Show your projects! Part 15.

Dit topic is gesloten

Misschien zou het beter zijn als de mensen die hier veelal hetzelfde commentaar geven op de experimenteerprint projecten hun woordkeuze iets zouden aanpassen, om weer te geven dat ze iets niet mooi vinden, in plaats glashard te stellen dat iets niet mooi is. Of iets mooi is of niet, is per definitie subjectief.

@KIF: en anderen uitmaken voor "tinkliederaars" is wel acceptabel? Ik vind het ook een beetje jammer dat je hem voor onwetende uitmaakt, terwijl je hem aanspreekt op zijn taalgebruik.

Het zou de moderators sieren als ze wat minder uit de hoogte zouden doen. Er is een verschil tussen streng doch rechtvaardig en dictatoriaal gedrag.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

ik had miss wel wat overdreven...
Al mijn projectjes verlopen ook niet altijd vlekkeloos, maar dat wil niet zeggen dat ik niet weet hoe het wel moet:+

gelijk ook de 'woordkeuze' aangepast

Het zou de moderators sieren ....[/b]

Wil je aub niet generaliseren? ;)

[Bericht gewijzigd door Jeroen Boere op zaterdag 18 juli 2009 01:02:10 (13%)

IF you can't convince them, then confuse them!

Het zou zeker alle moderators sieren, alleen sommige siert het nu al, en andere nog even wat minder.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Henry S.

Moderator

Het zou posters sieren om niet teveel offtopic te gaan. Heb je een klacht mail dan de desbetreffende moderator.

Op 18 juli 2009 00:56:22 schreef SparkyGSX:
Of iets mooi is of niet, is per definitie subjectief.

Idd laat de poster in z'n waarde, niet iedereen is een ster in metaal of printbewerking, en over kleurschema's valt zeker te twisten.

Maar onthou je ook niet van opbouwende kritiek waar een poster wat aan heeft: Soldeerkunsten, ongelukkige geplaatste onderdelen (elco -koelprofiel), ondeugelijke isolatie/koeling, etc.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 18 juli 2009 01:20:48 (68%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 18 juli 2009 01:11:26 schreef Henry S.:
Idd laat de poster in z'n waarde, niet iedereen is een ster in metaal of printbewerking, en over kleurschema's valt zeker te twisten.

mijn opleiding: Autotechnologie
Ik veronderstel mezelf hierbij dus volledig akkoord met deze stelling. ik ben misschien niet de sterkste in de elektronische kant maar ik ben er toch sterk in geintereseerd. andere punten kan ik me veruit sterker bewijzen dan vele leden van dit forum hier.

Op 18 juli 2009 01:11:26 schreef Henry S.
Maar onthou je ook niet van opbouwende kritiek waar een poster wat aan heeft: Soldeerkunsten, ongelukkige geplaatste onderdelen (elco -koelprofiel), ondeugelijke isolatie/koeling, etc.

mijn soldeerkunsten op zijn mischien nog niet optimaal maar kunnen toch al hun plaatsje vinden op dit electronica forum, ivm componenten plaatsen, koeling en dergelijke heb ik in de tijd die ik dit forum nu al volg toch al genoeg kunnen bijleren. hopelijk heeft niemand daar nog kritiek op.

Op 18 juli 2009 01:00:44 schreef watchout3:
ik had miss wel wat overdreven...
Al mijn projectjes verlopen ook niet altijd vlekkeloos, maar dat wil niet zeggen dat ik niet weet hoe het wel moet:+

ook dit geshowde project was niet vlekeloos verlopen zoals vermeld in de betreffende post, toch heb ik de kans gekregen er wat aan bij te leren. de print samenstellen was uiteindelijk niet zo moeilijk, het kleine, miniscule en onzichtbare sluitingkje opsporen was veel leerzamer!!

Op 18 juli 2009 01:00:44 schreef watchout3:
gelijk ook de 'woordkeuze' aangepast

kan idd een sterk bepalende factor zijn op dit forum!

en nu:
eindelijk gedaan met al deze off-topic shit, dit was exact de reden waarom ik mijn voorgaande (althans soms mooie) projectjes nooit showde in dit topic.

!overload! to much information in this signature!

Tussendoor een paar momentopnamen van de 50V voeding in opbouw:

Trafo, buffer-elco's en koelplaat:
http://prosje.be/CO/Fotos/50V-V-TrafoZij.jpg

Voor de eindttrap zijn "SMD" komponenten gebruikt. :-)
http://prosje.be/CO/Fotos/50V-V-EindTorren.jpg

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

@SparkyGSX: Eens!

@pros: Die rechterplaat met koper is neem ik aan geen printplaat?

Nee, da's een eind koperen lat van 50mm x 5mm.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
klein is fijn

Moderator

Zitten die regeltorren hard op de busbar? Er is koelpasta die wel elektrisch geleidend is, misschien iets om ertussen te smeren?

Voor zoiets kan je (zuinig) gewone koelpasta gebruiken, hoor. Die wordt immers weggedrukt wanneer de bevestigingsschroeven aangedraaid worden. Niet overal, natuurlijk, maar wel rondom de schroef.
Vergelijk het met Penetrox of een ander contactvet, het spul dat gebruikt wordt om ALU-verbindingen te maken. Dat geleidt voor geen mega-ohm, maar toch loopt er rustig 200A door de verbinding.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Zouden de schroeven al niet genoeg geleiden?

Henry S.

Moderator

Met veer- en sluitringen geen probleem.
Ongebruikelijke constructie btw.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 18 juli 2009 18:24:15 (30%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
rbeckers

Overleden

Leuk Pros!

Maar ivm de langere draden mis ik nog wat condensatoren.

klein is fijn

Moderator

Dat zijn toch hopelijk geen LM78xx regelaars...

Waar ga je het monster eigenlijk voor gebruiken pros?

200A door 5 LM 78xx'en lijkt me wat veel... :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

bestaat de 7850 dan ook??

ene denk niet dat hij 200A gaat geven want daar is de trafo veel te licht voor als ik het zo bekijk.

www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!

Ik mik eerder op 10A, netjes verdeeld over 5 stuks TIP142.

Heb ondertussen ontdekt, dat --dankzij de triac-voorregeling-- de koelplaat sterk overgedimensioneerd is, maar dat het de spoelen zijn die warmte produceren. Spoelen moeten het scherp inschakelgedrag v/d triac onderdrukken, dus staat er eentje in het primair circuit, en een tweede tussen een 1000µ C (die stroom krijgt van de gelijkrichter) en een 10000µ C, die als uiteindelijke buffer-C fungeert.

Waarvoor ik het ga gebruiken? Geen idee. Het maken op zich is al leuk genoeg (dat zal JHWH ook wel gedacht hebben, toen Hij de mens creëerde :-) ).

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Pros: de politiek correcte aanduiding is natuurlijk het gebruik van de omgevingsvariabele $OPPERWEZEN, welke door atheïsten wordt gedefinieerd zonder er een waarde aan toe te kennen, en door de agnostici ongedefinieerd wordt gelaten.

Ik heb toevallig een soortgelijk projectje in ontwikkeling hier liggen; een forse trafo met een gestuurde gelijkrichterbrug, met een lineaire regeling er achter. Ik zat er wel aan te denken om in plaats van een triac of een paar thyristors een flinke MOSFET als schakelend element te gebruiken, zodat zowel de op- als de neergaande flank nuttig gebruikt kunnen worden.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

zo heb vandaag eindelijk de 3Amerpere van de co labvoeding af gemaakt (met de lm350).
vandaag nog even de 10000uF/35V condensator er in gesoldeerd. ( de spanning over de condensator is 31.9 V dus moet kunnen dacht ik)
toen even getest en hij werkt als een zonnetje.

foto's

http://picasaweb.google.nl/lh/photo/mpRLwQ99aracrudzVKkGMw?feat=direct…
http://picasaweb.google.nl/lh/photo/M6s77V565RX_nG0qqkJ3JQ?feat=direct…
en dan de onderkant:
http://picasaweb.google.nl/lh/photo/l8KblwGI3UYwTdOW0rA-6A?feat=direct…

ps. die schroeven die op de eerste foto er niet in zitten er natuurlijk nu wel in ;)

www.tinuselectronics.nl Because DIY Electronics Matters!!!!
pa3gws

Golden Member

Oh Oh Tin
Laat de rest het maar niet zien. :-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 18 juli 2009 21:54:12 schreef SparkyGSX:
Ik heb toevallig een soortgelijk projectje in ontwikkeling hier liggen; een forse trafo met een gestuurde gelijkrichterbrug, met een lineaire regeling er achter.

De triac-regeling is ondertussen op non-actief gezet. Werkte fijn bij lage spanningen en grote stromen. Maar zodra de spanning boven de 10V kwam, begon er wat te brommen. Een gebrom dat bij nóg hogere spanningen overging in een geluid dat de Mastreechter Staar zou produceren na een nachtje ongebreidelde WTT-consumptie.
Heb ondertussen 6 fan's besteld voor de nodige koeling... :-)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 19 juli 2009 21:49:20 schreef tinus016:
zo heb vandaag eindelijk de 3Amerpere van de co labvoeding af gemaakt (met de lm350).

kastje vind ik erg mooi, maar dat tintrekken was niet echt nodig, je gebruikt print met banen!

Nu nog even showen

Rechtstreeks vanuit de belgische ardennen : een mini-versterker.

voordat ik op vakantie ging even snel in elkaar gefrust, ik wou wat muziek hebben in de slaapkamer. het versterkerprintje komt van een oud setje pc boxen, net als de trafo. de bijbehorende speakers waren zo slecht als wat, maar hier aan een setje sony boxen klinkt het geweldig!

behuizing is van een kvm switch, die ik even snel gesloopt heb voor dit doel. misschien niet helemaal netjes maar als ik weer thuis ben breng ik hier en daar wat krimpkous aan.

Voorkant
http://www.uploadarchief.net/files/download/alexander%20003.jpg
Achterkant
http://www.uploadarchief.net/files/download/alexander%20001.jpg
Binnenkant
http://www.uploadarchief.net/files/download/alexander%20002.jpg
Ja hij is echt klein
http://www.uploadarchief.net/files/download/alexander%20004.jpg

[Bericht gewijzigd door Alexander Verbeek op maandag 20 juli 2009 21:13:27 (15%)

Bij brand geen lift! Gebruik liever water!

Op 14 juli 2009 21:07:03 schreef RoboticPro:
@res waarvoor ga je het gebruiken?

Een mini embedded (ATmega88@20MHz) systeempje (zonder toetsenbord), tevens een besturingssysteempje om een lichtkrant (ook zelfbouw) te besturen (lichtkrant gaat programma aflopen).

PS. ging dus om dit project.
http://img36.imageshack.us/img36/2701/projeccie.jpg
Layout is inmiddels bijna af.

Wordt vervolgd -

RES
Henry S.

Moderator

Op 19 juli 2009 22:07:06 schreef pa3gws:
Oh Oh Tin
Laat de rest het maar niet zien. :-)

Teveel tin, maar ook heel veel draden, kan problemen opleveren (oscilleren).

Op 19 juli 2009 21:49:20 schreef tinus016:
toen even getest en hij werkt als een zonnetje.

Ok, de test: 5V/3A langdurig leveren, volgens de datasheet niet mogelijk.

Op 19 juli 2009 22:37:13 schreef pros:
Werkte fijn bij lage spanningen en grote stromen. Maar zodra de spanning boven de 10V kwam, begon er wat te brommen. Een gebrom dat bij nóg hogere spanningen overging in een geluid dat de Mastreechter Staar zou produceren na een nachtje ongebreidelde WTT-consumptie.

De reden waarom al die triacregelingen weer verwijderd worden. Trafo's vinden dat niet fijn.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Dit topic is gesloten