Aarde=ground=massavlak=RF-aarde en er zijn vast nog meer kreten voor
die eigenlijk min of meer op het zelfde neer komen. Het ligt aan de zinsopbouw wat men er precies mee bedoeld.

Even voor de duidelijkheid. Henry bedoeld met dat grote stuk metaal niet de autoradio maar het plaatwerk van de auto wat voor de antenne van de autoradio als massavlak telt.

een antenne bestaat altijd uit twee delen. Dat heet een dipool en is , zeg maar de moeder van alle antennes. Nu kun je een deel weglaten maar dan moet daar wel iets voor in de plaats. Dat kan de aarde zijn (letterlijk), of een alternatief in de vorm van iets wat groot is tov de golflengte en goed geleid. De randaarde van je stopcontact is via de meterkast ook met een pin in de grond verbonden (niet altijd direct onder je eigen huis dacht ik, ben niet zo thuis in die tak van sport)

Op 20 mei 2009 18:14:19 schreef Henry S.:
[...]
De echte antenne bestaat uit antenne én ground, of twee antennes.

En om het nog moeilijker te maken... het tegenwicht kan ook een groot stuk metaal zijn (autoradio).

10 spoelen in serie is wat te veel... er zijn meer adressen dan Dick. Kent bijv.

Dus als ik aan de ground/antenne een stuk metaal(alluminium?) bevestig is dat goed.

Inderdaad, er zijn zeker meer adressen, maar de meeste in nederland terwijl ik in belgie woon. Dan zit ik natuurlijk met de verzendkosten.(maar daar kijk ik dan wel eens naar)

In dit geval is je antenne bijv een stuk koperdraad, 50-75cm staat op de site.

Oke, ik heb er nu een kabel van ongeveer 90 cm aanhangen. Maakt het uit of deze gericht is/rechtop staat? of mag hij gewoon op de grond liggen?

En mag de isolatie nog rond de kabel zitten?

isolatie mag er om, maar beter is wel om hem vrij en geisoleerd op te hangen. Dan zal het beter werken. Horizontaal of vertikaal hangt er af hoe de wolken uitzenden :-) Het is moeilijke om een ontvanger te maken die het niet hoort dan omgekeerd.

ik heb even een fototje gemaakt hoe de antenne hier staat. de antenne is iets meer dan 90 cm
http://www.uploadarchief.net/files/download/dscn1585.jpg

Maak ons effe bang.. :)

Een echte aardleiding is hier inderdaad niet nodig zie ik. De capaciteit (die neerkomt op enkele pF) die de schakeling van zichzelf al heeft naar aarde is voldoende.

De toevoerleiding, dus van de antenne naar de schakeling, moet wel heel kort en vrij zijn. Het hele kastje meteen onder de antenne lijkt me het beste.

zo groot is ie toch niet?:P
komt van mijn modelbouwzender.

Ik denk dat die schoorsteen als hij nat is (onweer) een veel aantrekkelijker punt is.

Ik heb , bij wijze van proef , dat apparaatje vanavond ook even gebouwd .
Vanavond , omdat het lekker onrustig is boven Nederland wat betreft onweer . De schakeling werkt heel erg goed hier op zolder , zonder aarde en op batterijen ( ik laat hem draaien op 4 penlites dus 6V. ).

Wanneer ik hem op mijn draadantennetje van een meter of 15 hang , is er geen lol meer aan , want dan is de led meer aan dan uit .
Dus ik heb er gewoon een stukje draad aan gedaan ( hier werkte een Raaco kastje ook weer als een voorbeeldige antenne ) van ongeveer een meter .

De spoel heb ik op een ringkern gemaakt zoals TS . Alleen ik wist wat de orginele waarde er van was ( 4,7mH ) en heb die afgewikkeld en de wikkelingen goed geteld . Dit waren er 50 . Dus ik heb er een stuk of 100 van gemaakt voor de 10mH + een 10 wikkelingen voor de 1mH ( de zelfde richting op ! ) . Het exacte aantal wikkelingen is niet héél critisch , als je naar de toleranties van het 10pF C-tje kijkt . Maar het moet wel een beetje in de buurt zitten .

Ik heb er een paar jaar geleden als eens eerder eentje gemaakt ( ander schema ) en die werkte met een oude ferriet antenne met een langegolf wikkeling erop . Die 300kHz is niet echt cruciaal , maar meer een indicatie ; ik denk dat alles tussen de 200 en de 400kHz wel een goede frequentie is .

Deze lijkt mij wel een stuk beter , al is het maar omdat die vorige nogal gevoelig was op de voedingsspanning en dan moest je hem weer opnieuw afregelen/instellen .

Maar in de praktijk gemaakt en getest en goed bevonden !

Radioortje

En hoe zijn de testen afgelopen nacht verlopen ?

erg goed volgens mij. Ik zag zijn lampje hier zelfs flitsen :-)

Op 25 mei 2009 22:43:16 schreef Radioortje:
... ik wist wat de orginele waarde er van was (4,7mH) en heb die afgewikkeld en de wikkelingen goed geteld. Dit waren er 50. Dus ik heb er een stuk of 100 van gemaakt voor de 10mH + een 10 wikkelingen voor de 1mH (de zelfde richting op!). Het exacte aantal wikkelingen is niet héél critisch, als je naar de toleranties van het 10pF C-tje kijkt. Maar het moet wel een beetje in de buurt zitten .

Het oude schema schrijft een totaal van 11mH voor. Met jouw 110 windingen zit je nu op 22,7mH. Aan de andere kant is je koppelwinding (-aftakking) nu maar 0,19mH, maar nu wel met gekoppelde spoelen.
De zelfinductie ging immers met het kwadraat van het aantal windingen?

Veel nadeel is er niet, alleen zit je nu met de (vrij brede) piek in de langegolf omroepband. Het oude schema zit met de (veel smallere) piek boven de omroepband.
Maar dat blijkt dus niet veel uit te maken. De veldsterkten van onweer zijn ook véél groter!

12mH en 1mH, ik had geen zin een hele spoel te wikkelen. In een kastje met een 50cm telescoopsprietje eraan. Groen ledje als indicator en een germanium diode als detector. Torren bc547 en bc307 (of was het een 309 in ieder geval een pnp en universeel silicium)
Voeding dmv een 5V adaptertje met dikke elco er over.

De meetzender met een lusje om de antenne geeft reacties van 100KHz tot 1MHz. Bij 1MHz gaat hij staan knipperen dus ik denk dat hij dan oscilleert. Het plafond licht aan en uit doen geeft een flitsje van de led. Het ding staat dan een meter of zes van de lamp en schakelaar af. Ik denk dat ik er ook nog een speakertje aan hang maar dat later want echt comfortabel bouwen is het zo niet maar alleen liggen is gek om gek van te worden.

Ik zag net het ledje snel achter elkaar flikkeren en hier: http://www.meteo-bleiswijk.nl/onweerdetectie.html bij apeldoorn een melding verschijnen. Zover weg zal hij toch niet detecteren. In ieder geval reageert hij ook op licht aan/uit door het hele huis

[Bericht gewijzigd door fred101 op (15%)]

Hoever zou dat bij jou vandaan geweest zijn?

kilometer of 50 denk ik.

Ik had hier in Delft geen onweer detector nodig.
Er flitste al meer dan genoeg, ik denk dat een ledje niet eens zichtbaar was en een geluids signaaltje al helemaal niet hoorbaar. :-)

Op 26 mei 2009 14:48:35 schreef Frederick E. Terman:
[...]Het oude schema schrijft een totaal van 11mH voor. Met jouw 110 windingen zit je nu op 22,7mH. Aan de andere kant is je koppelwinding (-aftakking) nu maar 0,19mH, maar nu wel met gekoppelde spoelen.
De zelfinductie ging immers met het kwadraat van het aantal windingen?

Oeps , even niet aan gedacht :D . Ik dacht zelfs mij te herinneren dat op zo'n ringkerntje elke winding een bepaald aantal µH zou moeten zijn . FOUT DUS .
Nouja , ik ben wel even bezig geweest om een nieuwe te wikkelen maar ben er niet aan toe gekomen om hem erin te solderen .
En als ik het een beetje beter berekend heb nu , dan kom ik op een 24 wikkelingen voor de 1mH . En met een 75 wikkelingen zou ik op 9,4mH komen , want als ik een verdubbeling van de inductie wil , moet er de helft aan windingen bij , toch ?
Ik blijf dat lastig berekenen vinden .

En waarom is "mijn" piek breder ?

@ Fred : die vijftig kilometer lijkt mij helemaal geen probleem , als het er maar heftig genoeg aan toe gaat .

Radioortje

het zal dan niet aan mijn antenne liggen, maar hier heb ik niets gehoord. het was hier dan ook redelijk rustig. ik ben toch aan het hopen op een flinke onweersbui hier boven limburg.

Ik zit ook al constant met het ding aan te hopen op onweer. Af en toe flitst hij maar dat is waarschijnlijk een lichtschakelaar bij de buren ofzo. Ik had hem eens naast de dipool gezet maar dan gaat het lampje niet meer uit.

Vanavond mijn nieuwe spoeltje erin gezet .
Er ook achter gekomen dat de C aan de uitgang van de HF versterker ( door een slecht uitprintsel van de site ) door mij verkeerd gekozen was , nl. 100nF ipv 120pF . Deze ook vervangen .
Door middel van een simpele meetproef met mijn RF generator en mijn scoop , lijkt hij te pieken op 315kHz .
De resultaten lijken ook een stuk beter . Hij reageert nu ook al op de trein die voorbij rijdt ( op een 100m hemelsbreed hier vandaan )

Optimistisch door deze veranderingen ben ik met al mijn enthousiasme door gegaan voor de koelkast , en heb de schakeling er bij achter gebouwd met de ( draaispoel-) meter . Ik heb daar een oud VU-metertje voor gebruikt , en die R van 5k1 vervangen door een R van 2k7 in serie met een Rtrim van 4k7 .
Dat is een leuke uitbreiding op het dingetje : je krijgt en beetje een idee hoeveel activiteit er de laatste paar minuten is geweest .

Hij staat hier nu beneden , zonder aarde , maar met een stuk draad als antenne van een meter of twee .
Hij reageert nog steeds op de trein , maar ook op de verlichting van de buren :) .

Ik denk dat al met al het een leuk experiment is , en misschien nog wel leuker om verder uit te breiden .
Ik denk dan bv. aan een geluidsgevertje , maar dan niet met een speakertje zoals op die site , maar met een piëzo elementje ( minder stroom verbruik ).
Of nog verder doorgedacht ( bij een portable model ) een trilmotortje . Zodat bij een één of andere bergwandeling je broekzak gaat kietelen bij naderend onweer ;) .

Het is zelfs misschien wel de moeite waard om er een leuk kastje voor te fabriceren .

Radioortje

PS. Gaat het al een beetje beter met jouw rug , Fred ?

Op 26 mei 2009 21:58:31 schreef Radioortje:
En als ik het een beetje beter berekend heb nu , dan kom ik op een 24 wikkelingen voor de 1mH . En met een 75 wikkelingen zou ik op 9,4mH komen , want als ik een verdubbeling van de inductie wil , moet er de helft aan windingen bij , toch ?
Ik blijf dat lastig berekenen vinden .

En waarom is "mijn" piek breder ?

De piek was breder doordat je andere waarden had voor de zelfinducties en hun koppelfactor, maar wel dezelfde C en R gebruikte.

Wat je nieuwe berekeningen betreft: waarom vind je dat lastig? Je weet toch hoe een kwadraat werkt?
Kwadrateren is trouwens niet hetzelfde als verdubbelen. Als je de helft aan windingen erbij doet, zodat je nu 1,5x zoveel hebt, zal de zelfinductie 2,25x zo groot worden. Dat is meer dan een verdubbeling.

Als 50 windingen overeenkomt met 4,7mH, dan zullen 24 windingen dus overeenkomen met (24/50)^2 * 4,7 = 1,1 mH. Dat klopt dus wel. Maar eigenlijk maakt het allemaal niet zoveel uit, omdat je nog geen rekening houdt met de koppeling tussen de twee spoeltjes. Die is namelijk verschillend. In het oorspronkelijke schema zijn ze niet gekoppeld. Bij jou zijn ze 100% gekoppeld.

Nu weet ik zeker dat het originele schema ook maar gewoon een gokje was dat goed bleek te werken. Dus voor de werking van jouw toestel maakt het niet uit.
Maar als je de kring zou willen namaken met dezelfde eigenschappen, dan maakt het wèl uit. Dit verhaal is dus meer theorie dan praktijk (en dat is dan weer een hele troost). :)

Bij mij zitten er twee smoorspoelen. Ik denk dat het enige voordeel van een paar hele goede spoelen en precies afgestemde kring is dat hij niet meer op van alles reageert

Een heel goede radio kraakt toch ook met onweer ?
De bliksem is echt niet op die 300kHz afgestemd denk ik .

En sorry FET , maar zoals je dat net even voorrekend , zou ik zelf echt niet op zijn gekomen ( ik kan mij ook echt niet herinneren dat iemand mij dat ooit heeft uitgelegd ) . Ik vind het nog steeds knap dat mensen zo met getallen kunnen goochelen .

Radioortje