ontwerptips en domme fouten

Dit topic is gesloten

ge-wel-dig! Een motor starten met een 9V blokbatterij!

Maar blijkbaar trekt de ontsteking dus maar heel weinig stroom, en dan verbaast het me een beetje dat je niet genoeg spanning van de dynamo krijgt als je hem aan probeert te lopen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

inderdaad wel mooi ik zie het gezicht van de baliemedeweker al voor me:D

niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide
High met Henk

Special Member

ik heb geen permanenten magneten in mijn dynamo...

dus moet even een opstart spanning hebben...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

met dank aan mijn vrouw voor het vasthouden van het 9V blokje tijdens het aantrappen...

Op 29 juni 2009 22:38:15 schreef timmie:
inderdaad wel mooi ik zie het gezicht van de baliemedeweker al voor me:D

Of die van HmH zijn vrouw als ze haar vingers 'net' even verkeerd houd.

Maak me niet gek, ik ben al gek.
High met Henk

Special Member

het is laagspanning he?

gebeurd helemaal niets en een 9V accu levert ook niet echt fenomenale stromen....

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Jullie kennen vast wel testen en meten met een brakke krokodil->krokodillenklem al?
Best vervelend als je na een uurtje foutzoeken tot die conclusie moet komen...

Sine

Moderator

Jup, daarom soldeer ik daar standaard de draden aan vast ;)

@High met Henk: over starten...
Enige tijd geleden, na een avondje uit onder vrienden, stapte ik in m'n wagen, samen met een kameraad die ik thuis nog moest droppen.
Staat daar een meid op de parking, beetje beteuterd te kijken naast haar wagen, 2 gasten erbij, onder de motorkap aan het neuzen. Ze kon niet starten, en haar 12V boordnet zat precies helemaal aan de grond.
Wij stappen uit, stellen voor dat we met z'n vieren duwen terwijl zij stuurt en na een tijdje de koppeling lost: nog niets.
Ikke: bwah, geen probleem, ik stap naar m'n auto, graai mijn nog nieuwe startkabels uit de kofferbak (pas gekocht voor een kleine prijs, en toch 12mm dik, hoe doen ze het...); auto's naast elkaar, kabels erop en overstarten.
Zij kan nog niet starten (motor gaat zeer traag rond) terwijl ik mijn toerental wat opvoerde.
Das raar, ik lever spanning en zij heeft daar niks aan.

De volgende dag ging ik toch eens op onderzoek. Je staat perplex van wat je dan vind. In die 12mm dikte zat een koper sprietje van 1mm², de rest was allemaal isolatie...
En waar de draden de accutang raakten was alles al groen geoxideerd. Al geluk, want anders stook je de boel nog op met misschien brand tot gevolg.
Weer made in ChingChang China zeker :( :( |:(

Nu heb ik er zelf gemaakt, met een kabeltje van 30mm² tussen... :-)

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Tidak Ada

Golden Member

Heb ook nog zo'n stelletje gehad. Zelfde effect :(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 30 juni 2009 00:21:26 schreef big bang:
nieuwe startkabels uit de kofferbak (pas gekocht voor een kleine prijs, en toch 12mm dik, hoe doen ze het...);

Nou! Nu weet je het!

Ik heb ergens de "voor > 2L diesels" startkabels gekocht, die doen het tot nu toe prima.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Goedemorgen allen,
Ik heb een ontwerp tip nodig. In de planning staat het inbouwen van een bluetooth USB dongle in een laptop. Ik ga daarvan 1 van de 4 usb poorten aftappen en omleggen.
Daarnaast ga ik een schakelaartje inbouwen voor het aan/uit schakelen van de bluetooth dongle.
Hier zit gelijk mijn vraag:
wat zijn de beste schuifschakelaars? en hoe kan ik ervoor zorgen dat niet alleen de +5 maar ook de data + en data - meeschakelen op 1 schakelaar?
Ik heb gelezen op verschillende webwinkels over meerpolige schuif schakelaars. Hoe werken deze?

Alvast bedankt voor de aandacht :D

4-polige schakelaar, die schakeld gewoon 4 x.

Je kunt het ding natuurlijk ook softwarematig uitschakelen.

Als je toch een schakelaar gaat gebruiken, zou ik de ground in ieder geval niet schakelen. Daarbij doe je er misschien wel goed aan om ervoor te zorgen dat de +5V eerder verbonden wordt dan de datalijnen, aangezien USB connectors vaak ook ontworpen zijn om hier voor te zorgen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Tidak Ada

Golden Member

Ik zou in iedergeval een goie C&K tumbler schakelaar gebruiken en geen schuifschakelaar. Die laatsten hebben een veel onzekerder schakel moment. Dt is zeker van belang als je 'hot' wilt schakeln! Neem ook Sparky's suggestie mee.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Lucky Luke

Golden Member

Op 29 juni 2009 22:37:28 schreef SparkyGSX:
ge-wel-dig! Een motor starten met een 9V blokbatterij!

Ja, zeker, maar is het nou een ontwerptip, of toch een domme fout? :P

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
High met Henk

Special Member

ontwerptip voor dooie loodaccu's in je ontwerp..... :+ :+

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Henry S.

Moderator

Op 30 juni 2009 12:02:51 schreef Fred1987:
Goedemorgen allen,
Ik heb een ontwerp tip nodig. In de planning staat het inbouwen van een bluetooth USB dongle in een laptop. Ik ga daarvan 1 van de 4 usb poorten aftappen en omleggen.
Daarnaast ga ik een schakelaartje inbouwen voor het aan/uit schakelen van de bluetooth dongle.
Hier zit gelijk mijn vraag:
wat zijn de beste schuifschakelaars? en hoe kan ik ervoor zorgen dat niet alleen de +5 maar ook de data + en data - meeschakelen op 1 schakelaar?
Ik heb gelezen op verschillende webwinkels over meerpolige schuif schakelaars. Hoe werken deze?

Alvast bedankt voor de aandacht :D

Bedankt voor je topickaap! Open een topic voor zo'n vraag.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
klein is fijn

Moderator

Ik denk dat iedereen de gang van zaken wel kan bedenken na het zien van deze foto:

http://www.kleinisfijn.nl/co/uploads/thumbs/rood-zwart.jpg

"Zeg maar niets meer" om het met Andre's woorden te zeggen...

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

KIF: Het duurde ff, maar ik zie hem :P Zal een mooi effect zijn geweest :)

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.
High met Henk

Special Member

@KIF:

1 voordeel dat bij jou ALLES op schaal is.....

dus de rookwolkjes ook

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
klein is fijn

Moderator

Geen rookwolken, dat valt alweer mee. Er hing alleen een ATtiny2313 aan, die loeiheet werd. En toch nog werkt! Verbazing alom..

waar ken ik dat nog op school flipflop schakeling maken boel in gang steken en ja natuurlijk moest mijn leraar moest weer iets zeggen :p 5 min later eindelijk gedaan met zijn vertelling
sniff sniff wat ruikt dat hier raar jah ik had chip verkeerd in de print gestoken + aan - en - aan + |:-(.
voelde eens aan de chip met mijn vinger auwtsj het had een beetje warm(sarcastisch)+ digtitale osci eraan gelukkig werkte die nog :p

@ foto KIF: het duurde een minuutje of 2 voordat ik het zag, maar ik snap hem nu helemaal :+

Quidquid latine dictum sit, altum viditur

Nog een leuke dommigheid als aanvulling op mn vorige post hier:

Twee avondjes uitzoeken waarom ik wel de led kan doen branden op de dynamixel en perfect de status kan uitlezen (dus protocol werkt wel degelijk), maar het 'torque on' commando wil maar niet werken??

Jah, logisch als je aan de verkeerde motor zit te draaien..:(

Dit topic is gesloten