ge-wel-dig! Een motor starten met een 9V blokbatterij!
Maar blijkbaar trekt de ontsteking dus maar heel weinig stroom, en dan verbaast het me een beetje dat je niet genoeg spanning van de dynamo krijgt als je hem aan probeert te lopen.
Dit topic is gesloten
ge-wel-dig! Een motor starten met een 9V blokbatterij!
Maar blijkbaar trekt de ontsteking dus maar heel weinig stroom, en dan verbaast het me een beetje dat je niet genoeg spanning van de dynamo krijgt als je hem aan probeert te lopen.
inderdaad wel mooi ik zie het gezicht van de baliemedeweker al voor me:D
Special Member
ik heb geen permanenten magneten in mijn dynamo...
dus moet even een opstart spanning hebben...
met dank aan mijn vrouw voor het vasthouden van het 9V blokje tijdens het aantrappen...
Op 29 juni 2009 22:38:15 schreef timmie:
inderdaad wel mooi ik zie het gezicht van de baliemedeweker al voor me:D
Of die van HmH zijn vrouw als ze haar vingers 'net' even verkeerd houd.
Special Member
het is laagspanning he?
gebeurd helemaal niets en een 9V accu levert ook niet echt fenomenale stromen....
Jullie kennen vast wel testen en meten met een brakke krokodil->krokodillenklem al?
Best vervelend als je na een uurtje foutzoeken tot die conclusie moet komen...
Moderator
Jup, daarom soldeer ik daar standaard de draden aan vast
@High met Henk: over starten...
Enige tijd geleden, na een avondje uit onder vrienden, stapte ik in m'n wagen, samen met een kameraad die ik thuis nog moest droppen.
Staat daar een meid op de parking, beetje beteuterd te kijken naast haar wagen, 2 gasten erbij, onder de motorkap aan het neuzen. Ze kon niet starten, en haar 12V boordnet zat precies helemaal aan de grond.
Wij stappen uit, stellen voor dat we met z'n vieren duwen terwijl zij stuurt en na een tijdje de koppeling lost: nog niets.
Ikke: bwah, geen probleem, ik stap naar m'n auto, graai mijn nog nieuwe startkabels uit de kofferbak (pas gekocht voor een kleine prijs, en toch 12mm dik, hoe doen ze het...); auto's naast elkaar, kabels erop en overstarten.
Zij kan nog niet starten (motor gaat zeer traag rond) terwijl ik mijn toerental wat opvoerde.
Das raar, ik lever spanning en zij heeft daar niks aan.
De volgende dag ging ik toch eens op onderzoek. Je staat perplex van wat je dan vind. In die 12mm dikte zat een koper sprietje van 1mm², de rest was allemaal isolatie...
En waar de draden de accutang raakten was alles al groen geoxideerd. Al geluk, want anders stook je de boel nog op met misschien brand tot gevolg.
Weer made in ChingChang China zeker
Nu heb ik er zelf gemaakt, met een kabeltje van 30mm² tussen...
- - big bang - -
Golden Member
Heb ook nog zo'n stelletje gehad. Zelfde effect
Op 30 juni 2009 00:21:26 schreef big bang:
nieuwe startkabels uit de kofferbak (pas gekocht voor een kleine prijs, en toch 12mm dik, hoe doen ze het...);
Nou! Nu weet je het!
Ik heb ergens de "voor > 2L diesels" startkabels gekocht, die doen het tot nu toe prima.
Goedemorgen allen,
Ik heb een ontwerp tip nodig. In de planning staat het inbouwen van een bluetooth USB dongle in een laptop. Ik ga daarvan 1 van de 4 usb poorten aftappen en omleggen.
Daarnaast ga ik een schakelaartje inbouwen voor het aan/uit schakelen van de bluetooth dongle.
Hier zit gelijk mijn vraag:
wat zijn de beste schuifschakelaars? en hoe kan ik ervoor zorgen dat niet alleen de +5 maar ook de data + en data - meeschakelen op 1 schakelaar?
Ik heb gelezen op verschillende webwinkels over meerpolige schuif schakelaars. Hoe werken deze?
Alvast bedankt voor de aandacht
Je kunt het ding natuurlijk ook softwarematig uitschakelen.
Als je toch een schakelaar gaat gebruiken, zou ik de ground in ieder geval niet schakelen. Daarbij doe je er misschien wel goed aan om ervoor te zorgen dat de +5V eerder verbonden wordt dan de datalijnen, aangezien USB connectors vaak ook ontworpen zijn om hier voor te zorgen.
Golden Member
Ik zou in iedergeval een goie C&K tumbler schakelaar gebruiken en geen schuifschakelaar. Die laatsten hebben een veel onzekerder schakel moment. Dt is zeker van belang als je 'hot' wilt schakeln! Neem ook Sparky's suggestie mee.
Golden Member
Op 29 juni 2009 22:37:28 schreef SparkyGSX:
ge-wel-dig! Een motor starten met een 9V blokbatterij!
Ja, zeker, maar is het nou een ontwerptip, of toch een domme fout?
Special Member
ontwerptip voor dooie loodaccu's in je ontwerp.....
Moderator
Op 30 juni 2009 12:02:51 schreef Fred1987:
Goedemorgen allen,
Ik heb een ontwerp tip nodig. In de planning staat het inbouwen van een bluetooth USB dongle in een laptop. Ik ga daarvan 1 van de 4 usb poorten aftappen en omleggen.
Daarnaast ga ik een schakelaartje inbouwen voor het aan/uit schakelen van de bluetooth dongle.
Hier zit gelijk mijn vraag:
wat zijn de beste schuifschakelaars? en hoe kan ik ervoor zorgen dat niet alleen de +5 maar ook de data + en data - meeschakelen op 1 schakelaar?
Ik heb gelezen op verschillende webwinkels over meerpolige schuif schakelaars. Hoe werken deze?Alvast bedankt voor de aandacht
Bedankt voor je topickaap! Open een topic voor zo'n vraag.
"Zeg maar niets meer" om het met Andre's woorden te zeggen...
KIF: Het duurde ff, maar ik zie hem Zal een mooi effect zijn geweest
Special Member
@KIF:
1 voordeel dat bij jou ALLES op schaal is.....
dus de rookwolkjes ook
Moderator
Geen rookwolken, dat valt alweer mee. Er hing alleen een ATtiny2313 aan, die loeiheet werd. En toch nog werkt! Verbazing alom..
waar ken ik dat nog op school flipflop schakeling maken boel in gang steken en ja natuurlijk moest mijn leraar moest weer iets zeggen 5 min later eindelijk gedaan met zijn vertelling
sniff sniff wat ruikt dat hier raar jah ik had chip verkeerd in de print gestoken + aan - en - aan + .
voelde eens aan de chip met mijn vinger auwtsj het had een beetje warm(sarcastisch)+ digtitale osci eraan gelukkig werkte die nog
@ foto KIF: het duurde een minuutje of 2 voordat ik het zag, maar ik snap hem nu helemaal
Nog een leuke dommigheid als aanvulling op mn vorige post hier:
Twee avondjes uitzoeken waarom ik wel de led kan doen branden op de dynamixel en perfect de status kan uitlezen (dus protocol werkt wel degelijk), maar het 'torque on' commando wil maar niet werken??
Jah, logisch als je aan de verkeerde motor zit te draaien..
Dit topic is gesloten