Show your projects! Part 14.

Dit topic is gesloten

Ik denk niet dat dat goed werkt timmie, je kunt beter stroombronnen maken met die torren en de opamp. Kost misschien een weerstandje meer, maar het resultaat wat betreft dimbereik is beter. Ook heb je weinig van temperatuurverandering en pas je makkelijker een andere tor toe.

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Heb je nu niet alle elco's verkeert om staan?

klein is fijn

Moderator

Ik zat er ook al naar te kijken ja..

Maar, zonder dollen, waarom zo omslachtig? Er zijn ook gewoon I2C PWM expanders.

ik zou dat streepje boven de 6 toch wel doen hoor.

das een hele mooie klok die je daar hebt!

veel mooier dan mijn hema wekkertje :D

ik heb zelf ook een klok maar die vind ik wat te groot om hem als wekker te gebruiken, die staat op mijn werktafel.

mijn klok heeft ook een functie dat hij wel verder loopt (met batterijen), als "het display" niet aanstaat en ik heb een knopje erop gemaakt en als je dat indrukt dan wordt het display 5 seconden geactiveerd.

twee weken en veel keren op dat knopje drukken later loopt hij nog steeds op de minuut gelijk met mijn pc-klok en horloge.

Bij brand geen lift! Gebruik liever water!

Van de week zijn de printjes binnen gekomen van een project waar ik mee bezig ben. Kan er niet te veel over zeggen, omdat we bezig zijn met het concept te verkopen aan philips. Maar het is in ieder geval een revolutionair concept om led verlichting / moodlight aan te sturen.

Printjes zijn (zoals gewoonlijk) weer in mijn reflow oven gesoldeerd.

http://www.greenbird.info/ledpixel/overview_closeup.jpg
http://www.greenbird.info/ledpixel/top_soldered_side.jpg
http://www.greenbird.info/ledpixel/bottom_soldered_side.jpg

Mijn mond valt open hier!

Kan je de afmetingen verklappen?

Op 30 mei 2009 11:59:31 schreef T-baev:
Kan je de afmetingen verklappen?

FF kleiner dan 1 euro cent ;)

"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)

Zie ik daar een draadbrug? :P

Ik ben programmeur! geen electronicus! http://www.daantimmer.nl/ Er is een ontwerp! nu nog inhoud :-)

Als mijn ogen me niet bedriegen, is het nog multilayer ook.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Ik denk dat het gewoon dubbelzijdig is. Anders is er iets goed mis met de routingskills van Xantus. Of ik zie iets over het hoofd :P

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Daar lijkt het wel een beetje op he? (EDIT dat het multilayer is, niet dat er iets mis is met de routingskills van Xantus) Dat verbaast me een beetje, gezien het kleine aantal onderdelen, en het kleine aantal totale aansluitingen. Je zou denken dat het dan wel te routen is, maar het is natuurlijk altijd mogelijk dat die halve pads aan de buitenkant, in combinatie met de plaatsing van de LED waar je niets aan kunt veranderen, het onmogelijk maken om het geheel op 2 lagen te maken.

Ik ben ook wel erg benieuwd wat dat draadje daar doet...

Ik heb mijn best gedaan, maar ik kan geen datasheet vinden van die chip. Met enige moeite kan ik een paar cijfertjes lezen / gokken, maar niet genoeg voor een datasheet.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Het noemt led pixel.

Wat ik dus denk is ambilight maar dan ipv 1 kleur aan de zijkant een meer gespreide kleur over de hele rand.

Ziet er leuk uit maar bestaat dit al niet of zit ik er gewoon helemaal naast?

Ze zien er in ieder geval koppelbaar uit.

Wat voor driver IC is er toegepast? Een MAX6966/MAX6967?

Edit: Bij nader inzien kan het niet een van deze twee zijn.

[Bericht gewijzigd door Tommyboy op zaterdag 30 mei 2009 15:15:35 (36%)

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Als ze koppelbaar zouden moeten zijn, zou ik verwachten dat je ze aan elkaar kunt solderen, en dan zijn die halve pads aan de zijkant helemaal niet handig, lijkt me.

Daarbij: waarom zou je voor een ambilight per LED een losse print gebruiken? Het is toch veel eenvoudiger om een LED strip te nemen, waarbij je op de een of andere manier alle LEDs apart kunt aansturen. Dat zou kunnen door multiplexing, of door elke LED een eigen driver te geven, en die aan een bus te hangen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Theo Dooms: "gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam. "

Op 30 mei 2009 15:42:51 schreef SparkyGSX:
Als ze koppelbaar zouden moeten zijn, zou ik verwachten dat je ze aan elkaar kunt solderen, en dan zijn die halve pads aan de zijkant helemaal niet handig, lijkt me.

Daarbij: waarom zou je voor een ambilight per LED een losse print gebruiken? Het is toch veel eenvoudiger om een LED strip te nemen, waarbij je op de een of andere manier alle LEDs apart kunt aansturen. Dat zou kunnen door multiplexing, of door elke LED een eigen driver te geven, en die aan een bus te hangen.

Niet solderen; klikken.

Mensen kunnen niet alleen LEDs in hun eigen patroon/vorm/kleur plaatsen (2d of 3d, denk aan structuren maken met magneetjes). Maar de 'schakeling' reageert ook elke keer anders als je een extra LEDje aanklikt. Wil je iets anders, draai je een LEDje 90 graden. Ofzoiets. :)

Lijkt me een erg leuk idee, maar ik denk dat de markt voor zulke dingen erg beperkt is. Over het algemeen kunnen alleen technici zulke dingen echt waarderen.

Neem bijvoorbeeld de Joule thief, of de KIF SMD zaklamp. De meeste mensen hebben geen idee dat een LED meer dan 1.5V nodig heeft om te branden, en dus dat het meer is dan een batterij, LED en drukknopje. Als je dan ook nog probeert duidelijk te maken dat het ding werkt op batterijen die voor de meeste doeleinden "leeg" zijn, wordt je al helemaal voor gek versleten.

Daarbij zie ik niet echt in hoe je dit aan elkaar zou kunnen klikken, behalve als je ze op een 8-tal staafjes zou schuiven, maar dan staan de LEDs een beetje raar.

Zouden het stiekem side-emitting LEDs zijn?

EDIT: dat zou wel kunnen verklaren waarom die halve pads aan de zijnkant niet doorgemetaliseerd zijn; als je een soort van schuifregister bus wilt maken, om geen adressering te hoeven gebruiken, moeten de onderste en bovenste vlakjes natuurlijk van elkaar geïsoleerd zijn.

EDIT2: ik kan geen enkel pad ontdekken dat zowel aan de boven- als de onderkant een track heeft. Volgens mij zijn die 2 laatste foto's van hetzelfde printje, maar ook 180 graden gedraaid tussen de foto's.

Zou dit genoeg informatie zijn om het hele ding te reverse-engineeren? We kunnen de onderdelen zien, en beide kanten van de print zonder onderdelen. Als we het nummer op die chip konden lezen, zou je bijna alle informatie hebben. Zou het een microcontroller zijn?

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op zaterdag 30 mei 2009 16:06:11 (19%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 30 mei 2009 11:58:29 schreef xantus:
Van de week zijn de printjes binnen gekomen van een project waar ik mee bezig ben.

Dat zijn wel erg kleine printjes, volgens mij heeft klein is fijn er een concurent bij ;)

"If I would have listened to my customers, I would have invented a faster horse." - Henry Ford

dit is heb duidelijkste dat ik het typenr heb gekregen:
http://www.glamdring.se/files/Msicaron.2009.05.30.16.36.00.jpg
Als je de foto opslaat en zoomt kan er mss iemand het lezen of herkennen; ik zie er in elk geval scheel op :+

/e: foto aangepast

'Ours is the age which is proud of machines that think, and suspicious of men who try to' (H. Mumford Jones)

Dat was ik dus ook al aan het proberen, maar volgens mij heb jij het ding ondersteboven. Ik denk dat ik op de onderste regel (bij jouw dus de bovenste) "489L" of "439L" kan lezen.

De punt die aangeeft waar pin 1 zit, staat bij jou ook rechts onder, volgens mij moet je die punt meestal links boven hebben om de tekst te kunnen lezen.

Ik denk dat de bovenste regel "6281", al is die 2 een beetje een gok.

EDIT: volgens mij is het een A6281 van Allegro. Dit is een 16 pins QFN, met de omschrijving "3-Channel Constant Current LED Driver with Programmable PWM Control". Kan bijna niet missen, lijkt me.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op zaterdag 30 mei 2009 16:50:17 (20%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Zou goed kunnen :D. Nu wordt reverse-engineeren wel mogelijk lijkt me, wel uitkijken of xantus hiermee niet in problemen komt dus even weghalen of in een spoiler plaatsen (gaat dat hier?).

'Ours is the age which is proud of machines that think, and suspicious of men who try to' (H. Mumford Jones)

Ik denk niet dat het zinnig is om dit verder te reverse-engineeren, en ik betwijfel ook een beetje of Xantus hiermee in de problemen zou komen. Het enige wat we tot dusver vastgesteld hebben, is nogal voor de hand liggend.

We hebben een (denk ik) RGB LED gezien, en die zal toch aangestuurd moeten worden. Het is niet vreemd om daar een speciaal IC voor te gebruiken. Op de eerste pagina van de datasheet staat dan ook hoe je een stel van die dingen aan elkaar kunt hangen en via een bus kunt besturen.

Wat zou hier geheim aan moeten zijn? Technisch gezien stelt het, tot dusver, erg weinig voor, denk ik. Het lijkt me sterk dat je dit als nieuw idee aan Philips zou kunnen verkopen. Ik denk dat grote geheim de toepassing is, en dit slechts een redelijk eenvoudig ding om die toepassing mogelijk te maken.

Overigens zijn die 2 extra onderdeeltjes een weerstand om de stroom in te stellen, en een ontkoppelcondensator.

Maar waarom ze het gemaakt hebben met die vreemde halve pads, is me nog steeds een raadsel. Waarschijnlijk is het vreselijk logisch als je de toepassing kent, maar ik zie het niet.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op zaterdag 30 mei 2009 17:15:02 (16%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Dus eigenlijk moeten we gokken naar de toepassing.
Zou het geen RGB LED lichtslang kunnen zijn. Alle printjes verticaal op elkaar stapelen met een tussen ruimte van een x-aantal centimeters. Daar vervolgens 8 draden langs solderen voor de voeding en de bus. Dit geheel in een doorzichtige tuinslag stoppen. En zie daar.. Een lichtslang die verschillende kleuren en patronen kan aannemen.
Het is een pure gok...

"If I would have listened to my customers, I would have invented a faster horse." - Henry Ford

SparkyGSX heeft het goed :). Het is niets meer als een RGB led + led controller + ontkoppel C en instel weerstand. Het echte 'geheim' zit hem inderdaad in de toepassing en een controller (PSoC) die alles aanstuurt.

Het is echter geen multi-layer PCB maar 'gewoon' dubbelzijdig. De pads aan de randen hadden wel doorgemetaliseerd moeten zijn, dit is een fout van de PCB leverancier (eurocircuits). Het draadje zit erop omdat ik een klein ontwerpfoutje had gemaakt :'(

Dit topic is gesloten