SA en de Marconi regelmatig gebruikt voor ditjes en datjes, je kan gewoon niet zonder, althans..
Er staat nog wel wat op mijn verlanglijstje maar na ruim 30 jaar radio-zendamateur wil je ook wel eens een andere trx en die koop je niet meer voor 250 gulden.

Op 18 mei 2009 22:26:06 schreef Yellow Walk:
Het mooiste wat ik in mijn bezit heb:
# Spectrum Analyzer HP8594E Power attenuation 30dB 1000Watts
# NetWork Analyzer - HP-8505A, 500 KHz - 1.3 GHz
# S-paramater set - HP-8503A,
# Storage-Normalizer - HP-8501A
# Marconi Signal generator - 2022E

Hola hola... dat willen wij hier wel eens in glans en glorie aanschouwen. Ik ben al een jaar een SA en NA "aan het kopen" maar kan mijn de beslissing maar niet nemen welke. De 8590 vind ik betaalbaar, de 94 minder maar gaat over de 2.4 GHz, hetgeen belangrijk voor mij is.

Suffering from wiseass oneliner blackout

De HP8594E is een prachtig apparaat tot 3GHz, voor vele jaren terug gekocht voor 3500euro, maar dan heb je ook wat.

De HP-8505A met toeters en bellen zou ik niet zo snel meer kiezen, het begint nu wel een echt oud beestje te worden, maar als je van knutselen houd dan is er wel wat van te maken. De nieuwere types geven ook veel meer informatie, maar de prijs he...
Toen ik hem kocht voor 6500gulden hadden ze de pijp spanning wat hoger gezet zodat het leek of het allemaal koek en ei was, maar naar jaren ga je wel voor de bijl en zit je in het donker (gordijnen dicht, licht uit) het display af te lezen.

http://www.postimage.org/image.php?v=Pq8gxoS
http://www.postimage.org/image.php?v=aV211Pc9
http://www.postimage.org/image.php?v=aV2123a0

Ben ook best trots op mijn kleine draaibank en een behoorlijke freesbank...
http://www.postimage.org/image.php?v=gx_5eQr
http://www.postimage.org/image.php?v=Pq8nFnA

Meeste spullen komen weg bij Thomas www.htb-elektronik.com, maar dat terzijde.

Nou moe! Het kwijl loopt me uit de mond...

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Henry S.

Moderator

Daar hebben we wat voor: :9~ Mooi 'speelgoed'.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Ja, zonder meer prachtig. De 8594 kost hier ook zo iets, een goed toestel alleszins. Het probleem is dat ik geen 3000 Euro wil investeren en dat er dan een ringmixer of zo het loodje legt, en dan zit ik er mee. Naar Agilent sturen zal wel geen optie zijn.

Wat de VNA betreft... Ik ben er nog niet uit, maar als ik een SA met een tracking generator koop heb ik al bijna een scalar analyzer, en dan met een coupler+isolator/downconverter/ADC moet daar dan toch nog de fase uit te recupereren zijn. In principe toch.

Maar het is misschien allemaal de moeite niet waard.

rbeckers

Overleden

Voor minder dan 3000 krijg je een erg oude SA.
Hangt wel van de specs af.
Voor nieuwe SA: Hameg HMS3010, R&S FS315, Anritsu MS2711D etc.

Op 19 mei 2009 22:46:53 schreef Bert_mc:coupler+isolator/downconverter/ADC moet daar dan toch nog de fase uit te recupereren zijn. In principe toch.

Heb je al eens naar een AD8302 gekeken?

free_electron

Silicon Member

Op 19 mei 2009 19:11:41 schreef Henry S.:
Daar hebben we wat voor: :9~ Mooi 'speelgoed'.

juist. elektronici zijn net kleine kinderen. alleen de prijs van het speelgoed is soms heel erg hoog.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Waw, neen, nooit van gehoord. Indrukwekkende chip, 2.7 GHz bandbreedte, 60 dB dynamisch bereik. Daar valt echt wel iets van te maken... Kost nog ook eens niks ($13)

Sweepgenerator bouwen, programmeerbare verzwakker/versterker, een paar van die chips en wat ADCs, en een computer met een beetje code, en het is gebakken :)

Maar, in principe, kan het dus wel. Tot een GHz is het al zeker geen probleem, maar de sweepsnelheid zou laag zijn (als je een PLL zou kunnen laten locken op iedere stap, bijvoorbeeld). Ik ken niks van DDSen maar zover ik begrepen heb lukt dat niet omwille van de faseruis.

Wie nu maar veel tijd had...

@rbeckers: wel, ik woon in de US dus hier valt het een beetje meer mee, en voor 3-4000 Euro heb je een mooi toestel, zoals:

http://cgi.ebay.com/Agilent-HP-8560E-SPECTRUM-ANALYZER-30Hz-to-2-9GHz_…

@ Bert_mc; Ik kan me herinneren dat een Fransoos bezig was met een NA tot 3GHz met een MiniVNA. Dynamische bereik is erg matig, maar misschien voldoende..
http://groups.yahoo.com/group/analyzer_iw3hev/
Moet je maar even rondneuzen, het is mij niet bekend hoever ze ermee zijn... Je bevindingen/project lezen we wel eens...

#Update :
Mini VNA Extender door F1FRV
http://f1frv.free.fr/Extender.html

[Bericht gewijzigd door Yellow Walk op donderdag 21 mei 2009 10:59:01 (11%)

Anoniem

Op 19 mei 2009 22:46:53 schreef Bert_mc:
Ja, zonder meer prachtig. De 8594 kost hier ook zo iets, een goed toestel alleszins. Het probleem is dat ik geen 3000 Euro wil investeren en dat er dan een ringmixer of zo het loodje legt, en dan zit ik er mee. Naar Agilent sturen zal wel geen optie zijn.

Wat de VNA betreft... Ik ben er nog niet uit, maar als ik een SA met een tracking generator koop heb ik al bijna een scalar analyzer, en dan met een coupler+isolator/downconverter/ADC moet daar dan toch nog de fase uit te recupereren zijn. In principe toch.

Maar het is misschien allemaal de moeite niet waard.

Ter info: Agilent vraagt een vaste prijs voor een reparatie.
Ongeacht of de mixer kapot is, of een zekering.
Zit je goed op je stoel? Voor een SA uit de 89 serie is dat 8000Eu.
Nee, er staat géén nul teveel.

En dan gaat zo'n ding naar de schroothoop.
Meenemen of zelfs kopen is uitgesloten of in elk geval niet simpel. Voor een school kan het soms.

Als we dààr aan beginnen zegt Waist management is het hek van de dam. Dan duurt het niet lang voor slimmerds opzettelijk een makkelijke fout in een apparaat stoppen om er goedkoop aan te raken.

fred101

Golden Member

Yellow walk: als je die 8505 set kwijt wil heb ik wel heel veel interesse, Ik heb twee 8407's maar die zijn maar 110Mhz. En ik verzamel oud HP spul. Helaas nog geen S parameter set kunnen vinden dus ik heb de boel zelf gemaakt. Dit weekend ga ik twee HP5326B counters ophalen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Op 21 mei 2009 10:46:09 schreef fred101:
110Mhz. En ik verzamel oud HP spul.

Wat denk je van deze?

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/hp%20140a.png HP140A Dual Trace scoop

met

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/hp%201421a.png 1421A Delayed Time-base

Echt hybride met buizen, Nuvistors, torren en (echt HP) tunneldiodes.....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
fred101

Golden Member

Mooi ding zeg, Ik heb twee oude Tek's (535 met een heel nest plugins_. Maar ik wist eigenlijk niet eens dat HP toen scopen maakte. Je ziet altijd alleen oude philips en Tek's. Ik heb in het begin een beetje van alles verzameld maar omdat het wat veel wordt en veel ruimte inneemt wou ik vooral beperken tot HP want dat is zo vreselijk mooi gemaakt, heeft een mooie geschiedenis, de manuals zijn goed te vinden en het spul is goed repareerbaar. En dat terwijl het spul wat ik van HP heb op een ding na zelfs geen buizen heeft. Moet zeggen dat ik dat niet eens erg vind. Het is nog steeds overzichtelijke techniek, mooi gemaakt en je kan er meer van kwijt ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Op 21 mei 2009 00:48:49 schreef grotedikken:
[...]
Ter info: Agilent vraagt een vaste prijs voor een reparatie.
Ongeacht of de mixer kapot is, of een zekering.
Zit je goed op je stoel? Voor een SA uit de 89 serie is dat 8000Eu.

Die flat fee was er nog niet toen ik er nog mee werkte, maar hoe dan ook, een zekering vervangen kost 1000 euro dus dat risico wil je niet lopen..

@Yellow walk:

al surfend kwam ik hier uit: http://www.sdr-kits.net/VNWA/VNWA_Description.html

@fred101
Ja dat is de scoop, die ik al zo'n 30 jaar gebruik. De manuals zijn allemaal aanwezig.

Ik heb ook een Philips vier kanaals staan, maar die jittert wat. Ik denk dat er ergens hoogspanning sproeit. Helaas is het ding zo compact gebouwd, dat ik er niet aan durf te werken. Er zitten nogal wat van die rigid coaxjes in en daar heb ik geen ervaring mee. 'k zou niet weten hoe ik ze moet losmaken.

Als ik die Philips in orde zou hebben, zou ik misschien nog wel eens van die HP af willen.
Die stofzuiger gebruikt 400 Watt en dat in meer dan m'n PC. Duur in het gebruik!!

Ik zal aan je denken ;)

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/hp1421a-tijdb.png

De opbouw van de tijdbasis. De epoxy print is al doorgemetaliseerd!!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

Dit topic is gesloten